Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg syns han burde skaffe seg en mediarådgiver,

Tror du rører ved noe vesentlig her.

Det første som slo meg da jeg hørte om Lars Monsens utspill var at det er ekstremt uprofft av Monsen. Såpass profilert og kjent som han har blitt, burde han tenke seg godt om før han kommenterer slike saker. Det er nødt til å skape sterke reaksjoner. Det er mulig det er det han ønsket, men han hadde nok vært bedre tjent ved å ha gått litt mer objektivt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.......og når en bileier kjører på en sau, så skal bonden betale for dette også....

Selvfølgelig. Jeg synes det er arrogant av bønder å mene noe annet.

Det er og har i all min levetid vært et mysterium at bonden, for det første har lov til å slippe dyra sine på offentlig vei* med den risiko det medfører, og samtiditig ha rett til erstatning. Og ikke er det av staten han/hun får erstatning, men av den stakkars trafikanten - som i beste fall kommer fra sammenstøtet uten personskader (motorsyklist mot sau i tunnel har ikke alltid så heldig utfall).

*I områder hvor de kan eller vil vandre til og oppholde seg på/ ved offentlig vei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sidespor kanskje, men det har med hund og sau å gjøre.

En kollega har harehund og driver med harejakt. Hunden må være "saue ren" for å kunne slippes på jakt.

For å få hunden sertifisert må den trenes opp og dette gjøres hos lokale sauebønder. Hunden får på strøm-halsbånd og slippes sammen med sau i en innhegning. Hvis den "prøver" seg på sauen trykker man på en knapp og hunden får støt. Når den slutter å jage sau i innhegninga får den sau-ren-sertifikatet. Nå løper hunden etter alle sauer den ser i skogen, men er livredd for den gården hvor den har vært på trening..... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
......

Med tanke på at sauer ligger i veibanen og bøndene ikke klarer å holde dem vekk. Der tror jeg at bøndene ville oppdage hvordan man gjerder sauene vekk fra veien hvis det var slik at saue-eier og bileier måtte dele på den samlede erstatning ved kollisjon bil/ sau. I dag er det slik at bøndene ikke har noen grunn til å gjerde sauene vekke fra veien, de får jo full erstatning for sauen. Hvis de måtte ta en del av bileierens skader så skal jeg vedde på at problemet sau langs vei ville forsvinne på kort tid.

......

En bekjent ankom Australia med motorsykkelen sin og før han begynte å kjøre rundt spurte han en han kjente hvordan han skulle håndtere en evt. husdyr-påkjørsel (sau/ kveg).

- Hva mener du? spurte australieren.

- Hvordan skal jeg finne ut hvem eieren er? spurte min bekjent.

- Haha - eieren finner du aldri !

- Hva mener du ?

- Ingen kommer til å innrømme at det er deres dyr

- Å? Hvorfor ikke?

- Da må de jo erstatte skadene på deg og motorsykkelen

......

Sau i veibanen; vel, det er jo ganske enkelt - gårdsbruket med beiterett var der før bilen, og beiteretten er nedfelt i lov. Ergo; om det skal settes opp gjerder for å holde sauen borte fra veien er det vegeiers ansvar på samme måte som det er hytteeiers ansvar å sette opp gjerde rundt hytta si i et beiteområde. Så ikke klag på at sauebøndene ikke setter opp gjerder, klag heller på at stat og fylke ikke følger opp ekspropriering av grunn til vei med gjerder.

Før småkonger og andre bønder tok seg til rette og tegnet inn eiendommen sin, tilhørte landet alle.

En viktig forskjell på hund og sau er at hunder som oftest er til rekreasjon, mens sauedrift er næringsvirksomhet.

Hvis det kommer en hund å spiser opp løninngen min ville jeg også tatt frem hagla eller gitt den et saftig spark i kjeven.

Så da er det greit at en, si politihund, tar en sau? Eller mener du at en politiperson med rette kan skyte eller sparke en sau som angriper den firbente partneren dens.

I den grad politiet kan regnes som næringsvirksomhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke sånn bøndene fikk eiendommene, de fleste eiendommene ble enten annektert av konge eller kirka, og deretter solgt til bøndene som tidligere hadde betalt skyld for den. (Norge er ikke USA.) Lovforståelse er visst litt interessant her.

.......

Ja, det er jo det jeg sier; før småkonger tok seg til rette - før konge eller kirka. På et tidspunkt var det ingen som "eide" jorda. Trumfkortet om at bonden hadde beiterett før veiene ble bygget ble slengt i bordet, men folket hadde fri ferdsel før bonden fikk beiterett, uavhengig av hvordan det ble sånn.

Jeg snakker ikke om konkurranse hvor alle red ut og plantet et skilt i jorda (regner med det er det du mener med USA)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja klart jeg mener at at en politimann kan avlive en sau for å beskytte sin politihund. Høyesterett er forsåvidt enig. "«Polititjenestemannen og hunden opptrer (...) som en enhet, og for at [loven] skal nå sitt formål, må et angrep på hunden bedømmes på samme måte som et angrep på tjenestemannen. Dette gjelder selv om angrepet bare er ment å ramme hunden, og ikke tjenestemannen.»"

Skjult lenke - logg inn for å se den

Hvorvidt en bonde kan skyte en politihund som angriper sauene hans derimot er en litt vanskeligere problemstilling, dog kanskje ikke så realistisk. Tror bonden hadde fått større problemer i rettssystemet om det var en politihund han hadde skutt. Det blir et spørsmål om hva som koster mest. X antall sau eller trene en politihund? I tillegg er spørsmål som "kan man klandre politimannen for ikke å ha kontroll på hunden?", eller om bonden kunne gjort noe annet for å redde sauene viktig, noe som forsåvidt også gjelder i denne saken. 

Ok, da er vi kanskje ikke så uenige som først antatt :)  Jeg har ikke noe problem med at man kan handle i nødverge, men grensene for nødverge burde kanskje vært litt bedre trukket opp i lovverket så det ikke var så myntet på skjønn. Alle parter vil være forutinntatt i sin egen sak. Så vidt jeg har skjønt ble ikke sau i denne saken angrepet på det tidspunkt episoden fant sted og ei heller av samme hund (som visstnok tidligere hadde vært på besøk?). Hadde saken blitt henlagt om det dreide seg om et av de fredede rovdyrene og ikke en hund ? (Før noen kommenterer mener jeg ikke at noen gikk tur med en bjørn.... :D )

Jeg ser for meg en situasjon hvor politihunden er sluppet i f eks skogen for å spore opp en mistenkt. Bondens sønn får øye på hunden og kaster seg på ATV'n med hagla over skuldra osv. Hvorvidt politiet har kontroll med den godt trente hunden til 5 millioner kan hverken bærplukkere eller bonden vite noe om, og så lenge den ikke angriper noen eller noe og den avlives er det ikke i nødverge. Det blir litt som å fengsle alle [sett inn folkegruppe her] fordi de kan [sett inn lysky aktivitet her]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les beiteloven § 6 og 7. Hvis bonden har beiterett i området har han ikke erstatningsplikt. Om dyret har rotet seg inn på et område der bonden ikke har beiterett kan det tenkes at det kan kreves erstatning. Husk da også at beiteretten nødvendigvis ikke følger eiendomsretten, så har du hyttetomt i et beiteområde har du neppe beiteretten, den tilhører nok enten en eller flere grunneiere - og du er pliktig til å gjerde inn for å unngå skade. Det samme om du går på tur med hunden i et beiteområde, sauen har beiteloven på sin side, og du må vike. (Og en annen praksis ville umuliggjort husdyrhold i et land med så sterke tur- og friluftstradisjoner som i Norge, svært få andre land hvor man kan gå hvor man vil, også i beiteområder.)

Vet du om det finnes det noe kart som viser alle beiteområder i Norge tegnet inn?

Hadde vært interessant å sett hvor de var; om de er sammenhengende tepper eller enkeltstående områder etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk

Jeg forstår ikke helt kartet. FInner ingen forklaring på hva linjene betyr- er liten stiplet linje grense for beitelag ? De går akkurat der T-merkede stier går, så jeg regner med det er stier, men det er som sagt ikke tegnforklaring i kartet. Trykker man på knappen tegnforklaring kommer det bare opp en logo for "skog+landskap". De større lilla stiplede linjene er kommunegrenser, torr jeg.

URL'n linken din viser til sier "VEGETASJON_SAUBEITE" - jeg er usikker på om det er beitelagsgrenser eller om det viser hvor det er bra beite for sau.

Når jeg velger  Beitelag -> Beitelagsgrenser   får jeg følgende melding:  Det finnes ingen informasjon for valgt tema

Har uten hell forsøkt å rote litt rundt for å se om det kan være andre linker som gir litt mer info, f eks Skjult lenke - logg inn for å se den men den viser det samme kartet som de andre linkene.

Her vises tegnforklaringer Skjult lenke - logg inn for å se den så jeg tror det er noe feil med kartet når man spør etter beitelagsgrenser

Nei - nå tror jeg jammen jeg fant beitelagsgrenser også: Skjult lenke - logg inn for å se den (må åpne denne URL også velge "beitelagsgrenser" istedetfor SAU pr km2. I følge kartet dukker det ikke opp noen beitelagsgrenser i Østfold, beytyr det at ingen har beiterett i Østfold fylke. Høres ikke det litt rart ut ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh..jo.  Av svært mange her. Argumenter som at katter får bevege seg fritt, så hvorfor ikke hunder ? Hva med sauen da , de løper fritt ? Les litt bakover så er det dette som er holdninen. Det er urettferdig at det forlanges at hundene må være i bånd..

Vil bare belyse min kommentar om katter i begynnelsen av denne tråden da den kanskje er mistolket. Kommentaren hadde ikke noe med at hunder skal gå løse fordi katter gjør det, men at katter ikke burde gå løse. Stor forskjell.

Katter gjør sinnsykt mye skade i nærområdene sine og da jeg tok jegerprøven ble alle, i plenum, oppfordret til å avlive alle katter man så i skogsområder, som var mer enn 150 meter fra et hus og uten halsbånd.

Ja, jeg er kattehater.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke andre dyr hater du for skadene de gjør ?

Alle som scorer høyt på samtlige av disse punktene: pisser overalt; på ytterdører, biler, sykler, etc og driter ned sandkasser og blomsterbed, holder meg våken om natta. Om de puler eller slåss vet jeg ikke, men det er en helvetes hyling fra dem i buskas og hager om natta. Katter er jeg i tillegg allergisk mot, så når de har liggi og gnidd seg inn i hagemøblene mine om natta må alt vaskes før jeg kan bruke min egen terrasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser denne tråden med interesse. Helt klart lite vilje å møtes. Kort kommentar til dette om å sammenlikne katter, hunder etc. Er enig i at det burde være strengere ifht katter.

Men er det virkelig lov å skyte katter så lett som 150 meter fra hus hvis den ikke har halsbånd? Er det sånn generell jaktrett i norsk natur på vanlig katt?

Har lest at det "ikke er hjemmel i norsk lov at avlive friske katter som man ikke sjelv eier"

Avliving av fremmede katter får bare skje etter Dyrevernlovens par. 6 annet ledd når katten er så syk, skadet eller så hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen og når avliving er nødvendig for å hindre mer lidelse for dyret.

Jeg synes fortsatt det burde være plass til både sau og hund og rovdyr. Synes ordet "drap" er rart når det er et dyr som jakter på bytte. Men det er bare min refleksjon.

Jeg har ikke fulgt oppfordringen fra kursholder. Om det er lov eller ei vites heller ikke.

"Drap" brukes vel fordi man tilegger dyr menneskelige trekk. Mediene omtaler jo rovdyr som "morder_____" bare fyll inn det som passer; f eks hai eller snegle. "Monster" er også populært....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å sette opp musefelle er uttak av skadedyr og kjem inn under andre lovar enn jaktlova.

Sidan katt og kattehald er drege inn i diskusjonen syns eg det er nokre moment angåande det temaet som bør være med i vurderinga.

At huskatten kan være hard mot småfuglbestanden er det ingen tvil om. Men av dei fugleartane katten normalt vil ta er få eller ingen trua. Katten tek som regel av dei fugleartane som er best tilpassa å leve med folk og dermed av dei artane som er mest vanlege.

Her er ei liste over trua fuglearter frå 2006 (nyare lister skal være ute) Skjult lenke - logg inn for å se den  og det er få av dei trua artane du vil sjå katten vanlegvis kjem heimatt med. Faktisk så er nedbygging av kulturlandskapet (som sauen er ein viktig bidragsytar til å oppretthalde) eit mykje større problem for mange fugleartar.

Forsking på feltet visar også at katten (som andre rovdyr) ofte tek sjuke, svake og gamle individ.

Katten er også effektiv mot rotter og mus som er skadedyr og smitteberarar. Tidlegare generasjoner har vist å verdsette dette (eksempelvis egyptaranes gudedyrking av katten) men diverre har moderne menneske distansert seg såpass langt frå naturen at dei ikkje evnar å sjå den verdien lengre.  

For den som er interessert i å skaffe seg litt meir kunnskap om temaet har Eirik Newth skrevet ein blogg om dette der ein også finn ein del lenkjer vidare til meir stoff om temaet. 

Den jegerprøveinstruktøren til 7homas burde aldri fått undervise.

Vil igjen understreke at jeg bare ville ha det klart at min og kanskje andres kommentar om katt og hunder utenfor bånd ble til de grader mistolket.

Båndtvangreglene for hund er satt til den tiden de er for å beskytte fauna i ynglesesongen, til dyrene er store nok til å klare seg selv og har utviklet nødvendig styrke og ferdighet til å unnslippe predatorer. Huskatter burde i det minste ha samme båndtvangsregler. Hvorfor skal man differensiere på hvilke typer vilt et løst, domestikert, rovdyr er en trussel for? Hverken hare eller rådyr er truede dyrearter, men det er båndtvang på hund alikevel. Det er båndtvang i hele landet, ikke bare der det drives med sau, så reglene må være til for alle dyrs gode.

Oppfordringen (for 25 år siden) kom i forbindele med jaktbare bestander og predatorer. Ekorn, rev, røyskatt, mink, kråkefugl og andre predatorer ble nevnt i tillegg til katt.

Hvordan stiller man seg til de som avliver et par-tre kull kattunger i året ved å hugge hodet av dem eller bare slå hodet dems mot hoggestabben? Dette var iallefall normal praksis hos de av mine venner i oppveksten som bodde på gård og hadde gårdskatter som ynglet. Regner med det er gjengs over hele landet. Det er jo den typen katter det er snakk om her - man jakter ikke i skogsholtet mellom husene i et boligfelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av Leif88
      I år blir det hjemmepåske også for Lars Monsen, men vi lover bålkos når han inviterer til hjemmecamp hver dag i påsken.
      sånn lyder tittelen til NRK sin nye Lars Monsen serie som blir vist i påsken
      ifra Lars sin facebook post :
      NRK TV tråkker til: Fra torsdag til mandag i påsken kan du bli med meg på direktesendt hjemmecamp her jeg bor, to timer hver dag! For å nevne noe: Jeg får besøk av gjester, kommer med turtips til hjemmepåsken og skal vise klipp fra tidligere turer og ekspedisjoner. Og her trenger jeg hjelp fra deg. Hva er ditt favorittklipp fra mine programmer? Kommenter under denne posten, så skal vi lete i arkivene. Tusen takk for hjelpen!

dette blir gøy akkurat hva et vårsykt hjerte trenger
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hei!
      Er det noen her som har noe erfaring med knivene fra Brusletto er prydet med Lars Monsens navn? Jeg har lyst på en ordentlig turkniv og 
      har vurdert enten Ánarjohka eller Børgefjell. De koster jo litt, men jeg antar det er en kniv man skal ha i mange år fremfor moraknivene som slites ut.
      Har navnet for høy pris mtp. knivene?

Setter pris på alle innspill og tips 
    • Av Jan Petter Madsen
      Hei 
      Jeg er ute etter noen tv-serier/dokumentarer/filmer fra villmarken som kunne vært verdt å se, både norske og utenlandske.
      Alt fra Lars Monsen på nrk-tv har jeg sett, samt noen andre serier. 
      Kom med tips og skriv gjerne hvor det er mulig å finne det på nettet  
    • Av Bifrost
      Eg har alltid beundret og kanskje vært ein smule misunnelig på Lars Monsen, med tanke på fiskeoppleveser han får gjennom sine turer i villmarka.

Men ofte har eg stusset litt når han avliver fangstene sine. Han holder ofte fisken slik at når han kakker den med knyttnevnen, treffer han kun fisken lengst framme ved nese/munn. Fisken blir nok svimeslagen etter et par slag på denne måten, men må nå være betre og slå den direkte i sentralsystemet så kranium og hjerne vert ramma og rask hjernedød oppstår.

Hadde eg for eksempel skulle slått/bedøvd(med klubbe) juleslaktet på denne måten som Lars Monsen, hadde det blitt eit spetakkel på gården. Men og sameligne ein sau mot ein fisk vert nok litt dramatisk...

Uansett, på fjellet går eg altid med ein liten priest som er flittig i bruk, og fisken er ganske bedøvd etter eit par slag med denne og klar for stikking. Småfisk knekk eg nakken på.

På havet vert fisken eg fiskar kun bløgga, med unntak av laks og kveite som får seg eit kakk eller to i skolten før stikking, kvifor det har blitt slik har eg ikkje peiling på, men slik er det berre.

Andre som har tenkt på dette når ein ser Lars Monsen i aksjon, eller er det bere eg som ser dette og stusser litt?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.