Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-mobil?


Ann Christin

Anbefalte innlegg

Planen er å dra i området rundt hamar to uker i august, dagens nymoderne xperia z1 vil neppe holde mer enn to dager med alt skrudd av og jeg er på let etter en mobil som har basistingene, men som alikevel kan brilijere med god dekning! Ringing og sms er vel det eneste jeg trenger, og gjerne skal den være billig også!

 

Noen som har erfaring med slike av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en nokia som jeg bruker på jobb og turer. Om jeg kun bruker den på jobb så varer batteri i 1 uke om du da slår den av mellom bruk har du lett telefon i 14 dager. Den koster 299,- kjøpt på euronics. Har også hatt den de har til 399, men den til 299,- er faktisk bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Samsung Xcover har bransjens lengste batteritid. Med utrolige 22 timers taletid og 67 dagers standby kan du fortsette å bruke mobiltelefonen, uansett om du er på campingtur i skogen eller reiser på forretningsreise uten batteriladeren. Du vil nyte full mobilitet: koble til uten å plugge i veggen."

 

Dette er til å stole på, jeg lader 1 gang pr. måned. Den som jeg linket til er nok ikke langt unna den gamle utgaven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg nøden til surfing er uansett Z1 min med meg, men kjenner jeg meg selv rett blir det vel noe bilder her og der for å poste på facbook (med mindre jeg finner et greit nok kamera til en rimelig pris), og den vil jo ikke vare for alltid, derfor vil jeg ha med en sktra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe min 3. Xcover. Kommer nettopp fra en ukes tur på fjellet, har ikke ladet siden jeg dro for 7 dager siden. Pleier å slå den av ellers på tur, men ikke denne gangen. Fin til enkelt bruk. Har etter 2 års bruk fått en del riper i glasset. Programvaren har vært stabil inntil nylig. Derfor ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg nøden til surfing er uansett Z1 min med meg, men kjenner jeg meg selv rett blir det vel noe bilder her og der for å poste på facbook (med mindre jeg finner et greit nok kamera til en rimelig pris), og den vil jo ikke vare for alltid, derfor vil jeg ha med en sktra!

Et tips om du kun vil ta bilder er å sette mobil i flight mode. Da bruker den ikke batteri på å lete etter nettverk og oppdatere seg. 

 

Jeg eg har en ekstra billig-Samsung (199kr?). Masse batteritid i standby. Og er faktisk ikke bare på fjellet det er smart ref f.eks orkan i new York da strømmen var borte og folk var desperate på å få ladet smart-telefonene sine.. Jeg har den i toalettveska på alle reiser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Sony z2, knall støv og vanntett tlf, men kamera i toppsjiktet, hele tlf er vel det forsåvidt. 20mp kamera.. I stamina mode så holder den i 4 døgn, sier den selv i alle fall. Skrur av alt som drar strøm.. Dvs auto oppdater, datatrafikk, trådløsnett, den struper og prosessor kraften når skjermen er svart. Går man inn i utvikler menyene kan man skru av animasjoner i vinduer osv.. 3200mah batteri. Har man en power bank ved siden av, med 2-3 ladinger kommer man langt. Skru av mobilen når den ikke er i bruk, lite vits med tlf på der det ikke er signaler uansett. Oppstartstiden er ikke urimelig, så og skru på tlf, for og ta bilde av utsikten, eller solnedgangen rekker man.. Hehe:-)

Har selv hatt flere xcover tlf, de holder, men mister mye tale kvalitet ettersom de blir eldre og pakka med støv og dritt. Lommer fulle av betongstøv og dritt er ikke ideelt miljø for en tlf..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xperiaen vil være med og fungere som bildetelefon, men jeg kjenner også meg selv rett og jeg vil nok poste bilder på facebook o.s.v. for ikke å glemme at jeg har hatt med samboeren å tur oppi skogen hvor han hadde en sliten gammel samsung som var jobbmobil, og han hadde signaler lenge etter jeg mistet mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Har netop skiftet ud Iphone 4S med Sony Z1 compact og jeg må si at jeg er voldsomt imponert. 48 timer etter lading er den fremdeles på 74% strøm. Dette var ikke sket med en Iphone! Den er veldig fort i menuen, og har man mot på Android fremfor IOS, så kan jeg kun anbefale den. 

Mobilen er på stamina og data og wifi er slået fra så der er intet unødigt der bruger strøm. Veldig bra kamera også. 

På fjellet, øvrige turer og rejser har jeg med mig en eldre Nokia 3720 håndværker mobil. Denne fanger signal en smule bedre end, til eksempel Iphone, på fjellet. 

Stort minus med IPhonen var desuten at den ofte kunne gå ut af sig selv når det var kaldt, på trods af fullt batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Xperia Z3 - enten i vanlig eller i Compact-versjon - er den beste smarttelefonen jeg har testet. Vanntett og med suveren batterilevetid. Den har også en egen stamina-mode som gjør at batteriet i teorien kan vare i nesten to uker. Ta med deg en powerbank som du har ladet på forhånd og du er sikret.

 

Ellers brukte jeg Samsung Galaxy S5 på telttur i Afrika i sommer, og med dens ultra stamina mode, varte batteriet i drøyt 10 dager. Da brukte jeg den iblant til Facebook etc, men for det meste var det kun basisfunksjonene som var påslått, dvs muligheten for ringing og SMS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme som Z2 har - Ultra Stamina Mode.

Det som skjer da er at telefonen blir redusert til en "telefon" igjen.

Man har kamera, sms, radio og telefon! 

Testet det litt her om dagen, og jeg tror ikke det er langt unna 2 uker batteritid.

Selvfølgelig så vil kulde redusere batteritiden en del, men allikevel så er det MYE bedre enn mange telefoner på markedet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Som nevnt tidligere i tråden gikk jeg til innkjøp av en Samsung Xcover B2710.

 

Den har primært blitt brukt som tur og nr 2 telefon.  Første gangen jeg prøvde den beit jeg meg i merke at jeg syntes det var litt lav lyd i høyttaleren. Det var innendørs og med lav omgivelsesstøy.

Når jeg har pratet i telefonen på fjellet, ute i skogen, ja generelt ute der det har vært litt støy fra vind eller elv, så har jeg problemer med å høre hva som blir sagt i andre enden.  

Jeg er klar over at det vil være ett problem med alle telefoner, men jeg har testet xcover'en opp mot iPhonen og nokiaen jeg har og det er ganske stor forskjell på lyden. 

 

Telefonen er jo IP67 sertifisert, så at høyttaleren dermed er sikret tilsvarende, bidrar jo nok til redusert lyd fra høyttaleren. 

 

 

Noen av dere andre xcover eiere som opplever det samme?

 

 

En kamerat av meg har samme telefonen, og når jeg prøvde den syntes jeg lyden var høyere, men siden jeg ikke hadde min tlf tilgjengelig fikk jeg ikke sammenlignet de direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg en Samsung S5 Active for en måneds tud siden. Har jo noen sertifisering på vann og støt uten at jeg har testet det.

Det første jeg la merke til er at den har vesentlig bedre batterikapasitet enn Samsung S4 Active jeg hadde før. I daglig bruk så må den lades ver 4. til 5. dag. Bruksmønster er da, noen samstaler hver dag, noen sms, oppdaterer litt apper, bruker litt forskjellige apper, spille litt sjakk. Men jeg er ikke en som surfer rundt på den hele dagen. Med nettverk satt til gsm og at jeg har den avskrudd om natta vil den nok greit holde en uke på tur i vanlig modus.

Den har i tillegg ultra strømsparemodus som stenger en del funksjoner og setter skjerm til "svart-hvitt".  I følge mobil skal den pr nå da ha ca 12 dager standby tid.

Den har god lyd og super skjerm. Jeg har alltid med kamera på tur så jeg har knapt testet mobilkamera enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips om bruk av ultra strømsparing på Samsung.

Jeg har S6, det jeg merker er at det er veeeldig dumt å slå ultra strømsparingen av/på "ofte". Skal du ha den på må du ha en plan om at du skal ha den på lenge. Den "dreper" nemlig batt kapasiteten når du går ut av den. Jeg skrudde av/på ultra modus 2-3 ganger i rask rekkefølge med 10% igjen, og vips så skrudde telefonen seg av fordi det var 0%. Har også merket det før når batteriet var opplader, et par ganger inn/ut av ultra, og den brukte mer strøm den dagen enn den hadde gjort om den sto i vanlig drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.