Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko som tar hensyn til vonde knær


sorgenfri

Anbefalte innlegg

 Jeg, går mye, opp i fjellet, og nesten alltid så gjør knærne vondt på tur ned..

 

-- Etter bessegen gjør det vondt en uke etterpå, og på dagens tur opp til kommunens høyeste topp plaget knærne meg såppass mye, at fokus på denne turen - var knær.

 

Jeg liker stive støvler, og de jeg nå klatrer i er Meindl sine, men jeg får det samme problemet med La Sportiva sine sko..

 

Finnes det en sko som har stive nok såler til fjellet, og samtidig tar vare på vonde knær?

 

 

Har noen andre tips til å stå ut med dette?

 

Mvh

 

Sorgenfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med det samme og har prøvd med staver. Det er mulig det reduserer plagene, men de ble ikke borte. Det virker som jeg er best i knærne når jeg regelmessig har gått turer over en lengre periode og har konkludert med at det for min del er en treningssak. 

Dessverre er fjellturaktiviteten min litt av og på og jeg er spent på hvordan knærne vil reagere på en 4-5 dagers tur vi planlegger om en drøy uke.

 

Jeg nevnte dette for en lege en gang og ut ifra beskrivelsen jeg gav mente han det er snakk om noe som omtales som "langdistansekne".  Det kan googles.

 

Om andre sko ville hjelpe meg er jeg usikker på, men dersom jeg merker en forbedring når jeg en gang bytter ut mine Scarpa så skal jeg poste det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrestaver, knevarmer/støttebandasje, joggesko(Har du prøvd det i fjellet?), lettere sekk?

Med slike problemer, så tror jeg samtlige tips og triks må til. Alt for å lindre og avbelaste knærne. Også kan det være lurt i kanskje korte ned litt i lengden på etapper. Det man var vant til å kunne gjøre før, er ikke sikkert man er i stand til i dag.

Men TS nevner klatring? Jeg regner med at du mener vandring/topptur. Jeg ville prøvd meg litt fram med forskjellige tiltak i nærområdet om plagene er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. "Klatring" er toppturer her på Fosen:-) Og jeg har forsøkt staver, men de er bare i veien, når en skal ta litt bilder etc.

 

Sekken er alltid for tung, så der må jeg kanskje begynne å ta ut litt ting som kan være kjekke å ha..

 

- Skal forsøke slike støttebandasjer - takk igjen.

 

Fankern det er kjipt å passere 40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt knærne? Er så mange forskjellige årsaker til knesmerter, så kan være greit å finne ut hva som er problemet for deg. Selv hadde jeg problemer i vinter med sterk smerte i venstre kne. Gikk til legen og fikk tatt en MR. Kneet, menisk og korsbånd var fysisk sett helt fine så legen anbefalte meg å ta en ibux før turen for å dempe betennelse før den oppstår. Gjorde det på turene etterpå og det har hjulpet. Har tidvis vondt nå også, men sjeldent det ødelegger turen.

 

Men vandrestaver anbefales.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.