Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt vs. Lavvo?


Louee

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens!

Har fra tid til annen fulgt dette forum å fått svar på mye rart. men nå måtte jeg registrere meg for å høre litt med dere ang kjøp av nytt telt eller lavvo.

 

Det har seg slik att jeg sett meg lei av billige telt som veier mye å lekker like mye som en pasta sil.

For ca 2 år siden kjøpte jeg en billig lavvo med plass til 4 pers. vekta va ikke så ille på dette produkt (3.7kg med bunn og plugger).

liker å sove i lavvo da det er god plass å ståhøyde til å skifte i. men som alle andre billige produkt så regner de inn eller blir veldig mye kondens på duken. i tillegg kan ikke topphatten lukkes helt så når en fyrer primus fiser varmen ut.

Konklusjonen etter 2 år med bløte å ibland kalde netter er att noe nytt må investeres i.

Har sett meg blind på telt å lavvoer i alle prisklasser.

Jeg er på leit etter ett telt/lavvo med plass til 2 voksne (primært). oftest i sommersesong. inn i mellom har jeg med barna på tur (gutt 2 og jente 6). så vill kunne dekke behovet for alle selv om det oftest er meg å dama på tur.

Har sett på Fjellheimen superlight 3 eller 4 camp. da dette virker bra og ikke minst lett. tanken har også hvert innom Lavvolight fra helsport. men har da ikke mulighet for å sette i innertelt hvis jeg skal bruke de vintertid.

Bunn duk/gulv står som en selvfølge i min kjæres verden.

Her å sett på Varanger lavvo fra helsport. da mulighetene for å sette i innertelt og bunn duk hvis ønskelig virker bra. men blir vekta for stor på lange turer?? Har skjønt att vekt på helsports sine produkter er like pålitelige som en våpenhvile i Gaza. så her står jeg... Må kanskje skrive att vi er på turer i lavlandet. ikke i fjellet.

Så trenger altså ett passe stort telt/lavvo som ikke veier alt for mye heller ikke tar alt for stor plass i sekken med bunn. Noen som kan komme med innspill??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Bjarne H.S. Hvor mye veier tarpen på bildet?

Den veier 1100g på min kjøkkenvekt, med barduner og 4 lette plugger + 10m 3mm flaggsnor som jeg alltid har med. Dette inkluderer pakkposen. I den klarer jeg fint å komprimere hele stasen ned i en håndballs størrelse.

 

:)

 

PS! Glemte å si at tarpen er levert direkte fra Helsport ifm. testing før den var på markedet. Det er en prototype den på bildet. Vet at det er foretatt noen forsterkninger på de som er i salg i handelen i dag, til det bedre kan jeg love.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært fall vært nok for meg, har slurva med oppsetning og da har jeg fått basseng i den, det vannet var der værtfall lenge :P

 

Kjøpte min på gmax når de hadde den til 299, har ikke funnet ut noe dårlig om den og hvis den ryker blir det samme typen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslag om telt + tarp. I alle fall i skogsterreng. Myggtett, lunt og godt telt og tørr stå/sitteplass ute som er gull verdt om været er litt stusselig.

Her en av plassene mine i femundsmarka nå i sommer der jeg koste meg glugg ihjel selv om det regna i 3 dager.

DSCF0126.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er selv eier av Wiglo 4LT, og må si meg meget fornøyd med det teltet etter de forholdsvis få turene vi har hatt med det hittil (kjøpte det nå i sommer). Det er jo et firemannstelt, men vi fikk rimelig greit plass til 2 voksne og 3 unger i alderen 6 til 13 år. 3 åpninger med myggnetting og 3 "fortelt" har det også, og er lett å sette opp. Forholdvis høyt under taket, men med mindre man er liten av vekst står man ikke der inne. Veggene går ganske "rett opp" fra gulvet, hvilket gir god effektiv gulvplass. Små lommer i veggene rundt omkring er kjekke å legge mobiler/briller/lommelykt og whatnot i. Små hemper i taket gjør det mulig å henge opp feks. tørkesnor.

 

Ulempen er at det veier 6 kilo og tar godt med plass i sekken (er man to voksne kan man jo fordele vekta litt, selvsagt, men med mindre man demonterer innerteltet kan man jo ikke dele 50/50, det blir ytter/innertelt i en sekk og plugger/stenger i den andre). Teltet er nok ikke beregnet på bruk av ovn, men vil tro det skulle gå helt greit å fyre med primus ved behov (har ikke gjort dette selv enda). Stanga i midten er også et lite minus, hadde vært greit om den ikke var der selvsagt :-)

 

Erfaringene til folk som har mye mer erfaring med dette teltet enn jeg har (det finnes en egen tråd på forumet) er at teltet ihvertfall holder tett og er i stand til å tåle mye vær.

 

Det finnes jo et annet Wiglo-telt også, 6-10 manns, men det veier vel mye mer (hvis man skal ha bunn, myggnett og innertelt), og størrelsen på bag'en det kom i var nok til å avskrekke meg ihvertfall :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye bra om denne wiglo. Selv har jeg ikke sett den "live" men lest endel her på forumet. Pris i forhold til plass er jo ikke så galt her. Men lett er den jo ikke. 

GeezerB, hvis du pakker hovedtelt i en pose og innertelt i en annen å tar plugger/stenger separat. Kanskje pakker teltene i komprimerings poser. Tror du fortsatt de vill ta stor plass i sekken?  Fint att du er fornøyd Iaf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ulempen er at det veier 6 kilo og tar godt med plass i sekken (er man to voksne kan man jo fordele vekta litt, selvsagt, men med mindre man demonterer innerteltet kan man jo ikke dele 50/50, det blir ytter/innertelt i en sekk og plugger/stenger i den andre).

 

Eg har aldri forstått dette med at teltet må delast opp for å fordele vekt på fleire sekkar. Er det ikkje like greit at den som tar teltet, tar litt mindre av alt anna som skal vera med, slik som mat, kokeutstyr, klede mm?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har aldri forstått dette med at teltet må delast opp for å fordele vekt på fleire sekkar. Er det ikkje like greit at den som tar teltet, tar litt mindre av alt anna som skal vera med, slik som mat, kokeutstyr, klede mm?

 

Nei nei, det blir alt for enkelt :-D

 

Neida, du har selvsagt rett, forutsatt at man har sekk som er stor nok til å romme hele teltet. Selv har jeg en billig 60 liters Helsport, og det teltet fyller bra opp nedi der, men ikke verre enn at det fortsatt er plass til mye stuff oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye bra om denne wiglo. Selv har jeg ikke sett den "live" men lest endel her på forumet. Pris i forhold til plass er jo ikke så galt her. Men lett er den jo ikke. 

GeezerB, hvis du pakker hovedtelt i en pose og innertelt i en annen å tar plugger/stenger separat. Kanskje pakker teltene i komprimerings poser. Tror du fortsatt de vill ta stor plass i sekken?  Fint att du er fornøyd Iaf. 

 

Tror nok du har en del å gå på når det gjelder komprimering ja, absolutt. Jeg har ikke testet dette selv, men jeg mener det var en som gjorde det i en Wiglo-tråden her på forumet et sted. Det er rimelig god plass i den bag'en i grunnen, noe som gjør det enkelt å pakke teltet etter bruk.

 

Å dele opp teltet i inner- og ytter-telt hadde jeg ikke giddet, tror jeg, er en del hemper som skal på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et alternativ til lavo kjøpte jeg for noen år siden 2/ 3 mannsteltet fra Holeslet (Backwood 2). Det veier knappe 6 kg, og er absolutt ikke for vandreren som både bærer og skifter teltplass ofte. Produsenten kan ikke ha gjort noe som helst tiltak for å spare vekt, og det kan nevnes at "festen seatbelt" lampa i bilen blinka vilt da jeg satte det på forsetet i bilen etter å ha hentet det, men du verden for en komfort! 

 

I lavoen blir det bare rot for meg, og etterhvert grisete, halvvått og skittent utstyr.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.