Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med MSR Hubba Hubba NX


Arntrooney

Anbefalte innlegg

Har i dag et Ringstind superlight, men det blir for smått for ES'en min og jeg. Ser litt på telt med kuppeldesign, spesielt på Hubba hubba, hovedsaklig grunnet pris og vekt. Har sett litt på Reinsfjell superlight, men vent og pris er noe over det jeg har satt.

Teltet skal brukes på sommer/høst.

Er det noen som har erfaring med nevnte telt? Blir det for luftig i vind, og hvordan klarer det seg i regnvær?

Gode innspill mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke det selv men et som ligner. Big Agnes Copper Spur UL 2. De er ganske like i konstruksjon. BA er litt høyere og veier litt mindre. Der traperer innertelt så det er litt smalere i fotenden kontra NX. BA har i tillegg en høytmontert lufteventil.

Regnvær er ikke noe problem, vært i regnvær med mitt BA flere ganger. Dog ikke sånn fjelltur hvor det regner dager i strekk.  Men greide en gang å spenne tarpen feil så den ble full av vann under et tordenvær med mye nedbør. Da jeg jeg dyttet på den for å få vannet av greide jeg dytte slik at det kom en foss over teltet, men ikke noe ble vått annent en utenpå yttertelt.

 

Kjekt med 2 fortelt. Et til lagring og ett til inngang, lagring av småting og litt koking.

Vind kan jeg ikke gi deg så godt svar på egentlig. I Usa er det flere som bruker slike om vintern siden de lufter veldig godt, og også på fjellturer hlyt til værs. Ikke sett noen direkte vindtester av det men folk har nå brukt det i 30-40 mph vind. Dog vil det lage litt lyder i mye vind, duken knirker mot stengene men det blafrer ikke. Vet ikke om HH NX er likedan der.

 

På mitt er myggnett så tettvevd at det demper vind. Merker klar forskjell om jeg har nett åpent eller steng på morgenen hvis det er litt trekk i lufta.

Har hatt det i noe vind men vi snakker ikke akkurat storm. Vet ikke hvo rmye slikt tåler. Begge disse har en del duk i innertelt i tillegg til netting så man blir beskyttet mot den direkte trekken. Siden det er så mye nett i de vil du ike kunne justerer varmenivået inne i noe grad. Inndertelt i bare duk med lufteventiler kan du jo snøre igjen litt hvis det blåser mye for å få litt varmere temp i teltet. Det samme gjelder fyring med primus, her vil varmen fortere stikke av.

Men samtidig har du et telt som lufter veldig godt og har lys ytterduk så det blir ikke så varmt på morgenen når sola steker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg et Hubba Hubba NX og skal teste det i Jotunheimen til helgen. Var blanding av vekt/pris og gode tilbakemeldinger på nett som gjorde at jeg gikk for det. Har prøvd å sette det opp i stuen, og funker veldig greit med stangsystemet. Skal bli interessant å se hvordan det funker i vinden. Er også litt betenkt i forhold til at det brukt en del mesh i innerteltet - men det er mindre enn på tidligere versjon av dette teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig og kom over det på tilbud på REI, så jeg fikk det for $389 - 30%. En kompis som var i USA tok det med for meg - de sender dessverre ikke MSR-produkter til Norge.

Kommer med tilbakemelding over helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har et Hubba Hubba telt, riktignok noen år gammelt. Jeg kan ikke anbefale det. Konstruksjonen er ikke vindstabil, og det er ikke mulig å justere avstand mellom innerduk og ytterduk. Innerduken vil typisk komme i berøring med ytterduk, og vann vil trenge raskt igjennom. I tillegg virker det som om ytterduken ikke tåler vann etter en stund, jeg har ikke opplevd det på andre telt. Bunnduken er mest vanntett, og det er artig da alt vann kommer inn i teltet.

 

Kom nettopp hjem fra Børgefjell med litt torden og regn, og er fast bestemt på å brenne shiten. Teltet er i mine øyne ubrukelig i alt annet enn solværsdager i nordmarka. Men det kan jo hende MSR har bedre versjoner i dag?

 

Noen som har anbefalinger på et romslig 3-sesongers ettmannstelt? Kravet er at det må tåle vann og vind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har NX, har brukt det ca. 3 uker denne sommer og er ganske godt tilfreds.

 

Fint til to personer som kjenner hverandre, fin siddehøgde inne og de rette veggene gir god plass til soveposen - jeg har ikkje hatt problemer med at inner- og ytterduk kommer i berøring.

Det er bra ventilert, men ikke så mye at eg opplever det som et problem, nederste del av innerteltet er nylon.

Fik teste det i regn i denne veke, helt OK. Der er "takrenner" over lynlåsen, så en kan ventilere med åpen lynlås øverst uten at der kommer vann inn! Min opplevelse er bra mht. vanntetthet...

Om det bleser godt til, må en nytte alle fire bardunerings muligheter (hertil må en kjøpe to ekstra pløkker), og teltet må stå rett i forhold til vinnretningen, men ellers opplever jeg det som OK i vind.

 

Min største anke er bunden, det er ultra tynt silikonebehandlet nylon, jeg har allerede 2 huller i bunden og det er ikke så enkelt å lappe når materialet er silikonebehandlet... Skal hører med forhandlerne hvad en kan gjøre...

 

Alt i alt et bra sommer telt! Om det skal brukes på våren og høsten i fjellet ville eg nok ha kjøpt HP utgaven (har selv Fury som helårstelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lønne seg på slike å kjøpe med ekstra bunnduk. Da sparer man slitasje mot bunn på innertelt. I tillegg er det langt enklere å slå opp yttertelt først ved behov. Da kan du og sette opp bare bunn og yttertelt, og droppe inntertelt , i sesng hvor det er lite innsekter. Men det bør ikke sære så mye vind da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et MSR Hubba Solo.

Har faktisk hatt det i 8(!!) år, og det holder fortsatt koken.

Tilfeldighetene vil ha det slik at jeg aldri har fått brukt det i øsende regn, kun litt yr så hvordan det tåler en ordentlig skyll vet jeg ikke.

Har har vært strålende fornøyd med det hele tiden.

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIkk testet det på tur i Jounheimen - vi hadde en del regn og vind til tider. Vi var tørre, selv om vi campet på et relativt vått sted ved en elv. Til tross for en egentlig merkelig stangkonstruksjon virker teltet ganske stødig, og det stod bra i vinden. Jeg kommer til å supplere med noen ekstra barduner enn de skolissene som fulgte med. Vi sov to karer på litt under 190, og det funket ok. Ikke akkurat et palass, men ok plass. Stor fordel med to utganger på siden - da blir det ikke så klaustrofobisk. Den største fordelen med dette telter er likevel når det er pakket: 1,5 kg og på størrelse med et litt stort brød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lykke med telt!

NX vs. HP er det jo vekten som teller - om en da skal dra på fotprint kan en like godt kjøpe HP... Telt må være lavet for å bli brukt som de er, det er min holdning... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har NX, har brukt det ca. 3 uker denne sommer og er ganske godt tilfreds.

 

Fint til to personer som kjenner hverandre, fin siddehøgde inne og de rette veggene gir god plass til soveposen - jeg har ikkje hatt problemer med at inner- og ytterduk kommer i berøring.

Det er bra ventilert, men ikke så mye at eg opplever det som et problem, nederste del av innerteltet er nylon.

Fik teste det i regn i denne veke, helt OK. Der er "takrenner" over lynlåsen, så en kan ventilere med åpen lynlås øverst uten at der kommer vann inn! Min opplevelse er bra mht. vanntetthet...

Om det bleser godt til, må en nytte alle fire bardunerings muligheter (hertil må en kjøpe to ekstra pløkker), og teltet må stå rett i forhold til vinnretningen, men ellers opplever jeg det som OK i vind.

 

Min største anke er bunden, det er ultra tynt silikonebehandlet nylon, jeg har allerede 2 huller i bunden og det er ikke så enkelt å lappe når materialet er silikonebehandlet... Skal hører med forhandlerne hvad en kan gjøre...

 

Alt i alt et bra sommer telt! Om det skal brukes på våren og høsten i fjellet ville eg nok ha kjøpt HP utgaven (har selv Fury som helårstelt).

Er du fornøyd med Furyen? Kikker litt på vintertelt for tiden, og har sett litt på bl.a. Fury.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt et par høst-turer nå i oktober så langt i Fury'en (delte på et TNF MOUNTAIN 25 før). 
Eneste "anke" er at døren er litt lav, men ser for meg det blir enklere til vinter når jeg kan grave i snøen i forteltet.
Er ganske overrasket hvor mye plass der er i selve teltet, og i forteltet - teltet er jo relativt lite i grunnflate.
Innerteltet har bra løsninger for oppbevaring og tørking, og som sakt god plass, slikt at det ikke er et tema å komme "bort i duken" med vintersoveposen.
No har jeg ikke vert ute de siste dagene å teste det i vinden ( :hyper::no:....), men har no fått prøvd seg litt. Der er ikke barduner med til alle "festene" når du kjøper det, så jeg etterfylte fra lageret, det står veldig stabilt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.