Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda, ankomst via Rv 40


tiny

Anbefalte innlegg

Vi sitter å planlegger vår første tur på vidda, og har planer om å kjøre Rv 40 fra Kongsberg og opp over. Orginalt tenkte vi på å kjøre hele veien via Geilo og opp. Men det hadde ikke gjort noe å korte ned kjøretiden litt.

 

Det vi har som kriterie er å unngå de værste stigningene for å komme opp på "platået", altså ønsker vi å parkere så nærme tregrensa som mulig. Vi sitter å ser litt på kart, men føler det er vanskelig å finne et gunstig sted å parkere, da jeg antar at mange av veiene der man kommer seg opp, tilhører hyttefelt. Og at det kanskje ikke er like lett/poppis å hive fra seg en bil.

 

Det jeg fant er, Krukeåe, Nore og Uvdal:

http://norgeskart.no/?sok=kruke%C3%A5e#13/131945/6701532/+hits

 

Er det noen som kjenner til dette stedet, eller har andre forslag, for såvidt er og Rv7 Hardangervidda aktuelt, som tidligere nevnt.

 

 

Vi skal og prøve å ta en en natts tur, på vei over til Østlandet, fra Bergen, og tenkte å parkere på Sysendammen, gå over dammen, finne et lite vann og sove der en natt, for å teste utstyr. Har noen prøvd dette før ?

 

Setter pris på alle tips til innganger til vidda, der man kan kjøre de værste høydemeterene. Dette for å ikke helt ta seg ut og ødelegge opplevelse pga form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikker på at du kan kjøre lenger enn Solheimstulen. Det ville jeg sjekket nærmere først. En annen sak er at det er laaangt til lovlige fiskevann i det område. Bortsett fra det vannet som ligger ved Solheimstulen, men det er ikke særlig spennende om du vil til villmarka.

 

Et alternativ kan være å kjøre inn til Tuva turisthytte og starte å gå derfra. Er bompenger inn, men det var tidligere gratis å parkere der. Nå er det noen år siden jeg gikk inn derifra. Sparer noen mil i forhold til å kjøre til Dyranut og Tronsbu.

Skal du allikevel kjøre forbi Geilo og riksvei7 er det mulig å parkere inn til høyre ca 450 hundre meter etter Halne turisthytte. "Veien" er bare ca 100 meter hvor det er plass til noen få biler og der har jeg parkert gratis flere ganger. Bare kjør litt forsiktig hvis du ikke har høy bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Kjell, jeg skal ta å sjekke opp dine tips mot et kart. Greit å vite at det kan være kronglete og lite spennende. Om det blir noe fiske enda, er høyst usikkert, ikke har jeg utstyr og synes hele fiskekort greiene er en jungel.

 

@tomgri Det blir nok litt omvei for hovedturen, da vi har base på østlandet. Og den korte første turen, er mest for å måle egen form og sjekke ut utstyr, slik at man ikke bommer helt på hovedturen.

 

Vi har og sett litt på å parkere på Torsetlia, det hotellet der, og gå innover derfra. Bør kanskje høre med de om det er ok at vi tar en plass der over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal og prøve å ta en en natts tur, på vei over til Østlandet, fra Bergen, og tenkte å parkere på Sysendammen, gå over dammen, finne et lite vann og sove der en natt, for å teste utstyr. Har noen prøvd dette før ?

 

Setter pris på alle tips til innganger til vidda, der man kan kjøre de værste høydemeterene. Dette for å ikke helt ta seg ut og ødelegge opplevelse pga form.

 

Rundt sysendammen er det mange hytter og kanskje ikkje det mest naturskjønne området ettersom det tek ei stund å komme seg vekk frå dammen.Eg ville stoppa før, mellom Skuleviksstølen og dyranut og gått nordover. Då kjem du deg fort vekk frå vegen og det er fint å gå og masse små vatn og tjødnar her. Lett å finne parkeringsplass langsvegen her.

 

Bruk inatur.no til kjøp av fiskekort, det er det enklaste, oversiktleg kart og enkel betaling. Her ligg ikkje alle område ute. For hardangervidda sjekk:

https://www.inatur.no/sok#?q=eidfjord&f=%5B%7B%22felt%22%3A%22type%22%2C%22sokeord%22%3A%22innlandsfisketilbud%22%7D%5D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke fiske er viktig, og du vil ha en et greit overnattingssted underveis, så ville jeg stoppet på fjellovergangen før Sønstevatn. Greit å finne parkering langs vegen. Går man en liten halvtime utover Lufsjåtangen så er dere borte fra veien og kan være helt for dere selv.

 

(Tips til planleggingen: Bruk kartet på Finn.no/gulesider.no e.l. hvor det også er flyfoto. Når du har funnet et område kan du gå over fra kart til bildevisning for å lete etter parkering osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens, nå har vi litt å gå etter når vi velger ut et område.

 

Håper vi får til en kort tur i morgen, selv om det er meldt mye regn i området natt til tirsdag.

Også blir det nok å gå fra Torestlia/Dagali området, når vi skal på en lengre tur.

 

@Tor-Kjell, sitt forslag blir nok brukt til kort turen, det har vi alt kjøpt kart til.

 

Håper jeg får til et par korte tur tilbakemeldinger når turen er unna gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi velger Tuva fjellhytte, som start på turen vår. Men jeg klarer ikke helt å forstå meg på dette med fiskekort i området der, ser på inatur.no. Jeg finner ikke noe rett og slett.

Betyr det at det er fritt vilt ? Eller at det ikke er noe fiske der ?

 

Bør jeg spørre på fiskedelen av forumet ?

Kart ref: http://www.norgeskart.no/?sok=tuva#9/117016/6720823/+hits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

årsaken til at du ikke finner noe på inatur.no er at det er mye private vann rundt Tuva. Du får kjøpt fiskekort for noen av vannene rundt Tuva samt Skjerja. Disse kjøper du på Tuva. Kort for Skjerja kan du også kjøpe hos vakta på Skjerja ( nederste hytta). Lykke til

 

 

jens PetterPetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.