Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett kokesystem til både matlaging og vannkoking


erstokke

Anbefalte innlegg

Har to gassbrennere til å skru på gassboks (en gammel powercook og en nyere Fire maple) og noen rester av et gammelt stormkjøkken. Har sett at msr Reactor og jetboil er populært. Men hva tar dere med når det skal bli matlaging i tillegg til vannkoking? Vi er som regel 2 personer på tur.

Jeg synes jeg trenger å ta med

Et kokekar til mat

Noe å varme vann i (som alltid er ren)

Stekepanne

Helst vindskjerm

Kanskje en Trangia med gassbrenner, eller har dere bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange ulike primusvarianter, men det jeg oftest tar med meg på dagsturer er mitt gamle Trangia stormkjøkken med gassbrenner. Det er rett og slett enklest og fungerer veldig bra under de fleste forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia med gassbrenner er mitt førstevalg! Da har jeg med en kjele og kaffekjelen. Kaffekjelen er alltid ren. Som ivrig fisker har jeg med en dedikert stekepanne i tillegg som brukes også på bål.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia med gassbrenner er mitt førstevalg! Da har jeg med en kjele og kaffekjelen. Kaffekjelen er alltid ren. Som ivrig fisker har jeg med en dedikert stekepanne i tillegg som brukes også på bål.

:)

 

Alltid ukult å ha laget seg kaffe, og så finne ut at "noen " har kokt fisk i kaffekjelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med flere her: Trangia, men med multifuel-brenner (duger også om vinteren) eller med gass.Jeg har med Optimus Nova brenner. 

 

Fordi den står stabilt, har vindskjerm, så den virker i blest = stormkjøkken! Meget bra varme utnyttelse, hvor varmen stiger opp langs gryten (= Nansen kjele prinsippet).

 

Jeg bruker ultralight modellen med 2 gryter og stekepanne UTEN kaffekjelen, for det kan du jo koke i en av grytene. Du kan gjøre et vedtak om fisk er forbudt i minste eller største gryten.

 

Ikke det aller letteste, men ca. 900g? + brenner hvor du har alt. Når man leser om andre kokesystemer er det sjeldent inkl. 2 kjeler og panne og vindskjerm!

 

Trangia holder flere generasjoner, hvis du passer litt på. Min gamle ble bulket av bil, men med litt oppretting var den like fin, så nå har min sønn den.

 

Hilsen

 Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe. så han bruke kaffekjelen som stekepanne til fisk  :fear:

 

Nei, nei...Han koker fisken i kaffe!

 

 

Fra spøk til noe annet..

 

Når det er 2 på tur med stormkjøkken med gassbrenner inkl. 1 av kjelene, stekepanne og kaffekjele blir vekta  ca 1200 gram delt på 2= 600 gram. Det er jo ikke så tungt.

 

Mitt Optimus weekend set med brenner er vel ca 430 gram. Det er uten "dedikert" kaffekjele. Det settet er for lite for 2 personer om man skal "steke og brase" litt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia har veldig mange varianter av kokesett, og alle kan visstnok leveres med gassbrenner. Problemet er at ingen butikker kan sitte med alle disse variantene på lager eller nettside.

Jeg har bestilt TRANGIA 25-7UL/HA Gasolbrännare fra cdon.no til kr 809,-. Da er kjeler og stekepanne i "hard anodized" som vel kalles "eloksert" på norsk, mens vindskjermen er i vanlig aluminium. Dette ble så billig at jeg bestilte et kokesett i den lille 27-serien også (7-8UL/HA), uten gassbrenner siden den kan flyttes mellom settene. Outnorth har også godt utvalg av Trangia.

Så nå får jeg full fleksibilitet og kan ta med så mye eller lite jeg ønsker. 640g for det minste settet med bare en gryte opp til rundt kiloen for det største settet. Begge med gassbrenneren (som veier litt mer enn spritbrenneren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.