Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffetesten


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg er normalt sett kresen på kaffe, men ingen regel uten unntak.
På tur går det i pulverkaffe. Minst mulig å bære.....lite glass som kun er halvfullt, vannet finner jeg der jeg er, og kokeredskaper er med uansett. 
Men det er alltid godt å komme hjem til presskanna :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjeldan på tur utan Nalgeneflaska mi. Den et brukt til suppekopp, drikkeflaske, varmeflaske, dl mål osv osv.

Kom over eit lite lett metallfilter som passar i flaska. Genialt når ein ikkje har bålhøve. Ingenting å vaske opp, og med unntak av espressokokaren min den beste kaffen eg får på tur. Fyller flaska med nykokt vatn, skrur på filter, fyller det med kaffi, skrur på lokket og sett flaska opp ned. Rister litt på den innimellom. Langt betre enn pulverkaffe. Pris: 130 kr. Vekt: så latterlig eg ikkje har vegd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en pose med Grovers kaffe i går. Enkelt og greit å tilberede forsåvidt. Smaken var god den, men ikke så voldsomt stor forskjell fra en god kokmalt kaffe synes jeg.

Pluss for enkel tilberedning. Minus for pris og mengden søppel det blir av to kopper.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1412087654.191321.jpg

Sier meg enig i denne. Jeg hadde med en for testing i sommer (kjøpt på XXL Hamar), Smakte helt greit men irriterte meg over søppelmengde etter bruk.

Min filosofi er: 

Lettpakking = pulverkaffe (blir mindre kaffekos men man får da i alle fall koffein på morran)

Alle andre turer = kokekaffe (av ymse art, er svak for blå java og Zoega)

 

Dessuten er kaffegrut med en liten dråpe zalo et gammelt kjerringråd for å vaske bort "inngrodd" møkk på hender etter at man har vært på tur en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bruker litt forskjellig. Alltid med litt kokekaffe, morgenkaffen blir som regel laget med den.

Så har jeg pulver som regel ellers når jeg ikke drasser med kokekaffe til hele turen.

Du jeg har likt best av pulver så langt er Nescafe Espresso og Friele Instant Pleasure.

Blander Espresso som vanlig kaffekopp, ikke espresso. Veldig fint pulver så det blir fort bort med lit vind.

Friele Instant Pleasure er ganske ny tror jeg. Foretrekker den før vanlig Friele Feelgood.

En annen jeg har testet er Løfbergs pulver, Harmoni Instant som den heter. Litt mildere kaffe igjen. Veldig fin paking til tur da det er et lite plassglass med godt skrulokk. Fin å etterfylle med annen kaffe en liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ekstremt kresen når det kommer til kaffe - ingen norske merker er bra nok (spesiellt dårlig er Evergood....eller NEvergood som jeg pleier å kalle det).

Etter mange år som ihuga Zoegas fan (de mørkere variantene som ikke importeres til Norge - Dark temptation stort sett) har jeg nå falt fullstendig for Löfbergs Lila Karisma og Crescendo.

Ingen av disse er espresso kaffer, men normal filtermalt.

 

Norsk kaffe smaker bare varmt vann i forhold, derfor er det ekstra surt å betale 20-30 kroner koppen ute på cafe eller lignende.

 

Pulverkaffe må være nødløsningskaffe dersom man ikke har noe annet.... er kanskje den dårligste kaffeerstatningen som finnes. ....

Eller kanskje ikke.

 

Jeg bærer da ikke kokekaffe med meg på 2-3 ukers vandreturer, isåfall hadde det blitt mye ekstra vekt. Når det er sagt, kokekaffen på de korte turene har alltid vært god.

Tar gjerne imot tips om god "lettvekts" kaffe:-).

Jeg kjører nå kun Nestle Espresso pulver på tur. Lett og enkelt og det smaker bra og det eneste som ikek brukes er embalasjen (de nye glassene er så lette at det er vanskelig å finne noe lettere, men jeg heller det over på noe annet for å unngå knust glass.

 

Får frysninger av å tenke på å bruke pulverkaffe/instant-kaffe. Det er enkelt og greit siste rangering kaffe. Presskanner og andre fancy løsninger? Uaktuelt når man er milevis uti ødemarka å drasse med seg. Når det gjelder kaffe er det det enkle og tradisjonelle som ALLTID er det beste. Kaffe tilberedes og nytes best slik! (Bilde tatt for noen dager siden på Finnmarksvidda):

Jeg har ikke kjøpt kokmalt fra noen av de svenkse produsentene, men basert på det jeg har smakt av norske produsenter må jeg si meg totalt uenig.

 

Jeg synes at fordi kokmalt har liten overflate på bønnene

  • Må man bære masse ekstra vekt fordi den lille overflaten avsetter lite smak
  • Blir generelt lite smak av kokmalt om man ikke fyller halve kjelen full av bønner for å avgi nok smak
  • Brenningsgraden gir ikke god kaffe om man har i mer bønner - den blir bare bitter/ besk (om mann vil ha sterke kaffe hjemme på kjøkkenet er det bedre å kjøpe en mørkere type kaffe enn å ha i mer kaffe i filteret)
  • Ekstra kjele som må bæres
  • Møkkete kjele som må vaskes/ renses/ skylles
  • (Ofte) grut i koppen når man drikker
  • Unødig bønner som er bært inn, men som ikke har noen verdi i.o.m at det legges igjen på bakken som grut

 

Gleden av å sette bålkjelen inn i flammene og nyte synet og etterhvert duften av nykokt kaffe får man derimot ikke av pulver

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smak på kaffen, er jo ganske individuelt. Jeg får aldri virkelig god kaffe hose en "spesialist", hvis de rett og slett ikke har kaffetrakter.  Altså for meg skal kaffen traktes.  Filterholder og papirfilter på toppen av en termos funker perfekt, en passende slump av en god filtermalt kaffe, og helle kokende vann fra kaffekjelen over, gjerne fordele litt rundt, og i flere porsjoner.  Da er vi jo ikke langt unna testens nr 2, bare at jeg har en femtenkroners filterholder fra Nille eller noe slikt, og en godt brukt Thermos fra Clas Ohlson.  Hadde selvsakt vert gøy å prøve testvinneren, men så lenge det har funker så har jeg andre hull å putte pengene i :flowers:

 

dsk

 

PS for å utdype god kaffe så er min smak slik at litt sterk kaffe brygget på Evergood, eller som en god nr 2: Friele frokostkaffe vinner over det meste.

DS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en ( for meg mørktbrent kaffe) meget god Gevalia Syditaliensk espresso (hele bønner) på Elkjøp som jeg liker godt, og kverner i den grad jeg selv ønsker til turbruk/hjemmebruk. Ikke koster den skjorta på halvkilo (rundt 80 kr) som jeg anser som bra pris. Har prøvd mye og mangt i kaffevarianter, både bønner og trakteteknikker men faller stort sett på ei Bialettikanne til turbruk (3kopps) som jeg gladelig drasser med meg - står alltid ferdigladdet i ytterrommet av teltet på morran for en runde på brenner mens en forsatt er i soveposen !! 
 

Uansett så smaker god enkel kaffe godt utendørs, og de ganger jeg hopper av kaffetoget så er det Ceylonte i løsvekt + sukker som gjør sekken / livet lettere !! Evt pulverkaffe i sterkt format uten at det blir bittert. Ellers er det jo absolutt verd å prøve "Estatekaffe" fra andre verdensdeler, og prisklasser for å se at kaffe ikke bare er kaffe men en rik reise i smaksopplevelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en pose med Grovers kaffe i går. Enkelt og greit å tilberede forsåvidt. Smaken var god den, men ikke så voldsomt stor forskjell fra en god kokmalt kaffe synes jeg.

Pluss for enkel tilberedning. Minus for pris og mengden søppel det blir av to kopper.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1412087654.191321.jpg

Nå drikker jeg veldig lite kaffe. Jeg har hatt noen perioder med alt for stort inntak av kaffe og derfor har kaffe blitt noe jeg stort sett bare drikker når noen byr på en kopp.

Hjemme har jeg en Nespressomaskin som leverer en liten porsjon sterk kaffe. Denne blir stort sett bare brukt i helgene.

Men det hender at jeg blir litt sugen på en kopp kaffe når jeg er ute på tur, og spesielt hvis vi er to eller flere i følge. 

Da er det jo litt sosialt i tillegg til at man har en god unnskyldning for å sette seg ned, tenne et bål og få litt røykelukt i klærne.

Jeg har også prøvd Grovers kaffe, men synes det er mye styr for et par kopper.

Det er vel kanskje som å banne i kirken, men jeg bruker faktisk pulver av typen Nescaffe gold. Enkelt og greit. Emballasjen brennes på bålet og smaken er helt ok. 

post-4220-0-06970900-1414318762_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Det er vel kanskje som å banne i kirken, men jeg bruker faktisk pulver av typen Nescaffe gold. Enkelt og greit. Emballasjen brennes på bålet og smaken er helt ok. 

Sånne har jeg lett fælt etter - hvor kjøper du dem ? (tenker da på kjede - ikke spesifike butikk) Har de andre av sine kaffer på sånne rør ? (så som espresso pulveret jeg kjøper på glass ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen andre som også har oppdaget Løfbergs!
Mens andre drar over grensa for å få med seg i bøtter og spann av taxfree varer, stapper jeg posen full med kaffe :D
Kan også nevne svenske coops presso kaffe, den er god.
Takker ellers til flere for gode tips vedr pulverkaffe. 
 

Jeg er nok ekstremt kresen når det kommer til kaffe - ingen norske merker er bra nok (spesiellt dårlig er Evergood....eller NEvergood som jeg pleier å kalle det).

Etter mange år som ihuga Zoegas fan (de mørkere variantene som ikke importeres til Norge - Dark temptation stort sett) har jeg nå falt fullstendig for Löfbergs Lila Karisma og Crescendo.

Ingen av disse er espresso kaffer, men normal filtermalt.

 

Norsk kaffe smaker bare varmt vann i forhold, derfor er det ekstra surt å betale 20-30 kroner koppen ute på cafe eller lignende.

 

Eller kanskje ikke.

 

Jeg kjører nå kun Nestle Espresso pulver på tur. Lett og enkelt og det smaker bra og det eneste som ikek brukes er embalasjen (de nye glassene er så lette at det er vanskelig å finne noe lettere, men jeg heller det over på noe annet for å unngå knust glass.

 

Jeg har ikke kjøpt kokmalt fra noen av de svenkse produsentene, men basert på det jeg har smakt av norske produsenter må jeg si meg totalt uenig.

 

Jeg synes at fordi kokmalt har liten overflate på bønnene

  • Må man bære masse ekstra vekt fordi den lille overflaten avsetter lite smak
  • Blir generelt lite smak av kokmalt om man ikke fyller halve kjelen full av bønner for å avgi nok smak
  • Brenningsgraden gir ikke god kaffe om man har i mer bønner - den blir bare bitter/ besk (om mann vil ha sterke kaffe hjemme på kjøkkenet er det bedre å kjøpe en mørkere type kaffe enn å ha i mer kaffe i filteret)
  • Ekstra kjele som må bæres
  • Møkkete kjele som må vaskes/ renses/ skylles
  • (Ofte) grut i koppen når man drikker
  • Unødig bønner som er bært inn, men som ikke har noen verdi i.o.m at det legges igjen på bakken som grut

 

Gleden av å sette bålkjelen inn i flammene og nyte synet og etterhvert duften av nykokt kaffe får man derimot ikke av pulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne har jeg lett fælt etter - hvor kjøper du dem ? (tenker da på kjede - ikke spesifike butikk) Har de andre av sine kaffer på sånne rør ? (så som espresso pulveret jeg kjøper på glass ?)

Jeg pleier å plukke med meg sånne når jeg ligger på hotell. Ofte ligger det kaffe og kakao i små praktiske forpakninger ved siden av vannkokeren på rommet. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifinstantfriele.jpg

 

Side 29 i produktkatalogen på www.friele.no.

Ser ut som du må ringe for å få pris, og jeg aner ikke hvordan det er å bestille direkte fra Friele.

 

Jeg sendte dem epost ang. kjøp av slike instant-poser. De solgte ikke til privatpersoner, så kjøpet måtte gå gjennom grossist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stor produsentene i Norge lager kvalitetsmessig meget god kaffe. Innholdet av Arabicakaffe er høyere enn i de fleste land. Robusta gir kropp og farge, men ikke mye smak. Arabica gir aroma men er mye mer kostbar enn vanlig Robusta.

 

Og det er normalt ikke de beste bønnene som blir hårdbrent....

 

Nå er smak individuelt. For norske produsenter gjelder det - selvsagt - å holde en jevn kvalitet. Det kan for eksempel merkes på at prisen på Evergood endres i takt med kaffeprisen i produksjonslandene (Brasil).  

Norske produsenter legger stor vekt på å beholde lik kvalitet og smak over tid.. Og konkuransen er steinhard.

 

Det er  selvsagt "lovlig" å mene at norsk kaffe ikke er god, men med utgangspunkt i bransjens normer ligger Norge svært høyt på standard produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smak på kaffen, er jo ganske individuelt. Jeg får aldri virkelig god kaffe hose en "spesialist", hvis de rett og slett ikke har kaffetrakter.  Altså for meg skal kaffen traktes.  Filterholder og papirfilter på toppen av en termos funker perfekt, en passende slump av en god filtermalt kaffe, og helle kokende vann fra kaffekjelen over, gjerne fordele litt rundt, og i flere porsjoner.  Da er vi jo ikke langt unna testens nr 2, bare at jeg har en femtenkroners filterholder fra Nille eller noe slikt, og en godt brukt Thermos fra Clas Ohlson.  Hadde selvsakt vert gøy å prøve testvinneren, men så lenge det har funker så har jeg andre hull å putte pengene i :flowers:

 

dsk

 

PS for å utdype god kaffe så er min smak slik at litt sterk kaffe brygget på Evergood, eller som en god nr 2: Friele frokostkaffe vinner over det meste.

DS

Kaffetraktere har ikke kokende vann. Ved å redusere temperaturen til 80-90 grader trekkes det ut mindre bitterstoffer. Det er selvsagt en smakssak og vil variere litt i forhold til kaffetype, men jeg synes kaffen er bedre ved en litt lavere temperatur. Har testet blindsmaking med kamerater, og alle var enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perkulator er det ingen som har nevnt (så vidt jeg kunne lese) Den gir jo veldig god kaffe og i store mengder (avhengig av størrelsen)

Nå kan man mene mye om smaken men den kan jo ikke bestemmes av en enkelt mann/kvinne.

Etter et lynnedslag i 1984 som brant opp kaffetrakteren og div andre ting så har vi kokt kaffe på gamlemåten, både i skauen og i heimen.

Synes personlig traktekaffe smaker hoggorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år med Statoil kopp er jeg ferdig med Løfbergs Lilla..

Favoritten så langt er Zoega Intenso, som andre her så fyller jeg opp lageret med hele bønner til kaffemaskinen fra det forgjette land i øst om jeg er der, fremfor å betale blodpris på Elkjøp.

 

På turer der ikke vekt er viktig bruker jeg en filterholder for termos, og bruker den malte varianten av samme kaffe (som de blant annet har på Rema). Men siden kaffen er malt litt finer er den kresen på filteret, billige filter fungerer ikke, Melitta eller Kjeldsberg filter har bedre gjennomstrømming og tetter seg ikke på samme måte så det slutter helt å renne.

 

På letter turer/helgeturer bruker jeg Nescafe Brasero som jeg fyller i en tom vitaminboks, i prinsippet da er det kun boksen som veien noe.

 

Til å drikke av bruker jeg en Lifeventure thermal mug, den holder også på varmen noen timer. Koppen veier egentlig litt mer enn jeg skulle ønske, men det er andre ting som forsvinner ut av sekken før den om sekken skal gjøres lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.