Gå til innhold
  • Bli medlem

majawl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å for første gang legge ut på langtur alene (men sammen med hunden, såklart  :razz:). Jeg har sett meg ut et turforslag fra ut.no, nemlig Hardangervidda på langs på seks dager. http://ut.no/tur/2.5613/ 

 

Dyranut - Stigstuv - Rauhelleren - Mårbu - Kalhovd - Helberghytta - Rjukan

 

 

Jeg har aldri gått noe lenger enn dagsturer, og kun på Østlandet, så er ikke kjent med landskapet i det hele tatt. Derfor har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på :-)

 

- Hvordan er værforholdene normalt på Hardangervidda de første par ukene i september? Jeg regner med at det kan være litt snø her og der, evt. at det kan komme snø, men det er vel ikke fare for at man trenger ski? Jeg er nødt til å gå turen til fots.

- Er stiene godt oppmerket? Er det mulig å komme seg fra hytte til hytte uten å være alt for avhengig av kart? Er nok ikke den beste kartleseren, og kompass har jeg ikke noe erfaring med :-)

- Hvilket kart trenger man på denne turen? På DNTs nettbutikk er det så mange kart over Hardangervidda å velge mellom 

- Har tenkt til å sove på hyttene, men bør jeg ha med meg telt for sikkerhets skyld?

- Jeg må parkere på Dyranut. Hvordan er mulighetene for å komme seg fra Rjukan tilbake til Dyranut med offentlig transport og hund?

 

Ellers hvis noen har noen gode tips og erfaringer å dele tar jeg hjertelig i mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har planer om å for første gang legge ut på langtur alene (men sammen med hunden, såklart  :razz:). Jeg har sett meg ut et turforslag fra ut.no, nemlig Hardangervidda på langs på seks dager. http://ut.no/tur/2.5613/

 

Dyranut - Stigstuv - Rauhelleren - Mårbu - Kalhovd - Helberghytta - Rjukan

 

 

Jeg har aldri gått noe lenger enn dagsturer, og kun på Østlandet, så er ikke kjent med landskapet i det hele tatt. Derfor har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på :-)

 

- Hvordan er værforholdene normalt på Hardangervidda de første par ukene i september? Jeg regner med at det kan være litt snø her og der, evt. at det kan komme snø, men det er vel ikke fare for at man trenger ski? Jeg er nødt til å gå turen til fots.

- Er stiene godt oppmerket? Er det mulig å komme seg fra hytte til hytte uten å være alt for avhengig av kart? Er nok ikke den beste kartleseren, og kompass har jeg ikke noe erfaring med :-)

- Hvilket kart trenger man på denne turen? På DNTs nettbutikk er det så mange kart over Hardangervidda å velge mellom 

- Har tenkt til å sove på hyttene, men bør jeg ha med meg telt for sikkerhets skyld?

- Jeg må parkere på Dyranut. Hvordan er mulighetene for å komme seg fra Rjukan tilbake til Dyranut med offentlig transport og hund?

 

Ellers hvis noen har noen gode tips og erfaringer å dele tar jeg hjertelig i mot :-)

Er stiene godt oppmerket? Er det mulig å komme seg fra hytte til hytte uten å være alt for avhengig av kart? Er nok ikke den beste kartleseren, og kompass har jeg ikke noe erfaring med :-)

Stiane er veldig godt merka, det skal vera greit å gå her, sjølv om eg ikkje har gått siste halvdelen av denne ruta. MEN kart og kompass er obligatorisk på høgfjellet. Kjøp deg eit billeg kompass og øv deg på å ta kompass kurs, det er egentlig veldig gøy. Dette bør du gjera av fleire grunner 1) du kan finne ut kor du er og kor langt det er att 2) du kan gje beskjed til evt redningsmannskap kvar du ligg 3) du kan finne att stien dersom du skulle kome utav kurs 4) kjempekjekt å å mestra dette, og du føler deg tryggare på fjellet 5) det er ganske lett.

 

Hvordan er værforholdene normalt på Hardangervidda de første par ukene i september?

Du er veldig høgt og det kan kome 20 cm nysnø, så uansett så sjekker du vermeldinga før du fer. Det kan vera kuldegrader og strålande solskinn. Snøen kan kome i september eller i november, det varierar veldig. Gå så tidleg du kan i september.

 

Hvilket kart trenger man på denne turen? På DNTs nettbutikk er det så mange kart over Hardangervidda å velge mellom

Kjøp uansett eit kart i målestokk i 1:50 000

 

Har tenkt til å sove på hyttene, men bør jeg ha med meg telt for sikkerhets skyld?

I utgangspunktet ikkje. Men det som er ein veldig god ting på haust og vinterfjellet er ein vindsekk eller jervenduk. Dette er veldig godt å ha under lunsjen eller småpauser. Ta med ein termos på 0,75-1 l som du fyller med noko varmt kvar morgon i tillegg, evt så tek du med ein lett gassbrennar og ein liten kokekjele.

 

 

Høgfjellet i september kan vera fantastisk dersom du er heldig, du vil sikkert uansett ha ein flott tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen småtips i farten:

 

Værforholdene i begynnelsen av september kan nok være vekslende. Ville ikke ha bekymret meg mye for snø.

 

Stiene mellom hyttene er godt merket med røde T'er, så det er fullt mulig å komme seg fra hytte til hytte uten å være alt for avhengig av kart. Det sagt, så vil jeg aldri anbefale å gå på fjellet uten å ha med kart og kompass. Husk at i veldig dårlig vær, så kan selv det å se merkene være vanskelig. Hvis du ikke er så dreven så bruk gjerne litt tid til å lære deg litt når du er på turen, les litt på forhånd om bruk av kart og kompass, og så prøv å orientere deg hvor du er langs stien og hvilken retning stien går.

 

Angående kart så bruk ut.no som utgangspunkt, følg ruten du har lagt opp via hyttene og stiene, på sidene for hyttene og stiene står det oppført hvilket kart man trenger.

Ev. hvis du har anledning til å reise inn til Oslo så kan du få hjelp i DNT sin butikk der.

 

Du trenger ikke ha med deg telt for sikkerhets skyld i henhold til plass på hyttene. Du vil alltid få plass, men er det veldig mange på hytta kan det hende du må belage deg på å sove på en madrass.

 

Det er stykke rundt fra Rjukan til Dyranut så jeg ville kanskje vurdert å ta buss til Dyranut og buss hjem igjen fra Rjukan istedet for å kjøre til Dyranut og ta buss rundt etterpå.

 

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper kart som er merket som "turkart", så mener jeg å huske at de har en beskrivelse på baksiden av hvordan du bruker kompass. Ellers finner du dette på nettet. 

Selv om du går på merkede stier, er det alltid godt å følge med på kartet hvor du går. En kartmappe rundt halsen hjelper med det. Hvis du da plutselig er på et sted der du ikke ser stien eller neste markering, så vet du hvor du er (omtrend) og kan se på kartet hvor stien bør gå, for deretter å finne et punkt i denne retningen som du kan gå mot. Ofte finner du da stien tilbake. Om du ikke har fulgt med, kan det være en utfordring. Jeg har erfart at markeringer på stier noen ganger er dårlig synlig pga motlys eller varder som ligger overende.

 

Jeg anbefaler deg å ta med en sovepose og et liggeunderlag. Kombinert med denne vindsekken eller duken som Jostein skriver om, har du et overnattingsalternativ  eller et ly når du må sitte ut tåke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! :) Jeg skal selvfølgelig ha med kart og kompass, hadde aldri turt å gå uten. Lurte bare på hvor "nervøs" jeg trengte å være i forkant av turen for å gå meg vill ;) Men da er nok denne bekymringen minimal når stiene er godt oppmerket, i tillegg til at jeg har kart/kompass - som jeg gleder meg til å lære å bruke :) Jeg tenkte ikke over at det stod nevnt for hver enkelt hytte hvilket kart man trenger, men da skal jeg nok greie å finne ut av det! Flott.

 

Jeg skal ha med sovepose og liggeunderlag, ja, men takk for godt tips om vindsekk/jervenduk! Dette skal jeg absolutt sjekke ut :)

 

 

 

Det er stykke rundt fra Rjukan til Dyranut så jeg ville kanskje vurdert å ta buss til Dyranut og buss hjem igjen fra Rjukan istedet for å kjøre til Dyranut og ta buss rundt etterpå.

 

Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Jeg bor på Gjøvik, ca 4 timer unna Dyranut (tror jeg), og er nok nødt til å kjøre bil og parkere et sted. Men nå har jeg ikke sjekket ut busstilbudet t/r Gjøvik da, bare antok at dette ikke var helt optimalt - er så vant til det kjipe busstilbudet her i området at jeg tror automatisk det er like stusselig i resten av Norge  :lol:  Men var det det du mente, at jeg skal droppe bilen og ta buss fra hjem til Dyranut og så buss fra Rjukan og hjem igjen? Kan jeg være trygg på at det er lov å ha med hund på bussene da, tror dere?

Beklager hvis jeg er fryktelig dum nå, får skylde på at jeg er i en skikkelig døs etter å ha jobbet nattevakter  :whistle:

 

 

Jeg kom forresten på et annet spørsmål når vi var inne på kart/kompass - er det noen som vet hvordan det mobile nettverket er over vidda? Skulle det være krise har jeg da i så fall også koordinatene mine på mobilen med Luftambulansens app :) Ellers så finner jeg nå alltids ut hvordan dekningen der er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan det er med akkurat disse bussene, men synes ofte det er noe uvilje hos selskapene ang hund på bussen. Finn ut hvem som trafikerer og ta så en tlf til det aktuelle busselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om hyttene du regner med faktisk er åpne når du skal på tur. På Hardangervidda er det overraskende mange av de betjente hyttene som ikke har selvbetjeningskvarter utenom sesongene. Mener det Bl a gjelder Stigstuv.

 

Will do! Er ganske sikker på at alle er det, iom. at denne turen ifølge ut.no er i sesong juli, aug, sept. Men da skal jeg dobbelt- og trippelsjekke :) Synes det hadde vært svært så koselig å ligge en natt i telt jeg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok andre veien litt tidligere i sommer, ihvertfall mål og start var likt :) Tok buss til Rjukan og Buss til Geilo før toget tok oss ned igjen til Oslo. V styrte unna "motorvei" mest mulig og bodde i telt minus en natt på mårbu. Samboeren hoppet på turen ved Mårbu etter å ha tatt Kalhovdbussen til synken og båt over Mår. Meget fin tur via Vikbekkfjellet over Lågaros og videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ruta er godt merket og oppgått. MEN: lær deg og tren på kart og kompass uansett. Mystiske ting skjer i regn og tåke, noe som har gitt opphavet til uttrykket "helt på viddene". Tror du kan slippe unna med et kart i 100:000.

 

Sa jeg godt merket og oppgått? I 2012 var det lagt opp en ny sti litt etter Dyranut som skrår sørøst mer direkte mot Stigstuv. Merket og ok terreng, men den gangen ikke oppgått. Kan være greit å legge kursen rett ned til Gamlestølen og så opp Stigstuvdalen på god sti.

 

Lettgått - du får noen lange stigninger, men ikke bratt eller klatring. Våteste partiet er siste 100 meterne til Hellbergshytta. Kalhovd dukker ikke opp før du står oppå hytta.

 

Ned til Rjukan vil jeg anbefale taubanen. Ryes vei er fin, men 21 svinger tar sin tid.

Finn busstasjonen på forhånd. Rjukan er sørgelig dårlig skiltet "für Touristen". Du skal forbi bensinstasjonen og over brua. Passerer du puben har du gått for langt. Åpner dessverre ikke før kl 1500.

 

Mulighetene for snø er tilstede, men neppe sånn at den legger seg. Alt mulig annet vær kan det derimot være greit å være forberedt på inklusive sol og varme. Såpass behagelige etapper på gode stier at du ikke trenger telt, men noe á la en Jerven fjellduk (orginal) i tilfelle villspor, riktig dårlig vær eller ufrivillig overnatting er ikke dumt.

For øvrig en fin rute for første alenetur - undertegnede burde ha gått den :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om hyttene du regner med faktisk er åpne når du skal på tur. På Hardangervidda er det overraskende mange av de betjente hyttene som ikke har selvbetjeningskvarter utenom sesongene. Mener det Bl a gjelder Stigstuv.

 

Stigstuv stenger faktisk så tidlig som 17 august (ihvertfall i 2013) og jeg kan bekrefte at det ikke er noe selvbetjeningshytte der. Dyranat - Rauhelleren bør derimot være mulig i en etappe om en starter tidlig. Rauhelleren har selvbetjeningshytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigstuv stenger faktisk så tidlig som 17 august (ihvertfall i 2013) og jeg kan bekrefte at det ikke er noe selvbetjeningshytte der. Dyranat - Rauhelleren bør derimot være mulig i en etappe om en starter tidlig. Rauhelleren har selvbetjeningshytte.

 

Ah, ser det! 17. august stemmer. Jammen da tenker jeg at jeg tar med teltet :D blir stas!

 

Den ruta er godt merket og oppgått. MEN: lær deg og tren på kart og kompass uansett. Mystiske ting skjer i regn og tåke, noe som har gitt opphavet til uttrykket "helt på viddene". Tror du kan slippe unna med et kart i 100:000.

 

Sa jeg godt merket og oppgått? I 2012 var det lagt opp en ny sti litt etter Dyranut som skrår sørøst mer direkte mot Stigstuv. Merket og ok terreng, men den gangen ikke oppgått. Kan være greit å legge kursen rett ned til Gamlestølen og så opp Stigstuvdalen på god sti.

 

Lettgått - du får noen lange stigninger, men ikke bratt eller klatring. Våteste partiet er siste 100 meterne til Hellbergshytta. Kalhovd dukker ikke opp før du står oppå hytta.

 

Ned til Rjukan vil jeg anbefale taubanen. Ryes vei er fin, men 21 svinger tar sin tid.

Finn busstasjonen på forhånd. Rjukan er sørgelig dårlig skiltet "für Touristen". Du skal forbi bensinstasjonen og over brua. Passerer du puben har du gått for langt. Åpner dessverre ikke før kl 1500.

 

Mulighetene for snø er tilstede, men neppe sånn at den legger seg. Alt mulig annet vær kan det derimot være greit å være forberedt på inklusive sol og varme. Såpass behagelige etapper på gode stier at du ikke trenger telt, men noe á la en Jerven fjellduk (orginal) i tilfelle villspor, riktig dårlig vær eller ufrivillig overnatting er ikke dumt.

For øvrig en fin rute for første alenetur - undertegnede burde ha gått den :)

 

Tusen takk for fint svar! :) Da skal jeg være obs på første etappe, tenker jeg ser når jeg kommer dit hvilke av de to alternativene jeg velger. 

Så langt tror jeg at jeg kun har funnet de riktige kartene i 1:100 000, så det er fint å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et kart som Telemark Turistforening har over Hardangervidda Sør-Øst, dekker områdene Mogen-Rauhelleren-Lufsjå-Rjukan-Gaustadtoppen. Det er 1:60 000. Vi brukte det fra Rauhelleren til Rjukan når vi gikk denne turen for noen år siden. 

 

Tror å huske at vi sjeldent hadde dekning på den turen, flere dager uten.

 

Etter hva jeg husker så er det ikke veldig hyppige bussavganger fra Rjukan, så kanskje sjekke opp det før avreise så du kan planlegge å rekke en litt tidlig på dsgen. Vi rakk akkurat ikke den vi hadde planer om å ta, og måtte da vente en god stud på busstasjonen på Rjukan før neste buss, og den gikk en god omvei. Forøvrig ingen mat/sjokolade/brus automat på Rjukan busstasjon. Noe som gjorde ventetiden vår enda leeeeengre, virket i alle fall sånn

 

God tur, det er en flott og behagelig tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruta i september blir ein fantastisk tur og gir eit storarta inntrykk av variert viddenatur.

 

Anbefaler å bruke buss/tog og evt. spe på med drosje til Dyranutevt, for å unngå lang tur tilbake til start for å hente bil. Busstilbudet frå Rjukan er bra, men er stort sett retta mot Oslo. Sjekk ruteplanleggar på nett. Krossobanen ned til Rjukan er ei perle som turavslutning. Trykk på knappen, og taubana kjem for å hente deg! Fantastisk at eit sånt tilbud eksisterer i dag.

 

Mobilidekning er i beste fall sporadisk når du kjem innover vidda. 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Krossobanen ned til Rjukan er ei perle som turavslutning. Trykk på knappen, og taubana kjem for å hente deg! Fantastisk at eit sånt tilbud eksisterer i dag.

 

 

Den har jeg aldri tatt, men høres nå fristende ut. Har aldri vært overbevist om at den skulle være åpnet og trodd at det var styr å bruke den. Men dette høres enkelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eksakt samme rute jeg gikk første gangen i fjellet. Veldig "begynner"-vennlig :) Synes du har fått gode tips. Her er noen til:

 

- Hvis Stigstuv er stengt, kan du vurdere Fagerheim - Heinseter (ehh... stenger visst 17. aug. den også) - Rauhellern som start, alternativt Halne - Rauhellern (valgfritt med båt).

- 1:100 000 fungerte greit for meg.

- Av alle etappene synes jeg det var mest myr mellom Rauhellern og Mårbu (likevel ikke mye).

- Mellom Mårbu og Kalhovd kan du ta båt hvis du ønsker.

- Støtter forslaget om å ta Krossobanen ned til Rjukan.

- Mener jeg "rotet" mest ift. sti mellom Kalhovd og Hellberghytta.

 

Riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eksakt samme rute jeg gikk første gangen i fjellet. Veldig "begynner"-vennlig :) Synes du har fått gode tips. Her er noen til:

 

- Hvis Stigstuv er stengt, kan du vurdere Fagerheim - Heinseter (ehh... stenger visst 17. aug. den også) - Rauhellern som start, alternativt Halne - Rauhellern (valgfritt med båt).

- 1:100 000 fungerte greit for meg.

- Av alle etappene synes jeg det var mest myr mellom Rauhellern og Mårbu (likevel ikke mye).

- Mellom Mårbu og Kalhovd kan du ta båt hvis du ønsker.

- Støtter forslaget om å ta Krossobanen ned til Rjukan.

- Mener jeg "rotet" mest ift. sti mellom Kalhovd og Hellberghytta.

 

Riktig god tur!

 

Du kunne ikke vært en knupp å skrive nøyaktig hvilke kart du brukte? :D Er så usikker på akkurat det, og da slipper jeg å leite så fælt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke vært en knupp å skrive nøyaktig hvilke kart du brukte? :D Er så usikker på akkurat det, og da slipper jeg å leite så fælt :)

 

Du trenger både Hardangervidda øst og vest for å dekke hele ruten om du starter ved Dyranut, men 90% av turen er på Hardangervidda øst kartet så du kan jo vurdere å skrive ut kart for den første biten på A4 ark om du ikke vil kjøpe begge kartene.

 

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=8959

 

http://www.fjellforum.no/topic/32185-test-av-tjeneste-for-utskrift-av-turkart/?hl=kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger både Hardangervidda øst og vest for å dekke hele ruten om du starter ved Dyranut, men 90% av turen er på Hardangervidda øst kartet så du kan jo vurdere å skrive ut kart for den første biten på A4 ark om du ikke vil kjøpe begge kartene.

 

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=8959

 

http://www.fjellforum.no/topic/32185-test-av-tjeneste-for-utskrift-av-turkart/?hl=kart

 

 

Finner det ikke i nettbutikkene. Jeg har et med både øst og vestvidda (begge sider), men mulig det har utgått.

Til turen din vil vel Østvidda 1:100000 være ideelt :) (særlig hvis du starter fra Halne)

 

Hjertelig takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne turen gikk jeg nesten på samme tid for 2 år siden, ettpar uker senere bare :)
Ser du har fått flotte svar over her så jeg behøver ikke repetere.
Da vi gikk var alle hytter stengt, vi lå derfor i telt gjennom hele turen :)
FANTASTISK natur med høstfarger som var helt utenfor hva jeg noensinne har opplevd tidligere!
Du bør sjekke opp litt at ikke broene er tatt inn for sessongen, det skapte litt ekstra utfordringer for oss og bikjene, men gikk alikevel fint :)
Jeg skrev en rapport fra turen, skal se om jeg klarer å lete den opp å poste her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.