Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartdalspiggene


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg var en tur opp på Nørdre Svartdalspiggen her for noen dager siden. Været var vindstille, men tett tåke over 1800m. Da vi var oppe på Nørdre var formen såpass at det fristet å ta en tur på Store Svartdalspiggen når en likevel var der oppe. Vi gikk ned (var et punkt hvor vi måtte klive ca 2m lett ned) på sørvestsiden av Nørdre på vei mot Store. Men på grunn av bare 20-30m sikt ble vi usikre på om vi nådde toppen på Store Svartdalspiggen. I tåke blir avstander og høyder forvrengt, så vi fortsatte å rusle på eggen en lite stykke. Vi passerte blant annet et veldig flatt parti med fjell eller store steinplater i lysbrun farge, ca 100m langt og 30m bredt. På vei tilbake minnes jeg at dte var to slike flate partier (forvirret meg litt, siden jeg ikke hadde lagt merke til at det var to på vei sørover...) og vi hadde vært innom 5 varder (inkl 2 på Nørdre). Siden vi brukte 45 min hver vei er det mye som tyder på at vi var helt til Søre Svartdalspiggen... Noen ganger er GPS en fin ting, men denne lå dessverre hjemme.

 

Det hadde vært greit å fått bekreftet/avkreftet dette, men uansett jeg skal ta en tur opp ved en senere anledning og få bekreftet hvor jeg var selv, men før det skjer er jeg likevel nysgjerrig på hvor jeg har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere bare gikk oppe på ryggen så var dere nok ikke på Søre Svardalspiggen.

For å komme dit må dere fra Store enten rappelere ned fra ett punkt nær toppen eller omgå Store nedi høyresiden (vest) ved å gå ned fra ryggen omtrent ved det ene store flate partiet. Kanskje 50-100 meter før toppen

Tidsmessig kan det nok stemme med 45 min i tåke hver vei. Jeg og noen venner brukte ca 35-40 min den ene veien fra Nørdre til Storeunder fine forhold.  

 

EDIT :

Tilleggsopplysning. Ifm omgåelsen fra Store Svardalspiggen ned på eggen/ryggen som går videre bortover mot Søre så går man NED ca 150-160 høydemeter. Det hadde dere nok merket :) Vi brukte ca 1t 30 min fra Store og bort til Søre. Mulig med en liten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser Store sett fra Nørdre. Du ser veldig godt det første store flate partiet. Like før toppen er det ett til. I det området er det greit å omgå Store ned høyre side. Det var delvis vardet der når vi gikk der. Du skal som sagt ganske langt ned før du kommer til ryggen som går mot Søre.post-147-0-78799000-1407482640_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg var selv overrasket om vi hadde tatt oss fram til Søre på denne turen, men tidsbruken som var oppgitt i "Norges topper over 2000m" var satt til 15 min fra Nørdre til Store og vi gikk relativt effektivt. Så når vi ankom en topp etter 45 min trodde vi at nå hadde vi gått halve Jotunheimen på tvers! :D Veldig oppklarende vedr de store flate partiene, det betyr at vi VAR på Store, men ikke resten. Selv i tåke tror jeg nok at jeg hadde lagt merke til at jeg hadde rapellert ja :D Jeg husker at når jeg var på toppen (dvs Store) så virket eggen vanskelig å fortsette, og dette stemmer godt med det du skriver. Det betyr at denne må jeg tilbake til (i litt bedre vær...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du hadde husket en rapell eller nestigning på 100-150 høydemeter ja :-)...hehe :-)

 

Ja, jeg ser "Bibelen" sier 15 min. Jeg har bilder tatt med 37 min mellomrom på de 2 toppene, og jeg kan ikke huske at vi brukte så mye tid på annet enn å gå mellom der, men jeg kan selvsagt huske feil. Det er tross alt 5 år siden  :-)

Det er jo ikke så langt i meter, så kanskje 15 min stemmer om man bare setter i vei, ikke ser seg rundt og ikke stopper 100m før toppen for å ta av seg sekker osv :)

Du får ta tiden nøyaktig neste gang  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv Nordre og Store Svartdalspiggen i sommer. Da brukte jeg ca 30 min fra Nordre til Store, og vil nok påstå at 15 min er litt vel i underkant i tidsbruk. Det går kanskje om man småjogger :-)

 

Men er det bare jeg som synes at klyvepunktet på eggen der var nokså plundrete? Jeg fant vardingen som førte ned fra Nordre litt til høyre for selve ryggen. Her var det så vidt jeg kunne se 3 mulige nedganger til det laveste punktet på eggen. Den ene (lengst til venstre på vei ned) fant jeg å være litt for høy og bratt, den andre så grei ut, men var sperret av en stor steinblokk. Jeg gikk da ned en tredje nedgang, lengst til høyre. Dog var dette nokså på kanten av hva jeg vil kalle "lett" klyving. Men takket være tørre og fine forhold gikk det greit. Men jeg hadde ikke våget meg ned der på vått fjell!

 

Da jeg skulle opp igjen valgte jeg samme passasje, og jeg måtte virkelig ta et "kjempesteg" for å kunne dra meg opp en renne der. Dette vil jeg si er noe av det mer spenstige jeg har vært borti av klyving (sml med f.eks. Kyrkja og Mjølkedalstinden, der jeg har kommet meg veldig greit opp). Men jeg fant ingen enklere oppganger heller. Noen som kan si om jeg kanskje gikk feil? Dog var det en varde akkurat der jeg kom opp etter klyvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaq, vi gikk i lett regn og fant et punkt hvor en måtte klyve ca 2m. Det var gode tak både til hender og føtter, så med litt klatreerfaring var det ikke et punkt jeg tenkte så mye på annet at dette går fint. Ser i ettertid at det kanskje kan virke litt luftig for folk som ikke er så glade i å ta i bruk hendene for å forsere små knauser, men tar en seg god tid og ikke stresser er det mye som går innenfor gode marginer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi 3 som kanskje synes 15 min mellom de 2 toppene er i underkant, så da får Morten H rette opp dette til neste utgave...hehehe :)

 

Når det gjelder det klyvepunktet så tenkte jeg vel den gangen som guzzi at var takene så gode at det ikke brente seg noe nevneverdig fast i hukommelsen. :)

 

Det eneste punktet jeg husker var litt vanskelig på den turen fra Gjendebu til Torfinnsbu over alle Svardalspiggene, Langedalstindene og Mesmogtinden, var ett lite klyvepunkt ned fra en knaus på ryggen mellom Store og Midtre. Der går det ned 2-3 meter nesten helt ute på kanten om man følger ryggen. Det var såpass "ekkelt"/"luftig" at begge de to jeg gikk sammen med omgikk dette i vestsiden, noe som var helt greit.

 

Ellers husker jeg turen som knallfin og at stykket langs Bygdin var langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er riktignok ingen utpreget fjellklatrer akkurat, og for folk som er godt erfarne med klyving og klatring er sikkert det klyvepunktet helt uproblematisk. Men jeg har tross alt vært på noen topper som innebærer en del klyving, som bl.a. Kyrkja, Mjølkedalstinden og Store Smørstabbtind, og jeg opplevde klyvepunktet mellom Svartdalspiggene som mer krevende enn det jeg har vært borti på de andre nevnte toppene.

 

Men ok, hvordan sånne ting oppleves er nok ganske individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slike punkter oppleves individuelt fra person til person.

 

På en å samme dag har jeg opplevd at jeg syntes ett punkt var i overkant krevende, mens kompisen fyker forbi. Noen minutter senere er det han som nesten nekter å bli med videre mens jeg ikke synes det var noe særlig å snakke om.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.