Gå til innhold
  • Bli medlem

snø på dovre


kai

Anbefalte innlegg

Annonse

ja det er merkelige greier!!! men nå er vel rypa håplaust sky igjen da sikkert...

hu var i allefall det i høstferien, på samme sted. rypa var kvit og marka bar...

noen som har troa på salongrifle til helga kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har troa på salongrifle til helga kanskje???

Kan nok sikkert være bra det. Antakeligvis er det lett å se de på bakken nå (regner med at du snakker om fjellrype). Var selv en tur i Sverige for en drøy uke siden, og der var de lette å få øye på nå ja :roll:

Selv har jeg nå gitt meg for høsten. Skaut bare stamfugl i Sverige, og må innrømme at jeg får litt dårlig samvittighet med tanke på bestanden de neste årene. Særlig her i Trøndelag som det har vært heller tragisk i høst.. Heldigvis har de hatt vett nok til å stenge rundt omkring, noe som er det eneste rette med tanke på bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Selv har jeg nå gitt meg for høsten. Skaut bare stamfugl i Sverige, og må innrømme at jeg får litt dårlig samvittighet med tanke på bestanden de neste årene.

Dette er noe jeg har lurt på den siste tiden. Hvordan kan folk være så brennsikker på at de skyter de såkalte stamfuglene. Har de tatovert "stamfugl" på hodet, eller har de skilt hengende etter seg når de flyr opp?

Hva er egentlig definisjonen på en stamfugl? Hvor stort område opererer en stamfugl i? Blir den en trekkfugl hvis den kommer utenfor dette området?

Ikke meningen å henge ut Mattis her, stiller meg bare litt tvilende til at folk alltid vet hva de skyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å henge ut Mattis her, stiller meg bare litt tvilende til at folk alltid vet hva de skyter.

Det jeg mener med stamfugl, er voksen fugl. Ikke kyllinger. Om det er et riktig begrep vet jeg egentlig ikke. Å sjekke om du skyter kylling eller voksen fugl er jo en smal sak. Både vingen og nebbet kan brukes som sjekk på dette.

Slik forholdene har vært i år (iallfall i Trøndelag og nordover et stykke), er jo at det flere steder gikk galt med gnagerbestanden pga den kalde forsommeren. Rovdyr måtte da se etter andre muligheter, og rypekyllingene var vel et lett bytte. Voksenfuglen klarte seg i større grad, og jeg vil da definere dette som stamfugl som hadde hatt muligheten til å formere seg til våren igjen. Når disse skytes, vil det bli mindre produksjon kommende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke om du skyter kylling eller voksen fugl er jo en smal sak. Både vingen og nebbet kan brukes som sjekk på dette.

Jeg burde kanskje formulert meg litt bedre. Jeg mente(og mener) at det ikke er så lett i skuddøyeblikket, i hvert fall ikke litt ute i jaktsesongen.

Takk for oppklarende svar foressten, nå blei jeg litt klokere.

Leste en del steder i høst at jegre blei oppfordret til å skyte pipkyllinger(små kyllinger fra andre kullet). Hva i all verden skal vi jegre med ryper som ikke er større enn en trost? Greit nok at mange av disse blir et lett offer for rovdyr, men de har jo mer bruk for dem enn vi har. Hvis vi knapt kan spise fuglene vi får kan vi like godt la være å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje formulert meg litt bedre. Jeg mente(og mener) at det ikke er så lett i skuddøyeblikket, i hvert fall ikke litt ute i jaktsesongen.

Neinei.. I skuddøyeblikket er det jo ikke mulig å se hva du skyter på.. Såpass ivirg er jeg da, at letter det fugl, så skyter jeg.

Men hvis man begynner å bli kjent med forholdene på et sted i løpet av høsten, så ser man jo fort om hva årets bestand består av. Det var det jeg mente i mitt første innlegg her. At når jeg så at jeg skaut voksenfugl etter voksenfugl, så får man litt dårlig samvittighet.

Det du nevner om pipkyllinger har jeg ikke hørt, og sånn intuitivt kan jeg heller ikke skjønne det. Måtte jo være at jegere heller ble oppfordret til å skyte pipkyllinger framfor stamfugl. Men det er jo ofte litt vanskelig å se i skuddøyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.