Gå til innhold
Jan Arve

Børgefjell 2014

Anbefalte innlegg

KLeggen er jo der primært når det er veldig varmt. Var i Femndsmarka i sommer. Ingen klegg de første dagene men når det skikkelig godværet kom og temperatur dro langt opp på 20 tallet dukket de opp.

Svermingen til kleggen er vel i utgangspnktet 2-3 uker så blir det roligere. Men i år har det vært varmt lenge og flere tropeperioder så det kan kanskje ha skjedd noen steder at det har forekommet klekking og sverming mer enn en gang.

Vant til klegg, da spesielt blinding på padleturer på Fjorda. I slutten av juni pleier det være horder av. I begynnelsen av august har jeg bare sett en og annen sporadisk.

Tips er å ta en Zyrtec om dagen, begynn dagen før du drar. Det hindrer den ikke å bite men bittet slår ikke ut på samme måten så man slipper klø i ukesvis. Fikk et par bitt i Femund. Noen sved litt 30 min så var de borte, andre klødde noen timer før de forsvant. Før når jeg ikke brukte Zyrtec så ble det store hovne områder rundt bittsted som gjerne klødde inntil 2 uker.

Zyrtec hjelpe så klart på myggstikk også. Når jeg bruker det slår ikke myggstikk ut i det hele tatt. Slipper jeg kline meg så full av myggmidler. Da holder det med å spraye på klær og noen punkter sånn for å holde de litt unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i Børgefjell i uke 30 og da var det plagsomt mye klegg. Likevel var rapportene at det var mye mindre enn det hadde vært, og det var også mindre enn vi hadde i Lomsdal Visten to uker tidligere. Når det ble kjøligere på kveldene og kleggen forsvant, da kom myggen.

Det kan være nyttig å være klar over at vanlige bivirkninger av Zyrtec er kvalme og utmattelse. Det er lite praktisk på tur. Jeg har helt sluttet å gi det til snuppa mi etter et par episoder der hun har vært helt slått ut.

Er vel mellom 1 av 10 og 1 av 100 det er snakk om når det er "vanlige bivrikninger" så da må nesten folk prøve selv.

Har du testet om alle lignende produkter slår ut på den mpten, f.eks Cetirizin Bluefish?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.