Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varer en boks gass?


Chris B.

Anbefalte innlegg

Hvor lenge varer en vanlig boks gass (ca. 250g) og hvor lenge varer en stor (450g)? Gitt at du skrur på full guffe å lar det stå på til det er tomt.

 

Jeg har hørt noe sånt som 3 timer på en vanlig boks (250)

 

Prøver å beregne hvor mye vi trenger til koking av vann i 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer helt ann på hvilken brenner du bruker.

 

Og hvor mye vann er det snakk om spiller også inn.

 

 

Her har du værtfall mine stats fra MSR Micro Rocket
 

Burn time (MSR IsoPro) per 227-g / 8-oz. canister  Appx. 60 minutes Water boiled (MSR IsoPro) per 227-g canister 16 liters Water boiled (MSR IsoPro) per 1 oz. of fuel 2 liters

2400W

 

Og på min Optimus vaga

  • Burning time: Up to 160 minutes at max. output in efficiency mode (230 g gas cartridge)

2300W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel i spec sheet på de forskjellige brennerene

 

Her f.eks http://www.cascadedesigns.com/msr/stoves/rapid-cooking/pocketrocket/product

 

Det lille jeg har prøvd min pocket rocket tilsier at det tar i overkat av 2 minutter og varme 0,8l med vann på kjøkkenbenken. Tar omtrent det samme tiden og varme 1 liter i jetboilen til en kompis i terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter fem dager på vidda er at det definitivt viktigste er å skjerme for vinden. Uten det vil det ta en evighet å varme opp vann. Ellers brukte jeg ikke helt opp en boks på ca 230 gram i løpet av de fem dagene. Og det inkluderte både enkel vannkoking og egg og bacon-steking. 

Leter du litt i forumet, vil du finne noen som har gått en smule mer vitenskapelig til verks for å beregne gassforbruket på tur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg bruker Crux lite'n på denne turen fremfor multifuelen. Da fant jeg denne infoen,

 

Average boil time for 1 L of water

~ 3 min/1 l water, depending on climate, altitude etc.

Average burn time

up to 90 min at maximum output (230 g canister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Crux Lite, og bruker ca en boks 220 g på 5 dager. Da går det kun i varming av vann. Med litt fyring inni teltet så går det fort 2 bokser. Liker ikke å bruke de store 450 g boksene på Crux Lite, de blir for høye og vaklete, selv med "fot " under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med èn gassboks (middels size) på en tur over fire døgn nylig. Antall personer: 2. 

Brukte den til kaffekok hver mårra, samt egg&bacon-steking to ganger. Stekte ørret og kokte potetmos til middag ene dagen, stekte pølser og kokte ris andre dagen, og lagde en heftig jegergryte med masse steking og koking av kjøtt og grønnsaker siste dagen. I tillegg kom vannkoking til kakao ved noen anledninger. 

 

Brenneren som ble brukt er en MSR Pocket Rocket. 

All bruk av den foregikk under vindstille forhold i fortelt. 

 

Faktisk overraskende mye gass igjen på boksen når jeg kom hjem. Altså fire døgn, to personer og ikke veldig tilbakeholden bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver folk og tar fram stoppeklokka når de fyrer brenneren i felt eller?  For meg tar jeg bare utgangspunkt i hvor mye jeg ca bruker på en helg (overskrider aldri 1x boks..), og så ganger jeg det bare opp. Gidder aldri å regne ned på timer og minutter. Om jeg har en full gassboks med meg hjem, så er det liksom helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å strekke en stor boks over 9 dager i sommer. Det er rekord med mitt forbruk til nå. Hadde et par små bål også da. Normalt regner jeg en uke på en 450g boks med mitt forbruk.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.