Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen og Glittertind fra Spiterstulen på halvannen dag?


Tripptopp

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått litt tid til overs og planlegger derfor topptur i Jotunheimen til helgen. (Hurra!) Dersom jeg reiser opp fra Oslo tidlig lørdag morgen vil jeg være på Spiterstulen i 12-13 tiden. Må returnere til Oslo søndag kveld. Rekker jeg Galdhøpiggen og Glittertind på to korte dager? Jeg er i god form. Hvilken tur tar lengst tid? Er det behov for noe spesielt utstyr for å gå på partier dekket av snø/is?

 

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen er den korteste turen.

Nei, du trenger ikke noe spess utstyr i form av stegjern eller isøks. Kanskje gamasjer er noe å ha i bakhodet, men jeg tipper det er såpass opptråkket at det skulle ikke være nødvendig.

Endret av rune.as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt Glittertind først da dette er den lengste og hardeste turen fra Spiterstulen. Opp fra Steindalen mot toppen er det tidvis lett klyving, og turen er hard nedover på knærne. Galdhøpiggen er en ren trasketur, og tar kortest tid, egner seg best som søndagstur. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt Glittertind først da dette er den lengste og hardeste turen fra Spiterstulen. Opp fra Steindalen mot toppen er det tidvis lett klyving, og turen er hard nedover på knærne. Galdhøpiggen er en ren trasketur, og tar kortest tid, egner seg best som søndagstur. God tur!

Ned Steindalen har jeg hatt god suksess med å gå ned i skaret rett nord for stien (på høyre hånd på vei ned), der pleier det å være en renne med snø som gjør det hele til en behagelig affære. Tipper man sparer 30-40 minutter på å unngå den bratte stien. Snøen må være sån passe råtten for at det skal være trygt da, hvis det er skare så er det ikke akkurat smart å ta den snarveien. (Btw, jeg har høydeskrekk, men det gikk greit opp Steindalen, så det er absolutt ikke utsatt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, som du hevder, er i god form, klarer du både Galdhøpiggen og Glittertind på samme dag - med lett sekk og utgangspunkt Spiterstulen.

 

Vi startet med Glittertind og avsluttet med overnatting på piggen. Det vil si at vi ikke tok returen Galdhøpiggen-Spiterstulen før neste dag, men den hviletiden kompenserer du med at du slipper storsekk og overnattingsutstyr.

Ingen av oss var den gang klassifisert som mer enn "God form".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ned Steindalen har jeg hatt god suksess med å gå ned i skaret rett nord for stien (på høyre hånd på vei ned), der pleier det å være en renne med snø som gjør det hele til en behagelig affære. Tipper man sparer 30-40 minutter på å unngå den bratte stien. Snøen må være sån passe råtten for at det skal være trygt da, hvis det er skare så er det ikke akkurat smart å ta den snarveien. (Btw, jeg har høydeskrekk, men det gikk greit opp Steindalen, så det er absolutt ikke utsatt)

Et godt råd. Jeg har aket nedover skaret, noe som ble vel heftig, men sparte myyyyye tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, som du hevder, er i god form, klarer du både Galdhøpiggen og Glittertind på samme dag - med lett sekk og utgangspunkt Spiterstulen.

 

Vi startet med Glittertind og avsluttet med overnatting på piggen. Det vil si at vi ikke tok returen Galdhøpiggen-Spiterstulen før neste dag, men den hviletiden kompenserer du med at du slipper storsekk og overnattingsutstyr.

Ingen av oss var den gang klassifisert som mer enn "God form".

Det blir jo en 7+6 timers tur som man bruker 13 timer på. Mao, du er vel godt over snittet hvis du tar begge toppene på samme dag. ;)

 

Et godt råd. Jeg har aket nedover skaret, noe som ble vel heftig, men sparte myyyyye tid på det.

Hørtes litt ekstra spennende ut ja. :D Jeg stod på beina/gikk ned, så litt mer kontrollert. Hadde ikke lyst til å ende i ura i bunnen. Forholdene får man ihvertfall sjekket på oppturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, som du hevder, er i god form, klarer du både Galdhøpiggen og Glittertind på samme dag - med lett sekk og utgangspunkt Spiterstulen.

 

Vi startet med Glittertind og avsluttet med overnatting på piggen. Det vil si at vi ikke tok returen Galdhøpiggen-Spiterstulen før neste dag, men den hviletiden kompenserer du med at du slipper storsekk og overnattingsutstyr.

Ingen av oss var den gang klassifisert som mer enn "God form".

Jeg har to korte dager siden jeg må kjøre opp på lørdag og ned igjen i rimelig tid på søndag. Dersom det er mulig å ta begge toppene på en lengre tur skjønner jeg at det er gjennomførbart å ta toppene på mine to avkortede dager. Takk for innspill!

 

Et godt råd. Jeg har aket nedover skaret, noe som ble vel heftig, men sparte myyyyye tid på det.

Er det risikabelt å ake enkelte steder, er det ren snø eller er det snø på bre (og mulighet for sprekker) enkelte steder? Hva akte du på - er det en ide å ta med et lite rumpebrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har to korte dager siden jeg må kjøre opp på lørdag og ned igjen i rimelig tid på søndag. Dersom det er mulig å ta begge toppene på en lengre tur skjønner jeg at det er gjennomførbart å ta toppene på mine to avkortede dager. Takk for innspill!

 

Er det risikabelt å ake enkelte steder, er det ren snø eller er det snø på bre (og mulighet for sprekker) enkelte steder? Hva akte du på - er det en ide å ta med et lite rumpebrett?

Det var mer enn nok snø når vi aket, helt fra det flate partiet på toppen og ned hele skaret. Vi brukte plastposer og Gore-tex bukser.

 

 I starten gikk det ikke fort. Ned skaret skled vi på bare Gore-tex buksene for at farten ikke skulle bli for stor. Det ble mye skrubbing. Steinura i bunnen kommer fort dersom man ikke er ekstra varsom.

 

Jeg vil IKKE oppfordre noen til å gjøre det samme, selv om vi syntes at det gikk uten fare. Blir farten for stor kan det gå fryktelig galt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to korte dager siden jeg må kjøre opp på lørdag og ned igjen i rimelig tid på søndag. Dersom det er mulig å ta begge toppene på en lengre tur skjønner jeg at det er gjennomførbart å ta toppene på mine to avkortede dager. Takk for innspill!

 

Er det risikabelt å ake enkelte steder, er det ren snø eller er det snø på bre (og mulighet for sprekker) enkelte steder? Hva akte du på - er det en ide å ta med et lite rumpebrett?

Jeg hadde aldri satt utfor skaret mot Steindalen på et rumpeakebrett. Det er veldig bratt og ender i en steinur. Hintet er at du kan mer eller mindre stå på beina nedover selv om snøen er råtten nok til at du synker 30-40cm.

 

Du kan bruke samme "triks" med å stå på beina nedover fra Svellnose (2272) på vei ned fra Galdhøpiggen også. Nok en gang ender det i steinur, så jeg hadde kun gjort det hvis snøen var såpass råtten at du var sikker på å få stoppet før ura. (Jeg vet ikke hvordan snøforholdene er der nå, dette var maaaange år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport: Det gikk veldig fint å ta de to toppene på to korte dager. Gikk Galdhøpiggen på dag 1, brukte i underkant av 2:30 timer opp og snaue 2 ned igjen. Litt Disneyland med så mye folk, men det var som forventet.

 

Glittertind dag 2. Brukte god tid opp. Det var nydelig i dalen så jeg tok mange pauser for å ta bilder, kikke på rein, vasse i bekken osv. 3:30 opp, 2 ned igjen. Mye mindre folk. Selve toppen var sånn passe interessant, men resten av turen var super. Ruta opp Steindalen er preppa, så den var veldig grei å gå. Jeg opplevde Glittertind som den enkleste turen. Brukte brodder på toppen - der var det glatt.

 

 

 

Takk for alle gode råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.