Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaitum 4GT


erikky

Anbefalte innlegg

Hei, har sett på telt til ein familie på fire med to unger på 1 og 3 år, og trur eg har funne det teltet eg ynskjer meg - eit Hilleberg Kaitum 4GT. Desverre lagar ikkje Hilleberg Kaitum i firepersonsutgåve, og har ikkje umiddelbare planar om det heller i følge svar på epost.

Andre alternativ då er Nallo 4GT, Keron 4GT eller eit Kaitum 3GT - men er bekymra for våte føtter i det første, vekta i det andre og for plassen på sikt i det siste. Stort fortelt er i alle fall et must.

Har nokon tips til andre alternativ, eller erfaringar med nokre av desse telta til familiebruk? Har Hilleberg-telt frå før som eg er svært godt nøgd med, og har difor vanskar med å innstille meg med at eg kanskje må finne ein annan produsent.

Takkar for svar!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du, og hvor tykke ligggeunderlag bruker du?

Fjellheimen Superlight 4 kan jo være et alternativ, men du har lignende problemer med liggelengde som Nallo. Fjellheimen er dog 10 cm lengre.

 

Ellers har du jo et alternativ her:)

http://www.fjellforum.no/topic/30774-go-lite-shangr-la-5-utskilt-fra-hva-har-du-kj%C3%B8pt-n%C3%A5/page-2?hl=shangrila#entry294235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv i samme båt,var og sjekke superlight 4,nallo,4 kerron.

havnet på Nallo 4.

Vi er 2 voksne og 2 barn (2år og 5 år) jeg er 187 lang og ligger på synmate 7UL jeg har ikke problem med lengden.

Men på vinteren så er det nok ikke mere enn det må være,men det er jo ikke noe vinter telt eller,kan jo fint reise på vinter tur med det men.

superlight telte er en mindre telt og mindre fortelt det skrår og veldig så her sleit vi med og få plass til våre 4 synmate.

det er ikke noe problem med Nallo 4gt.

 

Jeg prøvdte telte på sportsnett før jeg kjøpte det og tok med det jeg villa ha med meg,fortelte er jo som et lite "eventyr" båndukken til et annet telt er plass til i fortelte,og her kan man lage mat etc.

det veier jo litt men er utrolig godt og ha litt plass når man er 4 på tur.

 

Anbefaler og stikke en plass som har det,og ta med det du trenger til og teste :)

 

bor selv i nittedal så kan bare komme til meg og hvis du vil se det på,kjøpte med mesh innereduk det er utrolig kjekt får mye mere plass følelse og ikke så varmt :)

 

post-9803-0-24718600-1406190650_thumb.jp

post-9803-0-67901500-1406190650_thumb.jp

post-9803-0-01539300-1406190651_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg frykta med tjukt liggeunderlag og skrå veggar!

GoLite 5 var interessant - skal sjå meir på det.

Foreløpig ligg kanskje Keron 4GT best an her - sjølv om det veg ein del. Får kanskje heller satse på å ha basecamp ikkje alt for langt frå bilen, og det er jo begrensa kor langt 3-åringen går sjølv enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt veldig på hva man skal bruke telte til,har en BD firstlight telt som jeg og barna bruker kun plass til oss men fungere helt fint til sommer tur.

men skal dere på tur alle 4 og være en stund og kanskje være vær fast er det greit og ha litt plass,men skal man bære det igjen,tja da er det ikke så gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du ikke er alene om å savne Kaitum 4GT, tipper det ville veid ca kiloet mindre enn Keron 4GT.

 

Med enkle grep kan du slanke et Keron 4GT med 150-200g, ikke all verden men det hjelper.

 

Plugger: Hilleberg leverer nå lettere Y-plugger med teltene sine enn før (nå 12g, de gamle var 16g), dermed er det litt mindre å hente på pluggene, men strengt tatt trenger et Keron telt kun 6 skikkelige plugger, det er i endene på forteltene (2 i hver ende), og bardunene i endene (en i hver ende). Strekkes teltet maks ut i lengderetningen, og du drar ut mellomrommet mellom stangbuene mest mulig, er pluggene ved stangkanalene kun for å unngå at stengene flytter på seg. Bardunene på sidene strekker ikke opp duken, de er kun for å holde teltet i ro i sterk vind.

Dermed kan 16 av pluggene byttes ut til lette varianter, du får titanplugger ned i 2g (Oslosportslager), nøyer du deg med titanplugger på 6.5g kan du få 10stk for £12+frakt hos alpkit.com

 

Bardunene kan halveres i vekt ved å bytte fra 3mm til 2mm, du vil likevel klare å opprettholde styrken i bardunene ved å bruke sterkere line, bruker du Hillebergs egen line går bruddstyrken ned fra 80kg til 60kg, det burde ikke bety noe. Du blir også kvitt noen få gram på strammerene. 25m 3mm line veier 110g, 25m 2mm line veier 53g.

 

Eventuelt kan du bare ta av et par barduner, setter du teltet med det lille forteltet mot vinden, så kan det holde med 2 sidebarduner i enden mot vinden, snur vinden bør det holde med 4 bardunen på ene siden. Tar du bort en bardun, sparer du også vekten av pluggen.

 

Litt dyrere slanking er å kjøpe 9mm stenger, da sparer du ca 250g til, trår du til med carbon stenger fra fibraplex vil stangvekten bli ca halvert.

 

 

Har selv Keron 3GT, det er uten tvil et supert telt! Siden høyden i innerteltet er lik i hele lengden, og sideveggene (i tillegg til endeveggene) er nærmest rette, er hele gulvarealet innvendig brukbar plass, selv Downmat'en vil ikke stjele noe særlig areal om du ligger deg helt ut til siden i teltet. Myggnetting i ventilene og i hoveddøra vil du setter pris på på varme dager, i tillegg til måten hovedinngangen kan åpnes på, hvor du kan reise deg opp på vei ut av teltet, da slipper du å krabbe helt ut. + alt det andre.

 

Keron 3GT er Keiseren av tunnelltelt, Keron 4GT er kongen, han er bare litt feitere:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kaitum 2 og Fjellheimem 4 Superlight. I helsportteltet er det vanskelig å holde inner og ytterduk fra hverandre i hjørnene i fotenden dersom teltplassen ikke er 100% plan.

For meg er det ikke et stort problem da jeg bruker det på soloturer med mye fotoutstyr. Er man flere er Kaitum tyngre men mye enklere å sette opp samt lettere å utnytte.

 

Derfor tror jeg Kaitum 3 kan være et alternativ inntil barna blir litt større. Når de kommer opp i skolealder vil de som regel ønske å ligge i eget telt samtidig som to telt  er en langt mer praktisk løsning uansett. Med et telt blr det slik at får ikke den ene sove blir det heller ikke søvn på de andre. Så på tur med småbarn ville jeg valgt et telt med samlingsplass for alle og et mindre sovetelt for to. De første årene må mor og far være forberedt på å sove i hver sitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar for svært gode råd her - både ein slank Keron 4GT om vi vil ha plass til alle og eit Kaitum 3GT må no vurderast nøye her. Har litt sansen for tanken om at ein på sikt må ha to telt uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen 4camp er godt telt som dekker behovet du beskriver. For bruk med barn er det mer robust enn superlight, og det er lettere enn keron og kaitum. Skrå endevegger er til å leve med på sommerturer, ofte har man bra vær og tørkemuligheter. Bruker selv Fjellheimen 4camp til sommerturer med barn, og Kaitum om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me unntak av vinter (då har eg Keron 4GT) har vi brukt 2 telt. Når dei er små kan ein voksen og eit barn ligg saman. På sikt er det eit telt til voksne og eit til barn. Likevel fint om det eine er eit romslig tremanns, så kan ein samlast til mat osv der. Eit kaitum 3GT og eit vanleg nallo 2?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært på noen turer med Nallo 4GT telte,og hva skal man si...det er ikke akkurat lett og finne telt plass. (det er gigantisk) 

Men siden vi har så små barn (akuratt fylt 2 og 5 år) blir det til att vi ligger alle i et telt så ligger ofte mor/far og prater ut over kvelden i forteltet 

 

Men har et 3 mans telt og et 2 mans telt som jeg nok tror att kommer til og bli brukt snart. (3 mans tunnel telt som bruker på vinter) og BD firstlight telt.

er en del lettere og finne telt plass til et "vanlig" 3 mans telt enn nallo 4gt hvis man er i skogen.

 

Vi er og som sakt veldig glad vi kjøpte med Mesh (http://hilleberg.se/sv/product/nallo-4-mesh-innert%C3%A4lt)  da får man mye mere "rom følelse" og puster bedre spesielt på varme dager, vil og tro att det veier noen gramm mindre :)

 

du får nok ta deg en tur og prøve litt,uuuuutrolig fornøg med nallo 4gt telte og er ikke problem og være ute i en storm med det telte her :)

 

fordell med 2 mindre telt er jo att man kan slå opp telte og ta en liten "raste" pause hvis det er dårlig vær,man slå ikke opp Nallo 4 telte får og ta en liten pause får og si det slik men BD firstlight er oppe på 2 min da er det litt enklere og tar 0 plass (230cm*120 cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi endte opp med eit Kaitum 3GT, men har ikkje fått brukt det med barn enno. Kva liggeunderlag bør eg gå for med barna på 2 og 4? Bamse, eller skum/luft?

Vi bruker bamse. Ungene ruller rundt på natten så da detter de ikke av. De er fornøyde med det og datteren min foretrekker det (selv om vi har skikkelig exped underlag nok). Unger herjer også litt, så hopping osv er trygt. Far og mor har downmat 9.

Du blir nok fornøyd med Hilleberg teltet. Vi har keron 4 GT og Hilleberg er flotte greier. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner også en Kaitum 4GT. Vi har Keron 3 fra før, og litt på sparket kjøpte jeg Helsport Finnmark 6-8 lavvo i vår. Denne ble slått opp i hagen en gang. Resten av sommeren har vi brukt Keronen. Lavvo ble ikke helt noe for oss, men Keron 4GT er tungt.

 

Mulig løsningen for vår del blir heller å kvitte oss med lavvoen, og kjøpe Rogen eller Anjan i tillegg til Keron 3. Det blir noe mer fleksibelt, og kona er ikke glad i lavvoen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.