Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera til bruk i fjellet


Mørkeblå

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Drar veldig mye på tur for tiden og tar masse bilder med med mitt Gopro kamera. Jeg syntes bildene blir ganske gode så lenge det er mye lys ute men der stopper det. Er det litt skjømt så er kamerat nesten ubrukelig. Batterilevetiden er heller ikke så bra så tenkte jeg skulle invisterte i et sikkelig kamera som fanger alle disse turene jeg drar på bedre.

 

Jeg er rimelig blank på dette området men kunne tenkt meg et kamera som er litt robust og tåler å være i fjellet. Det må heller ikke være så stort å klumsete slik det tar mye plass. Kunne godt betalt opptil max 5 000,-

 

Takker for alt av tips jeg får

Gjerne link noe fra elkjøp da jeg har gavekort derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til tur- og fjellbruk har jeg Panasonic Lumix DMC-FT5. Det er vann og støtsikkert med god bildekvalitet, storfornøgd med det kameraet. Var "best i test" på den type kamera da det ble kjøpt for halvannet år siden(?). Er nok kommet i nyere modell nå men da vi sammenlignet bildekvalitet med tilsvarende Canon Tough kamera synes vi Panasonic'en kom bedre ut. Lykke til med valget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Sony RX100 (første utgave) på tur og/eller Olympus OM-D E-M5 hvis jeg ønsker speilreflekskvalitet eller zoom med lengre brennvidde enn 100mm til Sonyen. Sonyen er ikke vanntett eller støtsikker, men så lenge man kjøper en hardcoverveske til den og behandler den pent, så er det ikke noe problem å ha den med på tur. Regner det er det bare å tre på en brødpose eller lignende. Sonyen min har vært utsatt for lett regnvær og har ikke tatt noe skade. Da er du sikret svært bra bildekvalitet, men jeg anbefaler også å ta med et lite stativ hvis det er dårlige lysforhold for å holde isoen nede. 

Versjon tre av Sonyen, som er svært lyssterk, er nok litt over budsjettet ditt, men venter du noen måneder, så faller den antagelig ned i pris: http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100M3/sony-cybershot-rx100-mark-iii-kompaktkamera

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mange gode svar og tips her :)
Jeg lurer litt på hvordan disse vantette kamera er iforhold til gopro som jeg allerede har? Tenkte det ble ganske lik kvalitet at de kanskje ikkje er så egnet til høstmørket men heller under vann og lyse forhold.

Sony Rx100 så ganske tøff ut. Liten og kompakt men også veldig dyr syntes jeg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bare uttale meg om Sonyen :) Alle tre versjoner selges fremdeles, men tror ikke Elkjøp har versjon 1 og 2. Hos Japan Photo koster Sony RX100 kr 3578, Sony RX100 II koster kr 5229 mens du må ut med kr 7484 for siste versjon av kameraet: http://www.japanphoto.no/webapp/wcs/stores/servlet/SearchDisplay?storeId=10151&catalogId=10051&langId=124&pageSize=24&beginIndex=0&searchSource=Q&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=2&showResultsPage=true&pageView=image&searchType=2&searchTerm=sony+rx&categoryId=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billedkvaliteten på disse vanntette kameraene er betydelig bedre enn goproen når det gjelder stillbilder. De har også optisk zoom og blitz. Men de har sine begrensninger.

 

Dersom det ikke er så nøye med vanntetthet, er utvalget større og kvaliteten bedre. Men da må du passe litt bedre på kameraet. Den Sonyen er god. Et annet veldig bra kamera som er lite og har meget god kvalitet, er Canon S120. Meget bra når lyset blir dårligere. Wifi innebygget, for overføring til telefon ol. HD video i veldig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skaffa meg Sony Z2 har kamera blitt hjemme. Tar veldig gode bilder og så tåler den jo vann og støv. og med en batteribank klarer man seg jo over flere dager med litt aktiv bruk :-)

Det er jo kjedelig å bare ha en 24mm vidvinkel da.. Og selv om den har haugevis av megapixler så er den optiske kvaliteten heller lav. Jeg har Z1, og jeg må si at jeg ikke er imponert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony RX100 med vanntett Pelicase kan anbefales (første utgave av Sony'n er superb og tredje i rekka enda bedre men dyr dyr dyr som få). Pelicase 1040 passer for den første Sony'n og gir et ganske røft og vann/dugg/støvsikkert oppbevaringsted for kameraet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon s110 som jeg kjøpte for 2000 kroner i høst. Til den prisen er jeg meget godt fornøyd. Bra med manuelle innstillinger og mann har full kontroll når man ønsker det. Har ikke funnet noen vanntette kameraer som jeg synes er bra nok. Da kan man nesten likegodt få et vanntett etui til mobiltelefonen og bruke den som kamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Sony RX100, första utgåvan. Jag har sällan med systemkameran längre sedan jag köpte Sonyn. Den tar tillräckligt bra bilder.

Borde gå att få tag i på finn.no för en spottstyver nu när det kommer nya versioner och folk då måste ha den senaste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt RX100 brukt, og angrer ikke. Men skulle gjerne hatt værtetting. Det krever litt ekstra kjærleik for å ikke bli ødelagt.

Dersom du har erfaring med speilrefleks sine manuelle innstillinger, så er RX100 et knallkjøp, gjerne sammen med et lite stativ i tillegg.

Dersom du er en som trives best med auto-innstillinger, så er et enklere kamera som tåler alt et bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Må bare takke for alle flotte svar. Tatt til alle tips og tror valget går for en av disse to.

Sony

Canon

Tror begge kameraene er gode valg.

Jeg har forgjengeren til Canon-kameraet og er meget fornøyd. Det tar meget gode bilder.

Sensoren i Sony er en del større enn i Canon og det er lettere å ta bilder hvor bakgrunnen er ute av fokus. Det kan være ønskelig når en f.eks tar portretter.

Når det gjelder ergonomi og betjening syns jeg Canon ligger langt foran Sony. Canon S120 ligger mye bedre i hånden og jeg syns menyene er bedre og mer oversiktlig. Sony er mindre og har mere spisse kanter.

Jeg vil anbefale deg å ta deg en tur i butikken og sjekke de ut hvis du har mulighet for det, selv om du tenker bestille de på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Canon G9 lenge (2008) og har brukt det under svært varierende forhold og ikke hatt noen problemer med det. Tar veldig bra bilder. Til landsksapsfoto kunne jeg noen ganger tenkt meg større vidvinkel og mer lyssterkt objektiv.

Dette er forbedret på nyere modeller, G16 som er dagens modell (kommer nok ny snart) har samme lysfølsomhet og vidvinkel som Sony RX100 V1&V2 på 28mm(V3 har 24mm ekvivalent til 35mm). Canon G16 har litt mer zoom (5x) enn Sony. Canon's G serie har mange av innstillingene til systemkameraer.

Dessverre har glidelåsen på min hardcase fra Berghaus gått i stykker, med den fulgte det med regntrekk på samme måte som på ryggsekker:-) Vet ikke om de produseres fortsatt, hardcasen kjøpt jeg på Oslosportslager i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren i Sony er en del større enn i Canon og det er lettere å ta bilder hvor bakgrunnen er ute av fokus. Det kan være ønskelig når en f.eks tar portretter.

 

For å drive litt flisespikking: Nå er det vel ikke sensoren som bestemmer dette, men brennvidden og blenderåpningen du velger...

 

Men jeg er enig i at begge disse er gode kameraer. Jeg ville valgt en god fotobutikk i stedet for å handle på nett. Da kan man gå å få hjelp og råd om man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i fra det tidligere nevnte Panasonic Lumix FT5 til Nikon1 AW1 grunnet jeg ville ha et kamera som tok bedre bilder men fremdeles tålte både vann og juling.

Siden jeg både padler, går i fjellet og dykker, var det liten tvil om hvilket kamera det ble.

 

Dessverre måtte jeg gå litt på kompromiss med bildekvalitet, kontra lignende kamera uten vann- og støtsikring.

 

 

Så nå er det bare å komme seg hjem fra jobb og dra på posten  :phone:

Har forøvrig førstnevnte kamera til salgs.  :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å drive litt flisespikking: Nå er det vel ikke sensoren som bestemmer dette, men brennvidden og blenderåpningen du velger...

Men jeg er enig i at begge disse er gode kameraer. Jeg ville valgt en god fotobutikk i stedet for å handle på nett. Da kan man gå å få hjelp og råd om man trenger det.

Feil, dybdeskarphet blir skalert med sensorstørelsen/filmstørrelsen og blender. Siden minste blender er 1.8 på begge vil den større sensoren på Sony gi mindre dybdeskarphet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, dybdeskarphet blir skalert med sensorstørelsen/filmstørrelsen og blender. Siden minste blender er 1.8 på begge vil den større sensoren på Sony gi mindre dybdeskarphet.

1,8 er største blenderåpning, ikke minste.. En vidvinkel gir alltid større dybdeskarphet, mens tele gir mindre. Kombinert med en stor blender gir telelinsen liten dybdeskarphet.

 

Sensorstørrelsen har noe å si for hva slags brennvidde (fokallengde) et objektiv har, og vil dermed påvirke dybdeskarpheten noe. Forskjellen mellom størrelsen på disse brikkene vil max være tilsvarende et blendertrinn. Det utgjør lite for dybdeskarpheten sammenlignet med bruk av linsen på vidvinkel eller tele.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Det ble en Sony Rx100 :)
Noen som vet hvordan minnebrikke som vil være bra nokk til mitt bruk? Har bestilt ekstra batteriet med kamerat så ble litt usikker hvor mye jeg får fylt opp brikken på 2 batterier. Blir vel en del filming og mye bilder. Han på elkjøp anbefalte en minnebrikke til 1 000,- Syns det virket litt drøyt. Var den kraftigste og raskeste de hadde.

Bør vel være klasse 10 og minst 16gb?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.