Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for 14 dagers tur i September. Tafjord/Reinheimen.


Walle

Anbefalte innlegg

Har lest endel av tidligere tråder hvor brukere har etterlyst tilbakemeldinger på pakklistene sine, der de har fått kontruktive tilbakemeldinger som har resultert i lettere sekk for dem. 

 

I så måte hadde det vært morsomt å få tilbakemeldinger på pakklisten jeg har laget for en 14 dagers som skal gå over Tafjordfjella og Reinheimen. 

 

http://lighterpack.com/r/9w4hgd

 

 

Telt er ikke med på lista, men kommer til å være med på turen. :)  Ikke helt avgjort hvilken sekk det går i enda.

 

Vi har mulighet til å proviantere på DNT hytter den første uke (Tafjordfjella), men jeg har lagt opp til å være mer eller mindre selvforsynt hele turen. Tar gjerne imot innspill fra dere som har gått i de traktene tidligere, og som kan gi meg råd om man kan gå ned på menge mat man har i sekken, og heller baserer seg på å kjøpe mat på hyttene.

 

Ellers kan det se litt voldsomt ut med 2 kopper, drikkesystem og Icetea flaske,   men den foldbare koppen kommer til å bli brukt som bolle for frokosten og i så måte må jeg ha noe å ha kaffen i samtidig.  Ellers er det lettere å mixe icetea pulver i en icetea flaske istedenfor å sukre til drikkesystemet… 

 

 

Noe av utstyret har ikke blitt veid enda, så det mangler litt på oppgitt vekt..   Og det er endel av gadgets og utstyr som er under vurdering i forhold til om det skal med eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er min liste, som også delvis supplerer Walle sin.

http://lighterpack.com/r/3nt3gk

Som dere ser, så mangler det mat. Også er det noen småting som mangler i tillegg. Den oppdateres fortløpende i disse dager :)

Det står at jeg har tenkt å bruke ÜLA Ohm 2.0. Men mest sannsynlig blir det Osprey Aether 60.

Mangler også en fluestang med snelle og flueboks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

jeg bestemte meg i fjor for å droppe drikkesystemet og har aldri angret. Er noe kluss å fylle det under marsj. Mye å drasse på fyllt opp. Og det er som oftest nok av bekker uansett, slik at 0.5l flaska holder... 

I områder hvor det er langt mellom bekkene, er det annerledes. 

 

Og så hadde jeg droppet teltlykta og brukt hodelykta der også.. 

 

God tur! 

 

Edit. 

Og så tror jeg du kommer til å bli matlei pga mye frysetørket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

jeg bestemte meg i fjor for å droppe drikkesystemet og har aldri angret. Er noe kluss å fylle det under marsj. Mye å drasse på fyllt opp. Og det er som oftest nok av bekker uansett, slik at 0.5l flaska holder... 

I områder hvor det er langt mellom bekkene, er det annerledes. 

 

Har akkurat kjøpt det, så jeg har egentlig ikke noen erfaring med det.  Tror nok det kommer med på denne turen, så får jeg heller se om det blir med videre på neste tur.

Jeg er til dels sløv med å drikke mens jeg går, noe som resulterer i dehydrering hvorpå jeg blir enda sløvere og til slutt får hodepine, så i ett tiltak på å få i meg mere væske må drikkesystem prøves.

3 liters versjonen ble innkjøpt for at vannet skulle vare utover dagen, og så skal jeg heller supplere med 0,5l flaska eller den foldbare koppen - begge disse er lett tilgjengelig utenpå sekken og i bukselomma.

 

 

Og så hadde jeg droppet teltlykta og brukt hodelykta der også..

 

Teltlykta ryker nok ja.

 

 

Og så tror jeg du kommer til å bli matlei pga mye frysetørket :)

 

Hehe det er mange som sier det, men siden jeg skal på tur nesten rett etter jeg kommer fra jobb (1 månedes turnus) der jeg har blitt servert mat i en måned som får Real til å framstå som en delikatese og tilnærmet gourmetmat, så har jeg ingen bekymringer med å spise frysetørket, annet at porsjonene er litt små i hver pakke. Forhåpentligvis bidrar det til mindre midjemål :D

 

Dessuten, når jeg har arbeidet eller gått hele dagen, så er jeg sulten - og da smaker stort sett alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Eg gidd aldri drasse med meg drikkesystem ved fjellvandring anna enn på toppturar der ein kan risikere å Ikkje finne vatn. Å dra rundt på stort meir en ein halv liter vatn i slengen vert rett og slett unødvendig i områder med mykje vatn.

I Tafjordfjella er det vatn overalt!

Eg har sjølv vore der fleire gonger, og skal tilbake eit par veker i September. Heile Reinheimen er flott.

Skal de gå på eller utenom stiar?

Det har vore litt omlegging av stiane der. Om ein får tak i kart i eldre print kan ein finne dei gamle stiane. Der er det mindre folk, og fleire skjulte perler.

God tur!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste toppturen vi skal på er gråhø i Reinheimen.

 

Som vi vet om nå ;)

 

 

Hei :)

Eg gidd aldri drasse med meg drikkesystem ved fjellvandring anna enn på toppturar der ein kan risikere å Ikkje finne vatn. Å dra rundt på stort meir en ein halv liter vatn i slengen vert rett og slett unødvendig i områder med mykje vatn.

I Tafjordfjella er det vatn overalt!

 

Hmm så kanskje jeg må revurdere drikkesystemet da.  Det blir som du nevner ekstra vekt på ryggen.

Å dra med meg drikkesystemet går jo egentlig i mot utgangspunktet, som var å prøve å dra ned vekta så mye som mulig.  Får prøve å bli flinkere til å ta meg en kopp vatn :)

 

 

Hei :)

Eg har sjølv vore der fleire gonger, og skal tilbake eit par veker i September. Heile Reinheimen er flott.

Skal de gå på eller utenom stiar?

Det har vore litt omlegging av stiane der. Om ein får tak i kart i eldre print kan ein finne dei gamle stiane. Der er det mindre folk, og fleire skjulte perler.

God tur!

 

Har du noen erfaringer med hvordan vær vi kan forvente de to første ukene i September?

Tenker spesielt på hvilke temperaturer vi kan forvente - Soveposen jeg planlegger å ta med har en komfort temp ned til 0C + at jeg har liner som skal hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sept i Tafjordfjella kan være sommar og det kan være vinter. I fjor var den flott meinar eg å hugse, året før kom den første snøen tidleg. Så tidleg at eg i starten av Oktober enda med snø til livet på dei verste ansamlingsstadene. Dette er likevel utanfor normalen, eg trur det held å bu seg til "kaldt haustvær ". Nullpose pluss liner kan eg ikkje uttale meg om, kjem an på om du ligg i telt, åleine eller delar telt, om du er frossen osv. Eg personleg hadde ikkje teke med noko varmare, hadde nok teke åttepluss-posen min, 5cm oppblåsbart og eit halvt skumplastunderlag og satsa på mellomlagsjakka som ekstra fotpose/forsterkning om det vart kaldt. Dropp drikkesystem og ha ei 4 dl nalgeneflaske i hoftebeltet i staden. Den tenar også fint som varmeflaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så kanskje jeg må revurdere drikkesystemet da.  Det blir som du nevner ekstra vekt på ryggen.

Å dra med meg drikkesystemet går jo egentlig i mot utgangspunktet, som var å prøve å dra ned vekta så mye som mulig.  Får prøve å bli flinkere til å ta meg en kopp vatn :)

Jeg må si meg enig med alle som disser drikkesystem, og 3 liter er ganske mye, ikke minst er det 3 ekstra kilo på ryggen. Dersom du tar en snor med liten karabiner rundt halsen på Nestea flaska og henger den på skulderreima er den like tilgjengelig som et drikkesystem. Jeg liker også at Nestea flaska har relativt stor hals så du letter tar større slurker. Hvis jeg vet det er langt mellom drikkevannene så tar jeg enten med en 1 eller 2 liter drikkepose som jeg kan slenge i toppen av sekken (som også støtter filtreringssytemet mitt hvis det skulle være nødvendig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at soveposen virker litt lite varm. Dette går bra så lenge det er plussgrader. Men du riskerer å bli kaldt om natten om du får minusgrader. Dette kan du kompensere for ved å bruke langt undertøy i posen når det er kaldt og sette på lue, som jeg ikke fant på listen din. Den bør du ta med uansett.

Jeg ser bare 1 vandrestav. Kanskje har du tenkt å bruke den til elvekryssing? Ta du med 2, har du også bruk for dem i oppover- og nedoverbakker. Bare 1 stav er mye vekt for relativ lite nytte (vet jeg av egen erfaring).

Du tar med ganske mange batterier, flere sett, pluss en powerbank. Er dette virkelig nødvendig? GPS er f. eks. valgfritt og hvis du bare tar med kart og kompass, slipper du en del av disse ekstra batteriene. Telefonen kan du skru av og bare sjekke en gang på kvelden. Du varer batteriet lenge.

Hva skal du med flytende margarin? Den andre maten skjønner jeg, men margarinen trenger du vel ikke?

Har du tenkt på fyrstikker og avfallposer?

Jeg ser ikke kart og evt kartmappe på listen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger @Lindap :)

 

 

Jeg synes at soveposen virker litt lite varm. Dette går bra så lenge det er plussgrader. Men du riskerer å bli kaldt om natten om du får minusgrader. Dette kan du kompensere for ved å bruke langt undertøy i posen når det er kaldt og sette på lue, som jeg ikke fant på listen din. Den bør du ta med uansett.

 

Vi kommer til å sjekke værmeldingen nærmere før avreise. Om det skulle vise seg at prognosene sier at det vil bli kaldt, vil nok Summerliten bli erstattet med en WM Versalite, denne har en komfortemp på -12 grader.

Jeg tar med en TS Thermolite® Reactor Liner for bruk i soveposen - i tillegg har jeg med langt undertøy og mellomlags jakke som kan brukes i soveposen.

Lua (og buff) er allerede pakket i sekken, men har dessverre sneket seg utenom pakklista ;)

 

 

 

Jeg ser bare 1 vandrestav. Kanskje har du tenkt å bruke den til elvekryssing? Ta du med 2, har du også bruk for dem i oppover- og nedoverbakker. Bare 1 stav er mye vekt for relativ lite nytte (vet jeg av egen erfaring).

 

Da har vi samme erfaring ;)   Bare en miss fra min side, det skal være oppført 2 staver.

 

 

 

Du tar med ganske mange batterier, flere sett, pluss en powerbank. Er dette virkelig nødvendig? GPS er f. eks. valgfritt og hvis du bare tar med kart og kompass, slipper du en del av disse ekstra batteriene. Telefonen kan du skru av og bare sjekke en gang på kvelden. Du varer batteriet lenge.

¤snip¤

Jeg ser ikke kart og evt kartmappe på listen.

 

 

Det er litt smør på flesk der ja. 

Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke tatt med mobiltelefon... Jeg planlegger å lade den opp før jeg reiser fra Oslo, slå den av og så å slå den på når jeg kommer fram til endepunktet på ruta for kanskje å ringe etter taxi og/eller til madamen for å si at vi er kommet frem.

@tronn har med kart for ruta, begge har kompass. Kartene er vel vannfaste om jeg ikke husker feil = no need for kartmappe.   I tillegg har jeg da GPS'en - litt fordi jeg er en gadgetfreak og litt fordi jeg syntes den er litt interessant å se dataen man sitter igjen med etter en dagsmarsj :)  Dog bruker jeg den ikke aktivt, men slår den på ved gjevne mellomrom for å ta ett plott og slår den deretter av igjen.  1 sett med batterier har tidligere holdt 1 uke med slik bruk og da hadde jeg fortsatt forholdsvis godt med strøm igjen.

 

 

 

Hva skal du med flytende margarin? Den andre maten skjønner jeg, men margarinen trenger du vel ikke?

 

Til steking av fisk, og en dærsj i havregrøten nå og da. Planlegger ikke å ta med en full flaske, må bare finne en egnet beholder å ha det i. 

 

 

 

Har du tenkt på fyrstikker og avfallposer?

 

Ja, litt sløvt av meg å ikke liste dette, men jeg har alltid en liten pakkpose lett tilgjengelig med meg på tur som inneholder "småting" som brukes igjennom dagen. Inneholder bla hodelykt, antibac, såpe, ears for bruk om natta, fyrstikker, ekstra spennbånd, batterier. 

 

Jeg tar med ekstra pakkpose for å ha avfall i.  Har erfart mer enn en gang at plastposer brukt som avfallspose har gått hull på...

 

 

 

 

 

Jeg må si meg enig med alle som disser drikkesystem, og 3 liter er ganske mye, ikke minst er det 3 ekstra kilo på ryggen. Dersom du tar en snor med liten karabiner rundt halsen på Nestea flaska og henger den på skulderreima er den like tilgjengelig som et drikkesystem. Jeg liker også at Nestea flaska har relativt stor hals så du letter tar større slurker. Hvis jeg vet det er langt mellom drikkevannene så tar jeg enten med en 1 eller 2 liter drikkepose som jeg kan slenge i toppen av sekken (som også støtter filtreringssytemet mitt hvis det skulle være nødvendig).

 

 

Grunnen til den store størrelsen er fordi jeg skal slippe å fylle den helt opp, slik at den dermed er enklere å plassere/sette tilbake i sekken. 2 ltr versjonen er endel kortere og blir ganske klumpete om man fyller 2 ltr på den.

Har ikke helt bestemt meg enda, men feedbacken ovenfor er jo at det er vann overalt, så da skulle det jo i grunn holde med Nestea flaska og foldekoppen.

 

 

Noen som vet hvor/om man kan få kjøpt Platypus flaske med stor åpning ?  Trenger nødvendigvis ikke være av merke Platypus, men av type myk brett/rullbar flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke tatt med mobiltelefon... Jeg planlegger å lade den opp før jeg reiser fra Oslo, slå den av og så å slå den på når jeg kommer fram til endepunktet på ruta for kanskje å ringe etter taxi og/eller til madamen for å si at vi er kommet frem.

@tronn har med kart for ruta, begge har kompass. Kartene er vel vannfaste om jeg ikke husker feil = no need for kartmappe.   I tillegg har jeg da GPS'en - litt fordi jeg er en gadgetfreak og litt fordi jeg syntes den er litt interessant å se dataen man sitter igjen med etter en dagsmarsj :)  Dog bruker jeg den ikke aktivt, men slår den på ved gjevne mellomrom for å ta ett plott og slår den deretter av igjen.  1 sett med batterier har tidligere holdt 1 uke med slik bruk og da hadde jeg fortsatt forholdsvis godt med strøm igjen.

 

 

Om du allikevel skal ha med en del strømbrukende apparater, kan du vurdere å ta med en slik:

http://www.biolitestove.com/products/campstove/

Det har vi fått i gave og brukt på flere turer. Fungerer utmerket. Du må vel aktivt fyre den hele tiden for at den skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allikevel skal ha med en del strømbrukende apparater, kan du vurdere å ta med en slik:

http://www.biolitestove.com/products/campstove/

Det har vi fått i gave og brukt på flere turer. Fungerer utmerket. Du må vel aktivt fyre den hele tiden for at den skal virke.

 

Jeg har både tittet og grafset litt på den når jeg har vært innom XXL.  Fin sak for de som trenger mulighet til å lade mindre elektronik som kan lades fra USB.

Selv har jeg sett mot solcellepanel og konverter slik at man kan lade opp batterier fra 230V - Vektmessig sett ligger det ikke så langt unna den Biolitestoven, prismessig blir det ca 3 ganger så dyrt.

Men man har jo selvfølgelig ikke muligheten til å varme vann med solcellepanelet ;)

 

Alternativet er selvfølgelig å kjøpe flere batterier, men for lengre turer så kan det fort bli mange batterier å kjøpe inn.   Til en pris på 4-500 per batteri blir det for dyrt, og når man kjøper inn nytt kamera må man gjenta innkjøpet av batteri...

 

På denne turen blir det kun 1 sett ekstra batteri til GPS'en og 2 sett til hodelykta.  Dvs 2 stk oppladbare AA NiMh batteri og 2 stk AAA Lithium Batteri.  Hverken GPS eller hodelykta kan lades opp via USB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Stusser litt, på om du har med nok mat. Men, jeg vet du håper på fisk. Likevel... Og de ferdigpakkede frokostpakkene dine, veier de 10 pakkene kun 150g?

 

Drikkesystem må du glemme. Du må heller lære deg å ofte nok. Det er sjeden lite vann i fjellet, hvis det ikke er ekstremt tørt, eller du er på enkelte toppturer. Det er i alle fall mitt intrykk. Personlig, så er det også sjelden jeg har med vannflaske. Skal ikke komentere alt på kjøkken.

 

Er ikke kjent i dette området, men det er vel skjelden kaldere enn -5 så tidlig i september, i norske fjell. Så er det opp til deg å vurdere sovepose, eventuelt ligge med noe klær som du nevner. 

 

Oppladbare batterier ville jeg lagt igjen hjemme. Eller startet med dem. Og brukt vanlige batterier som reserve, de holder på effekten. Det går ikke mange dagene, før mye av effekten på de oppladbare batteriene er betydelig svekket. Jeg aner ikke hvor mange timer du/dere antar, at dere skal bruke batterier hver dag. Kanske noe å tenke litt over. Men gode batterier holder ganske mange timer, både i GPS og i lykter med led lys.

 

Ser du nevner å slå av og på GPS. Da får du ingen sporing. Så skal du se på dette om kveldene og kanskje også når du kommer hjem, bør GPSen stå på. Det er sparefunksjon på den, så den bruker ikke så mye strøm. Du bør også regulere hvor ofte enheten skal plotte sporene. Dette kan du sjekke (loggføre) før turen hjemme, så er det lettere å beregne forbruk av batterier. Har et tips til batterier. Kjøp "Co tech" hos Clas O. (Kjent produsent, men da annet merkenavn) De holder ikke like lenge som de dyreste og beste batteriene, men du får mye for pengene. Hvis du ikke skal lage spor, bør du vurdere bruken av GPS.

 

Vær nøye med å få allt ned på lista di, det er både huskeliste og kontroll plan/liste. Lagre en mal og så lager du nye for div turer.som kan bli anderledes og lagrer dem også. Malen justeres selfølgelig i ettertid, hvis du ser det er manger, eller ting som er unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for tilbakemeldinger.

 

Har gjort noen mindre justeringer, bla droppet Camelback'en.

 

Oppdatert pakkliste: http://lighterpack.com/r/dfr86e

 

 

 

TS. Stusser litt, på om du har med nok mat. Men, jeg vet du håper på fisk. Likevel... Og de ferdigpakkede frokostpakkene dine, veier de 10 pakkene kun 150g?

 

Innlegget ditt gikk meg hus forbi.. :oops:

 

Har lagt til litt mere mat, tror det skal rekke. Satser ikke på å få fisk, men fisking blir det forhåpentligvis :D

Det blir noen overnattinger på hyttene i Tafjordfjella så dermed blir det proviantering/kjøp av middag der underveis.

 

Ang frokostpakkene; Har oppjustert vekta til 180 gram per pakke. 

 

 

Drikkesystem må du glemme. Du må heller lære deg å ofte nok. Det er sjeden lite vann i fjellet, hvis det ikke er ekstremt tørt, eller du er på enkelte toppturer. Det er i alle fall mitt intrykk. Personlig, så er det også sjelden jeg har med vannflaske. Skal ikke komentere alt på kjøkken.

 

Øvelse gjør mester. ;-)   Som du nevner så finner man stort sett vann overalt i fjellet.  Dropper drikkesystemet denne gang.  Hørtes plutselig ut som jeg hadde så mye på lista over kjøkkenting.

 

 

Oppladbare batterier ville jeg lagt igjen hjemme. Eller startet med dem. Og brukt vanlige batterier som reserve, de holder på effekten. Det går ikke mange dagene, før mye av effekten på de oppladbare batteriene er betydelig svekket. Jeg aner ikke hvor mange timer du/dere antar, at dere skal bruke batterier hver dag. Kanske noe å tenke litt over. Men gode batterier holder ganske mange timer, både i GPS og i lykter med led lys.

 

Ser du nevner å slå av og på GPS. Da får du ingen sporing. Så skal du se på dette om kveldene og kanskje også når du kommer hjem, bør GPSen stå på. Det er sparefunksjon på den, så den bruker ikke så mye strøm. Du bør også regulere hvor ofte enheten skal plotte sporene. Dette kan du sjekke (loggføre) før turen hjemme, så er det lettere å beregne forbruk av batterier. Har et tips til batterier. Kjøp "Co tech" hos Clas O. (Kjent produsent, men da annet merkenavn) De holder ikke like lenge som de dyreste og beste batteriene, men du får mye for pengene. Hvis du ikke skal lage spor, bør du vurdere bruken av GPS.

 

:)  Vel på min Garmin Oregon så holder det at jeg slår den på innimellom slik at den får kontakt med satelittene og dermed så har jeg fått lagret en posisjon i sporingen. Når jeg så ser på gps senere så kan jeg se hvor jeg har gått, "distanse" og tid brukt. Det blir selfølgelig ganske så rettstrekete spor om jeg ikke logger relativt ofte, men dette rette jeg ofte opp i Basecamp når jeg kommer hjem. De plottene jeg har tatt underveis inneholder tid og posisjon, så dermed ødelegger ikke korreksjonene som jeg gjør, den totale tiden brukt. Dog blir distanse justert, men så er jo det igjen det jeg ønsker.

 

Jeg har god erfaring med bruk av de batteriene som jeg per nå bruker i GPS'en, de har høy mAh og er av god kvalitet. så de to settene tror jeg fint skal holde til den planlagte bruken. Om jeg ikke da gjør samme feil som jeg har gjort noen ganger tidligere, der jeg har glemt å slå GPS'en av etter å tuklet med den før han Jon Blund kom på besøk.

 

 

Igjen takker og bukker til dere som har kommet med kommentarer og innspill.

 

 

Bare noen fattslige få dager igjen før flyet går til Storkjæftakongebyen, der buss og bil tar oss videre inn i tafjorden til startpunktet!   Det gledes :frantics:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de som liker drikkesystemet mitt veldig godt, liker det at jeg alltid har vannet framme, ingenting som kan dette av sekken. Syns og det er lettere og bare ta seg en slurk. Vet det veier mer, men den vekta godtar jeg lett. Har 3 liters pose, men fyller aldri mer enn maks 2 liter. I sekken min så er det relativt greit og få posen ut selv om den er pakket, og det skjer maks en gang per dag når jeg går. Så det er vel jeg mot strømmen her.... Hehehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle. Jeg har ikke forsøkt å lage sporing, på den måten du beskriver. Men for meg så høres det ut som du enten må lagre "waypoints", eller lage et nytt spor for hver gang, du slår på GPSen. Da tror jeg ikke det blir så lett å lage et "spor" hjemme. Men det er sikkert mulig, med en del plunder.

Med strømsparing på og en tilstrekkelig registrering (valgfri), bruker du ikke mye strøm. Det går flere dager, mellom hver gang jeg bytter batterier (i min Dakota 20), når sporing står på hele dagen. Og GPSen bruker mye strøm ved oppvarming og ny søking av sattelitter. Så jeg er ikke så sikker på, at du sparer så mye strøm,ved din metode. Men, dette kunne du jo testet ut før turen.

Jeg har hatt med gode (høy mAh) oppladbare batterier på tur. Men som nevnt, de lader seg selv ut. Etter noen dager, er det ikke strøm igjen, uten å ha brukt dem. Så jeg har sluttet å bruke oppladbare på tur. Bruker de kun hjemmlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med strømsparing på og en tilstrekkelig registrering (valgfri), bruker du ikke mye strøm. Det går flere dager, mellom hver gang jeg bytter batterier (i min Dakota 20), når sporing står på hele dagen. Og GPSen bruker mye strøm ved oppvarming og ny søking av sattelitter. Så jeg er ikke så sikker på, at du sparer så mye strøm,ved din metode. Men, dette kunne du jo testet ut før turen.

 

 

Synes det varierer så mye hvor lenge batteriene varer. På finnmarksturen min varte batteriene i hele 7 dager selv om GPS'en (eTrex 30) var på hver dag og jeg sjekket den relativt ofte. Når jeg byttet batteri igjen så var det bare 3 dager så var de flate. Bruker alltid Energizer Lithium batterier i gps'en, men kan det være at batteriene varierer i kvalitet fra batch til batch?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle. Jeg har ikke forsøkt å lage sporing, på den måten du beskriver. Men for meg så høres det ut som du enten må lagre "waypoints", eller lage et nytt spor for hver gang, du slår på GPSen. Da tror jeg ikke det blir så lett å lage et "spor" hjemme. Men det er sikkert mulig, med en del plunder.

Med strømsparing på og en tilstrekkelig registrering (valgfri), bruker du ikke mye strøm. Det går flere dager, mellom hver gang jeg bytter batterier (i min Dakota 20), når sporing står på hele dagen. Og GPSen bruker mye strøm ved oppvarming og ny søking av sattelitter. Så jeg er ikke så sikker på, at du sparer så mye strøm,ved din metode. Men, dette kunne du jo testet ut før turen.

Jeg har hatt med gode (høy mAh) oppladbare batterier på tur. Men som nevnt, de lader seg selv ut. Etter noen dager, er det ikke strøm igjen, uten å ha brukt dem. Så jeg har sluttet å bruke oppladbare på tur. Bruker de kun hjemmlig.

Jeg har en Garmin Zumo 660 og den lager nytt spor hver gang den blir skrudd på. Men, når man laster inn alle datene i Map source kan man enkelt merke alle og klikke "slå sammen spor" eller noe sånt og vips lager progrrammet ett lengre sammenhenge spor av de mange. Er kanskje noe sånt @Walle gjør også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, den så kald ut den soveposen, jeg ville definintivt ha valgt en mye varmere type. Blir jo lett litt fuktig og rått også.

Det er jo litt smak og behag, men selv dropper jeg det meste av elektronikk, men har en gammel mobil som er avslått, en gps som kun gir UTM (lett og trenger batteribytte en gang pr år). Har og et lett kompaktkamera som tross alt tar bedre bilder enn smarttelefonen, og som har lang batteritid. Her kan man spare mye plass og vekt.

Vedr maten gjør jeg det og veldig enkelt med minimal variasjon. Faktisk spiste jeg presist det samme hver eneste dag 35 dager i strekk på Finnmarksvidda (gikk trekanten alta- kauto- kara -alta med hunder i rypejakta); havregrøt(sukker, smør++ og melkevarianten), peanøtter, 3- 4ryper pr dag og potetmos, sjokolade, salt/ pepper, samt pulverkaffe. En mulitivitamin. Det var alt. Selv på depotene mine i kautokeino og karasjok følte jeg ingen behov for en "burger". Dette gjør bagasjen mer kompakt og lettere å bære synes jeg.

For deg kan jo fisken kompensere for rypa, med litt reserveprotein i sekken.

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.