Gå til innhold
  • Bli medlem

Bacon


bjoern

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Hva med å steke baconet før dere drar? Bør holde noe lenger, men tror ikke holdbarheten økes vesentlig. I den varmen som er nå ville ikke jeg satset på mat som må/bør oppbevares kjølig.

 

Under kjøligere forhold har jeg kjøpt slik mat på siste butikk før startsted. Oppbevart så kaldt som mulig, og spist opp i løpet av 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk chorizo-pølse istedet. Det er spekepølse og takler varme og har bedre holdbarhet. Kutt og stek den godt og sleng den oppi i mosen. Foretrekker BBQvarianten de har på coop extra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacon holder seg lenge i sekken. Hvis jeg skal på tur, tar jeg baconet ut av plastiken og pakker den inn i matpapir før jeg putter det i sekken.Hvis du kjøper bacon av god kvalitet, kan det holde seg ett par uker i sekken. Jeg kjøpte en pakke i dag, og merket meg at holdbarhets datoen var 29.september. Altså mer enn 2 måneders holdbarhet i kjøleskap. Dette baconet vil uten problemer holde seg ei uke eller mer i sekken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med bacon på ukesturer uten noe problem. Skjærer pakken i 2 og steker den ene og pakker den andre i en pose og sparer til neste dag.

Dette er hvis du passer på å kjøpe røkt og saltet bacon vell og merke. Disse produktene holder svært lenge i normale temperaturer.

Billig bacon som er tilsatt røyksmak i saltvann eller noe i den duren fungerer ikke like godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacon holder seg lenge i sekken. Hvis jeg skal på tur, tar jeg baconet ut av plastiken og pakker den inn i matpapir før jeg putter det i sekken.Hvis du kjøper bacon av god kvalitet, kan det holde seg ett par uker i sekken. Jeg kjøpte en pakke i dag, og merket meg at holdbarhets datoen var 29.september. Altså mer enn 2 måneders holdbarhet i kjøleskap. Dette baconet vil uten problemer holde seg ei uke eller mer i sekken...

Det er vel en viss forskjell på bacon der kjølekjeden og vakuumpakningen ikke brytes og bacon som åpnes og oppbevares i romtemperatur eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er at bacon ofte blir sprøytet fulle av vann før de pakkes igjen og legges i butikkhyllene. Dette for å lure deg og meg til å betale kilopris for vann. Og dette gjør at baconet ofte begynner å lukte og rett og slett blir sleipt inne i plasten etter ett par dager i varmen. Jeg har merket at hvis jeg tar det ut av plasten og pakker det inn i matpapir noen dager før turen , og lar det ligge i kjøleskapet slik ett par dager, så tørker det ut litt og blir fastere i fisken. Og da kan de ligge lenge i sekken uten å bli skjemt. Det er noe av det samme som skjer når man lar ett slakt henge om høsten for å få en tørkehinne. Det beskytter mot bakteriedannelse.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er at bacon ofte blir sprøytet fulle av vann før de pakkes igjen og legges i butikkhyllene. Dette for å lure deg og meg til å betale kilopris for vann. Og dette gjør at baconet ofte begynner å lukte og rett og slett blir sleipt inne i plasten etter ett par dager i varmen. Jeg har merket at hvis jeg tar det ut av plasten og pakker det inn i matpapir noen dager før turen , og lar det ligge i kjøleskapet slik ett par dager, så tørker det ut litt og blir fastere i fisken. Og da kan de ligge lenge i sekken uten å bli skjemt. Det er noe av det samme som skjer når man lar ett slakt henge om høsten for å få en tørkehinne. Det beskytter mot bakteriedannelse.

Dette er nettopp dette røykvannet jeg refererer til. Billig bacon er fylt med dette for å få røyksmak og for å heve kilos prisen. Dette er kjøtt som ikke er røkt og saltet på vanlig måte men en hurtigmetode for å simulere røyk og saltsmaken.

Hvis du skal ha bacon i sekken en uke og vil være sikker då styr unna det, for dette kjøttet forderver nesteb like fort som kjøttdeig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig bacon får saltvann, og sikkert noen flere kjemikalier, sprøytet inn i seg. Så dusjes det med noe brun væske som er en slags konsentrert røyk.

Hvis du skal ha godt bacon så bør du kjøpe tørrsaltet bacon som er røkt i en røkeovn. Dette får du bare hos slakterforretninger som lager dette selv eller i spesielle butikker. Det koster "en arm og et øye", men smaker bedre og holder seg bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Finnes bare en type baceon. Og det er Skogsbacon! Se etter de mektige fyldige tjukke skivene.

Holder fint til du åpner den. Da forandrer fargen litt over 1 dag men er like god syntes jeg :) Ingen ting slår egg og bacon til frokost på fjellet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser Baconet før jeg drar i pakkene de kommer i slik at jeg tar det med i frossen tilstand.

 

Disse kan pakkes inn i noe som isolerer, f.eks litt avispapir, deretter i en pose og så inn i noe ekstra klær, eventuelt en mini glidelås softkjøleboks.

(avisene+posen evt. kjøleboksen fanger kondensen slik at det ikke blir fuktig i sekken).

Da tar det sikkert to dager før baconet når omgivelsestemperatur.

 

Jeg kjøper bacon i forpakninger som er store/små nok til to dager, åpner en pakke ene dagen, pakker det i pose og tar resten neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med rødvinssnabb i fjellet denne sommeren. Tok ikke sjansen på vanlig bacon pga. ekstrem varme.

 

Steiker man snabben 1 min på primusen får du fram smakene bedre. Som baconmann ble jeg overasket over hvor godt dette egentlig var.

En pølse kan kjøpes på Rema til 50kr og varer fint 5-6 dager. Min nye turfavoritt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.