Gå til innhold
  • Bli medlem

Tykt liggeunderlag


Imp

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å bruke bursdagspengene på et liggeunderlag, jeg er lei av å sove dårlig på tur :) Bruker Bamse fra før. Prisklasse 1000-1500. Hvor kan jeg få tak i et bra liggeunderlag til den prisen, i dag? Har mulighet til å handle på XXL, Gsport, ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camping livets "Svane madrass" er Exped Synmat eller Downmat.

Du får de i 7cm eller 9cm tykkelse, Medium størrelse (M) som er vanlig størrelse eller Lang og Bred (LW) om du ønsker det.

Forskjellen på Synmat/Downmat foruten tykkelsen er isolasjonsevnen (R verdi), vekten og prisen.

Etter at jeg kjøpte Synmat 7 i 2008 sover jeg som en stein på telttur.

Du får også Ultralette versjoner (UL) om du vil spare vekt men ofre slitestyrke.

XXL har ikke disse, men du kan få de fraktfritt levert fra f.eks fjellsport.no og med 15% fjellforumsrabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt bursdagspengene på Exped Downmat eller Synmat alt etter behov.

Evt. UL versjon for å spare vekt.

Finnes i mange størrelser og tykkelser, men tviler på at de butikkene du nevner har disse.

Xxl har Thermarest og Mammut, de finnes også i mange varianter. Ville ikke satset på noen med innebygd pumpe.

Pumpebag ala Exped er genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg skal på telttur i morgen, og MÅ ha liggeunderlag til da. Har derfor ikke tid til å vente. Skal se etter de på XXL da. Hvorfor ikke med innebygd pumpe? Er de på XXL ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet jeg også. Vet ikke hvor i landet du bor, men både outnorth og fjellsport har exped og de har vel et utsalgssted også. Ihvetfall har fjellsport det. Jeg har downmat 7 og er kjempefornøyd. Typen har 9 LW og mener han hadde klart seg fint med 7.

 

Integrert pumpe er en tålmodighetsprøve, er nok derfor @finnjpedersen fraråder det. Downmat 7 har integrert pumpe, det funker greit på varme sommerdager, men er ikke noe gøy på vinteren eller i dårlig vær. Jeg kjøpte med en pumpbag og da er underlaget blåst opp på no-time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet jeg også. Vet ikke hvor i landet du bor, men både outnorth og fjellsport har exped og de har vel et utsalgssted også. Ihvetfall har fjellsport det. Jeg har downmat 7 og er kjempefornøyd. Typen har 9 LW og mener han hadde klart seg fint med 7.

 

Integrert pumpe er en tålmodighetsprøve, er nok derfor @finnjpedersen fraråder det. Downmat 7 har integrert pumpe, det funker greit på varme sommerdager, men er ikke noe gøy på vinteren eller i dårlig vær. Jeg kjøpte med en pumpbag og da er underlaget blåst opp på no-time :)

Hvordan får du brukt posen på et pumpe-underlag ? Jeg prøve å bruke @tronn sin DM9 pose på mitt SM7 pumpeundelag (på eksos ventilen), men vi fikk det ikke til :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du brukt posen på et pumpe-underlag ? Jeg prøve å bruke @tronn sin DM9 pose på mitt SM7 pumpeundelag (på eksos ventilen), men vi fikk det ikke til :no:

 

Sikkert fordi dere er menn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (haha...sorry, måtte bare :P)

 

Man må ha en overgang http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/tilbehor-liggeunderlag/exped-flat-valve-adapter-til-schnozzel.html

og posen http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/tilbehor-liggeunderlag/exped-schnozzel-pumpbag.html for å pumpe opp DM med integrert pumpe.

De kan å ta seg betalt for ting. Vet ikke om det er likt på SM, men tror det er samme system på alle med integrert pumpe. Uansett må du ihvertfall få lufta inn gjennom pumpedelen og ikke eksosdelen.

Sett overgangen på den ytterste greia på posen og på "inngangen" på underlaget (der pumpa er) og pump ivei. Husk å lukke eksosventilen :P I madrassen er det også en ventil, om man klemmer på den når man har pumpet opp underlaget slipper man litt luft tilbake til pumpedelen slik at den ikke blir værende flat. Kan hende alle vet det, men jeg brukte litt tid på å finne det ut så da tenkte jeg at om fler er som meg så skal jeg ikke sitte og holde på en slik "hemmelighet" :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at vi var drittlei etter forrige tur og kastet de to gamle plastunderlagene ungene har brukt for å "tvinge" oss selv til å skaffe nye underlag til neste tur..de kan ta over våre bamser...ser jo at vi burde gjort dette før, lett å være etterpåklok.

 

Så vi trenger egentlig to nye. Men minsten kan klare seg med saueskinn hvis vi bare får et nytt i dag..

 

Jeg får bare ta en tur på XXL og vurdere det de har der. Hengekøye er nok uaktuelt dit vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at vi var drittlei etter forrige tur og kastet de to gamle plastunderlagene ungene har brukt for å "tvinge" oss selv til å skaffe nye underlag til neste tur..de kan ta over våre bamser...ser jo at vi burde gjort dette før, lett å være etterpåklok.

 

Så vi trenger egentlig to nye. Men minsten kan klare seg med saueskinn hvis vi bare får et nytt i dag..

 

Jeg får bare ta en tur på XXL og vurdere det de har der. Hengekøye er nok uaktuelt dit vi skal.

Jeg har aldri angret på ting jeg har kjøpt etter mye og nøye undersøkelser. Jeg har angret i 80% av tilfellene jeg har "tatt en tur" til en butikk for å finne noe. Jeg vil slenge meg på anbefalingen om å vente. Bruk heller mye tid denne gangen på å finne steder å ligge hvor det er mykt underlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er mange sportsbutikker som fører Exped, da. Regner med at du siden det er XXL i nærheten også er andre sportsbutikker der du bor. Synmat UL 7 i medium får du vel for under 1500,-

 

Har du forslag til hvem? Jeg fant ikke ut noe via googling, bare netthandel.

 

Ja, vi kjører innover til Oslo straks, så utvalget er rikelig, men vi har med to barn, og da kan vi ikke bruke tid på å lete etter de selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle tips og råd. Vi rakk ikke Oslo Sportslager, det stengte ti sekunder etter at vi sjekket åpningstid, og da var vi på Sandvika. Så det ble XXL og vi endte på Thermarest. Spent på hvordan nattesøvnen til helgen skal bli! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.