Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 95


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte denne sekken for 2 år siden (den gamle utgaven), og har egentlig aldri virkelig kommet på følelsesmessig godfot med denne sekken, selvom den utfører jobben godt. Bæresystemet er behagelig opp til 25 kilo, men tyngre bør enn dette kan føre til at sekken kan oppleves som litt "vinglete" i kronglete terreng, og polstringa er litt for mye til tunge bører. Jeg savner sidelommer, og er ikke stor fan av at det er en stor lomme bak på sekken istedet, men det er en smakssak. Bevares, dette er en kjempebra sekk til sitt bruk (dvs. moderate bører). Sekken har god bredde nederst, så du har god plass til vintersoveposen. Den nye utgaven har en avtagbar dagstursekk bakpå, og dette kan jo være kjekt!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt denne sekken i ca 5 år (kjøpte den i 2000), men no er den bare i bruk som ekstrasekk.

Synes det er ein god og grei sekk for bører opp til 20-25kg. Over det blir sekken veldig ubehageleg.

Sidelommane på sekken er flytta bakpå og det synes eg fungerer greit. Det er også lett å kome til innhaldet i sekken på grunn av den doble glidelåsen som går eit stykke ned. På tur syntes eg imiddlertid ikkje dette var særleg nyttig sidan eg ofte gjekk med innhaldet oppi ein stor pakkpose. Vintersoveposen går nedi botn av sekken, men det er bare såvidt. Det er vanskeleg å få denne ut utan å fjerne resten av innhaldet i sekken, det er upraktisk vinterstid. Eg enda ofte opp med å ha teltet på toppen av sekken fordi dette skulle ut først av sekken ved leirslaging og det var upraktisk å kome til det når det låg lenger nede. Dette førte til at sekken vart ustabil på grunn av høgt tyngdepunkt. For lengre turar virker sekken litt liten i volum.

Den beste detaljen er nettinglommene på sida. Her er det plass til f.eks. ei 1 liters drikkeflaske, skismørning, etc og den fungerer meget godt (kjenner ikkje til andre sekker som har akuratt denne typen lomme, heller ikkje andre bergansmodeller)

Synes altså at det er ein god sekk, men ikkje for langtur. Har forøvrig gått over til Bergans Viking 1 og er fornøgd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sekken i ca. 4 år, synes den er bedre på ski enn til fots. Men, har aldri blitt 100% "dus" med den. Ville nok heller kjøpt Viking i dag (skjønt, det ser ut som om det er endret en del på den siden jeg kjøpte, muligens til det bedre).

Jeg synes faktisk min gamle Bergans Combi 7000 var bedre på tross av at bæresystemene var enklere midt på 80-tallet da den ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har prøvd nevnte sekk?

Jupp...prøvd den ja!

Har selv Lowe Alpine Special Expedition sekken...den har samme bæresystem, men litt større og kraftigere metervare. Ellers er kvaliteten den samme.

Jobber på sportsbutikk og selger både Bergans, Norrøna og Lowe Alpine. Min erfaring er at mange rygger finner seg godt til rette med Lowe Alpinesekkene, i tilegg til at kvaliteten er upåklagelig og prisen ikke så verst. Vi har den til 1999,-

Rent personlig liker jeg bæresystemet godt, lett å justere, justeres etter rygglengde med fargekoder (samme på alle Lowe Alpine sekker), spennene er solide (tåler hammerslag, det gjør IKKE rimeligere sekker etter en tur i frysen), enkelte fikse løsninger, drikkeflaskeholder på siden osv samt et meget behagelig hoftebelte!

Se: http://www.lowealpine.com/Products/Detail.asp?ProductTypeID=10&ProductGroupID=147&Position=8&SpecificActivityID=

Men, selvfølgelig må ryggen din velge...Så hvis du finner den, prøv den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.