Gå til innhold
  • Bli medlem

Reker


REs

Anbefalte innlegg

I den senere tid har det vert diskutert hvor vidt vi kan spise reker fra Skagerak med god samvittighet eller om vi bør unngå disse små bøyde delikatessene på grunn av overfiske, bifangster etc.

Naturvernforbundet har ropt et varsko, mens fiskeriministeren beroliger folket og mener at det ikke er noen grunn til bekymring.

Hva skal en stakkar tro?

 

Jeg husker en tilsvarende diskusjon for en tid tilbake og da gjaldt det industrifisk, tobis, lodde og kålmule, som noen mente var truet. 

Næringa mente at det var fisk nok, men i dag er denne fisken så godt som borte fra Norskehavet og Atlanterhavet.

Dette er en viktig del av fundamentet i næringskjeden i havet og resultatet er at kysttorsk og andre kystnære fiskearter sliter, alkefugler og andre sjøfugler sliter. Bestanden av fiskemåke er redusert med over 90% siden midt på 1970 tallet, terna er nesten borte, terneungene sulter ihjel i reiret og lundefuglen kommer inn fra havet med tomt nebb.

 

Røkke flyttet først trålerne sine til kysten av Søramerika, men nå er også disse områdene tomme for industrifisk så nå ligger flåten hans nede ved Antarktis og fisker krill.

 

Men kan vi ikke stole på vår egen fiskeriminister hun som har store eierinteresser i oppdrettsnæringen?

 

Fiskeriministeren har tidlige uttalt at oppdrettsnæringen ikke er et forurensningsproblem i fjordene våre, og hun har også påstått at lakselus ikke er et problem for oppdrettsnæringen og vil derfor heller ikke være et problem for villaksen.

 

Jeg tror ikke at hun har dykket under et oppdrettsanlegg og sett hvordan det ser ut der. Hun har sikkert heller ikke fisket villaks tettpakket med lakselus, det har jeg. Jeg har både sett hvordan bunnen i fjordene våre preges av oppdrettsanleggene, hvordan villaksen sliter med lakselus, hvordan villfisk i sjøen er uspiselig på grunn av for fra oppdrettsanlegg, og hvor var det nå Gyrodactulus salaris kom fra?

 

Er det noen som mangler troverdighet så er det vel fiskeriministeren.

Så jeg stiller spørsmålet en gang til:

Kan vi spise reker fra Skagerak med god samvittighet eller bør vi heller ta en ekstra pils?

 

Hva mener folket?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis reker me god samvittighet du! Jeg jobber selv på reketråler å vet at dette er no vas. WWF sine utsagn ble basert på 3 lusne eksempler av mye innblanding av rekeyngel som sendes overbord. Rekefangstene har vært temmelig dårlige de siste årene, men i år har vi sett en oppsving i forekomstene. Det har alltid vært slik, bestandene svinger.

 

Så spis det du kan orke, men ta for all del en ekstra pils også. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne REs på at det er en god stund siden regjeringsskiftet nå (oktober i fjor), så Lisbeth_Berg-Hansen som blandet sammen jobben med egne eierinteresser er vi altså kvitt.

Nå har vi en lærer som fiskeriminister istedet: Elisabeth_Aspaker

De fleste (alle?) karakteristikkene hører altså til den forhenværende minister. Aspaker har vel vært særdeles anonym hittil og ikke nådd å få veldig mange på nakken ennå :ike:

 

Når det gjelder saken, som omtrent drukna i omtalen av en minister i den forrige regjeringen, så er vel den aller største årsaken til "rekemangel" at det er færre rekefiskere og nå jobber de ikke helgene engang her i området :no:

Er nok en miljøverner som ikke fikk ferske reker på en mandag som slo alarm uten å tenke seg om :P

 

Hva har reker med fjellturer da? Kan de tørkes? Lite å anbefale som ferskvare i sommervarmen :frantics:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ministerskifte har visst gått meg hus forbi, men fremdeles lukter hele saken temmelig likt den industrifisksaken for en del år tilbake.

At man jobber på en reketråler blir vel temmelig likt det som skjedde da forskerne en gang ropte varsko for torskebestanden mens fiskerne mente det var torsk nok i havet.

Den gang fikk forskerne rett, men vi får bare håpe at de også har rett denne gangen for hvis det er forskning og ikke penger de baserer sine utsagn på så burde det være reker nok til alle.

Reker egner seg nok dårlig som turmat, men er man en fjellmann så er man vel også litt opptatt av natur generelt. Naturen er som en lang kjetting. Uansett hvilken av lenkene man svekker så gjør det hele kjettingen svakere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.