Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur med utgangspunkt Bergen


friluftsRemi

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å komme meg ut på en litt lengre tur. Et par-tre dager totalt.

Utgangspunktet mitt vil være Bergen, men jeg kan alltids ta buss eller tog (har ikke bil) et stykke.

 

Jeg sitter og ser på forslagene på ut.no, men alle er så korte og jeg synes ikke det er så lett å se løyper som kan settes sammen.

Siden det blir med overnatting i telt, vil sekken bli noe tung, men det skulle ikke være noe problem om stien er bratt eller kupert.

 

Hvis noen har gode forslag til turer blir jeg kjempeglad!
Hvis noen (med bil) kunne tenke seg å bli med hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta buss opp til Hamlagrø. Det skal gå buss helt opp fra Dale, du klarer fint å bruke 2-3 dager der oppe, flott vestlandsterreng å gå i. Fisk er det også, men jeg aner ikke hvor du får tak i fiskekort :)

 

post-9033-0-42050900-1407255417_thumb.jp

 

Her fra Nedre Kvålsdalsvatnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse virker som et bra utgangspunkt. En rute jeg ser på er fra Finse til Raggsteinsdalen, og så tilbake til Haugastøl og til tilbake til Bergen derfra.

Problemet blir togtidene.. Fra Haugastøl går det bare tog til Bergen midt på natten (nattoget fra Oslo) og senest 16:12. Jeg kunne alltids ta en høneblund der og ta nattoget.

 

Takker for tips om Hamlagrø! Der har jeg ikke sett på før. Bussen går her én gang hver lørdag til Hamlagrøosen og én gang hver søndag tilbake :P

Dette skulle ikke være noe problem.

 

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tur kan jo være å ta toget til voss og hangursbanen opp, det går sti derifra til volahytta. Kan jo være et greit utgangspunkt for en liten rundtur, kanskje en avstikker til lønahorgi . Skal du fiske, kan du kjøpe vossakortet på inatur.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta båt inn til Rosendal, Der finner du de flotteste(?) fjella på sørvestlandet. Så kan du opprette basecamp og bestige masse spreke topper eller gå noen luftige rygger :-) Har du en hviledag kan du ta en is eller to, eller kjøpe reker på kaien..Eller ta en omvisning i Baroniet :-)

 

 

post-5481-0-72357300-1407667141_thumb.jp

post-5481-0-86064000-1407667176_thumb.jp

post-5481-0-68251800-1407667363_thumb.jp

post-5481-0-93228100-1407667398_thumb.jp

post-5481-0-89769800-1407667444_thumb.jp

post-5481-0-12565500-1407667493_thumb.jp

post-5481-0-56334700-1407667522_thumb.jp

post-5481-0-86712900-1407667578_thumb.jp

post-5481-0-42889000-1407667609_thumb.jp

post-5481-0-44105300-1407667640_thumb.jp

post-5481-0-38454100-1407667704_thumb.jp

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under to timer med båt fra Bergen..

 

Ser at det koster 10% av billettprisen din for å ta med sykkel, litt bedre enn på Kystbussen/Haukeliekspressen der du må betale barnebillett. Så om du tar med sykkel, når du lett veldig flotte topper i Både Uskedalen sør for Rosendal, (Ulvanosi, Høgeteen osv) og Ænes nord for Rosendal, der du kan gå på Gygrastolen bla.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget til Mjølfjell og gå utover mot Grindafletane, så kan du velga om du skal gå ned til Flåm eller ut og ned i Undredal. Masse busser tilbake til bergen langs denne strekka. Ta tog til Upsete, gå vestover langs Raundalsryggen, ned f eks til Granvin og buss derifrå til bergen. Evt Finse til Osa eller ulvik, då må du bestilla taxi frå osa til ulvik og buss derifrå.

For turar nærare bergen kan du jo ta buss til Kvamskogen og gå nordover og kome ned i dale eller Vaksdal. Eller du kan gå sørover og følgje ut over kvitingane og kome ned i Tysse sentrum.

Den kortaste turen er å ta buss til Gullbotn (til søre enden av vatnet) og så går du nordover, over krånipa og kor enn du vil gå, Dale, Kvamskogen eller rundt Voss ein stad, alle desse har god kollektivdekning.

 

Støttar elles forslaget om hurtigbåt til Rosendal, då kan du gå i variert høgfjellsterreng med tindar og dalar og alt egentlig. Det er imidlertid meir kupert enn f eks hamlagrø og du startar på 0 moh, og så har du 2,5 km på asfalt og grus før du startar oppstigninga langs hattebergvassdraget. Masse fisk i vatna her og mengde turruter. Gje ein lyd for meir konkrete tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.