Gå til innhold
  • Bli medlem

Første alenetur i Vestfold - tips?


Enja

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny her, mulig denne tråden ligger på feil sted, men bare å si ifra. [emoji5]

Jeg er ei jente i begynnelsen av tjueåra som prøver å "manne" meg opp til å komme over den kneika med å dra på telttur alene for første gang. Jeg drar med hund. Drømmen er å kunne dra på lengre turer i fjellet, både alene og med andre på sikt. Men først vil jeg prøve meg litt i nærmiljøet tenkte jeg. Så til saken - er det noen som har noen tips til steder i Vestfold hvor det er fint å telte, men som ikke er alt for langt til parkering (hvis det skulle skje noe, eller noe sånt..). Kan gå et stykke, men ikke mange timer første gangen helst. Har tenkt på Merkedammen, men der er det alt for mye folk synes jeg. Håper noen har noen tips til meg. [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parkere ved Trollsvann og gå inn til Åletjønn går an.

Trekker du deg litt fra stier og veier vil du være ganske så alene.

Jeg var mye der på 70 og 80 tallet men gikk da fra stavkjerka i Høyjord.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrimfjella er flott område med ikke alt for mye mennesker.

Da kan du enten parkere ved Ravalsjø og gå innover til Urstjern. Eller om du vil ha litt fjellfølelse kan du gå opp til Korstjern like nedenfor Styggemann.

Store Stølevann ved Ivarsbu skal også ha mange alternativer. Da parkerer du ved hjelp av beskrivelsen til Ivarsbu:

http://ut.no/hytte/3.1750/

Mitt råd til deg som helt fersk telter i skogen er å ta det på høsten. Da er myggen borte.

Sommeren er fine til å holde seg på fjellet. Enten om man telter, eller går hytte til hytte.

Utenom det, så er det veldig lite som kan gå galt på en telttur i skogen. Det er bare å komme seg ut og kose seg. Starter du med enkeltovernattinger, er det ikke være enn å bare sove ut, og komme seg hjem, evt. bare gå rett til bilen igjen og ta lærdommen med seg neste gang skulle du gjøre noe feil.

Normen er heller at man i alt for godt forberedt, og drasser på alt for mye(det er min greie ;) )

God tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartangen oppe ved Svarstad ,

er en fin plass. Gå til nordenden av vannet, der er det ei fin sandstrand med bademuligheter og fine teltplasser. Ikke langt å gå fra parkeringen, c en times gange. Stille og fredlig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.