Gå til innhold
  • Bli medlem

Når bør teltet byttes?


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har flere telt, men Hilleberg Namatj 3GT har vært hovedteltet siden det ble kjøpt for meget snart 10 år siden. Det har blitt brukt 200+ netter, til alle årstider og i høyst varierende forhold. Jeg er meget godt fornøyd med teltet.

Nå begynner jeg å se en god del tegn til slitasje. Det meste kan fikses, men jeg vil gjerne ha deres synspunkter på om jeg må belage meg på nytt telt relativt snart eller om jeg fortsatt kan stole på det i en vinterstorm i noen år til.

Observerte svakheter:

* Alle stenger er relativt mye bøyd. Måtte nylig bytte ut et stangsegment pga sprekkdannelse.

* Noen svært små rifter i duken ved pluggfestene ved fotenden

* Toppfestet til innerteltet i ytterduken framme ble revet løs av en aktiv unge for noen år siden. Ble levert inn for profesjonell reparasjon, men resultatet ble skeiv søm og en liten lekkasje ved regn. Holder på å gå opp nå, og må nok ha enda en ny søm.

* Båndet langs bakken på tvers av inngangen har røket, slik at stengene ikje står stabilt når døra er oppe. Eget forsøk på fiks fungerte ikke. Må nok leveres inn for å få en solid løsning.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Elisabeth-81 her. Teltet kan holde mange år, eller en søm som er skadet kan ryke ved neste kulingkast. Problemet med å "bruke opp" ting er at du ikke alltid vet når det er brukt opp. Er natten det ryker en vindfull vinternatt kan det gå på sikkerheten.

 

Er du i tvil, og vurderer å bytte ut teltet kan det være greit å kjøpe nytt kvalitetstelt som brukes når forholdene kan bli krevende. Det gamle teltet kan fortsatt brukes under snille formål, eller for å lokke med klassevennene til dattera på koseturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som skal holde deg lun og tørr slites hvis det brukes mye. Så kjøp deg nytt telt som du bruker på de tøffe turene, så bruker du det gamle der det ikke er så nøye. Da vil du ha et "nytt" telt som holder mange mange år.

 

kjører samme opplegg med Gore tex jakker. Før hadde jeg bare en som ble brukt til alt, resulterte jo fort at jakken ble slitt og ikke fungerer like bra i forhold til tetthet. Nå kjøper jeg ny lenge før den gamle slites, så bruker jeg den nye kun på turer som krever en god jakke til alt annet brukes den gamle. Dermed varer "ny" egenskapene til jakken mye lengre. Og man bytter ved lengre intervall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører samme løsning med skallbekledning som Kjellra. Anbefales! Burde jo fungere med telt også. Ellers må jeg også si meg enig i at de tingene som ble nevnt ikke høres så ille ut egentlig. (Hos guidefirmaer og friluftsklasser på fhs eller høyskole er slikt småplukk ganske vanlig å måtte få fikset pga mye bruk.) Ville heller gjort en helhetsvurdering av slitasjen. På det punktet hvor man jevnlig oppdager ny feil/slitasje ville jeg ha byttet det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo alltid en vurdering hva det koster å, reparere kontra å kjøpe nytt. Når ting er godt brukt vil man som regel måtte fikse litt jevnlig. Hørtes jo ikke ut som noen store feil. Stenger som har blitt bøyd over tid er vel ganske vanlig, betyr ikke at de er utslitt. Men stenger som har blitt ovale vil nok kunne ryke lettere. Riftene er vanskelig å beeømme uten å se de. Har du testet om det er mulig å fikse den lille lekasje med slikt som aquasure ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 netter i vaierende forhold (og mange med barn) viser jo at dette er et kvalitetstelt. Det blir alltid en avveiing om når det ikke er lønnsomt å koste på mer. Jeg er enig med flere over som mener det bør funke godt som et "nr 2-telt" en stund til. Du har jo et telt som fremdeles funker, så det kan kanskje være en ide å sette seg på gjerdet i forhold til nykjøp? I løpet av året kommer det alltid noen gode tilbud her og der, så hvis du ikke bestemmer deg for å bytte med en gang, så kan du sikket klare å få et nytt med i alle fall 30-40% avslag i løpet av året.

 

Jeg har selv et Helsport Trollheimen som har vært et sånt nr 2-telt. Dette har etter hvert blitt festivaltelt for dattera og til diverse utlån. Nå synger det på siste verset, men det har vært med på å bevare "godteltet" mitt i topp stand lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill. Jeg er enig med de som påpeker at det ikke er så store ting det er snakk om, men når man først begynner å lure på sikkerheten er det gjerne greit å sjekke med noen andre. Det er et godt forslag å begynne å orientere meg i teltmarkedet og legge inn noen søk. Dårlig tid har jeg heldigvis ikke. 

 

200 netter i vaierende forhold (og mange med barn) viser jo at dette er et kvalitetstelt. Det blir alltid en avveiing om når det ikke er lønnsomt å koste på mer. Jeg er enig med flere over som mener det bør funke godt som et "nr 2-telt" en stund til. Du har jo et telt som fremdeles funker, så det kan kanskje være en ide å sette seg på gjerdet i forhold til nykjøp? I løpet av året kommer det alltid noen gode tilbud her og der, så hvis du ikke bestemmer deg for å bytte med en gang, så kan du sikket klare å få et nytt med i alle fall 30-40% avslag i løpet av året.

 

Jeg har selv et Helsport Trollheimen som har vært et sånt nr 2-telt. Dette har etter hvert blitt festivaltelt for dattera og til diverse utlån. Nå synger det på siste verset, men det har vært med på å bevare "godteltet" mitt i topp stand lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå har sannhetens øyeblikk kommet. Oppdaget to skikkelige rifter i duken da jeg skulle sette opp teltet første kvelden på påsketur i Børgefjell. Vi klarte oss med midlertidig reparasjon med spinnakertape og gode levegger, men her må det shoppes før neste langtur. 

 

Det irriterende er at jeg ikke forstår hvordan de flengene oppsto. Det er vel to alternativer: under nedpakking sist tur (stålkant på ski??) eller hos systua som fikset et par av de tidligere omtalte småfeilene rett i forkant av denne turen. Kjipt uansett. Er det noen som vet når telt pleier å kommer på salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre om ødelagt telt.

XXL har jo sine vennefester med 25% salg, bruker vel å være en iløpet av våren og en iløpet av høsten.

Ellers har vel både Sportsnett og Oslosporstlager en teltdag i begynnelsen av sommeren med relativt godt tilbud på telt, samt at de har slått opp en god del av teltene for utstlling. Mener en representant fra Hilleberg var tilstede sist sportsnett hadde teltdag.

Går også an å gjøre seg ett godt kjøp på finn.no :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så overvettes begeistret for Sportsnett, men de har Dagens Røver, et tilbud hver dag på nettsiden. I løpet av året pleier det å komme tilbud på Hillebergtelt ganske mange ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke hvordan det er med mer reparasjon hos Hilleberg? Men Helsport reparerer og syr bra og forholdsvis rimelig.

 

Elginnen har kjørt en isøks gjennom forteltet. Det er sydd, så det ikke syns. Helsport satte også ny teltbunn i samme gamle Rundhø teltet, så det er fult brukbart ennå med en oppgradering av ny stenger.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være salg på Hilleberg i slutten av mai på Fjellsport, da får du som regel telt til 20% avslag og med gratis bunnduk inkludert, det har i alle fall vært det de to foregående årene. Sportsnett har også "teltuke" rundt samme tid, da er avslagene omtrent tilsvarende.

Finn teltet du vil ha på "prisjakt.no", deretter ser du på statistikken over prisutviklingen, da vil du se i hvilke tidsrom prisen "dipper", passer det å vente til da kan du sitte på gjerdet om du kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke hvordan det er med mer reparasjon hos Hilleberg? Men Helsport reparerer og syr bra og forholdsvis rimelig.

 

Elginnen har kjørt en isøks gjennom forteltet. Det er sydd, så det ikke syns. Helsport satte også ny teltbunn i samme gamle Rundhø teltet, så det er fult brukbart ennå med en oppgradering av ny stenger.

 

Hilsen

Elgen

 

Blir en lappet duk like solid som den var før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappet Helsport Ringstind II Light teltet mitt etter at det tok imot litt juling under en vårstorm for et par år siden. Tør påstå det ble minst like sterkt som nytt. Kommer an på hvor god du er til å lappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en lappet duk like solid som den var før?

Hei

 

Helsport Rundhø er en steingammal modell og dette telt er mye brukt  - også med lappen og ny bunn for et par år siden. Alt sydd rimelig av Helsport selv.

Så alt tyder på at ordentlig lappet duk er minst like sterk.

 

Siste vinter knakk en gammel teltstang uten at jeg hadde rep. ledd med. Det gikk an å sove i det de få netter som turen var. Det så bare ganske vingeskutt ut! Men jeg var da også alene med hund.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.