Gå til innhold
  • Bli medlem

netthandel- moms


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte nylig en Trekmates hengekøye fra Danmark på som netthandel, for å ha en mer behagelig og profesjonell køye på hytte istedet for den stripete Jysk modell. Jeg er sjeldent på tur i skogen - mest på høyfjellet uten treer, men kanskje jeg forsøker overnatting i den likevel.

 

Den kostet 223,20 nkr. uten moms fra Dk. Hertil kom frakt på 85 nkr. i alt 308,20 nkr.

 

Jeg skal selvfølgelig betale norsk moms 25% av varen = 55,80 kr. Men jeg kan se at jeg har betalt moms av både varen + frakt = 77,05 kr.  

 Jeg mener, at det er prinsipielt feil å skulle betale moms av frakt/porto. Jeg forstår godt at post-tollekspeditøren har valgt den enkle løsning å ta 25% av sluttsummen på faktura.

 

Det er jo ikke noe stort beløp, jeg vil klage over, men mange gjør mye dyrere kjøp på internett. 

 

Hertil kom selvfølgelig også tollbehandlings gebyr på 135 kr. hvilket jeg godt viste på forhånd. 

 

Samme feil skjer regelmessig også ved innenrikshandel, hvor noe blir sendt til en. Da skriver firmaet faktura på varen + porto + moms. Firmaet vil jo ikke ha betalt moms av frimerkene, men oppkrever moms herav av meg. Firmaets momsregnskap med inngående og utgående momsregnskap blir da feil og de vil i prinsippet avregne for mye moms til staten.

 

Noen revisor-regnskaps-BI-kyndige på Forum må meget gjerne korrigere meg om jeg tar feil - og i øvrigt kommentere.

 

Hilsen

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal dessverre beregnes moms også på frakten når 200 kr grensen er overskredet.

Tollvesenet har forøvrig en importkalkulator, der velger du også varetype. Er det en vare som også er tollpliktig så blir dette også regnet ut.

Noen steder der jeg har handlet fra i utlandet har deklarert frakt som en del av totalbeløp slik at jeg har kommet over 200 kr grensen. Da har det holdt å maile kvittering til Postens kundesenter ( etter først ha ringt) så har de slettet moms og fortollingsgebyr når de har sett at verdien skulle være under 200.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt er det riktig at et beregnes mva av frakten også.

 

Det jeg lærte da jeg tok utdannelse innen faget var at alle kostnader påløpt før fortollingstidspunktet skulle være med i bergningen. I teorien kan du be dem spesifisere frakt til Norge + innenlandsfrakt etter at varen er fortollet og den siste delen skal da i teorien ikke være med i mva grunnlaget.

 

Når det gjelder toll er det i Norge kun tollsats på klær og mat. Det meste av friluftsutstyr regnes ikke som klær, men som sportsartikler under kapittel 95 i tolltariffen (Leketøy, spill og sportsartikler samt deler og tilbehør dertil). Det er ikke toll på kapittel 95. Særavgifter kommer alltid i tillegg, men det er det stort sett bare på helsekadelige ting som alkohol, tobakk og biler/ bildeler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tillegg til mva på varens verdi + frakt kommer også postens fortolligsgebyr på 135 vis varens verdi er under 1000kr, vis verdi høyere enn 1000kr er gebyr kr 270. Har selv fortollet via tollvesenet sine nettsider, men det nytter ikke da posten tar gebyret uansett og ved verdi over 1000kr må man innom tollkontor vis man selv skal foreta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert handlet en umasse forskjellig på nett, både ebay og utenlandske butikker. Som nevnt flere ganger allerede, så er det riktig. Men min erfaring er den at det glipper gjennom mye.. Så mye faktisk at jeg syns det er verdt å gamble dersom totalsummen hjemsendt blir tilnermet lik norsk pris. Men for all del, vi snakker ikke 50/50. Siste tilfelle mitt var her ifjor da jeg handla traktordeler fra UK. Totalprisen derifra var ca.4200kr. Så jeg skulle havne på røffly 5500, som forsåvidt var 2000 billigere enn fra økonomideler i Norge. Plutselig lå delene i posten, og jeg har hverken sett eller hørt noe om momsen på dette. Prisen på ca. 450 pund var tydlig på pakkseddelen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert handlet en umasse forskjellig på nett, både ebay og utenlandske butikker. Som nevnt flere ganger allerede, så er det riktig. Men min erfaring er den at det glipper gjennom mye.. Så mye faktisk at jeg syns det er verdt å gamble dersom totalsummen hjemsendt blir tilnermet lik norsk pris. Men for all del, vi snakker ikke 50/50. Siste tilfelle mitt var her ifjor da jeg handla traktordeler fra UK. Totalprisen derifra var ca.4200kr. Så jeg skulle havne på røffly 5500, som forsåvidt var 2000 billigere enn fra økonomideler i Norge. Plutselig lå delene i posten, og jeg har hverken sett eller hørt noe om momsen på dette. Prisen på ca. 450 pund var tydlig på pakkseddelen også.

Jeg har samme erfaring. Har handlet over 400 ganger på eBay de siste årene og utallige ganger på andre nettbutikker (DX, Alibaba, ultralightoutdoorgear.co.uk osv) og ofte kommer pakkene rett i postkassa uten moms og gebyr selv om de er merket med høyere pris enn 200 NOK. Men jeg prøver uansett å kjøpe ting som kommer under grensen eller legge til litt varer når jeg først er over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet nylig noe fra USA hvor frakten var $104.

Sendte dem en mail og ba dem sendte med USPS istedet da det MÅTTE bli mye billigere. Ja da, ikke noe problem sa de, vi sender alltid internasjonele ordre med USPS og vi krediterer deg diffen på det som er belastet kortet ditt.

Fint tenkte jeg.

 

Pakken kom i posten 3 uker senere og mva var beregnet utifra totalpris inkl. $104 i frakt.

Hjelper lite at de krediterer diffen når de ikke retter papirene. Nå var det ikke snakk om kjempesummer her, men ergelig alikevel, så jeg sendte dem en ny mail og gjorde oppmerksom på at de måtte passe på at papirene reflekterte den faktiske fraktsummen for fremtidige ordre til Norge pga importreglene våre.

De var veldig medgjørlige (som jeg alltid erfarer når jeg handler med Amerikanere) og kreditterte $20 ekstra i tillegg til diffen.

At de ikke kreditterte diffen rett etter at de sendte pakken er en annen sak. Det spørs kanskje om det hadde blitt kredittert noe i det hele tatt om jeg ikke hadde varslet dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenspeiler også mine erfaringer. Jeg har en "mal" lagret på e-postkontoen min, som jeg legger ved som dokument ved en bestilling, samt forklarer fint i mailen at jeg bor i Norge, og det er visse små faktorer jeg ber selger ta hensyn til, om det er mulig for hans del. Der nevner jeg også denne 200kr-grensen, og mange ganger, om prisen ikke er voldsomt høyt over, så kan selger finne på å sette totalpris til 30$, eller 20£. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funker som oftest, men tollerne står fritt til å overprøve fakturaen som følger forsendelsen (gjelder antakelig sjelden småpakker med friluftutsyr).

De tollerne som holdt skole for oss sa at de veldig ofte brukte nettsteder som mobile.de for å bestemme verdien på et importert motorkjøretøy om de "synes" fakturaen virket kunstig lav. Da var det ingen kjære mor - et snitt på det som lå ute på mobile ble lagt som import grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert handlet en umasse forskjellig på nett, både ebay og utenlandske butikker. Som nevnt flere ganger allerede, så er det riktig. Men min erfaring er den at det glipper gjennom mye.

 

Da er du heldig. Vi har aldri sluppet unna.

Noen produsenter skriver uoppfordret et lavere beløp på fakuraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.