Gå til innhold
Elisabeth-81

Hund og flått

Anbefalte innlegg

Vi er ikke mye plaget med flått der jeg bor, men i går kravlet en jævel fra hunden min og over på meg. Heldigvis, kan man vel si, at den tok veien over på meg ellerså hadde jeg ikke oppdaget den. Hunden min har veldig tett pels så flåtten kan kose seg på han lenge før man oppdager den. Ga den forrige hunden min frontline, men syns ikke det hadde noen effekt. Men da var det heller ikke så mye flått så så lenge vi holdt oss i skogene hjemme eller på fjellet så var det ikke noe problem. Hunden jeg har nå elsker å bade, og når det er så varmt som nå har jeg ikke lyst til å nekte han det. De fleste flåttmidler mister vel endel effekt hvis hunden bader? Har hørt det har kommet en pille som gjør at flåtten dør når den biter seg fast. Noen som har erfaring med dette? Hva skjer i såfall? Slipper den taket når den dør eller blir den hengende i huden? Funker disse pillene?

Hva bruker dere for å forebygge flått? Og hvilke erfaringer har dere med de midlene dere bruker/har brukt? Mistet en hund for et halvt år siden (ikke pga fått) og er livredd for at min nye sjarmør skal bli syk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at flåtten vi dro med oss hjem fra tur i går ble "hentet" ved et lite myrvann i skogen der vi bor som hunden min elsker å plaske uti. Han går for det meste i bånd på denne tiden så han har ikke vært uti der på en stund. Men i går fikk han gå litt løs og da var det rett uti.

Myggmidler som vi bruker, som f.eks Myggolf kan man jo påføre flere ganger, men spot-on midler som er beregnet mot flått på hunder kan man jo ikke bare pøse på med. Når vi er på fjellet er det jo greit, der er det ikke flått (tror jeg, og om det er det så ikke fortell meg det). Men nå skal vi på sporkurs om 3 uker, på grensa til Sverige, ved Charlottenberg og der tror jeg det kan være litt flått. Må til vet å få ormepille dagen før vi drar, men har ikke lyst til å gi denne pilla mot flått dagen før en langhelg hvor jeg trenger en hund i topp stand, da kan man jo banne på at han får noen bivirkninger. Når jeg tenker meg om har vi egentlig ikke tid til noen bivirkninger før flåttsesongen er over. Jeg får høre med vet. hva hun mener, ellerså får jeg prøve noen vanlige myggmidler. Kom over en spray som heter Centaura, den er visst beregnet på hunder, hester og folk. Kanskje jeg skal prøve den. Tror ikke flått er et veldig stort problem her. Altså, er det ikke et stort problem i Lier så kan det jo ikke være det på Geithus heller ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det er like mye her i år som det var i fjor. Ingenting sammenlignet med sørlandet, men en er en for mye og jeg har plukket 2 som hadde satt seg og den som kravlet rundt i går. Nå tror jeg han fikk den ene i Hobøl i vinter/vår og den andre i Asker. Så da har jeg bare sett en her jeg bor, det er den ene for mye. Tror jeg har litt flått-angst :P Tar heller bivirkninger enn borrelia. Tror ikke han får noe bivirkninger av spot-on midler, men har heller ikke så god erfaring med dem. Jeg får prøve å huske å ringe veterinæren i morgen og høre hva hun mener.

Hunden til ei jeg trener med har sånn høyfrekvent dings, men som du sier @Skjult lenke - logg inn for å se den den tåler ikke vann. Har hørt så mye forskjellig om spot-on og halsbånd også, noen mener halsbånd tåler vann mens spot-on ikke gjør det og andre mener det stikk motsatte. Jeg er mer nervøs for borellia enn bivirkninger, passer bare fryktelig dårlig med bivirkninger nå. Nøye med pelsstellet er lettere sagt enn gjort når man har en overpelsa Lapsk vallhund som nekter å miste valpepelsen :P De som ev setter seg i ansiktet ser jeg fort, men jeg plukket en som må ha vært der en uke som satt på brystet. Det er nermest umulig å kjenne om det har satt seg en. Men sånn rett etter tur, vil det være fornuftig å dra over med karde selv om den langt ifra går ned til huden på pelsdotten? Bruker kam når jeg grer han, men den er grovtannet og tror ikke den vil dra med seg flåtten. Nå føler jeg meg som en småhysterisk hønemor. Skulle ønske man kunne bo høyt oppe på fjellet. Håper på en vinter med sprengkulde og lite snø her i lavlandet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har bodd i flått befengt område med min gamle hund - mye flått. Men hadde god erfaring me ex-spot som er nevnt her. Olje aktig og dryppes  pelsen, men tar noen dager før ordentlig spredt i hårene. Den skal du vist ha resept på eller få i Sverige på apotek uten - markpiller er også uten resept og billigere i Sverige. 

Markpille må tas hos veterinær og det skal stemples i passet at hunden har fått det. Mye greiere før, da man bare kunne fylle ut et egenerklæringsskjema, men tipper mange jukset med det. Så å kjøpe pilla i Sverige funker ikke lenger.

Det er veldig mye brukt i brukshundmiljøet over hele landet - og alle har bare gode erfaringer :)

Jeg bestiller fra en islending som sitter i Sverige og lager etter mål. Se på flatthalsband.com   :)

Dette skal jeg undersøke nærmere. Takk for tipset :) Aldri hørt om det før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Skjult lenke - logg inn for å se den Sendte en mail og ble anbefalt det billigste, det er det samme som du har. Det funker ikke når pelsen er våt. Det er litt dumt, men sier seg jo selv at elektrisiteten ikke lades opp mellom våt pels og stein. Er ingen vann han får bade i der vi går til vanlig uansett. Han blir jo så møkkete av det myrvannet han er uti om jeg ikke passer på. Vi kommer ikke til å oppsøke steder med mye flått for å få testet dette, men har hørt flere si at det fungerer så jeg har troa og er veldig glad jeg slipper de tradisjonelle flåttmidlene med de bivirkninger de kan medføre. Lest om hunder som reagerer kraftig på både spot-on og halsbånd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Skjult lenke - logg inn for å se den Jeg prøvde både flåtthalsbånd og dråper med såkalt dokumentert effekt på den forrige hunden min, men det hjalp ikke. Selv om det ikke er noen dokumentert effekt på ravhalsbåndet så er det mange som er fornøyd med det og da må det jo ha en effekt. Det fungerer på den måten at det dannes en elektrisitet mellom steinene og pelsen som flåtten skyr. Alternativt er å gi han den pilla som kom på markedet i år, men det er så lite flått her at jeg ikke tror det er verdt ev bivirkninger. Jeg har uansett bestilt et ravhalsbånd, det skader jo ikke å prøve. Så skal jeg høre med veterinæren hva hun mener om ev annen flåttbehandling. Vil jo tro hun har en viss ide om hvordan det står til med flått i området der jeg bor. Må jo uansett dit for å få markkur.

Om noen har erfaringer, gode eller dårlige, med Bravecto så vil jeg gjerne høre det. Har lest så mange tilfeller hvor hunder med mye og tett pels har reagert kraftig på dråper så det frister det veldig lite å prøve. Ikke veldig begeistret for et halsbånd med gift heller. Spesielt når han leker med andre hunder ser jeg en fare for at den andre hunden kan få i seg gift fra halsbåndet. Mulig jeg er litt paranoid, men jeg vil ikke at hunden skal bli dårlig, hverken av flåttmiddel eller flått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke gratis å få ting dokumentert og jeg tror det er mange produkter som har bedre effekt enn dokumenterte produkter, men at det ikke finnes penger til å finansiere år med forskning for å få det dokumentert. Blir litt som noen piller jeg fikk på sykehuset en gang, de skulle ha en smertestillende effekt. Smertene forsvant ikke, men jeg fikk kraftig kløe og utslett på ryggen. Dette kunne ikke legen forstå siden det ikke var en av bivirkningene. Så hvorfor begynte det å klø når jeg tok de og ga seg da jeg sluttet å ta de? Bivirkningen var kanskje ikke dokumentert, men den var der fordet. Samma gjelder effekten av ting. Selv om den ikke er dokumentert så kan den fortsatt være der. Dyr er ekstremt følsomme for elektrisitet og jeg har ikke problemer med å forstå at en liten flått vil holde seg unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Skjult lenke - logg inn for å se den Skjønner hva du mener, men i dette tilfellet blir det litt tungvindt. Skal på kurs på grensa (Norsk side), men må jo så klart over grensa og handle når jeg først er der. Så hunden min må ha markpilla før jeg drar hjemmefra, siden den skal tas senest 24 t før innreise i Norge. Litt dumt å dra over 20 mil for å kjøpe en pille billig. Med diselforbruket på bilen min blir det en dyr pille :P

@Skjult lenke - logg inn for å se den Veldig enig, det er grusomt mye dill dall i kjæledyrsbransjen. Men hva gjelder strøm og dyr så vet jeg dette fordi jeg er elektriker og vet bl.a at det er strengere krav mtp berøringsspenning der dyr oppholder seg enn mennesker. At fuglene overlever høyspenten er fordi man må ha to faser for å lage en krets og få strøm, de sitter bare på den ene fasen siden de 3 fasenen hanger med god avstand blir det hverken forbindelse eller overslag. Får en fugl derimot kontakt med to faser eller en fase og jord så er det ikke mer pip-pip igjen. Dette kan skje med større fugler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen steder på østlandet kryr det, der jeg bor har de heldigvis ikke tatt helt av enda.

Hva gjelder halsbånd så aner jeg ikke om det funker. Men det skader ihvertfall ikke å prøve :) Så jeg tenker et slikt halsbånd kombinert med pelsstell er verdt et forsøk. Så holder jeg hunden min unna steder med mye flått. Hadde jeg ikke hatt så dårlig erfaring med dråper så hadde jeg kjøpt det i Sverige, men syns ikke det har fungert tidligere. Den beste behandlinga er vel å flytte til Hedemark, der tror jeg ikke flåtten har kommet enda :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bor i Sør-Trøndelag og jeg har alltid vært skeptisk til å behandle mine hunder med giftstoffer. Tidligere har jeg sprayet de med aloevera og div giftfrie midler, men i vår synes jeg det var mer flått enn tidligere så jeg valgte å behandle de med flåttmiddel for første gang. Jeg har 4 Norske Lundehunder og jeg har gitt alle fire de nye flåttablettene Bravecto. Det er en tyggetablett som er grei å gi og effekten varer i 12 uker. Det har fungert veldig bra på mine hunder og jeg har ikke sett en eneste flått på hundene etter at de fikk tablettene. Hundene mine er ute i skogen flere ganger i uken :-)

Funker aloe vera? Har plukket 7 flått av min i år, det tror jeg er ny rekord. Vurderer sterkt å gi han tabletter neste år. Fikk dine hunder noen bivirkninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Min alaska husky er pluselig blitt til 2 AH. Hannen har stort sett aldri fått flått her i Oslo marka, men den ny tispe ser ut til å være en "flåttsamler"? Hun har på en kort periode fått en flått annen hver dag.

Som før nevnt hadde jeg go erfaring med exspot dråper pågamle hunden, som IKKE badet frivillig. Exspot halsbånd skal også være bra iflg vår nabo bikkje som var på sørlandet denne sommer.

Dette er veterinær artikkel her i Norge.

Hilsen

Elgen

Det er fantastisk når en hund plutselig blir to ;) Merkelig hvordan noen hunder samler mer flått enn andre. Tolleren her har ikke fått noen i år, mens den Lapske har fått 7, i fjor fikk Tolleren 2 og den Finske Lapphunden jeg hadde fikk ingen. Har mer eller mindre bestemt meg for å fortsette med dette Rav-halsbåndet ut sesongen (eneste dumme er at det ikke fungerer når pelsen er våt) og prøve Bravecto neste år. Men egentlig så satser jeg på 1 mnd med -30 og lite snø denne vinteren så flåtten kanskje dør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe @Skjult lenke - logg inn for å se den ja, alt er relativt vet du ;) Kommer nok til å prøve Bravecto neste år. 0 flått i fjor, 7 i år, jeg liker ikke utviklingen :P Nå har jeg også fått høre at svogeren min har fått borreliose og han har ikke fått mer enn 7 flått i hele sitt liv så da vil jeg heller gi hunden noe forebyggende. De er nok grundig utforsket disse tablettene, leste at de kunne få bivirkninger med engang og da jeg tenkte på å gi knerten noe mot flått var rett før vi skulle på sporkurs en helg og da ville jeg ikke at han skulle bli dårlig. Men neste år blir det nok pille så fort han har fått en flått, eller kanskje før også. Det kommer litt an på hvordan vinter vi får. Det skal ikke være så mye flått her som det er i år, men vinteren i år var jo ikke akkurat vinter heller så jeg tenker det har en sammenheng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.