Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffetesten


Lompa

Anbefalte innlegg

Aeropressen er lagd for å stå den veien, men det forutsetter svært finmalt kaffe om ikke mesteparten skal renne gjennom før du presser. Og så fin malingsgrad får du ikke i maskinene i vanlige butikker, ei heller i en del kaffebutikker. Å bruke espresso funker, men da blir det en røssli' dose koffein.

 

Å sette den opp-ned tillater bruk av grovere kaffe (filtermalt) og man lager seg strengt tatt bare en enkel kopp med god filterkaffe.

 

Og som en kuriositet: Det er faktisk VM i kaffebrygging med aeropress:

http://dailycoffeenews.com/2014/06/13/how-to-brew-the-worlds-best-aeoropress-the-2014-world-champions-recipe/

Jeg bruker for det meste espresso i min (og innimellom Zoega skånerost). Har aldri noe problem med at kaffen begynner å renne gjennom før jeg får rørt, og den får stått en liten stund. Mulig det er et problem med grovmalte kaffetyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God kaffe er ikke noe hokus pokus.Det handler om kvalitetskaffe og rent kokt vann. Personlig synes jeg "kaffemaskiner"er oppskrytt og ofte gir et dårlig resultat,men smaken er jo som baken....delt.

Kaffen blir faktisk bedre om vannet ikke koker. Det optimale er omtrent 90 grader. Er det varmere utvikles det mer bitterhet i smaken.

En sånn lett liten Aeropress veier jo ikke noe særlig mer enn en ekstra kjele, og det må man jo allikevel ha om man koker kaffen direkte i kjelen, hvis ikke all annen mat skal smake kaffe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose kokekaffe veier 250 gram. Anbefalt mengde er 60 gram kaffe pr liter vann. Det blir litt over 4 liter kaffe på en pose à 250 gram. Får da ca 20 kopper kaffe på en pose. 

Fire poser kaffe veier 1 kilo og gir 80 kopper ferdigbrygget kaffe. Da kan man drikke 4 kopper til dagen i 20 dager.   :)

Vel, nå nyter jeg sterk kaffe, ikke slik "JT" dosering;-). Så jeg må nok ha mer enn det med meg:-).

På tur synes jeg alt smaker godt, også instant kaffe,  og hvis jeg samtidig kan spare meg for et +1/2kg, så kan jeg heller supplere med sjokolade:-). Det betyr mer kos over en 2-3 ukers tur.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffen blir faktisk bedre om vannet ikke koker. Det optimale er omtrent 90 grader. Er det varmere utvikles det mer bitterhet i smaken.

En sånn lett liten Aeropress veier jo ikke noe særlig mer enn en ekstra kjele, og det må man jo allikevel ha om man koker kaffen direkte i kjelen, hvis ikke all annen mat skal smake kaffe..

 

Vannet koker man selvsagt opp(av mange grunner),tar kjelen av bålet,og på den tiden du bruker til å finne frem kaffen er vannets temperatur sunket til perfekte 92-96 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet koker man selvsagt opp(av mange grunner),tar kjelen av bålet,og på den tiden du bruker til å finne frem kaffen er vannets temperatur sunket til perfekte 92-96 grader.

Joda, det kan være grunner til å koke vannet i noen områder, men om det er for å drepe bakterier osv så trengs mer enn et oppkok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå nyter jeg sterk kaffe, ikke slik "JT" dosering;-). Så jeg må nok ha mer enn det med meg:-).

På tur synes jeg alt smaker godt, også instant kaffe,  og hvis jeg samtidig kan spare meg for et +1/2kg, så kan jeg heller supplere med sjokolade:-). Det betyr mer kos over en 2-3 ukers tur.

 

N

Det går ca 25% mer kokekaffe enn om man bruker aeropress eller en annen form for trakting, så man må plusse på mer om man har kokmalt..

 

Men frysetørret kaffe er selvsagt det letteste. Og jeg er for så vidt enig i at det går fint an å kose seg med frysetørret kaffe også på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kokebok fra 1889 og der koker mann kaffe tre ganger på samme kaffegruten. Så tar man den gruten som er igjen og lar det koke i rent vann et kvarter for deretter å koke ny kaffe på dette vannet.

Dette må vel sies å være god utnyttelse av en vare som sikkert var ganske dyr i de tider.

Oldemor pleide alltid fortelle om gamle dager da hovedpremien på basarer var å få ta med seg hjem den brukte kaffegruten og koke kaffe på hjemme.

 

 

Ellers er det vel ikke til å legge skjul på at hva som er god kaffe sånn objektivt sett på fra eksperter ikke nødvendigvis stemmer overens med tanker her inne om hva som er koseligst, mest villmarksvennlig eller generelt bare passer til villmarksimaget. Folk må bestemme selv hva de foretrekker, men fra kaffekjenneres perspektiv er det vel ganske unisont at det er nykvernede bønner traktet ved én satt temperatur i verken for lang eller kort tid.

 

Selv bruker instant-kaffe på tur og aeropress eller khalita-dripper hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er sikkert noe tullete macho-greier å irritere seg over noe som helst. Du må jo ha rett.

Jeg kjenner noen som mener jeg aldri har rett i noe som helst, så det er ikke godt å vite. Det ble bare litt dumt med "kokekaffe eller hold kjeft", og så si at folk som vil smake på litt ekstra god kaffe ikke går lengre enn 500 m fra bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vinter? Bruker dere fremdeles kokekaffe på tur utenfor løyper og hytter, om så i minusgrader?

Jeg testet det en gang, og synes det bare ble mas/gris.

Godt poeng. På vinteren blir det helst termos i løpet av dagen. Da kan det variere om jeg har kaffe eller bare varmt vann (for å kunne drikke te eller annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vinter? Bruker dere fremdeles kokekaffe på tur utenfor løyper og hytter, om så i minusgrader?

På dagsturer brukes termos med kaffe hjemmefra, på overnattingsturer brukes kokekaffe, også om vinteren selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med vinter? Bruker dere fremdeles kokekaffe på tur utenfor løyper og hytter, om så i minusgrader?

Jeg testet det en gang, og synes det bare ble mas/gris.

 

 

Kokekaffe om vinteren også, naturligvis. Enten over bål eller primus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokekaffe om vinteren også, naturligvis. Enten over bål eller primus. 

 

Jeg er forresten på plass i ishavsbyen. Hyggelig om du stakk innom jobb for en kaffe/fiskeprat. Du finner meg på VA :phone:

 

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøvde en pose med Grovers kaffe i går. Enkelt og greit å tilberede forsåvidt. Smaken var god den, men ikke så voldsomt stor forskjell fra en god kokmalt kaffe synes jeg.

Pluss for enkel tilberedning. Minus for pris og mengden søppel det blir av to kopper.

post-7901-1412087657,1855_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.