Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarptent


terjef

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å velge i teltjungelen i sommer: Tresesonger kvalitetstelt under to kilo, med plass til meg selv og en mellomstor hund. (Jeg har tyngre og større telt til vinterbruk både fra Fjällräven og Hilleberg,) Pris har vært en faktor: Maksimalt 5.000 kroner.

 

Det finnes en del telt i dette segmentet, men et eller annet har det vært med de fleste av dem: Dårlige brukererfaringer og/eller høy pris i forhold til kvalitet. Under et av de mange søk på nettet kom jeg over Tarptent, USA-basert produsent, som sender over hele verden. Teltene så svært interessante ut, og har fått bra kritikk i nettfora i USA (Backpackinglight osv.)

 

Har noen av Fjellforums brukere erfaring med 

 

1) Noen av Tarptents produkter?

 

2) Forsendelse fra USA til Norge av bestilte produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er flere på forumet nå som har Tarptent. Jeg har en Scarp2 og er veldig fornøyd. Verdt å huske at du må tette (silikonere) sømmene selv, men jeg synes det var enkelt.

Mye plass i teltet for 2 og har heller ikke problemer med å lage mat i teltet samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til sommer brug i Danmark, et ældre Cloudburst 2.

Jeg er godt tilfreds, har brugt det både som solo og sammen med en kammerat, dog skal man i en del af modellerne, være opmærksom på at det er enkelt vægs telt.

Dvs at der vil skabes kondens som man kan komme i kontakt med, oplever det dog ikke som et problem til dansk sommer, og har ellers en lille klud med som jeg hurtigt kan tørre telt væggen af med.

Kvaliteten er fremragende på mit tarptent.

Der findes også en dansk forhandler, som gerne hjælper med rådgivning, har handlet andre ting der, og fået god service.

http://www.backpackinglight.dk/index.php?cPath=54&osCsid=0b3c0df084d61c4e8b0aedb4b25ccf7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig et Scarp 2 i posten. Har ikke fått testet det enda, men jeg har fått låne @Tor Magnus sitt en natt, og virket så lovende at jeg solgte mitt Fjällräven Akka Dome 2 for å kjøpe Scarp. Gleder meg til å teste det snart.

Når det kommer til sending til Norge, så fikk jeg folk til å ta det med flyet for meg. Så der er jeg dessverre ikke mye til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Moment Dw fra Tarptent. Valgte utgaven med tett innertelt. Det veier ca 1,1 kg med ekstra stangbue og plugger. Har ikke fått testet det skikkelig ennå, men ser ut som et meget bra telt. Det er 2 innganger og 2 yttertelt. Ytterteltene er justerbare, slik at man kan tilpasse de etter behovet. Er god plass til 1 pluss hund i i innerteltet. Ser ut som om det er god plass å koke i ytterteltet hvis man justerer det. I tillegg er det meget rask å sette opp med kun 2 plugger. Kan også fungere som selvstående med ekstra stangbue. Vet det er folk som har modifisert teltet med ektra pluggfester på langsidene. Tenkte jeg skulle teste det litt først, før jeg eventuelt syr på noen enkle fester for enda bedre vindstabilitet. Ventilasjonen virker også meget bra med 2 ventiler i taket, samt 2 på hver side. I tillegg kan man løfte duken på sidene for ennå bedre ventilasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for kommentarer. Jeg har hatt en e-postkonversasjon med Henry Shires, hovedmannen bak Tarptent. Konklusjonen blir StratoSpire - på grunn av vekt og plass.

 

Hei. Hvordan var teltet? Sitter selv og sikler på Tarptent. Her både Scarp 2 og bla Stratspire. Holdt det godt i vind? og tåler det bruk over tregrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statospire tåler mye vind. Siden det ikke er så mange pluggfester, er det viktig med gode plugger. De lengste (8") som følger med holder godt, gjerne med stein oppå i sterk vind på snaufjellet. Jeg hadde min Stratospire 2 stående ved sidenav et Fjelljheimen 3 Superlight, og mens fjellheimen blafret, smalt og nesten la seg i kulingen, holdt Stratospiren stand. Ytterduken ble riktignok presset mot innerduken på vindsiden, men det er vel ikke helt uvanlig.

Jeg mener det er bruken av gåstavene og Pich-lock hjørnene som gjør at Stratospire står så godt. Jeg har også prøvd ut Scarp 1 og Notch, men syntes Stratospire (både 1 og 2) er å foretrekke. Mye volum pr gram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde både e-post- og telefonsamtaler med Henry Shires - og fikk mitt StratoSpire 1 i løpet av fem-seks dager etter bestillingen i midten av august. Tollbehandlingen gikk greit (25 % MVA).

 

Etter forskriftsmessig silikonbehandling av sømmene lot jeg teltet stå ute i et av de heftige regnværene vi hadde på Østlandet på sensommeren. Det blåste, haglet og lynte/tordnet og regnet i timesvis. Resultat: Ikke en dråpe gjennom ytterduken.

 

I forrige uke fikk jeg endelig mulighet til å teste teltet til fjells. Været var sensommerlig, knapt noe vind å snakke om. Ventilasjonen er etter min mening svært bra; når teltet er riktig satt opp (en ventil mot vindretningen, en annen i le, sørg for noe distanse mellom ytterduk og mark her og der) var det lite fuktighet å spore på innsiden av ytterduken. Jeg kjøpte versjonen med tett innertelt (tett, bortsett fra en meshtrekant øverst på dørene).

 

Rapportene ovenfor tyder på at teltet vil kunne tåle mye vind, om det settes opp riktig. Teltet har opplegg for ekstra barduner, og stein kan hjelpe til med å holde pluggene på plass. I tillegg til Easton-pluggene som fulgte med, har jeg anskaffet Eastons Mountain Nano 15 cm og 25 cm plugger - og jeg har satt barduner i de ledige festene.

 

Jeg hadde med meg min viltre Welsh Springer Spaniel (20 kg, mellomstor hund), som ikke ble mer rolig av at det er lemenår. Gulvflaten i StratoSpire 1 ble litt snau for oss. Jeg må bli flinkere til å justere vandrestavene (som er teltstenger) til riktig lengde, for å kunne utvide gulvflaten fra 80 til 100 cm. Da vil både hunden og jeg trives bedre!

 

Bedømming så langt: StratoSpire 1 er et godt valg for dem som ønsker et superlett og letthåndterlig telt. Nå er jeg er spent på hvordan teltet vil fungere i november/desember, med sludd og snø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, tjernivar. Jeg kikket gjennom oppsettingsvideoen til Tarptent igjen i går, og der nevnes (i et fem-ti sekunders innslag) hempene. Jeg trodde hemmeligheten lå i å senke takhøyden med vandrestavene, men forstår hva det dreier seg om nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, ble litt smartere på tarptent, må si at muligheten for å bruke Scarp som vintertelt taler i Scarps fordel, men har nå god tid til så lese meg opp :)

 

@Svandal  Ja der bør også ligge en kort beskrivelse her på forummet, af silhexen. 

 

Takk for det Rune, jeg søker litt rundt og ser hva jeg finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vurderer å bestille meg et Moment DW, men er litt usikker på om jeg skal bestille myggnett eller solid innertelt eller begge to. Hvordan vil det evt. tåle en høsttur i Rondane med 10-15 m/s vind ?

Har lest at man egentlig ikke trenger denekstra bøylen om man har med seg noen meter ridgeline og bruker staver, men blir det bra nokm om det er litt vind?

 

Det er noe deilig og alien-vessel-like med det :D

 

mtdw-2.jpgmtdw-11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Moment DW med både solid og mesh inner, men uden ekstra bue.

Jeg har brugt det i Danmark og Sydsverige (Blekinge) mange gange, og i sommer i Lapland i 14 dage.

 

Jeg synes, at mesh-inner er alt for luftigt, når det blæser, og alt for koldt i temperaturer under 10 grader C. Jeg har ligget i blæsevejr, hvor håret fløj om ørerne på mig i teltet! Al varme forsvandt med vinden, så jeg har haft en del kolde nætter. Derfor tilkøbte jeg det solide indertelt, som jeg bruger i det tidlige forår, på sommerfjeld og om efteråret i Danmark og Sydsverige. Mesh-inner bruger jeg de lune sommernætter syd for polarcirklen :)Teltet står fint, også i vind, og det er superlet at dreje, hvis vinden drejer (kun to pløkke). Hvis man dertil køber den ekstra bue, er teltet fritstående, og kan flyttes/drejes endnu emmere ved behov.

Det er absolut vandtæt (har stået i skybrud over 1 1/2 time uden at der kom regn ind).

 

Jeg har sat yderligere guylines i siden for at vindstabilisere det yderligere, det fungerer fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS:

Jeg har bestilt og venter på den ekstra bue, bl.a. fordi nielsenbrown i sin blog (som Rune1974 har linket til ovenfor) anbefaler denne i udsatte omgivelser. Selv om jeg har ligget i hård vind, ved jeg, at vejret kan blive endnu hårdere i Lapland, og i sommer var det jo det rene drømmevejr det meste af tiden.

Så for en sikkerheds skyld har jeg investeret i en bue.

 

I øvrigt er jeg super glad for teltet. Det fungerer fint, der er god plads til mig og mit grej - enten indenfor, når jeg har bredt bunden helt ud, eller udenfor, når jeg justerer den. 

Det bedste er, at der er to udgange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.