Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår - hvordan leges raskest mulig?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Noe jeg ikke har testet ut selv enda, men planlegger å bruke neste gang jeg skal gå videre på gnagsår, er oppbygging. Du kan bruke et tykt materiale som du klipper slik at du kan klistre det rundt såret. Tenk på en slags liktårnplaster. Deretter kan du ha sårplaster over og teipe det fast. Forsiktig inn i skoen, eventuelt bruke en skoskje. Da trykker skoen ikke rett på det følsomme område.

 

For å lege et sår, klistrer jeg ofte en compeed på det, slik at såret blir rent og har en bandasje som tåler vann under dusjen. Men da må jeg være ferdig med turen. Å bruke et compeed på tur på et åpent sår, mens skoen fortsetter å trykke på samme sted, kan knuse compeeden og all denne guffen kan komme inn i såret. Utrolig ekkelt og vondt å ta av! Til nå synes jeg det er best med et vanlig sårkompless om du skal fortsette i den samme skoene, men som sagt ønsker jeg å teste ut avlastingsmetoden. Jeg har også blitt mye flinkere med prevensjon av gnagsår og har dermed ikke hatt de problemene de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg ikke plaget med gnagsår, men har en bekjent som noen er/har vært plaget med det..

Hun er sykepleier og bruker samme remedier på det som man bruker på liggesår, akkurat hva det er vet jeg ikke.

Det er kanskje noen her som er i samme bransje som vet?

Beste måten å slippe å bekymre seg for hvor raskt det gror er å unngå å få det.

Bruk sko som passer, Compeed stift, doble sokker, luft skoene i pausene eventuellt bytt sokker, og ha de brukte til tørk i en nettingpose uten på sekken ( når det ikke regner), bytt så tilbake neste pause. Tape beina helt opp til knehalsene.

Selv brukte jeg Compeed stift og Bridgedale linersokker innerst før, har kuttet ut å bruke stift og bruker kun doble sokker med Bridgedale liner innerst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beste måten å slippe å bekymre seg for hvor raskt det gror er å unngå å få det.

Bruk sko som passer, Compeed stift, doble sokker, luft skoene i pausene eventuellt bytt sokker, og ha de brukte til tørk i en nettingpose uten på sekken ( når det ikke regner), bytt så tilbake neste pause. Tape beina helt opp til knehalsene.

 

Her syndar eg visst på ca 6 punkt ;)

Men ein ting gjer eg aldri, og det er å reise på langtur med ny støvler. Eg prøver alltid ny støvlar på kortare turar fyrst, så går eg stadig lengre turar etter korleis eg føler eg stolar på støvlane. Dette krev sjølvsagt at ein skaffar seg ny før dei gamle er heilt utgåtte.

Dette er ei utvida tolking av ein av fjellvettreglane: legg ikkje ut på langtur utan trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk infisert sår på knokene. Da måtte jeg rive vekk skorpen, rense med pyrisept og så beskytte det med plaster. At fuktighet er grobunn for bakterier er vel grunnen til at luft er bra? Likevel er beskyttelse fra smuss viktigere i visse tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva flere tror; sår skal ikke nødvendigvis ha luft for å gro, tvert i mot.

 

I ditt tilfelle hadde jeg vasket godt med vann og såpe, deretter satt på en ren/steril vaselinkompress. Skal du ut på tur kan du bygge opp med Reston e.l. Legg evt. dobbelt; først en plate som dekker litt utenfor såret deretter en "ring" rundt såret.

 
Ellers er det jo kjent at kosten spiller inn i helingsprosessen, men tviler på at det er noen stor faktor med så små sår hos en normal, sunn person.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Okei, jeg har syndet... Er litt i tvil for min NPL tur men har noen uker på meg for å fikse problemet.. Altså, jeg gikk en spontan tur til Trondheim i høst på pilegrims ferd uten noe trening. Gikk da på meg et gnagsår under foten ca rett under storetå/ nr to,- rett under der på den padden frempå foten. Gnagsåret ble vondt noen uker og det ble blåfarge inni det synes jeg at jeg så.. Såret har grodd igjen nå i noen mnd men fordi jeg bruker føttene mye så kjenner jeg enda under huden der at det er litt betendt. Har vært hos en fot-spesialist for å skrape vekk og for å få råd men hu hadde egentlig ikke noen råd å gi hu kom heller ikke helt ned til såret.. Gikk også på meg plantar fascitt under hælen som jeg behandler nå med øvelser ( dette tror jeg at jeg skal overkomme) Største frykten er altså dette jækla idiotiske gnagsåret... Er veldig godt forstått med at dette var utrolig idiotisk av meg så vil helst ha meg frabedt kommentarer på hvor idiot jeg var.. Og for det andre, jeg skulle aldri ha gått til Trondheim seint på høst uten noe trening i forkant-..

 Så, er det bare sykehus og antiobiotika som gjelder her eller kan jeg gå i vei bare, også ha med meg salver og legge ting oppå der for å unngå at det blir skrapt opp igjen,.. Jeg har sterke naturlige anti inflamatoriske løsninger også som jeg tar naturlig. Har også fått med meg 3 nye såler fra bandasjen på røros for å Avlaste trykket eller beskytte det område med en liten spesial pute.. Har også ingen tidspress på NPL og jeg har ordnet så jeg er totalt fri for leilighet og jobb og husdyr.. tenker altså ta det meget med ro på turen for å få skikk på kroppen min.. NPL er litt lengre ned på prio lista.. Vet det er dumt å spørre dere om råd men jeg vil bare spørre noen :) Har altså nå nye sko og nye såler med superdemping så jeg er godt rustet for turen med mye variasjoner.. 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Larix said:

Jeg tror jeg ville ha spurt fastlegen, og ikke Fjellforum, i dette tilfellet:wink:

Ok jeg ringte legen min å han hadde ikke noe å gi meg. Han mente jeg måtte ha på duoderm slik at det ikke ble åpnet igjen. Han mente det blå inni såret var tørket blod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tufsingen skrev:

. Gikk også på meg plantar fascitt under hælen som jeg behandler nå med øvelser ( dette tror jeg at jeg skal overkomme) 

Har hatt plager med dette i periodar, fekk akutt forverring få veker før skitur over innlandsisen på Grønland. Gode spesialsolar (Vasyli) frå ortoped/fysio og ei veldig god metode for taping av fotsoler/fotblad berga meg. 

Eg har i ettertid tapa på same vis førbyggande for enkelte typar terreng/oppakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

Har hatt plager med dette i periodar, fekk akutt forverring få veker før skitur over innlandsisen på Grønland. Gode spesialsolar (Vasyli) frå ortoped/fysio og ei veldig god metode for tapping av fotsoler berga meg. 

Eg har i ettertid tapa fotsole på same vis førbyggande for enkelte typar terreng/oppakning. 

❤️ Dette var akkurat engel svaret jeg lette etter ❤️  Det gir meg håp, vegrer meg mye og tenker veldig mye på fysiske plager, er en litt urolig sjel og er avhengig av å trene å bruke kroppen for å holde meg rolig.. Hele 2019 for meg handler om akkurat dette, finne ro i vandringen min, tøye godt, behandle føtter og kropp bra.. Alle kan vel gå NPL selv om de bare går 1km om dagen? ;) Jeg tenker da gå 20km typ da, er jo tross alt i en sprek alder og har god fysikk.. Må bare ikke overbelaste føtta når jeg starter i vei med 17 mil på asfalt.. Så Det første du sier er "tappe på hæl teknikken" og det andre du sier er å tape hælen? Altså med sånn støtteteip? Tror jeg har fått såler av rette type fra Bandasjen på røros, hun har lege-kvalitet.. Samme med kremer jeg har fått :) Har også startet å bruke is flasker og "rulle teknikke under hæl" , strekking.. Andre tips? Med gnagsåret også er egentlig det som bekymrer meg mest.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tufsingen skrev:

Så Det første du sier er "tappe på hæl teknikken" og det andre du sier er å tape hælen

Nei eg snakker om det samme, berre skrivefeil. Skal sjå om eg finn ein link til deg, men ein tapar i vifteform under heile fotbladet. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tessatroll said:

Nei eg snakker om det samme, berre skrivefeil. Skal sjå om eg finn ein link til deg, men ein tapar i vifteform under heile fotbladet. 

Just, takk! Hvordan funket det for deg da? Jeg har presset føtta mine hardt hele livet som servitør og ivrig turgåer hele livet er 33 år nå. Alltid hatt noe form for plager men den plantaren den kom nok etter trondheimpilegrims tur.. 30kg sekk i plate fjell-sko på asfalt uten trening er no go.. Har egentlig aldri hatt noe såler eller sko med demping har liksom bare gitt faen i alt av helse. Fikk støpt spesial såler da jeg var 13-14 år men da jeg ble myndig så startet rebellen i meg for fullt! Det som gir meg sjele ro nå da, det er jo å finne ut hva som faktisk plager meg.. Ikke bare gå å frykte det verste, men faktisk ta tak i tinga og behandle det.. Kan hende NPL ikke er beste medisin(?) men jeg tror det står skrevet i stjernen at jeg skal :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på meg heftige gnagsår på langtur. Dag 1 og dag 2. Hadde med vorteettellerannet med tape på. La det rundt, bacemycin, gasbind og tape over. Sårene grodde underveis. 

Fungerte gull. 

Alltid med nå på langtur. 

 

 

 

 

 

_20190329_204130.JPG

_20190329_204112.JPG

_20190329_204053.JPG

_20190329_204207.JPG

Endret av In reach
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, In reach said:

Jeg gikk på meg heftige gnagsår på langtur. Dag 1 og dag 2. Hadde med vorteettellerannet med tape på. La det rundt, bacemycin, gasbind og tape over. Sårene grodde underveis. 

Fungerte gull. 

Alltid med nå på langtur. 

 

 

 

 

 

_20190329_204130.JPG

_20190329_204112.JPG

_20190329_204053.JPG

_20190329_204207.JPG

Lar oss ikke stoppe av litt kjøttsår og betennelser på tur nei 😀 jeg må si jeg er spent. Jobber mest mulig nå før turen for å legge opp penger. Jobber på hardt gulv som servitør t langt på natt med vondt kne og plantar faciitis og betent inngrodd gnagsår. Egentlig helt ferdig etter hardt yrkesliv men NPL det skal vi gå. Skal gå meg frisk der.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kransar for å feste rundt gnagsår kan du også lage av trykkavlastningsplater. Då kan du tilpasse str etter gnagsåret og kvar på foten det sitt. Du kan au legge fleire lag, og slik få trykket vekk frå sjølve gnagsåret. 

Evt kan du lage en heil helkopp for riktig god trykkavlastning, og lage hol der evt gnagsår oppstår/har oppstått. 

Helkopp lagar du enkelt ved å klippe plate i T-form og brette rundt og under hælen og tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

Slike kransar for å feste rundt gnagsår kan du også lage av trykkavlastningsplater. Då kan du tilpasse str etter gnagsåret og kvar på foten det sitt. Du kan au legge fleire lag, og slik få trykket vekk frå sjølve gnagsåret. 

Evt kan du lage en heil helkopp for riktig god trykkavlastning, og lage hol der evt gnagsår oppstår/har oppstått. 

Helkopp lagar du enkelt ved å klippe plate i T-form og brette rundt og under hælen og tape. 

Jeg har kjøpt trykkavlastning såler. Det er disse du mener jeg kan klippes iog tilpasse ,eller kan du lage en kranse fra f.eks en papp-kaffekopp fra Esso?

Jeg ser på en del øvelser på YouTube nå og det ser ut som at hvis man er f.eks sykepleier eller servitør med fotplager  så kan man ved å bruke hodet litt, ( identifisere hvor i kroppen ting går gælig) gjøre øvelser for å styrke dette også kan man faktisk bli frisk og fin selv etter 20 år med smerter.. legger til lenke her anbefales

 

Har lest om andre thru-hikers med plantar faciitis som har klart å fikse det pga nettop denne videoen

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

Slike kransar for å feste rundt gnagsår kan du også lage av trykkavlastningsplater. Då kan du tilpasse str etter gnagsåret og kvar på foten det sitt. Du kan au legge fleire lag, og slik få trykket vekk frå sjølve gnagsåret. 

Evt kan du lage en heil helkopp for riktig god trykkavlastning, og lage hol der evt gnagsår oppstår/har oppstått. 

Helkopp lagar du enkelt ved å klippe plate i T-form og brette rundt og under hælen og tape. 

"Helkopp lagar du enkelt ved å klippe plate i T-form og brette rundt og under hælen og tape." Er ikke så lett å skjønne hva du mener men. Jeg finner vel ut av det med den trykkavlastning plata mi. Men.. vet du.. ? Jeg har en fot terapeut her jeg bor og hun mener jeg burde skrape ned dødhuden som kommer der gnagsår mitt er grodd igjen type hver dag for å unngå at gnagsår kommer frem igjen. Har du noen erfaring med det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tufsingen skrev:

"Helkopp lagar du enkelt ved å klippe plate i T-form og brette rundt og under hælen og tape." Er ikke så lett å skjønne hva du mener men. Jeg finner vel ut av det med den trykkavlastning plata mi. Men.. vet du.. ? Jeg har en fot terapeut her jeg bor og hun mener jeg burde skrape ned dødhuden som kommer der gnagsår mitt er grodd igjen type hver dag for å unngå at gnagsår kommer frem igjen. Har du noen erfaring med det da? 

Nei. Det kan eg ikkje sjå føre meg er spesielt gunstig på tur, men eg er no ingen fotterapeut. 

Trykkavlastningsplater er noko anna enn solar. 

Det er ei plate i eit material laga for trykkavlastning/spre trykk. Til dømes desse:

https://www.torshovsport.no/klubbservice/assist-sport-gnagsarplate

Kaffekopp vil gå dårleg. Meir irritasjon for hud, gå i oppløsning, trenge mange lag m.m. Då trur eg tilogmed vanleg skumplast liggeunderlag av typen svart tradex er betre. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett gnagsår är ju oftast en delaminering av epidermis og dermis (avskiljning av hornlagret, det döda lagret på huden, och läderhuden). Ibland går det djupare og blir ett "köttsår", alltså in i vävnad under dermis. Då blör det garantert. 

I det första fallet behandlar jag mig alltid med Compeed + 2-3 lager med Sportstape Premium från XXL eller Leukoplast/-silk. Har fungerat för mig 3-4 dager utan problem trots ganska djupa gnag. Ett gnagsår som inte har gått genom dermis måste vara hållas fuktigt för att huden inte ska spricka. Spricker huden i gnaget tar det några dagar extra för det hele gro. Jag kan inte se någon som helst risk för infektion på ett gnagsår som inte genomträngt dermis; hudens barriär är ju inte bruten. Skulle man fortsätta gå och vidareutveckla gnagsåret kan det förstås bli djupare. 

Ett problem med Compeed på ett färskt gnagsås är att gnaget vätskar en del de första dagarna. Det löser jag genom att byta Compeeden när det blir för fyllt med vätska. Det gör ont och det är dyrt men det funkar. 

Djupare gnagsår är en annan sak och gör förstås litt vondere. Klarar jag av att gå med det tar jag någon antibakteriell salva (Fucidin, Terracortril, Aureomycin - reseptbelagde) under Compeed och gjör sårvask hver kveld og morra. Fortfarande är det viktig att det ikke törker ut och sprekker, något som alltså skulle kunna förlänga läkningsprocessen. 

En tanke: Om sår nu må vare törre for å gro, hvorfor gror tannkjöttet i munnen etter tanntrekking? Det är nämligen i stort sett samma sorts celler  i munnen som fungerar på i stort sett samma sätt som i huden. 

 

/Tannlege 

Ursäkta svorskan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Per Ericsson said:

Ett gnagsår är ju oftast en delaminering av epidermis og dermis (avskiljning av hornlagret, det döda lagret på huden, och läderhuden). Ibland går det djupare og blir ett "köttsår", alltså in i vävnad under dermis. Då blör det garantert. 

I det första fallet behandlar jag mig alltid med Compeed + 2-3 lager med Sportstape Premium från XXL eller Leukoplast/-silk. Har fungerat för mig 3-4 dager utan problem trots ganska djupa gnag. Ett gnagsår som inte har gått genom dermis måste vara hållas fuktigt för att huden inte ska spricka. Spricker huden i gnaget tar det några dagar extra för det hele gro. Jag kan inte se någon som helst risk för infektion på ett gnagsår som inte genomträngt dermis; hudens barriär är ju inte bruten. Skulle man fortsätta gå och vidareutveckla gnagsåret kan det förstås bli djupare. 

Ett problem med Compeed på ett färskt gnagsås är att gnaget vätskar en del de första dagarna. Det löser jag genom att byta Compeeden när det blir för fyllt med vätska. Det gör ont och det är dyrt men det funkar. 

Djupare gnagsår är en annan sak och gör förstås litt vondere. Klarar jag av att gå med det tar jag någon antibakteriell salva (Fucidin, Terracortril, Aureomycin - reseptbelagde) under Compeed och gjör sårvask hver kveld og morra. Fortfarande är det viktig att det ikke törker ut och sprekker, något som alltså skulle kunna förlänga läkningsprocessen. 

En tanke: Om sår nu må vare törre for å gro, hvorfor gror tannkjöttet i munnen etter tanntrekking? Det är nämligen i stort sett samma sorts celler  i munnen som fungerar på i stort sett samma sätt som i huden. 

 

/Tannlege 

Ursäkta svorskan. 

Mitt gnagsår kom i høst og har grodd igjen litt betendt. Er redd det vil gnage seg frem på nytt i sommer da jeg skal ut å gå noen mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.