Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda og forhåndsmeldt tordenvær


Ocelot

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har planlagt å gå på Hardangervidda i morgen (dagstur, skal gå inn til en hytte), og mellom 12-18 er det meldt endel regn (overkommelig) + stor fare for torden og lyn.

Er på alle måte nybegynner i tursammenheng - så hva sier dere, ville dere gått eller ville dere latt være?  :logik:

 

Takk for innspill.

 

 

** Ocelot **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo ikke så trivlig om det bøtter ned og lyner i et sabla kjør på turen din, ser ut som det er meldt styggvær hele helgen så jeg ville drøyet med å dra inn til mandag om mulig. Var meldt sinnsyke mengder med regn ifjord et par dager på Øvre Hein, og det stemte på en prikk det. Langtidsvarsel kan man se an, men værvarsel for neste dag pleier de å klare å få til å stemme sånn nogenlunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input - vi har foreløpig valgt å iverksette turen, har gledet oss til dette i månedsvis. Regn får vi tåle, vi er mer spent på vinden og ev. lyn og torden. Første gangen for oss, så vi er som sagt litt spente.

Dersom været og prognosene i morgen formiddag er enda dårligere, vurderer vi nok å avstå. Jaja, all erfaring er god erfaring :))

**Ocelot**

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interesserte; værprognosene slo heldigvis ikke til 100%. Ja, det ble kuling og piskregn, men det ble ikke torden og lyn – og det er vi glade for. Turen var helt herlig, og vi er glade for at vi valgte å gå. Den tredje dagen hadde vi ikke engang en eneste dråpe med regn.

 

Erfaring: Ta turen selv om været er spådd dårlig. Vi opplevde utrolig variert vær bare i løpet av et kvarter, fra solskinn til piskende øs-pøs regn og kraftig vind.

 

Legger ved et bilde av vakre Rauhelleren :)

 

 

post-15054-0-24875900-1407230990_thumb.j

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del frustert med værvarslingene i sommer. Det stemte utrolig dårlig. F. eks. sa værvarsel at det var strålende sol, men det pøsregnet. Jeg har ved noen anledninger ikke tatt en tur fordi været skulle være så dårlig. Og så viste det seg å ikke stemme overhodet. Da har du kastet bort en helg som du kunne ha tatt en tur. Så det kan være greit å bare dra på tur og være forberedt på det meste av vær og uvær og kle deg etter forholdene. Men selvfølgelig, de gangene værvarsel er riktig og du har skikkelig dårlig vær hele helgen, er det ikke så festlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Godt å høre at dere fikk dere en fin tur og litt bedre vær enn forventet. Jeg er i nesten samme problemstilling.

I morgen drar jeg opp på Hardangervidda (Vikbekkfjell) og det er meldt lyn og torden på torsdag. Vi skal bo i lavvo og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for å sette opp en lynavleder på fjellet.

 

Noen som har erfaring? 

Tips tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en plast-kapsel som skal være på/under foten av lavvo-stangen, som i teorien unngår at du flytter jord til toppen av lavvoen. Om det hjelper i praksis vet jeg ikke.

 

Forøvrig, husk at punktvarsling på Yr.no er bare en fremstilling av råe data fra simuleringene met.no gjør. For gode værvarsler trenger man fortsatt en tolkning gjort av en god meteorolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en plast-kapsel som skal være på/under foten av lavvo-stangen, som i teorien unngår at du flytter jord til toppen av lavvoen. Om det hjelper i praksis vet jeg ikke.

 

Forøvrig, husk at punktvarsling på Yr.no er bare en fremstilling av råe data fra simuleringene met.no gjør. For gode værvarsler trenger man fortsatt en tolkning gjort av en god meteorolog.

Den plastkapselen er nok lite verdt for lynnedslag har jeg hørt, men takk for svar likevel.

Uansett værvarsel så drar vi på tur. Har bare vært inne på tanken å bytte til to telt i stedet for en lavo med lynavleder i midten :P

 

Tror og håper på det beste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig, husk at punktvarsling på Yr.no er bare en fremstilling av råe data fra simuleringene met.no gjør. For gode værvarsler trenger man fortsatt en tolkning gjort av en god meteorolog.

 

Storm traff faktisk best med sine varsler i helga, Yr bommet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm var faktisk best i Jotunheimen i helga også! Hadde planlagt turen en stund, og det var kjedelig å se at yr meldte store mengder nedbør og torden hver dag. Vi tok sjansen og var glade for det. Null torden, men noe nedbør var det. Vi la campen litt lavere og litt nærmere en turisthytte enn hva vi opprinnelig hadde planlagt, slik at vi kunne trekke oss tilbake dersom været skulle bli for ille.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Godt å høre at dere fikk dere en fin tur og litt bedre vær enn forventet. Jeg er i nesten samme problemstilling.

I morgen drar jeg opp på Hardangervidda (Vikbekkfjell) og det er meldt lyn og torden på torsdag. Vi skal bo i lavvo og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for å sette opp en lynavleder på fjellet.

 

Noen som har erfaring? 

Tips tas imot med takk :)

Jeg har vært i samme situasjon, og har en gang endt med å ta ned stanga. Det er viktig å ikke legge seg slik i terrenget at stanga er det høyeste punktet i nærheten. Kan man legge seg ved foten av en bratt skråning eller inntil en stor steinblokk e.l. så bør det være trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det er meldt lyn og torden på torsdag. Vi skal bo i lavvo og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for å sette opp en lynavleder på fjellet.

 

Å vera bekymra for at lavvostanga fungerer som lynavledar, kan eg forstå.

Men når det gjeld varselet, er det vel sjeldan eller aldri at det vert "meldt lyn og torden". Det vanlege er at det vert meldt moglegheit for torden. Og det er eit varsel som kjem som resultat av sol og varmt vær. Dersom ein ikkje vågar seg ut når det er moglegheit for torden, må ein halde seg inne når det er fint vær, og då går ein glipp av mykje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte selv og droppe min årlig tur til Hardangervidda da mld så trasige ut. Hvordan det slo til eller ikke vet jeg ikke og det er kanskje det beste mtp at jeg ville gått og irritert meg grønn om det blei brukbart. Sjekket været inntil ca 6timer før planlagt avreise og skrinla da turen. Været på fjellet er utrolig uforutsigbart det fikk jeg oppleve i fjor sommer på vidda. Fikk alt fra frokost i bar overkropp og strålende sol til å våkne dagen etter med nesten 10cm nysnø. Styrtregn på ene siden av dalen mens sola skinte hele dagen på andre siden.Tror i stor grad en bare må følge magefølelsen når det gjelder fjellet. Some times you win, some times you loose. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Godt å høre at dere fikk dere en fin tur og litt bedre vær enn forventet. Jeg er i nesten samme problemstilling.

I morgen drar jeg opp på Hardangervidda (Vikbekkfjell) og det er meldt lyn og torden på torsdag. Vi skal bo i lavvo og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for å sette opp en lynavleder på fjellet.

 

Noen som har erfaring? 

Tips tas imot med takk :)

Var oppe i det området tidligere i sommer med en mellomlanding på Mårbu, og der kunne de melde om at av 9 varsler om torden hadde ingen slått til. Heller ikke de to gangene det var meldt når vi var i området... Mye stein å gjemme seg vak oppi der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video om lyn og torden for friluftsfolk. I USA er det vært år folk som dør av å bli truffet av lynet, så derfor er de kanskje litt mer obs på det der.

 

http://vimeo.com/59240297

 

Jeg fant dette som inneholder flere konkrete tips for teltere:

http://rendezvous.nols.edu/files/Curriculum/research_projects/Risk%20Management%20Reports/NOLS%20Backcountry%20Lightning%20Safety%20Guidelines.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte selv og droppe min årlig tur til Hardangervidda da mld så trasige ut. Hvordan det slo til eller ikke vet jeg ikke og det er kanskje det beste mtp at jeg ville gått og irritert meg grønn om det blei brukbart. Sjekket været inntil ca 6timer før planlagt avreise og skrinla da turen. Været på fjellet er utrolig uforutsigbart det fikk jeg oppleve i fjor sommer på vidda. Fikk alt fra frokost i bar overkropp og strålende sol til å våkne dagen etter med nesten 10cm nysnø. Styrtregn på ene siden av dalen mens sola skinte hele dagen på andre siden.Tror i stor grad en bare må følge magefølelsen når det gjelder fjellet. Some times you win, some times you loose. 

 

Crap! Jeg som så frem til en laaang videorapport fra deg på Hardangervidda i år :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at så mange gir respons på egne erfaringer. Det settes stor pris på. Jeg kan melde om at det ble tur med lavvo og at vi hadde strålende vær i fire av fem dager. Den kjipeste dagen var når stormen på vestlandet herjet. 

 

Det ble ikke rikelig med fisk, men nok til å mette våre mager.

jobber med å lage en liten turrapport som kan leses "snart" på www.oyvindtorre.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.