Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange ryggsekker har/trenger du?


Gauken

Anbefalte innlegg

Annonse

10+3 l Salomon xa - Treningssekk

20 l Evoc pro - For alpinkjøring i anlegg

40 l Hagløfs Rand - For toppturer på ski og føttene, fisketurer og andre lange dagsturer

100 l Bergans Alpinist Lady (Bruker å ta av sidelommene) - Teltturer

 

Hvorfor ikke bruke storsekken som hytte til hytte - sekk? Blir det for tungt? Gjør ikke noe om man har litt ekstra med plass i sekken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 l Bergans ett eller annet

45 l Norrøna Falketind

125 l Norrøna Recon Pack

 

Skulle gjerne hatt en 60 liters føler 45 l blir akkurat litt for knapp til hytte til hytte, og 125 l akkurat passe til telttur.

(Gud vet hvordan jeg klarte meg uten 125 literene før.) Eneste aberet på 125 literen er at vekten til slutt ofte blir høy, for mye plass til kjekt å ta med ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sekker! Tja... jeg vet ikke helt og jeg gidder ikke å sjekke. Trolig er det 11 - 12 stykker. Hærlig blanding av gammet og nytt. Noen med meis, to med hoftebelte, noen anatomiske. Størrelser varrierer fra 2,5 L til 90 L. Men her er det også noen "spessial" sekker for jakt og en stolsekk. Foruten 3 små sekker, er de fleste sekkene i størrelsen fra 15 L til 45 L. Alle blir fremdeles brukt, men ikke hvert år. Har sett andre sekker, som jeg har vudert å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye prøving og feiling i forhold til hva som passer ryggen min best, har jeg havnet på disse fire sekkene, som cirka brukes som beskrevet under:

 

*Dagstur/sykling/jobb: CamelBak Octane18x / 14+4 liter. (http://www.draut.no/products/camelbak-octane-18x-183l?gclid=CJagge_7nMACFYKQcgodraAAqg)

*Dagstur vinter/1-3 overnattinger, lavlandet sommer: ÜLA Equipment Ohm 2.0 / 35+20 liter. (http://www.ula-equipment.com/product_p/ohm-2.0.htm)

*3-sesongs hammocking/telting på snaufjellet: ÜLA Equipment Circuit / 40+25 liter. (http://www.ula-equipment.com/product_p/circuit.htm)

*Vinter-hammocking: Osprey Exos 58 / 54+14 liter. (http://stigsworld.com/wp-content/uploads/2012/04/exos58.jpg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

15 l løpe/skisekk fra Adidas. Til Birken, sykkelturer osv. Veldig fin bevegelighet, merker ikke at jeg har den på hvis den ikke blir fylt for mye.

30 l Bergans som brukes til skiseilet (remmer rundt lårene slik at den fungerer som trapes).

40 l stolsekk (Tikka) som brukes til fiskeutstyr.

45 l fra Mountain Equipment Coop. Denne er fantastisk anvendelig, og er mest i bruk. Hadde en Berghaus 45 l før, som nå er slitt ut. Det er den beste sekken jeg har eid, men den modellen lages ikke lenger.

45 l Bergans Tuva jaktsekk (lydløs utgave). Veldig hendig med utfellbar lomme til å bære våpenet i.

45 l vanntett sekk fra Arcteryx. En reklamegreie jeg har fått. Elendig bærekomfort. Brukes til treningstøy..

75 (+15) l Bergans. Denne skal jeg selge da den ikke brukes lenger. Er lite brukt.

115 l Recon pack. Fantastisk bærekomfort. Ingen poeng i å bruke Berganssekken når jeg bare kan bruke Recon Pack-en i stedet. Har så vidt prøvd å ta av de to sidelommene på denne og sette dem sammen som dagstursekk. Det fungerer tilfredsstillende. Blir ca 20 l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstursekken min er på 18 liter. Den fikk jeg av moren min som 18åring og skjønte ikke verdien av den før jeg ble 25. Veldig god sekk. Så har jeg en 75liter til langturer, men kunne godt ha hatt større med tanke på at jeg ofte må bære mesteparten av tingene til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Bergans Trollhetta sekk. Mener den er på ca. 90 L. Den har en dagstursekk foran på sekken som kan brukes hvis man skal ha med seg lite.

 

Jeg trenger ikke mer enn en sekk uansett. Det er ingen som tvinger meg til å fylle den opp hvis jeg ønsker å bære mindre eller lettere.

 

Hvis man vil kjøpe seg en mindre sekk for å tvinge seg selv til å ta med mindre på tur har man ikke et sekkeproblem, men et psykisk problem. I det korte løp er det nok billigst å løse problemet ved å kjøpe seg en ny sekk. Om det er det i det lange løp derimot, er jeg mer usikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har disse sekkene:

 

1,5 l (kun drikkesystem med plass til dilldall)

10 liter - for små turer hvor jeg bare skal ha niste og en ekstra genser/jakke/etc

30 liter - for dagsturer

45 liter - for hytte til hytte-turer

75 liter - for lengre turer

 

Er passe antall sekker, dekker hvert fall mine behov for sekker :) den jeg kunne evt. kvittet med med er 10-literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

på dagsturer/treningsturer brukes jeg som oftest bare rumpetaska som er bak på kjørebeltet, ellers

 

en sekk jeg ikke husker merket på på 35l, som også brukes til og fra jobb, handling etc.

 

en lundhags 65l brukes på overnattingsturer både korte og lange, får plass til det meste i den, men har nå kjøpt

 

en fjellreven kajka 100l som jeg ikke har prøvd enda som jeg regner med blir den nye sekken på langturer. 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en liten norrøna skisekk til dagsturer hele året.

En north face abs sekk for toppturer.

Nylig kjøpt norrøna para ranger 120 til teltturer 3 sesonger og langturer på vinteren i kombinasjon til pulk.

Liker at para ranger har dagtursekk muligheter i sidelommene som ikke bygger i stroppene.

Gleder meg til å teste dette på jakt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe snodig greier med meg og ryggsekker altså. Jeg ønsker meg støtt og stadig en ny sekk ! 

1 Camelbak MULE (til Birken og så)  

2 Mammut zephir (tausekk til klatring)

3 Mammut Pro 25L (til topptur-randonee-skredsekk)  

4 Bergan 35L

5 Norrøna 55L

6 The north face 90L (sekk/bag)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukes har jeg:

En liten sekk. 20l kanskje? 

En på 30L

En på 55L

 

I tillegg har jeg en på 80L, en haug med småsekker og en på mellom 50 og 60L en plass. Kjøper meg nok en skikkelig lettvektssekk etterhvert også, Så hva jeg har og hva jeg trenger er langt fra hverandre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes:

  • 15 liter Bergans dagstursekk (jobb og hverdag)
  • 35 liter Norrøna Råtass (dagstur)
  • 55 liter Bergans Helium (helgetur, langtur m/lettpakkerambisjoner)
  • 75 liter Lill-Sport Penguin (ute av bruk)
  • 90 liter Bergans til tur med barna og til "camping"

Tenker jeg ikke trenger så mange flere nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruk:

- 125 liter Norrøna Recon Syncroflex. (Moderate/lengre turer - trenger ikke fylles opp og jeg makter å begrense meg)
- 55 liter Jahti Jakt Hunter (Dagsturer med fiskestang - genial integrert klappstol som er fin å sitte på mens man ser på duppen)
- 40 liter Norrøna Finnskogen integral. (Dagsturer på småviltjakt - praktisk rypenett montert på sekken)
- Div. sekker i størrelsesorden 30-50 liter som sporadisk brukes. På tidlig 90-tall da jeg eksperimenterte med det som i dag kalles lettpakking og er kommet på moten ble slike mye brukt for helgeturer.

Har noen sprø ideer om å investere i en sekk i området 80-90 liter for de mer moderate turene. Jeg finner derimot ikke argumenter ut over "har lyst på" og siden jeg alt har sekker som dekker alle mine behov så er det vanskelig å forsvare kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.