Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt helårstalt


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg vil har meg ett nytt telt, dette skal være ett helårstelt, Har nå Storsylen 2+ og er superfornøyd med det men vil ha ett litt lettere og tunnel telt.

 

Har sett meg litt omkring i jungelen og kommet fram til Hilleberg Nallo 2 eller 3. men vil gjerne ha deres mening om hva dere mener er ett bra Helårstelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Hvor lang er du, og hvor tykt liggeunderlag pleier du å bruke?

 

Hvordan ser du for deg og bruke teltet, alene eller med en eller to andre personer?

 

Hvor slår du opp teltet? Høyfjell eller skog?

 

Ser du for deg å bruke teltet kun om vinter, eller ønsker du også å versette egenskaper som er bra ved bruk i sommerhalvåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan Storsylen 2+ er konstruert personlig, men kunne det ikke vært en idé å kontakte Helsport for å få sydd på stormmatter (og beholde det som vintertelt a'la Storsylen X-trem) og så kjøpe et lett 3-sesongers i tillegg?

 

Jeg er klar over at det høyst sannsynlig er større forskjell på vanlig og ekstrem-utgaven enn stormmatter, men det er kanskje ikke noe ekspedisjonstelt du er ute etter uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver har vært i tankene mine, men Da blir det helle til at jeg kjøper Storsylen X-trem som vintertelt og ett lettere 3 sessongs telt ala Hilleberg anjan eller lignende.

jeg er ekstremt fornøyd med mitt Storsylen og bruker så si bare det. men vekta på 3kg er litt høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" ditt er at Storstylen teltet ditt er relativt lett, det er ikke så veldig mange vintertelt å velge i under 3kg. Det blir mange flere alternativer fra 3.5kg og oppover.

Hilleberg Nammatj 2 er et alternativ, skal du på Nallo tror jeg kanskje du må over på GT, på standard er inngangen midt i fronten det er muligens en ulempe på vinteren.

Selv om ski og staver kan brukes på vinteren, så vil pluggvekten være betydelig, derfor vil et telt som har få plugger, men likevel er solid kunne hjelpe på totalvekten.

Bakdelen med å skjære ned på vekten på et vintertelt, er at noe av vinterkonforten må ofres. Mindre takhøyde, mindre plass i innerteltet, mindre fortelt, to innganger og dermed rette endevegger i innerteltet som kurerer våt sovepose i enden, og kanskje dårligere ventilasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo er ikke fullblods vintertelt pga. mangler høyt plassert ventil i ene enden (fot).

Kjipt i f.eks. snefokk at det tetter seg/ikke kan måke sne rundt teltet som sikring uten at den lavtliggende ventilen tetter seg.

Det stemmer det du skriver men til den vekta som nallo har er det er bra 4 sesongs telt. andre alternativ i samme vekt klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.