Gå til innhold
  • Bli medlem

Et stort eller to små telt i Femundsmarka?


tjernivar

Anbefalte innlegg

Jeg skal med 3 unger en tur i Femundsmarka. Vi skal ikke gå langt, bare ligge noen netter ved Volsjøen like ved Elgå.

Jeg har forstått det slik at Femundsmarka er temmelig steinete. Hvordan er det å finne teltplass? Burde vi satse på to 2-mannstelt eller går det greit å finne plass til et større telt type Bergans Wigglo 4LT (på størrelse med en lavvo, 6-8 personer)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv ligget i telt mellom Volsjøen og Volsjøtjønna. Idyllisk plass med kort vei til begge vann, en liten bekk mellom også. Men jeg tør ikke si om du får slått opp noe stort telt der.

Husker rett og slett ikke hvordan forholdene var..

 

Med to telt er du mer fleksibel i forhold til å få en fin leir helt ved vannet. 

Kan tenke meg at ungene også synes det er kult å ha eget telt.. 

 

Jeg hadde valgt to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg godt.

 

Det kommer vel også an på hvor store ungene er.

Med Wiggloen kan du risikere å måtte gå litt ekstra for å finne leir. Er de innstilt på dette og store nok (og villige) til å gå ekstra for å finne plass..? 

Sleng telta i bilen. Kort vei for en voksen ned igjen hvis ungene kan være alene en stund.

 

Nå mener jeg på bakgrunn av dårlig husk men bedre enn ingenting, kanskje...

Jeg regner med dere kommer langs stien opp til hytta ved enden mot øst. Står du ved hytta og ser utover vannet har du en ganske flatt strekning til høyre for deg. Etter denne strekningen er det masse berg og kampesteiner. Er ungene små kan strekningen før bergene være en mulighet. Mener å huske at det er litt myr (altså flatere) dersom du flytter deg litt unna vannet. 

 

På venstre  fra hytta sida ser du ut mot en odde. Her tror jeg det er for mye stein og for bratt ned mot vannet. 

 

Langs sørsida og mot enden mot vest er det flatere, men mer myr. Her kan det være mulig. Da går dere jo eventuelt forbi plassen jeg tipset om tidligere.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi fikk plass til Wiggloen. På odden mellom Volsjøen og Volsjøtjønnan var det en relativt velbrukt leirplass som akkurat ga plass til teltet. Helt optimalt var det ikke, men det fungerte. Teltet gjorde en glimrende jobb i varmen, da vi lufta i alle tre inngangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.