Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiskeutstyr til nybegynner


Stein_Are

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er en ivrig fisker som ønsker å prøve fluefiske. Hovedsaklig fisker jeg etter sjøørret, og litt laks men også litt generelt sjøfiske.  Hver sommer og noen få ganger utenom sommerferien fisker jeg i ferskvann etter røye og ørret. Jeg fisker ikke i elver.

Ønsker som sagt å prøve fluefiske hovedsaklig etter sjøørret men ønsker også å ha mulighet til å bruke fluestangen i ferskvann. 

Jeg har ingen erfaring med fluefiske men har tiden og viljen til å lære meg det :)

Har lest en del på nettet, men ikke helt sikker enda på hva jeg skal kjøpe. 

 

Kan fiskeutstyr i klasse #6 være passe til meg? Liker bedre å fiske med lett utstyr enn tungt.

blir nødvendig å kjøpe nytt utstyr igjen om 1 års tid...

 

Takk på forhånd, setter stor pris på tilbakemeldinger ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei SA.

Styr unna altfor billig utstyr.

Komplette pakker er etter min erfaring en god løsning hvis prisen er i 4000kr klassen. Her har Sage noen gode pakker. En produsent i vinden om dagen er Reddington.

Meld deg på et kastekurs.

Klasse 7 er mye brukt til sjøørret. klasse 5 er populært til fjellfiske etter ørret. Jo mindre klasse jo mer sårbar for vind. Blir du hektet av dette, blir du garantert å kjøpe inn dedikert utstyr til ulike typer fiske.

Du bør sterkt vurdere vadere.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært på Gmax og snakket med en som hadde god greie på dette med fluefiske. Han anbefalte et Guideline kispiox trout #7 eller #6. Det koster 1699 men så er det 30% rabatt nå. Noen som har erfaring med det, søkte på nettet og det slulle være ett godt sett.

Ønsker ikke å bruke 4000 kroner liksom.

Bor i Bergen og fisker mye i Masfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du får veldig gode sett til 1500,- og du bør ikkje bruke meir enn dette på eit fyrste sett. Ver klar over at klasse 6 er ei mellom løysing som er litt kraftig til ferskvatn og litt lett i vind i sjø MEN fungerar greit som eit kompromiss. Kjøp uansett eit intermediatsnøre eller eit synkesnøre til sjøfiske, dette vil forbetra fangsten din betrakteleg. Finnes rimelege snører på taimen.com.

Stikk ein tur innpm sportsdepotet og spør om ein god pakkepris, dette er flinke folk som veit kva dei snakkar om og som ikkje sel deg tulleutstyr. På gsport og xxl er du ein heldig mann om du treff ein som faktisk har fiska med utstyret og ikkje berre vore på promo med utstyrsleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sett som selgeren selv brukte som sitt første sett. Jeg endte på #7 og kommer til å bruke det 90% i sjø. Det er flytesnøre på smellen men kommer trolig til å gå til en fiske/jakt butikk slik som dere anbefaler.

Med tiden og hvis jeg trives med dette kommer jeg nok til å følge deres råd med utstyr og butikker.

Jeg har noen andre spørsmål angående fluefiske som jeg håper dere kan hjelpe med.

Hvor fort skal man dra fluen inn, er jo veldig varmt i vannet nå?

Ferskvanns fluene ligner på insekter som er aktive ved vannet, men jeg syntes at sjøørretenfluene var litt store og de lignet ikke akkurat på fluer heller?

Hvis sjøørretfluene ikke lurer fisken, kan det da være lurt å velge ferskvannsfluer fordi de er mer naturlige?

Har dere noen andre tips og triks som kan være lurt å kunne?

Beklager eventuelle skrivefeil bruker en knøttliten iPhone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretfluer imiterer som regel småfisk eller smådyr som f.eks strandreker. På våren er det også aktuelt med digre imitasjoner av børstemark. Hvordan du drar inn avhenger av hva slags flue du fisker med. Småfiskimitasjoner drar du inn med ganske raske rykk. 20-30 cm per rykk kan være greit som utgangspunkt. Både raskere og tregere kan funke. Tangrekeimitasjon fiskes inn sakte med veldig korte rykk. Gjerne såkalt handtwist.

Det kanskje viktigste tipset; ikke skrem fisken. Ikke kast lengre enn du mestrer godt. Blir bare plask og fiskeskremming. Vad forsiktig. Husk at fisken kan gå nært land. Hold en lav profil. Ikke gå oppreist ut på en odde uten å fiske av området nærmest land først.

Du finner ellers masse info om temaet på mer spesialiserte fluefiskeforum. Fluefiskesiden og fluefiske.net blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline har generelt gode stenger, du blir nok fornøyd.

Veldig kort, det finnes 2 typer floger, dei som imiterar noko føde og dei som provoserar til hugg (atraktorar).ofte flyt desse over i einannan, ingen veit kva fisken faktisk tenkjer. Til sjøfiske bruker du noko som liknar fisk, krepsdyr eller andre ting. Ferskvannsflogene fangar fisk dei i sjø, prøv deg fram. Står masse på nett om sjøaurefiske i sjø, søk og les.

Hugs og at sjøen er full i fisk som tek ein god fiskeimitiasjon, både torsk, lyr, makrell, sei, knurr, bergylte, med meir har eg fanga i sjø. Ein lyr på 2-3 kg er morro, det same med ein makrell. Utfordringa er at mange av desse har fødesøk litt ned i vassmassane, derfor er synkesnøre/intermediat å anbefale. I tillegg ungår du striping i overflata som du får med flytesnøre. Kveld og natt trekk imidlertid denne fisken opp og inntilg strender og bergparti, så kveldstid på sommar er ei super tid å fiske både sjøaure og anna fisk, også med flytesnøre.

Lukke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sett som selgeren selv brukte som sitt første sett. Jeg endte på #7 og kommer til å bruke det 90% i sjø. Det er flytesnøre på smellen men kommer trolig til å gå til en fiske/jakt butikk slik som dere anbefaler.

Med tiden og hvis jeg trives med dette kommer jeg nok til å følge deres råd med utstyr og butikker.

Jeg har noen andre spørsmål angående fluefiske som jeg håper dere kan hjelpe med.

Hvor fort skal man dra fluen inn, er jo veldig varmt i vannet nå?

Ferskvanns fluene ligner på insekter som er aktive ved vannet, men jeg syntes at sjøørretenfluene var litt store og de lignet ikke akkurat på fluer heller?

Hvis sjøørretfluene ikke lurer fisken, kan det da være lurt å velge ferskvannsfluer fordi de er mer naturlige?

Har dere noen andre tips og triks som kan være lurt å kunne?

Beklager eventuelle skrivefeil bruker en knøttliten iPhone...

Gå inn på denne siden å les til øyet blir stort og vått http://www.fluefiskesiden.no/ Her vil du finne svar på det meste som omhandler fluefiske i elv, sjø og tjern. Lykke til med en fin hobby. Bare husk: det er lett å bli hekta :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyre kommer bare på litt over 1000, og hvis jeg liker fluefiske kommer eg til å kjøpe bedre utstyr. Da kommer jeg til å gå til en skikkelig fiskebutikk ;)

 

Kjøp også en sydvest og et par store solbriller. Brillene beskytter øynene mot løpske fluekroker, og sydvesten beskytter nakken :)

Jeg snakker av erfaring - da jeg begynte med fluefiske fikk jeg flua i nakken et par ganger, og en gang i tinningen (!) - det var litt skummelt, den måtte klippes ut da mothaken var gått inn i huden...

Det kan være en god idé å begynne kasteøvelsene med fluer der krokspissen er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fakta og tipsene. Nå forstår jeg bedre hvorfor "fluene" ser ut som de gjør. Har nå også litt mer peiling på hvordan jeg skal fiske med flue etter deres synspunkt og har også sett en del på nettsidene dere henviser til.  Har tørrtrent litt i dag med bomull istedet for flue etter at jeg har sett noen videoer om teknikk og syntes det er veldig gøy. 

Kommer til å bruke solbriller og noe å ha i nakken til å begynne med, krage på skjorte og polariserte solbriller :)

Skal forresten på en hytte på fjellet i morgen og gleder jeg til å prøvde lykken selv om jeg ikke forventer så mye fisk uten særlig trening på forhånd ;)

Skitt fiske!

 

I tillegg ungår du striping i overflata som du får med flytesnøre.
 

Hva mener du med stripling, er ikke så kjent med alle de "nye" ordene og navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vera striping, ikkje stripling. På vindstille dagar vil eit flytesnøre stripe på overflata når du trekk fort inn, dette skremmer fisken. Når snører er nder vatnet så får du ikkje dette og du kan kome innpå lettskremt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vera striping, ikkje stripling. På vindstille dagar vil eit flytesnøre stripe på overflata når du trekk fort inn, dette skremmer fisken. Når snører er nder vatnet så får du ikkje dette og du kan kome innpå lettskremt fisk.

Åja, nå forstår jeg :) Kommer nok til å bruke flytesnøre nå i begynnelsen og når jeg blir litt mer erfaren kommer jeg til å vurdere andre snører :)

Får jeg ingen fisk så bytter jeg kanskje snøre ;)

Takk for tips alle som har kommentert, det hjelper mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.