Gå til innhold
  • Bli medlem

Efaringer med Zpacks Arc Blast?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Har så godt som bestemt meg for å kjøpe denne sekken. Etter hva jeg har lest så er det den beste lettvektssekken om mann vil ha ramme. Men så var det prisen da. Med norsk mva på toppen kommer den på 3600 kr inkludert endel ekstrautstyr (sidelommer, multipack, etc). Noen som har erfaringer med den? Er den verdt 3600 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun brukt sekken med rundt 13 kg totalt og da føles den som hvilken som helst "tungsekk"  på ryggen. Zpacks anbefaler opptil 14 kg, så jeg prøver å holde meg innenfor den grensen. Anbefaler forresten shoulderpouch som ekstrautstyr ... de smålommene foran på skulderen er geniale til småting når du beveger deg. Har en 1/2L flaske i den ene og noe snacks++ i den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt sekken med rundt 13 kg totalt og da føles den som hvilken som helst "tungsekk"  på ryggen. Zpacks anbefaler opptil 14 kg, så jeg prøver å holde meg innenfor den grensen. Anbefaler forresten shoulderpouch som ekstrautstyr ... de smålommene foran på skulderen er geniale til småting når du beveger deg. Har en 1/2L flaske i den ene og noe snacks++ i den andre. 

 

Tenkte å kjøpe fullt sett med tillegsutstyr (derfor ble selvsagt prisen noe høyere enn minimum). Har allerede en slik hoftebeltelomme som jeg bruker på andre sekker, og liker at de er litt større enn vanlige hoftebeltelommer. Kommer selvsagt ikke til å bruke alt på en gang, men er greit å kunne ha litt forskjellig oppsett på forskjellige turer. Multipacken tror jeg er genial på skiturer med pulk og trekksele til å ha småting og snacks i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg har kjøpt alle de tilleggene også. Tok litt av når jeg bestilte  :no:. Eneste som blir brukt er de shoulder pouchene. Jeg går ikke mye på telttur på vinteren, men har tenkt tanken at ribz frontpack er et god supplement når der ikke er plass eller vekten blir for stor for Arc Blasten. I denne kan du jo hive oppi noen kilo til uten at det går ut over bærecomforten på sekken. Mener at den rommer 11-14 L og da begynner det jo å bli litt plass.

 

http://www.ribzwear.com/ribz-front-pack/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Henter opp denne tråden igjen. Jeg vurderer denne sekken da sekken jeg nå har, en eldre, 60 liter, er unødvendig tung å dra på. Og den fortjener å pensjoneres snart.

 

Kjøpte meg en Bergans Heliun 55 som jeg kun har brukt én gang. Denne passet ikke så godt til ryggen min så nå må jeg finne noe annet.

 

Har sett på Arc Blast'en, men er usikker på hvilken størrelse; 45l, 52l eller 60l. Prismessig er det ingen forskjell, og vektmessig heller ingen nevneverdig forskjell (12 gram fra 45l til 60l)

 

Har lyst til å bare gå for 60 literen, også komprimere sekken slik at den passer til innholdet. Tenker at jeg da ikke vil trenge å komprimere klær eller sovepose så mye i sekken i forhold til de mindre størrelsene.

 

Eller tenker jeg helt feil her da?

 

Hva er en passe størrelse (45, 52, 60) for en solotur som går over 2 til 10 dager.

 

Har ikke de store tingene med meg. Teltet blir denne sesongen byttet ut med noe langt mindre og lettere. 60 liters sekken jeg har brukt så langt har stort sett vært romslig når jeg har vært ferdig pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opp denne tråden igjen. Jeg vurderer denne sekken da sekken jeg nå har, en eldre, 60 liter, er unødvendig tung å dra på. Og den fortjener å pensjoneres snart.

 

Kjøpte meg en Bergans Heliun 55 som jeg kun har brukt én gang. Denne passet ikke så godt til ryggen min så nå må jeg finne noe annet.

 

Har sett på Arc Blast'en, men er usikker på hvilken størrelse; 45l, 52l eller 60l. Prismessig er det ingen forskjell, og vektmessig heller ingen nevneverdig forskjell (12 gram fra 45l til 60l)

 

Har lyst til å bare gå for 60 literen, også komprimere sekken slik at den passer til innholdet. Tenker at jeg da ikke vil trenge å komprimere klær eller sovepose så mye i sekken i forhold til de mindre størrelsene.

 

Eller tenker jeg helt feil her da?

 

Hva er en passe størrelse (45, 52, 60) for en solotur som går over 2 til 10 dager.

 

Har ikke de store tingene med meg. Teltet blir denne sesongen byttet ut med noe langt mindre og lettere. 60 liters sekken jeg har brukt så langt har stort sett vært romslig når jeg har vært ferdig pakket.

Har kommet en Arc Haul som jeg har i bestilling. Denne er litt tyngre (680 gram/60L) men skal tåle litt tyngre bører. Har en 52 arc blast fra før.

Hovedrommet i 60L er 47L også tror jeg mesh-posen på sekken teller 11L.  Om du kun bruker hovedrommet og ruller sekken ned så er den rett over 30L.

Ingen problem å ha litt å gå på altså.

 

Standard versjon av sekken er komfortabel opptil 9-10kg. Arc Haul skal være komfortabel til 14 (gjenstår å se).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opp denne tråden igjen. Jeg vurderer denne sekken da sekken jeg nå har, en eldre, 60 liter, er unødvendig tung å dra på. Og den fortjener å pensjoneres snart.

 

Kjøpte meg en Bergans Heliun 55 som jeg kun har brukt én gang. Denne passet ikke så godt til ryggen min så nå må jeg finne noe annet.

 

Har sett på Arc Blast'en, men er usikker på hvilken størrelse; 45l, 52l eller 60l. Prismessig er det ingen forskjell, og vektmessig heller ingen nevneverdig forskjell (12 gram fra 45l til 60l)

 

Har lyst til å bare gå for 60 literen, også komprimere sekken slik at den passer til innholdet. Tenker at jeg da ikke vil trenge å komprimere klær eller sovepose så mye i sekken i forhold til de mindre størrelsene.

 

Eller tenker jeg helt feil her da?

 

 

Jeg er strl XL selv - og har en Helium selv som jeg aldri har vært komfortabel med og som kun har blitt brukt til skrammelbruk på småturer i nærområdet. Spesielt siden beltet oppleves som et magebelte i stedet for et hoftebelte var ikke denne sekken noe for meg.

Gikk i gjennom samme dilemmaet selv i fjor høst - og endte opp med en Arc Zip Backpack fra zpack. Jeg har ikke fått prøvd den på tur enda  :oops:  :oops:  - men anledningen skal vel by seg snart nå.

valget mitt falt altså på denne her http://zpacks.com/backpacks/arc_zip.shtml

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god input, RuneH og Kjell Iver.

 

Kunne dere satt opp et par punkt for hva det var som gjorde at dere valgte akkurat de sekkene framfor Arc Blast?

 

Kan være at jeg ser meg litt blind på vekt. Er jo lite poeng i om det går ut over komfort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 52 var første generasjon arc blast kjøpt i 2012.

Hadde egentlig ikke så mye kunnskap om sekker når jeg kjøpte den, men forstod ikke hvorfor et telt kunne være 1 kg og god sekk måtte være 3kg+ når du søkte på norske tester.

Det trengte det jo ikke og svaret fant jeg over dammen gjennom amerikanske forum.

Valget falt på zpacks sekken fordi den var lett og hadde et tradisjonelt bæresystem. Synest det var et for stort steg å ta med å gå for rammeløse sekker som var alternativet.

 

Nå har jeg bestilt Arc Haul fordi jeg har blitt interessert i foto (som veier en del).

 

Har vært VELDIG fornøyd med 52en og er sikker på at jeg blir like fornøyd med Arc Haul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest av foreløpige erfaringer med Arc Haul så er de ekstra grammene vel verdt det så jeg ville ihvertfall gått for Arc Haul om jeg skulle kjøpt i dag. Kjøpte min Arc Blast 60l i fjor høst og har hatt et par turer med den, meget god sekk om man ikke bærer for tungt.

 

Forøvrig mellom 45, 52 og 60 er det kun dybden som er forskjellig og det er lett å komprimere sekken om nødvendig, så ser ikke helt poenget med å velge de mindre sekkene med mindre man alltid har lite med seg og aldri trenger det ekstra volumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vel landet på samme konklusjonen selv at Arc Haul vil passe perfekt. Og de ekstra 200 grammene bør jeg kunne stå i. Spesielt med tanke på at den erstatter en sekk på nærmere 4 kg   :pinch:  

 

Men ser nok ikke bort ifra et det muligens kan bli en Arc Blast i tillegg etterhvert også. Og da blir det nok 60-literen som komprimeres ned til den nødvendige størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det! Kjente ikke til at det var et eldre alternativ til komprimering av sekken. 

Har allerede et par andre tilpasninger jeg vurdere å be de om, så kan være like greit å slenge på dette også.

 

Kan legge ut skissene når jeg har de klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Ja, har bestilt meg en Arc Haul. Vurderte litt fram og tilbake før jeg klarte å bestemme meg for hvordan jeg ville ha den.

Tilslutt havnet jeg på at jeg ville ha 2 ekstra nylonbånd på hoftebeltet slik at det ble gode muligheter for å hekte på diverse molle-utstyr.

Dette i tillegg til standard ting som ekstra lomme inni (Key pocket) og holdere til staver på begge sider.

 

Vurderte gamle komprimeringsløsningen og flere innerlommer men landet på det over. 

 

Har blitt lovet at jeg skal ha sekken i hende innen 3. juli, så nå er det bare å krysse fingre og tær på at det går.

Da kan jeg ta den med meg til Spania på pilgrimstur og teste den der før jeg skal ut å gå i den Norske fjellheimen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Arc Blast på väg i posten nu, det blev 42-litern för mig. Vikt och pris spelar ju stort sett ingen roll sett till storlekarna, men jag har beställt lite av fickorna i tillägg och säcken ska ersätta en Osprey Exos 38 som jag gått veckoturer med, så det känns som jag kommer att ha massor av plats i säcken.

Tar jag samtliga av extrafickorna med bör jag kunna klara en tvåveckorstur inklusive mat och bränsle.

Jag vet inte om jag någonsin kommer att gå så länge utan att fylla på förråden. :-)

Jag får se om jag valt rätt när säcken anländer i posten. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren bestilte hver vår Arc Hau. Jeg bestilte i tillegg et telt og sovepose. Og jeg som trodde mitt Ringstind light var lett... Har hørt mye bra om Zpacks, og virker som ryggsekkene er av bra kvalitet. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite off-topic här, men packen från Zpacks har enligt spårningen brukt fem dagar från USA till Oslo och har nu legat stilla på samma ställe i en vecka.. :-(

Hoppas tollen lägger på ett litet extra frest, nu är jag spänd på att få testat ut säcken och återkomma med första intryck och testerfaringar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite off-topic här, men packen från Zpacks har enligt spårningen brukt fem dagar från USA till Oslo och har nu legat stilla på samma ställe i en vecka.. :-(

Hoppas tollen lägger på ett litet extra frest, nu är jag spänd på att få testat ut säcken och återkomma med första intryck och testerfaringar. :-)

 

Sjekket om de trenger ekstra dokumenter? Jeg måtte sende inn kvitteringen for å få korrekt tollbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket om de trenger ekstra dokumenter? Jeg måtte sende inn kvitteringen for å få korrekt tollbehandling.

Dette. Tollvesenet sender et brev i posten om at pakken må fortolles. Deretter må du sende inn kvittering (pr. post). Det kan ta litt tid før du får pakken i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette. Tollvesenet sender et brev i posten om at pakken må fortolles. Deretter må du sende inn kvittering (pr. post). Det kan ta litt tid før du får pakken i hånda.

Men om en følger med på sporingen ser en at det mangler dokumenter og da er det bare å sende før det kommer noe brev. Generelt har de vært ganske hjelpsomme om en ringer også, spesielt om det er prioritert pakke.

 

Var forøvrig litt morsomt når jeg skulle fortolle min pakke fra Zpacks da de ikke trodde på at en pakke som veide bare 2 kg inneholdt ryggsekk, telt, regntøy og en haug tilleggsutstyr :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.