Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv, kultur og naturveiledning - Høgskolen i Bø, Telemark


Jente88

Anbefalte innlegg

Annonse

Gikk kulturlinja i 91-93. Kjempebra studiested og miljø den gang. Var friluftslinje også den gang (men det tok ikke jeg). Kan bare anbefale, selv om mye er skjedd med studiene (fagene) siden den gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gået første året i Bø og starter andet året nu her til august. Fantastisk studie og super kult studiemiljø… Men jeg synes dog der mangler mere reel naturveiledning, men om man har interesse for diverse friluftsaktiviteter er det helt kanon. Skriv endelig om du ønsker at vide noget mere specifikt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Pajko, jeg har mange spørsmål jeg så gjerne skulle spurt deg om. Alta er helt idyllisk flott og nydelig. Har vært der å studert og har egentlig ikke hjerte til å forlate stedet, men det er kun ledig på idrett og friluftsliv. Det tror jeg menneskene og naturen i Bø også er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene med skolen går ikke bare til nærområderne, så ved ikke om det har så mye at sige ret naturmæssigt. Vi har været på kanotur på Tinnelva, kysttur ved Lyngør, fjelltur på Lifjell og Blefjell, vinterture ved Haukeli og på Hardangervidda for mit vedkommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen Bø-boer og friluftslivsstudent kan jeg jo uttale meg litt jeg også. Bøs natur virker kanskje ikke så spektakulær ved første øyekast, det er jo ei landbruksbygd, men det er muligheter for mye variert fritids-friluftsliv rett i området. Skog er det overalt, så det er god plass til småturene. Om høsten (og våren?) er det en orienteringsløp for alle som vil hver uke. Det er et utrolig aktivt klatremiljø i Bø, med flere buldre- og taufelt sentralt beliggende. Det er også en aktiv elvekajakklubb som holder til i sykkelavstand fra det meste. Om en vil padle på flatt vann ligger den digre Norsjøen bare ei mil unna. Så, som mange andre steder utenfor storbyen, så er det veldig praktisk med bil! Eller å få seg gode venner med bil :D Da er Lifjell, hvor en kan komme seg opp på snaufjellet både sommer og vinter, bare en bitteliten svipptur unna. Der er det også et mindre skianlegg, eller om en orker kjøre litt lenger er det mange som reiser til anleggene i Rauland og på Kongsberg. Bare litt forbi det igjen er en plutselig oppe på Hardangervidda, om en skulle få lyst på (finne tid til!) langtur.

Om du har noen spesifikke spørsmål så bare fyr løs. Men jeg er jo egentlig litt nysgjerrig på Alta selv (gresset er jo alltid grønnere på den andre siden, og tenk deg: nordlys!). Er det noen her som går/har gått der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og interessant informasjon. Takk :)

Alta er et fantastisk sted. Lite sentrum, men storslagen og variert natur med muligheter. Jakt og fiske er ypperlig. Viddeturer på ski i nydelig natur. Midnattsol og nordlys. Masse populære og spennende fjelltopper. Hundekjøring. Spektakulært og vakkert.

Tok sykepleier utdanningen min i Alta og fikk hospitere i store deler av Finnmark. Savner tilbake dit hver dag og jeg kan anbefale deg å prøve deg i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor eller hvordan dårlig du har vært, men jeg tror de fleste skal kunne klare det. Første turen er enten segltur eller kanotur, og om du vil kan du be om å komme på gruppa som har segling først. Den turen er lett fysisk, og kanoturen som kommer etterpå har kun en lengre ordentlig tung bæring. Så er det en fire dagers vandretur i fjellet, og den siste skoleferden før jul er en kombinert fjell- og kanotur på 10 dager, men hvor gruppa selv legger opp ruta. Etter jul kommer vinterferdene, som gjerne er noe tyngre enn de om høsten, men innen da vil du jo ha hatt en del tid til å bygge deg opp. Mer enn den fysiske delen, tror jeg det er viktig tenke over at det er et veldig intenst studie med lite pauser. Den første høsten er det tur nesten annen hver uke, og turplanlegging og forelesninger i mellom der. Ute på tur er det program fra morgen til kveld, og turene kan godt overlappe med helger, så det er absolutt ikke et 9-16 studie. Men fint er det!

Et annet viktig tips: Ta med deg alt utstyret (utenom ski-/vinterutstyr) når du først kommer til Bø, for det blir veldig lite tid til å reise derfra de første månedene.

 

Jeg trives veldig godt i Bø, så det blir nok ikke noe Alta på meg, men en gang i livet har jeg lyst til å bo nordpå :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.