Gå til innhold
  • Bli medlem

synken fergen uvær ?


tjbaggerød

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at ikke fergen har gått pga dårlig vær ?? Den har sikkert en grense med tanke på sikkerhet vil jeg tro.... noen som vet sånn ca hvor grensen går.... lyn og vind er vel det som kan stoppe turen... Kan selfølgelig ta en tlf men hører litt her inne også dersom noen har erfaringer med dette..

 

Skal innover på søndag (",)  og hadde håpe å komme frem til mårbu fjellstue for så å ta en avgjørelse på om ta en overnatting der dersom det kommer til å regne for hardt :--)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har opplevd at ikke fergen har gått pga dårlig vær ?? Den har sikkert en grense med tanke på sikkerhet vil jeg tro.... noen som vet sånn ca hvor grensen går.... lyn og vind er vel det som kan stoppe turen... Kan selfølgelig ta en tlf men hører litt her inne også dersom noen har erfaringer med dette..

 

Skal innover på søndag (",)  og hadde håpe å komme frem til mårbu fjellstue for så å ta en avgjørelse på om ta en overnatting der dersom det kommer til å regne for hardt :--)

Jeg har benyttet M/B Mårfjell siden 1979, og har aldri opplevd noen situasjon som truende, selv i sterk vind og høye bølger. 

Ei heller i september 2005 da etterdønningene av orkanen Katarina (USA) herjet området, og gjorde det til tider vanskelig å stå i ro oppreist. 

Dagen før jeg skulle ta M/B Mårfjell blåste det så kraftig at jeg takket nei til båtskyss over Hettefjorden, noe som kunne spart meg for flere timers  gange.  Men turen fra Mårbu til Synken husker jeg lite av så den var nok lite dramatisk.

 

Jeg regner meg som en meget erfaren og forsiktig båtfører, som aldri tar sjansen på at "det går nok bra".  Derfor har jeg aldri trukket Prestegårdens vurderinger i tvil.   Han har ført båten over Mår i en mannsalder, og om jeg er sikker på at om han vurderer været som tvilsomt, ville han ha kansellert turen.

 

Likevel - et usikkerhetsmoment. Jeg vet ikke om Prestegården fremdeles fører båten?  Også han begynner å trekke på årene.

 

Hvor skal du forresten?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.. Joda Prestegård fører båten fremdeles og har ikke noe problemer med hans dømmekraft..detta kan han :-)

 

Han tar nok sikkert avgjørelser på sparket.. skal i retning Lågaros , nermere bestemt Viuvatn ... ca 3-3.5 timers gange..

skal nok en del til før han stopper en avgang vil jeg tro.. den sjansen tar jeg nok og er forberedt på det selv om det er litt kjipt..... men greit å evt  være forberedt på at det kan skje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

heisann.. Joda Prestegård fører båten fremdeles og har ikke noe problemer med hans dømmekraft..detta kan han :-)

 

Han tar nok sikkert avgjørelser på sparket.. skal i retning Lågaros , nermere bestemt Viuvatn ... ca 3-3.5 timers gange..

skal nok en del til før han stopper en avgang vil jeg tro.. den sjansen tar jeg nok og er forberedt på det selv om det er litt kjipt..... men greit å evt  være forberedt på at det kan skje :-)

 

Den som kjørte båten i fjor var i 30-årsalderen.

Jeg kommer akkurat fra Mårbuområdet og tok Mårfjord, ikke Mårfjell som jeg feilaktig skrev.  Båtfører er barnebarnet til Even Prestegården som nå er 85 år gammel.  Bendik har ført båten i tre år, og han fortalte meg at han hadde 3 måneders utsjekking før han gikk solo.  Sesongen er over for i år når denne helgen er over.  Om det er av interesse er telefonnummeret til Bendik.90227474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.