Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i kjøreavstand fra Drammen


*Nina*

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag på toppturer i kjøreavstand fra Drammen (et par timers kjøring)? Både lange og korte turer, opp til middels krevende. Må være fremkommelig med en litt dvask hund. Blefjell og Gaustatoppen er alt på lista. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan for øvrig anbefale å lage en konto på peakbook.org. Jeg bruker den som turdagbok, samt at jeg leser andres turrapporter fra toppbesøk. Da er det ofte litt greiere å velge "riktig" vei til topps! Er også en motiverende faktor å "samle" på topper etter liste (f.eks. etter kommune). Noen vil kanskje rynke på nesen, men jeg synes i alle fall det er en morsom greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for øvrig anbefale å lage en konto på peakbook.org. Jeg bruker den som turdagbok, samt at jeg leser andres turrapporter fra toppbesøk. Da er det ofte litt greiere å velge "riktig" vei til topps! Er også en motiverende faktor å "samle" på topper etter liste (f.eks. etter kommune). Noen vil kanskje rynke på nesen, men jeg synes i alle fall det er en morsom greie.

 

Lurt! Har aldri brydd meg om å samle topper, men begynner å se at det kan fungere som en fin motivator for å komme seg til litt nye områder. Blir mye virring i skogen uten mål og mening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke som topptur å regne, men på Breiliflaka i Finnemark er det ihvertfall god utsikt. Ellerså er det Ranten på Norefjell, Hallingnatten, Haglebu, Haukeli er heller ikke så ille langt, 3,5 t fra Modum så er vel omtrent det samme fra Drammen. Imingfjell og Hardangervidda er vel ikke topptursteder, men du slipper ihvertfall virre rundt i skogen og det er fin utsikt. Høgfjellet er ikke så høyt, men veldig fint. Høgeloft er litt lenger, men verdt kjøreturen. Mener å huske det tok ca 3 timer å kjøre dit. Om du vil virre igjennom skog for å nå en topp er jo både Myrehogget og Sirikjærke veldig i Drammensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kongsberg, og har vært på litt toppturer i området de siste årene:

  • Skorvetoppen (Seljord), morsomste turen jeg har gått, utrolig bra utsikt
  • Røysdalsnuten (Lifjell)
  • Blåtjønnfjell (Lifjell)
  • Øysteinnatten (Lifjell) (relativt kort tur)
  • Himingen (Lifjell/Notodden) (kort tur)

Ellers har du Store Ble, Åklinuten og Blenuten, alle på Blefjell. Av disse, så hadde jeg gått for Store Ble om Sigridsbu fra Nordstul (det vestlige stivalget).

Jeg synes ikke Gaustatoppen var så stas, utrolig mye folk, turist-følelse som tar vekk fra fjell-følelsen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den når jeg googlet Skorvetoppen. Høres topp ut! :-)

Jepp, det er også mulig å gjøre det til en lengre tur ved å gå opp fra den andre siden, eller lage en rundttur av det. Lurer på å ta den turen en dag, kan godt tenke meg å gå på Skorve igjen.

http://www.fjellforum.no/topic/9922-storeslem-p%C3%A5-skorve-18-juli-2005-%E2%80%93-kjempen-fr%C3%A5-seljord/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kongsberg, og har vært på litt toppturer i området de siste årene:

  • Skorvetoppen (Seljord), morsomste turen jeg har gått, utrolig bra utsikt
  • Røysdalsnuten (Lifjell)
  • Blåtjønnfjell (Lifjell)
  • Øysteinnatten (Lifjell) (relativt kort tur)
  • Himingen (Lifjell/Notodden) (kort tur)

Ellers har du Store Ble, Åklinuten og Blenuten, alle på Blefjell. Av disse, så hadde jeg gått for Store Ble om Sigridsbu fra Nordstul (det vestlige stivalget).

Jeg synes ikke Gaustatoppen var så stas, utrolig mye folk, turist-følelse som tar vekk fra fjell-følelsen

 

Har tenkt meg opp på Øysteinnatten i morgen, noen gode tips? Ser ut som en grei tur i følge ut.no. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.