Gå til innhold
  • Bli medlem

Insekter og fargevalg på utstyr


ost

Anbefalte innlegg

Hei

 

På en annen tråd her inne om kleggsommer, hevdes det at fargen svart er tiltrekkende for klegg. 

 

På en del engelske blogger jeg leser (bl.a. denne) hevdes det at gult virker tiltrekkende på mygg.

 

Andre steder igjen har jeg lest at lyse farger er bedre enn mørke farger med tanke på insekter.

 

Er det noen som har informasjon og konkret erfaring på hva som er best? Tenker da på telt/presenning, bukser og jakker/trøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traditionellt är gult tilldragande för insekter. Men insekter ser färger annorlunda än vi, och därför kan t.ex. vissa material som vi ser som vita dra till sig insekter en masse, medan andra (som vi också ser som vita) är helt ointressanta för insekterna. Märks stor skillnad på detta på 2 av mina paraglidare (båda i skytex 27-duk, men med olika coating. Coatingen gör troligen att insekterna ser dom som olika färger, fast båda ser helt vita ut för oss människor)

 

Här kan du läsa mer om insekter och färger:

http://www.entfdn.org/documents/AreFlyingInsectsDifferentiallyAttractedtoCertainColors.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest et sted at klegg søker mot store mørke flater siden dette minner om store dyr som kleggen vanligvis beiter på.

Mygg og knott orienterer seg etter CO2 metningen i luften, det gjør lopper også, og en del fluer har en tendens til å ta kontakt med folk som har vann på huden. F.eks. etter at du har badet eller er veldig svett. Fluene går etter vann og salter som vi skiller ut når vi svetter, men mygg og klegg går etter blod.

Det finnes noen typer brems som legger egg på vertsdyr, men de vi har her i landet går stort sett på dyr. Har ikke hørt at de går på mennesker.

Jeg hørte en gang en historie om en person som ble stukket av et eller annet på en sydentur og stikket utviklet seg til en stor byll.

Plutselig sprakk byllen og det kravlet ut fult av små edderkopper.

Alle som har et minimum av kunnskaper om edderkopper vet at dette må være ren fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

På en annen tråd her inne om kleggsommer, hevdes det at fargen svart er tiltrekkende for klegg. 

 

På en del engelske blogger jeg leser (bl.a. denne) hevdes det at gult virker tiltrekkende på mygg.

 

Andre steder igjen har jeg lest at lyse farger er bedre enn mørke farger med tanke på insekter.

 

Er det noen som har informasjon og konkret erfaring på hva som er best? Tenker da på telt/presenning, bukser og jakker/trøyer.

 

 

Traditionellt är gult tilldragande för insekter. Men insekter ser färger annorlunda än vi, och därför kan t.ex. vissa material som vi ser som vita dra till sig insekter en masse, medan andra (som vi också ser som vita) är helt ointressanta för insekterna. Märks stor skillnad på detta på 2 av mina paraglidare (båda i skytex 27-duk, men med olika coating. Coatingen gör troligen att insekterna ser dom som olika färger, fast båda ser helt vita ut för oss människor)

 

Här kan du läsa mer om insekter och färger:

http://www.entfdn.org/documents/AreFlyingInsectsDifferentiallyAttractedtoCertainColors.pdf

 

Har selv erfart knyttneve-store klegg* sør-vest i Australia som satt seg på alt som var svart, både klær og plast. De var totalt uinteressert i oss mennesker, men alle insektene som hadde blitt knust mot våre MC klær og støvler (og ikke minst motorsykler) var som bursdag og jul samtidig for disse fluene/ kleggen

 

*ok, litt overdrevet, men de var 35-40mm fra snute til hale og det samme mellom vingespissene når de satt.

 

Har sett på naturprogram tidligere at nektar drikkende insekter iallefall ofte ser i ultra violett og at blomster ofte er lilla i deres øyne selv om de er hvite, gule, røde eller blå for oss. Opplevde på samme Australiatur som nevnt over at mange svarte tekstiler ble lilla også gul/oransje aktig over tid når de var utsatt for sollys (UV). Til og med opplevd at produsenten hadde benyttet både UV fast og ikke UV fast stoff på samme tankveske. Regner med dette vil ha en betydning for tiltrekkingsevnen som @Johan2000 sier.

 

Konklusjonen min er at det nok er vanskelig å sikre seg, men at jeg har i alle fall en oppfattelse av at gult stort sett alltid er populært blant de av med fasettøyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... en del fluer har en tendens til å ta kontakt med folk som har vann på huden. F.eks. etter at du har badet eller er veldig svett. Fluene går etter vann og salter som vi skiller ut når vi svetter, men mygg og klegg går etter blod.

 

Har en følelse av at kleggen oftere kommer når man bader også. Da mener jeg mens man f eks er på vei opp av  vannet og er våt, men ikke når man ligger på land og soler flesket. men kleggen er definitivt ute etter mer enn vann og salt :D:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traditionellt är gult tilldragande för insekter. Men insekter ser färger annorlunda än vi, och därför kan t.ex. vissa material som vi ser som vita dra till sig insekter en masse, medan andra (som vi också ser som vita) är helt ointressanta för insekterna. Märks stor skillnad på detta på 2 av mina paraglidare (båda i skytex 27-duk, men med olika coating. Coatingen gör troligen att insekterna ser dom som olika färger, fast båda ser helt vita ut för oss människor)

 

Här kan du läsa mer om insekter och färger:

http://www.entfdn.org/documents/AreFlyingInsectsDifferentiallyAttractedtoCertainColors.pdf

 

Er det rett link? Jeg får opp et forslag til en undersøkelse som barn kan lage på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg har 2 gamle gule liggeunderlag fra Karrimor fra 1970 tallet. De var kjent som "insektfanngeren" og mye insekt - særlig mygg og små blomster fluer setter sig stadig på dem tross de ikke er knallgule lenger pgr. av skitt og møkk. De blir da tørket over med såpeklut iblant. 

 

At de har overlevd barnas speiderture mm. sir noe om kvaliteten av Karrimores produkter, som jeg ikke har sett på lenge. De gjorde bl.a en dl bra ryggsekker.

 

Hilsen Elhen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det finnes noen typer brems som legger egg på vertsdyr, men de vi har her i landet går stort sett på dyr. Har ikke hørt at de går på mennesker.

 

Då anbefaler eg deg å lese desse:

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7197997

http://www.nrk.no/sapmi/ti-barn-rammet-av-reinbrems-1.10849884

http://www.nrk.no/nordnytt/stadig-flere-reinbrems-tilfeller-1.11095898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.