Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltturer i nærheten av Stavanger


Diesel14

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har nettopp vært på telttur i Røssdalen, første teltur siden jeg var med i speideren! 

 

Det var en vellykket tur, så nå trenger jeg flere tips til teltturer. 

 

Vi er i 20 årå og kommer til å ha med hund(er). 

 

Ser for meg 1-2 timer kjøring fra Stavanger(har egen bil). For så å gå i 1-3 timer til teltplassen. 

Kom gjerne med tips til turer som krever 2 netter i telt også(rundturer).

 

Ser frem til å motta mange kjekke tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frafjordheiane, sirdalseheiene og setesdal vesthei kan jo være noen alternativer kanskje? Der er det plenty med muligheter så det er bare å finne frem kartet for å finne ønskede områder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt ei natt i Lyngsheia. Testet noen vann som skulle huse ørret. Det gjorde de, i hopetall - desverre. Men ei fantastisk flott natt; vindstille, ikke insekter, fullmåne og ro. Anbefaler Lyngsheia, mellom Årdal og Songesand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kvitlen i slutten av juni, med hund. (og barn) Var helt fantastisk :) Nå var det min  første telttur så har ikke den helt store erfaringen, men vi  hadde og med oss ei på 10 år og brukte ca 3 timer til teltplass med pauser.  Mtp på hunden så var det en del innpåslitne sauer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kvitlen i slutten av juni, med hund. (og barn) Var helt fantastisk :) Nå var det min  første telttur så har ikke den helt store erfaringen, men vi  hadde og med oss ei på 10 år og brukte ca 3 timer til teltplass med pauser.  Mtp på hunden så var det en del innpåslitne sauer :)

Nå vet ikke jeg hvilken hund du har, men det er lett å glemme at fjellet har mange flere innbyggere enn sauene.

F.eks. så er det kyllinger fra diverse fugler flere steder og en litt stor hund setter til livs et kull rypekyllinger på noen sekunder hvis den ikke blir passet på.

Dette trenger ikke eieren legge merke til hvis hunden får løpe litt på kryss og tvers langs stien.

Så ha kontroll på hunden, ikke bare på grunn av sauene, mange av dem skal jo i gryta til høsten like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken hund du har, men det er lett å glemme at fjellet har mange flere innbyggere enn sauene.

F.eks. så er det kyllinger fra diverse fugler flere steder og en litt stor hund setter til livs et kull rypekyllinger på noen sekunder hvis den ikke blir passet på.

Dette trenger ikke eieren legge merke til hvis hunden får løpe litt på kryss og tvers langs stien.

Så ha kontroll på hunden, ikke bare på grunn av sauene, mange av dem skal jo i gryta til høsten like vel.

Vi har alltid hunden i bånd på tur :) Tenkte mer på at sauene var veldig nyskjerrige og ikke litt redde hunder eller folk. Har en liten dansk svensk gårdshund, men han har jaktinstinkt så av respekt for dyr og folk som ferdes ute så foretrekker vi 100% kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hunden i bånd på tur :) Tenkte mer på at sauene var veldig nyskjerrige og ikke litt redde hunder eller folk. Har en liten dansk svensk gårdshund, men han har jaktinstinkt så av respekt for dyr og folk som ferdes ute så foretrekker vi 100% kontroll

Det høres bra ut :)

En annen liten ting som mange hundeeiere ikke tenker på er at hunden også kan være i fare i møte med husdyr.

Kyr og ungdyr, uansett kjønn, har en tendens til å ville angripe fremmede hunder. De trekker nærmere og nærmere hunden, noen begynner kanskje og hope og sprette litt og så ringer de hunden inn litt etter litt.

Unngå kontakt med storfe hvis du har hund. Til og med en mann med en liten valp har jeg sett bli angrepet på denne måten.

En løshund kan lett bli trampet ihjel av en bøling storfe.

Dette skjedde en gang like ved der jeg vokste opp.

Min onkel var vidne til hva som skjedde.

 

Det var under krigen, tyskerne drev og bygget bunkere på en mark hvor det gikk kyr. (De bygget selvfølgelig ikke selv, det var det russiske og polske fanger som gjorde.)

Husdyrene var ingen problem før det dukket opp en tysk ss offiser med en stor sjeferhund.

Han ble raskt omringet av en hoppende og snøftende kubøling, men uansett hvor mye han ropte og viftet med armene så ble flokken bare tettere og tettere.

Til slutt trakk han pistolen sin og begynte å skyte i luften, men heller ikke det hadde noen effekt.

Mannen berget seg men hunden ble trampet ned i søla og det var slutten på den hunden.

 

Og hva gjorde tyskerne da?

Stilte opp fire fem tilfeldige kyr og skjøt dem?

Nei, det vet jeg ikke, men jeg tror ikke at hendelsen fikk noen følger for verken kyr eller bonde, da ville jeg nok ha hørt om det.

Men tyskeren lærte sikkert en lekse som ikke inngikk i pensumet til SS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.