Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til grytevalg


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk på dette med matlaging på tur og det finnes jo fryktelig mye forskjellig. Jeg lurer litt på dette med gryter til bål. Må man ha spesielle gryter til dette? Jeg har et sett som jeg har brukt på gassbrenneren, sånn teflonbelagte greier, men vet ikke om dette kan brukes på bål. Håndtakene sitter jo fast så kanskje litt dumt. Var å så på xxl og der hadde de jo egne bålgryter. *forvirra* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I praksis kan du bruke hva som helst, selv om jeg ville vært forsiktig med gryter som har teflonbelegg. Ville faktisk ikke brukt det i det hele tatt.

Ellers er aluminium litt risikabelt, da det kan smelte/brenne opp ved veldig varme bål. Men jeg bruker til ofte aluminium på bål selv, og det går stort sett greit.

Har du noen formening om hva du stort sett skal bruke gryta til?

D9F1AB3A-6608-43E2-9744-FAE5EF41E7AE_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den være på bålet er det et must med lokk slik at det ikke kommer masse aske i maten. Har selv brukt en slik som bålgryte http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kjeler-bestikk-og-redskap/trangia-balkjele-2-5-l-m-lokk/p/1009438_1_style. Noe stor og tung på lengre tur, men fin i basecamp og man kan lage mat til flere samtidig.

 

Lager man en fint lite bål med mye varme glør og lite flamme kan mann greit bruke de fleste kjeler/gryter, da er det lettere å kontrollere varmen. Plastikkbelagte hanker smelter, men det får man bare tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryta vil vel stort sett blir brukt til å koke vann eller supper og andre enkle ting. Er bare til meg så holder jo med noe lite. Planen er å komme meg på lengre turer med overnatting så vekt er jo litt viktig tenker jeg. Jeg er blitt bitt litt av disse lettvektsgreiene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryta vil vel stort sett blir brukt til å koke vann eller supper og andre enkle ting. Er bare til meg så holder jo med noe lite. Planen er å komme meg på lengre turer med overnatting så vekt er jo litt viktig tenker jeg. Jeg er blitt bitt litt av disse lettvektsgreiene :)

 

En helt enkelt trangia kjele av den lille typen veier rundt 140 gram. Er du under tregrensa og det er lov å fyre bål er det alt du trenger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt enkelt trangia kjele av den lille typen veier rundt 140 gram. Er du under tregrensa og det er lov å fyre bål er det alt du trenger :)

 

Har et stormkjøkken. Da kan jeg vel bare bruke gryta som er med der da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går het greit å bruke aluminium på bål hvis man er forsiktig. Er det vann i kjelen så vil vannet og kjøle ned metallet så det skal mye til for å ødelegge det.

Det har vel dog vært diskutert om der er bra å lage for mye i alu kjeler i forhold til at de avgir aluminium du kan få i deg. Husker ikke alt rundt dette men leste noe om det en gang.

 

Selv kjører jeg nesten bare stål. Har en alu panne med lokk fra Trangia som kun brukes på brenner.

Teflon og bål går greit synes jeg, hvertfall på stålartikler. De trenger så lite varme at det holder å skrape ut litt glør fra bålet.

Jeg har et kjelesett fra Eagle Products med en 1,5 L og 1,0 L kjeler. Den minste er nesten alltid hjemme og Ealge Bålkjele 0,7 har tatt plassen inne i 1,5 L når det er pakket.

Stålpanne er fra Eagle, slik med teflon og med langt håndtak med mulighet for å stikke inn kvist for å kunne holde lengre unna.

Så har jeg en leirkjele fra Eagle på 3,2l i stål. Brukes på korte turer og slik hvor man f.eks skal snekre en viltgryte e.l.

 

Alt du skal sette på bål er egentlig en fordel hvis de har enten hank over eller langt skaft.

 

Selv om Eagle er bilig og ikke det letteste synes jeg alt har fungert bra. Er faktisk verre å ha den teflon stålpanna på en brenner som sprer flammer lite enn å holde den over flammene.

Som all matlaging på bål så krever det kontinuerlig tilsyn da "effekt" på bålet fort kan endre seg etter hva det er fyr i til enhver tid og det kan blusse opp med vindkast.

Mitt foretrukne bål er å legge to "liggere" av litt tykkelse med ikke altfor stort mellomrom. Så fyre med småkvist i mellom. Da blir bålet smalt og langt så det er greit å ha mer enn en kjele/panne på av gangen. Står stødig også

Så fyller man på mer ved når man er ferdig og har kveldsbålet, da har liggerne også tatt fyr så man har fint bål lenge,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.