Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse en gammel glassfiberkajakk


Anbefalte innlegg

Snuppa har arvet en 25 år gammel barne/ungdomskajakk i glassfiber. Den har i perioder vært mye brukt og jeg ser at den er "lappet" litt her og der. De siste ganske  mange årene har den ligget ute uten å være i bruk. Det er mange sprekker i overflaten, men den ser fortsatt ut til å være tett. Er det bare å pusse ned og legge på topcoat eller er det noe annet jeg burde sjekke/gjøre?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Fotos ville være en fordel.

Men har den store revner bør de lappes med glassvev og polyester. Plastic-padding har sett til sådan båt rep. Mindre revner kan sparkles med 2-komponent epoxysparkel (evt. har plastic-padding) ellers prøv den lokale båtbutikk.

I Oslo har West system på Alnabru alle materialer og kompetanse til veiledning. 

Topcoat er vanskelig å få glatt og pen. 2-komponent epoxymaling er enklere eller kanskje enda enklere: Bengalakk i passende farge.

 

 

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overflatesprekker oppstår med bruk, trengs ingen større rep om det ikke er ønsket av kosmetiske grunner. Er den slik som jeg tenker ville jeg bare kjørt på med "båtbehandling"; rubbe og godt med båtpolish/ voks.

Har nettopp tettet et hull i en glassfiberkajakk her. Glassfibersparkel med herder, pusse ned, gelcoat, rubbe, vokse. Ble som nytt men ville ikke tatt hele båten. Skal gå løs på en kano nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye overfladiske sprekker overalt.

Ganske mye småskader langs sidene, en del dekket med et eller annet og en del nytt. (Se bilde 1)

Litt skader og en gammel reparasjon i begge ender. (Bilde 2)

Det er klint på litt top coat eller noe annet på diverse riper/småskader på bunnen.

post-5677-14065779572397_thumb.jpg

post-5677-14065776681261_thumb.jpg

post-5677-14065778501804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type skade som de åpne sårene, var på kajakken her. Ble fikset med glassfibersparkel (med lange fibre i), Tokomponent, påføres innen 6 min. Pusset ned, la på gelcoat. (Alt fra Biltema) Rubbing og voks/polish tilslutt. 

 

Som nevnt over; gelcoat/topcoat kan være tricky å få pent, men..heh..med tanke på sprekkene/lappingen som allerede er kan det kanskje bare bli bedre? :D Gratulerer med kajakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis polyester og glassfiberkajakk.. -Da fungerer det best å bruke polyester og glassfiber til reparasjon. Epoksy fester seg ikke like godt. Polyester herder fort og er billig. Litt glassfibervev godt vætet i polyester klippet opp og dyttet inn i sprekkene er bra. Puss over med sandpapir/smergelpapir. For å gjøre det hele vanntett kan du lakke over med polyuretanlakk(gulvlakk) etpar strøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kajakken er testet i helgen uten forutgående reparasjon. Konklusjonen er at 7-åringen raskt fikk kontroll på teknikken og hadde stor glede av den og at skadene er vesentlig større enn jeg så på terrassen. Det er flere små "brudd" gjennom forsterkningen midt under bunnen. Ingenting går gjennom overflaten, så kajakken er tett, men den mister fasongen og tåler nok lite før det blir et skikkelig hull. Hvordan kan jeg fikse disse, tro? Er det bare å lappe på med flere lag glassfiber på innsiden eller må jeg fjerne det som er rundt bruddene?

 

Bilde i neste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er kanskje litt vanskelig å se på foto, men jeg tolker det slik at det er en revne tvers over en rund profil - også revnet, som er innplastet midt i kajakken. Vanlig konstruksjon i kajakkfor å få en kjøl avstiving.

 

Jeg ville fjerne setet og forsøke meg med å innplaste et rør ca. 50 cm langt på hver side av det eksisterende. Samtidig kan man skjære det eksisterende opp og legge en forsterking inn i det gamle plastrøret fx. en tre - rundstokk eller aluminiumsrør godt sauset inn i polyester.

 

Innplasting: grovslipe grundig, legge polyester på 2 lengder fx. elektrikerrør, mer polyester og glassvev til det er mettet - bruk rull eller stiv pensel.

Jeg ville nok også slipe og legge en glassfiber lapp å utsiden med polyester.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, elgen. Det høres rimelig ut det du skriver. Gitt at det er flere revner nedover det røret, så spørs det om jeg ikke ganske enkelt burde legge nye rør ved siden av helt fra et stykke bak den bakerste til et stykke foran den forrerste. Hm, kan bli litt jobb av dette skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jo avhengig av skader kan du bli nødt til å legge rør lenger. Det som er viktig er å skape en rør/boks konstruksjon som stiver kajakken i lengde retningen (tenk kjøl!)

 

MEN avhengig av setet konstruksjon kan du få problemer der. Noen seter er formet i bunn etter den opprinnelige konstruksjon med 1 rør, så må det ut tenkes annen løsning ved setet.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det grøvste gjort. Det viste seg at profilen i bunnen slett ikke var noe rør, men rett og slett en trepinne. Denne hadde brukket tvers over på tre steder og der hadde det trengt inn vann. Resultatet var selvsagt at treet var råttent. 

 

Det ble en ganske omfattende jobb med å fjerne det som  var skadet og deretter legge to lange elektrikerrør på side av det som var igjen. Der den opprinnelige kjølen måtte fjernes fylte jeg hullet med mer glassfiber og epoxy. Det virker bra og kajakken fikk fin form. Nå må jeg bare ta finpussen av småsårene på utsiden, og så er vi klare for test. 

 

Maritim på Slependen var for øvrig et meget bra sted å handle til dette. Jeg fikk mye gode råd og hjelp til å plukke ut det jeg trengte. 

 

Hvis jeg (og snuppa) blir fornøyd med resultatet, så lurer jeg på om jeg ikke skal pusse ned hele greia til slutt og lakke den. Vi får se. 

 

Tusen takk for gode tips og råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

 

Tre innlagt i glassfiber er noe herk! For det vil alltid komme vann inn før eller siden når konstruksjonen "gir sig" og så vil det råtne.

 

Både Maritim og West i Oslo er bra plasser å handle båtrep. Det har før vært nevn her på FF. at vanlig en- komponent Bengalakk kan være en løsning på glassfiber/polyester. det er kanskje litt enklere å arbeide med og rimeligere enn 2-komponent lakker 

 

men jeg skjønner, at du nå har gjort en kjempe jobb!!

 

jeg håper, at du fant løsning på sete plasseringen.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.