Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk til en mamma som må bære for en 4-åring og seg selv?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny sekk da den andre kun duger til å kaste på bålet. :getlost:

Jeg vet ikke helt hvor stor sekk jeg trenger eller hva som er bra eller ikke. Må bære dobbelt opp med sovepose,liggeunderlag etc :) Kan en sekk på 65 L duge, eller bør den være 75 L? Turene kommer til å være alt fra en natt til en uke så det er greit at den fungerer til det meste :)

Jeg er 168 cm og ganske så spe så det er vell kanskje viktig at den er lett å justere på. Vil aller helst ikke bruke så alt for mye på en sekk,men bruktmarkedet og litt tålmodiget får jeg sikkert en dyr sekk til en billigere penge :)

Har tittet en del på Bergans Trollhetta Lady 75, Bergans Rondane Lady 65 og Lowe Alpine Elbrus 65:75 dame, men jeg er så usikker.

 

Hjelp en stakkars dame som er helt fersk på teltturer? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Lowe Alpine et-eller-annet, den er sånn 65-80 L, og jeg ville ikke hatt mindre. Jeg er også på tur alene med en 4-åring, og med to overnattinger fyller vi sekken og har både liggeunderlag og soveposer utenpå. Jeg er heller ikke av dem som tar med for mye, men på fjellturer må man jo ha med godt med klær. Skulle vi vært på tur en hel uke måtte jeg hatt større sekk, jeg synes spesielt maten tar mye plass. Jeg kunne sikkert fått ned volumet om jeg gikk hardt inn for det, men ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lowe Alpine et-eller-annet, den er sånn 65-80 L, og jeg ville ikke hatt mindre. Jeg er også på tur alene med en 4-åring, og med to overnattinger fyller vi sekken og har både liggeunderlag og soveposer utenpå. Jeg er heller ikke av dem som tar med for mye, men på fjellturer må man jo ha med godt med klær. Skulle vi vært på tur en hel uke måtte jeg hatt større sekk, jeg synes spesielt maten tar mye plass. Jeg kunne sikkert fått ned volumet om jeg gikk hardt inn for det, men ikke så veldig

Takk for svar! :)

Ja, enig i at maten tar mye plass - jeg er også fæl å ta med meg for mye vann som det *kremt* kan bli litt unødvendig vekt av :P Hvordan synes du den blir når den blir tungt lastet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å si hvor stor sekk du trenger uten å vite hva slags utstyr du har. Til en ukestur med min 7-åring bruker jeg en sekk på 125l. I tillegg bærer hun soveposene i egen sekk. Jeg begynte med 75l, byttet til 100l og har innsett at jeg bærer best med 125l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Ja, enig i at maten tar mye plass - jeg er også fæl å ta med meg for mye vann som det *kremt* kan bli litt unødvendig vekt av :P Hvordan synes du den blir når den blir tungt lastet?

Jeg tror 21 kg er det meste jeg har testet og det gikk veldig fint. Jeg er ti cm kortere enn deg og har sekken stilt inn på den korteste rygglengden.

 

Virrma: hvilken 125 L sekk har du? Jeg må ha en større jeg også, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne tråden kunne jeg laget selv (bare at barnet mitt er eldre). 

Jeg må bære dobbelt opp av det meste (unntatt telt og kokekar, liksom), og lurer på hvilken størrelse sekk jeg skal gå for. Jeg er ikke så høy (163), og det er i gunn ryggen det skorter på når det kommer til lengde. Tenker derfor at jeg ikke vil ha "stor" sekk, men at den selvfølgelig må være stor nok til at jeg får plass til alt som trengs. I utgangspunktet er det mest for kortere turer, men jeg sikter mot lengre "ekspedisjoner" også, og jeg er ikke interessert i å kjøpe ny sekk for de få gangene det inntreffer. (Så får jeg heller bare unnvære et eller annet, om det skorter på plassen..) 

 

Foreløpig har jeg ikke kommet meg ut i butikkene - kun kikket på nettbuttikker og finn. Så en 46L, men etter svarene i denne tråden har jeg bestemt meg for at det er for lite. Men - vil 60/65L være nok, mon tro? Hovedvekten er som sagt på kortere turer - 1/2 overnattinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den første du nevner (Bergans Trollhetta Lady 75). Skal far også være med? Da trenger du ikke større sekk. Dersom du går alene derimot, ville jeg gått for noe litt større. Jeg har vært på tur med to barn og denne sekken, men da bar barna selv soveposen og liggeunderlaget sitt. Men sekken blir veeeldig stappfull. Skulle gjerne hatt noe litt større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den første du nevner (Bergans Trollhetta Lady 75). Skal far også være med? Da trenger du ikke større sekk. Dersom du går alene derimot, ville jeg gått for noe litt større. Jeg har vært på tur med to barn og denne sekken, men da bar barna selv soveposen og liggeunderlaget sitt. Men sekken blir veeeldig stappfull. Skulle gjerne hatt noe litt større. 

 

Men hva om du var på tur alene med ett barn? Synes du 75l er for lite da også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.