Gå til innhold
  • Bli medlem

Romslig helårstelt til to


virrma

Anbefalte innlegg

Datteren min på 7 og jeg er mye på tur, også på vinteren. Vi trenger et telt der vi kan oppholde oss komfortabelt innendørs og med godt fortelt for å lage mat og oppbevare bagasje.

 

Vi har Hilleberg Namatj 3GT som vi har vært svært fornøyd med. Dette begynner å bli slitt og jeg leter etter den optimale erstatningen. Det hadde ikke gjort noe om det ble lettere og billigere, men jeg er først og fremst ute etter best mulig løsning.

 

Er det noen som kan sette meg på sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.

Skal du litt ned i vekt så er kanskje Nallo 3 GT et alternativ. Litt avhengig av hvor romslig dere vil ha det. Godt mulig dere greier dere med et 2 mans med stort fortelt.

Så har det så klart noe å si hvor dere camper om vintern. Er det bare i marka kan man ha et litt enklere telt enn hvis man skal campe på høyfjellet.

 

Fra Helsport blir det vel Fjellhemien Light 3 som er alternativet.

 

Men det finnes jo en haug med telt på markedet. Mange fine kuppeltelt, type telt som jeg foretrekker. Dog får man da ikke så store fortelt som regel som tunneltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er det samme teltet som tidligere het akka rs 3 så kan jeg på det varmeste anbefalle det. http://www.outnorth.no/no-fjallraven/akka-3-1size-forest-green.php Jeg har brukt mitt hele året uten problemer. Husker ikke nøyaktig vekt i hodet nå, men det veier mindre enn det du har nå. Det har et romslig fortelt, er god avstand mellom ytter- og innerduk, hyggelig pris, god kvalitet og enkelt å sette opp. Har testet teltet i ganske tøft vær og det har gått veldig smertefritt.

 

Om du vil gå over til et selvstående telt så er dette fint http://www.outnorth.no/no-exped/orion-iii-eg-1size-green.php Litt kødd å sette opp første gangen for man må bruke litt makt, men når teknikken kommer så er det oppe i en fei. Har ikke brukt det så mye, men teltet virker solid. Det er ett av to telt jeg har funnet som faktisk er 100% selvstående (veldig praktisk om vinteren, eller når man telter i steinrøysa, er også lett å flytte på etter at det er satt opp, forteltene er litt mindre enn i et tunneltelt, men til gjengjeld er det to fortelt. Har ikke hatt problemer med å lage mat i forteltet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar. Vi er på fjellet vinterstid, og jeg vil ha et telt som kan takle alt det været norske fjell kan by på.

 

Fjellheimen synes jeg er for lavt/trangt innvendig. Jeg har vært værfast med barn - plass til å bevege seg er veldig, veldig, veldig kjekt.

 

Jeg er for øvrig ikke fremmed for å rett å slett skaffe et nytt Namatj 3GT heller. Er som nenvt veldig godt fornøyd, men må prøve å få oversikt over alternativene også. Jeg skal se på de andre forslagene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 3gt. Samme vekt som det du har, men betydelig mere plass.

Forteltet er omtrent like stort.

I tillegg har du nok et fortelt i standard størrelse.

Betydelig større innertelt med rette vegger i begge ender. 

185 bredt innertelt (i største delen av innerteltet) vs 160 i det du har.

I tillegg har teltet 2 innganger (kjekt i fælt vær).

Kaitum har også 2 høyt plasserte ventiler som er tilsvarende som det du har, men som ikke Nallo har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dette http://www.gsport.no/produkt/718892/fjallraven-akka-dome-3-telt?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=FJ%c4LLR%c4VEN%20Fj%e4llr%e4ven%20Akka%20Dome%203%20Telt Var det kuppelteltet jeg egentlig ville ha, men siden det skjeldent er jeg som bærer teltet så hadde jeg ikke stemmerett og dette er litt tyngre enn orion. Var litt dyrere for et år siden også, men til den prisen hadde nok dome vunnet over orion.

Finnes forsåvidt noen få andre 100% selvstående telt, men de hadde alle ett eller annet jeg ikke var fornøyd med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 4kg klassen tror jeg ikke du vil finne noe med like mye plass i fortelt og innertelt, og som tåler like mye som Nammatj.

Alternativet slik jeg ser det, er kuppeltelt ala Hilleberg Staika(4kg) eller Tarra(4.2kg). Evt. Fjällräven Akka Dome 2(3.6kg).

Det noe mindre innertelt, og en del mindre yttertelt, men du får da bedre arealutnyttelse med brattere vegger. Og i de fleste 2pers kuppeltelt har du også 2 innganger.

Da har du også bedre sikkerhet takket være kuppeteltoppbygning som er sterkere enn tunneltelt.

Som vintertelt sikler jeg litt på Hilleberg Savio, Keron eller til og med Saitaris, men så er jeg litt større og brautende enn dere Utejenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 3gt. Samme vekt som det du har, men betydelig mere plass.

Forteltet er omtrent like stort.

I tillegg har du nok et fortelt i standard størrelse.

Betydelig større innertelt med rette vegger i begge ender.

185 bredt innertelt (i største delen av innerteltet) vs 160 i det du har.

I tillegg har teltet 2 innganger (kjekt i fælt vær).

Kaitum har også 2 høyt plasserte ventiler som er tisvarende som det du har, men som ikke Nallo har.

Eller kanskje til og med Kaitum 2gt? Må få sett disse oppslått, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje til og med Kaitum 2gt? Må få sett disse oppslått, tror jeg.

Kan være et godt alternativ men du taper 5 cm takhøyde og 45 cm bredde i innerteltet.

 

Kaitum 2 vs 3 (uten gt) har vært diskutert i noen tråder her inne på forumet  tidligere, og konklusjonen har ofte blitt at du får veldig mye ekstra telt for de ekstra grammene :)

Har Kaitum 3 (uten gt) selv og Nammatj var alternativet som ble vurdert når jeg kjøpte.

Uansett så tror jeg at begge teltene er meget gode valg, men det er jo litt kjekt å få noe nytt når du kjøper noe nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er at Nammatj 3GT er et sabla bra telt.. Det har veldig bra Styrke-Comfort-Plass-Holdbarhet-Vektforhold (Selv om man skulle ønske det veide mindre)

 

Kaitum har ikke myggnett i ventilene + i døra og mangler den supre dørløsningen i GT forteltet (Som jeg er veldig glad i på mitt Keron 3GT)

 

På Nammatj 3GT som du har er det 328cm lange stenger, på Kaitum 3GT er også noen av stengene 328cm (alle 4 på Keron 3GT).

Har merket meg at det gamle teltet ditt har litt slitte stenger, kanskje du kan pusle sammen 2 hele av de du har? Da har du enten ekstra stenger til et nytt telt for å doble, eller du kan låne stenger "bort" til det gamle dersom du ønsker å få flere bruksdøgn ut av det, forutsatt at du går for et nytt Hilleberg tunelltelt i 3'er størrelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje klar over det,men Villmarksbutikken på Jessheim har 1500 m'2 teltutstilling i det nyåpnede bygget. Har ikke vært der selv,men de fører vel Hilleberg om jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.