Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffetesten


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

@Hege P., ingenting galt med kjelen. Det er bare at kaffen blir så vond. :)

@Lompa, hvordan er aeropressen opp ned? Ser helt riktig ut på bildet.

Opp ned fordi man monterer filteret på slutten for så å snu aeropressen rundt slik at man kan presse ut kaffen. En metode veldig mange bruker, fordi man da unngår at kaffe drypper gjennom filteret alt for tidlig. Finnes mye info om dette rundt om kring på nettet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å balansere den tynne greia opp ned ute i skog og lyng blir litt risikabelt. Jeg setter i filteret først, setter aeropressen oppå koppen (som den er designet for), og fyller så på vann. Dernest rører jeg. Hvis du ser på måletallene på glasset, så er de beregnet for å stå andre veien...

 

Når den står andre veien må den balansere på stempelrøret, som igjen har røret med vann i oppå der. Så skal man sette i filteret og skru på. Recipe for disaster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste artikkelen mens jeg lurte på hva som er galt med en god, gammeldags kaffekjele. :)

Gammeldags kokekaffe er fint det, men da må man ha en egen kjele for det formålet. Ellers smaker det kaffe av alt. Aeropress er så godt at jeg bare bruker det hjemme også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe må være nødløsningskaffe dersom man ikke har noe annet.... er kanskje den dårligste kaffeerstatningen som finnes.  

 

Personlig liker jeg kokekaffe, beste kaffen, bedre enn filterkaffe. Har ikke opplevd at det smaker kaffe av annen mat etter bruk av kaffe i kjelen, men kan tenke meg at fisk vil sette smak på kaffen dersom man koker i fisk. Pleier å steke fisken, så har ikke hatt problemer med det. 

 

Kanskje jeg kjøper en Aero kaffepress....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe må være nødløsningskaffe dersom man ikke har noe annet.... er kanskje den dårligste kaffeerstatningen som finnes.  

 

Personlig liker jeg kokekaffe, beste kaffen, bedre enn filterkaffe. Har ikke opplevd at det smaker kaffe av annen mat etter bruk av kaffe i kjelen, men kan tenke meg at fisk vil sette smak på kaffen dersom man koker i fisk. Pleier å steke fisken, så har ikke hatt problemer med det. 

 

Kanskje jeg kjøper en Aero kaffepress....

 

Sjekk priser på Amazon.uk før du bestiller. For et par år siden kostet det under tohundre kroner derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer da ikke kokekaffe med meg på 2-3 ukers vandreturer, isåfall hadde det blitt mye ekstra vekt. Når det er sagt, kokekaffen på de korte turene har alltid vært god.

 

Tar gjerne imot tips om god "lettvekts" kaffe:-).

 

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å balansere den tynne greia opp ned ute i skog og lyng blir litt risikabelt. Jeg setter i filteret først, setter aeropressen oppå koppen (som den er designet for), og fyller så på vann. Dernest rører jeg. Hvis du ser på måletallene på glasset, så er de beregnet for å stå andre veien...

 

 

Aeropressen er lagd for å stå den veien, men det forutsetter svært finmalt kaffe om ikke mesteparten skal renne gjennom før du presser. Og så fin malingsgrad får du ikke i maskinene i vanlige butikker, ei heller i en del kaffebutikker. Å bruke espresso funker, men da blir det en røssli' dose koffein.

 

Å sette den opp-ned tillater bruk av grovere kaffe (filtermalt) og man lager seg strengt tatt bare en enkel kopp med god filterkaffe.

 

Og som en kuriositet: Det er faktisk VM i kaffebrygging med aeropress:

http://dailycoffeenews.com/2014/06/13/how-to-brew-the-worlds-best-aeoropress-the-2014-world-champions-recipe/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer da ikke kokekaffe med meg på 2-3 ukers vandreturer, isåfall hadde det blitt mye ekstra vekt. Når det er sagt, kokekaffen på de korte turene har alltid vært god.

 

Tar gjerne imot tips om god "lettvekts" kaffe:-).

 

N

En pose kokekaffe veier 250 gram. Anbefalt mengde er 60 gram kaffe pr liter vann. Det blir litt over 4 liter kaffe på en pose à 250 gram. Får da ca 20 kopper kaffe på en pose. 

Fire poser kaffe veier 1 kilo og gir 80 kopper ferdigbrygget kaffe. Da kan man drikke 4 kopper til dagen i 20 dager.   :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeropressen er lagd for å stå den veien, men det forutsetter svært finmalt kaffe om ikke mesteparten skal renne gjennom før du presser. Og så fin malingsgrad får du ikke i maskinene i vanlige butikker, ei heller i en del kaffebutikker. Å bruke espresso funker, men da blir det en røssli' dose koffein.

 

Å sette den opp-ned tillater bruk av grovere kaffe (filtermalt) og man lager seg strengt tatt bare en enkel kopp med god filterkaffe.

 

Og som en kuriositet: Det er faktisk VM i kaffebrygging med aeropress:

http://dailycoffeenews.com/2014/06/13/how-to-brew-the-worlds-best-aeoropress-the-2014-world-champions-recipe/

 

Arrester meg hvis jeg tar feil, men espressobønner har ikke spesielt mye koffein i forhold til bønner (av samme type) røstet på andre måter. Ferdigbrygget espresso har mer koffein fordi ekstraktet er mer konsentrert.

 

Kaffe kokt på kjele er min favoritt på tur. Rent vann, nykvernede bønner og riktig mengde kaffe/bryggetid er oppskriften på knallgod kaffe, uansett bryggemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe må være nødløsningskaffe dersom man ikke har noe annet.... er kanskje den dårligste kaffeerstatningen som finnes.  

 

Personlig liker jeg kokekaffe, beste kaffen, bedre enn filterkaffe. Har ikke opplevd at det smaker kaffe av annen mat etter bruk av kaffe i kjelen, men kan tenke meg at fisk vil sette smak på kaffen dersom man koker i fisk. Pleier å steke fisken, så har ikke hatt problemer med det. 

 

Kanskje jeg kjøper en Aero kaffepress....

Før i tiden brukte man fiskeskinn (klareskinn) i kaffen for å gjøre den klarere.

Har aldri hørt at dette satte fiskesmak på kaffen.

Jeg har en kokebok fra 1889 og der koker mann kaffe tre ganger på samme kaffegruten. Så tar man den gruten som er igjen og lar det koke i rent vann et kvarter for deretter å koke ny kaffe på dette vannet.

Dette må vel sies å være god utnyttelse av en vare som sikkert var ganske dyr i de tider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.