Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange ryggsekker har/trenger du?


Gauken

Anbefalte innlegg

Jeg har en dagstursekk størrelse 35L og en storsekk på ca 90L. Disse har fungert fram til nå. Problemet er hytte-hytte tur på mer en to dager. Da blir 35-literen plutselig for liten og 90L VELDIG stort. Derfor har jeg dessverre for lommebok og bodplass begynt å sikle etter en sekk på ca 50-55 liter. Da kan jeg på hytte-hytte tur ta med sandaler uten å irriterer meg over at de tar plass, samtidig som at jeg ikke blir fristet til å ta med meg tullete ting som ekstra mat og "i verste fall" ting som jeg ofte gjør med  en 90L sekk.

 

Spørsmålet blir derfor hvor mange sekker det er "normalt" å ha? Og/eller om jeg bør kunne klare meg med de to sekkene jeg allerede har..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har følgende:

 

32L Typisk dagstursekk, men jeg synes veldig ofte at den er for liten. Blir byttet ut. (High Peak Vision)

40L Gammel overnattingssekk fra jeg gikk på speieren. Er helt ubrukelig for meg i dag. (Norrøna et eller annet)

60L Fin for hytte til hytteturer, helgeturer med telt osv. Litt høy egenvekt. (Osprey Aether 60)

63L Lettvektsekk, for dagsturer, hytte til hytte, og lettvekts teltturer sommerstid. Hovedrommet er på ca 40 liter, også er det store lommer på utsiden for alt mulig rart. (ÜLA Ohm 2.0)

115L Storsekken. Brukes på turer hvor campen er målet. Denne har rommet store mengder ved, vin, og god mat. Brukes ellers kun på vinteren når lettpakking er uaktuelt.

 

Pr i dag, så er det kun de 3 siste sekkene som brukes ofte i tursammenheng. 32L brukes til andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes neppe noen norm på hvor mange sekker det er "lov" å ha og godt er det.

 

Synes vel at du burde kunne greie deg med en av sekkene du har, men det spørs hva slags hytte-til-hytte det er snakk om. Mellom betjente/selvbetjente DNT-hytter burde ikke 35-literen være noe problem. Trenger du sovepose og mat i tillegg hadde jeg jobbet med kompressjonsmulighetene til 90-literen og kost meg med bæresystemet.

 

Selv har jeg fire: en jakt/dagstur på 35 + 10, en tredagers på 45 + 10, en 75 liter og en med hovedrom på ca 47 liter og totalt ca 70 ltr med lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 l til klatring/fisketurer/dagsturer

75 l til helgeturer/dagsturer med stor oppakning

95 l til langturer/helgeturer med stor oppakning

Burde hatt en 15-20 l til klatreturer så jeg ikke pakket så mye til dagsturer/klatreturer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig.

 

Inuk 20L. Liten sekk for lett tur i marka, f.eks bading

Helsport jaktsekk 35 L. Brukes på jakt og litt dagsturer.

Sierra 55L. Noe billig ræl jeg kjøpt på restesalg for 150-200 kr. Brukt til å pakke i når jeg skal på hytta, bort å fiske litt(fin da hele fiskeveska bår oppi). Nå mest brukt når jeg sykler til/fra jobb. Litt stor men greit når man sykler helårs.

Osprey Aether70. Den lille tursekken min. Brukes sommerstid. Også denne jeg bruekr når jeg skal på hytta. Har fungert som dagstursekk senhøst og vinter i marka når jeg har med "fullt kjøkken" og litt start-ved til bål.

Norrøna Recon Pack 125L. Tursekken min. Den som oftes blir brukt. Litt tung men veldig god å bære.

 

Så har jeg noen småsekker fått som relamematriell, en drikkesekk og litt som ikke brukes så ofte.

Skulle jeg suplert noe så tenker jeg kanskje på en Osprey Xenith 88. Ha et alternativ mellom de 2 tursekkene. Aether70 er ikke så god når det blir for mye vekt i den(over17-18)

Når 55L er slitt helt ut så kunne jeg tenke meg noe 40-50 liter der som er vanntett istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes neppe noen norm på hvor mange sekker det er "lov" å ha og godt er det.

Det er vel nærmest et spørsmål om samvittighet. Når er nok nok?

To 60 liters Norrøna sekker. (Tunge som svin).

To Bergans Helium (ny og gammel)

Norrøna para ranger (telttursekk)

80liters Lillsport sekk (skitursekk)

Diverse småsekker, som er anskaffet oppgjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, jeg har også to Bergans Helium 55, ny og gammel. De skal være like i størrelse, men jeg opplever den gamle som noe større, har du samme erfaring, @REJOHN?

Jeg fortsetter i sidesporet. Tog til ....

 

Dette måtte jeg sjekke. Det virket som om selve sekkerommet var marginalt mindre. (Jeg hev oppi en lavu, og den gikk lettere i den gamle.) Men det var ikke særlig stor forskjell.

 

Og siden jeg først var i gang. Det er ikke plass til drikkeflasker på utsiden av den nye sekken. Det hadde den gamle.

Den nye har avtagbart lokk.

 

Det første synes jeg er greit å ha, og det andre har jeg aldri hatt bruk for. Med andre ord, synes jeg den gamle sekken er best.. (men nå synes jeg stor sett at alt jeg har brukt en stund er "best".)

post-1073-0-82992700-1406798246_thumb.jp

post-1073-0-93201500-1406798263_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hovedsak fem sekker og jeg benytter alle mye.

 

Osprey Talon 11 L - Typisk langrenn- og sykkelturer, samt lengre løpeturer.

Black Dimond Shadow 45 L (+10L) - Klatresekk, benyttes til oppbevaring og frakt av klatrestæsj

Bergans Helium 55 L - Dagstursekken som er med over alt, fin opp til ca 12 kg. Hatt den i 8 år og den begynner å bli rimelig slitt.

Bergans Glittertind 70 L - Super sekk til hytte-til-hytte vinterstid, reisesekk eller lettvektstur på sommeren. God bærekomfort og godt design.

Arc'teryx Bora 95 L - Storsekken som er med på stort sett alle lengre turer. Super bærekomfort og mange smarte løsninger. God slitestyrke.

 

Neste på lista blir en dedikert topptursekk fra Osprey eller Gregory.

 

Om du har behov for en sekk og råd til den => kjøp den.

Om du har en sekk du ikke bruker => selg den.

 

 

- LM

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Mountain Hardwear Summitrocket 20 l. Den brukes som dagstursekk på lengre overnattingsturer. Den er passe liten og lett. En Fjellreven Helags 40 l. Den brukes på dagsturer. En Fjellreven Kajka 65 l. Brukes på alle overnattingsturer. En Norrøna Svalbard Synkron 65 l. Den kan noen få kjøpe om de vil :P Jeg syns ikke den er noe god å gå med så den går vel under kategorien bomkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fornuftig pakking så burde du fint få med deg det du trenger til en hytte til hytte tur i en 35 liters sekk, ihvertfall om det er selvbetjente eller betjente hytter.

 

Selv har jeg følgende sekker.

Mammot 35 liter skisekk, brukes også som dagstursekk om sommeren og til kortere overnattingsturer med telt

Gregory Contour 60 liter, de fleste overnattingsturer uten for mye utstyr

Gregory Whitney 95 liter, lengre overnattingsturer med mye utstyr (packraft, fiskeutstyr, etc).

 

Sikler på en Zpacks Arcblast 60l for å spare vekt.

Har også lyst på en mindre dagstursekk med drikkesystem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs Cracker 12l -- brukes på noen dagsturer og for landevegssykkel-treningsturer

Lowepro Orion Daypack 200 -- for dagsturer med minimalt ekstra klær/mat men med mye fotoutstyr

Alpine Lowe Pax 25l -- til og fra jobben med laptop'en og lunsjboksen

Bergans Budor Silent 50l -- kjøpt for dagsturer med valpen, skal få til selvforsynte helgeturer med denne nå som valpen trives med større distanser

Bergans Fjellheimen (gammel DNT-modell), 70-85l for alt annet med stort utstyrsbehov

The North Face Duffel Bag med ryggsekkseler, Medium og Large -- kurrante for rene kanoturer, og som alternativ til koffert på reiser

 

Har et par ryggsekker til i boden som er skaffet oppigjennom årene, men som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fire sekker. Osprey talon 11 til sykkelturer og korte dagsturer, osprey tempest 20 til jobb og dagsturer med kaffekjele og større matpakker, osprey variant 37 til klatring, vintertopptur, lette overnattingsturer og dagsturer med reinskinn, ved, vin, øl og halve kjøleskapet. Osprey xena 85 til telt og fotturer med høy komfortfaktor. Utrolig fornøyd med alle fire ospreysekkene mine. Har et par sekker til i boden, men de er på vei ut. Syns forresten at osprey virker litt større enn andre merker i tilsvarende liter. Variant 37 er mer som 45l hos Berghaus. Kjøp deg ny sekk! Mye billigere enn å bytte ut alt annet utstyr for å få plass i den lille sekken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.