Gå til innhold
  • Bli medlem

8000 m


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om en 8000m høsten 2015. Så langt høres det ut som cho oyu er mest nærliggende, men er åpen for andre forslag. Har stadig kontakt med Dan Mazur i Summitclimb i forhold til i hvilken grad turen skal være "full pakke" løsning eller det han kaller "basic Climb", d.v.s at en lager mat og organiserer en del selv oppe i fjellet. Dette står beskrevet på deres hjemmesider.

I dag har jeg ingen norsk klatrepartner, noe jeg ville satt pris på. Det ville vært fint å ha en å planlegge sammen med og forberede en slik tur sammen med. Går du med lignende planer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Cho Oyo som en drøm som muligens blir realitet en gang der fremme - men høsten 2015 er ikke tiden for meg, det vet jeg allerede nå. Vært 3 turer til Himalaya, gikk Imja Tse for 2 måneder siden, det var for meg en liten forberedelse på eventuelt å nå Cho Oyo engang :).

En av de tingene jeg tenkte på både før og da jeg var på Imja turen var at jeg til tider savnet klatrepartner, det er så mye hyggeligere å ha noen å forberede seg med og ikke minst dele opplevelsene ila turen med. Både opp- og nedturene, for det blir endel av begge deler underveis tenker jeg ;)

Ønsker deg riktig lykke til med planlegging og trening, håper du finner noen som har samme plan og at dere opplever Cho Oyo summit neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Får jeg spøre om hva en slik tur koster?

En Everest tur koster gjerne rundt 500K, men Cho Oyo har vell ikke de samme avgiftene. Tør jeg tippe 200K ?

Cho Oyo er vell også ganske trafikkert på lik linje som Everest, ettersom den regnes som den letteste "nybegynner" 8000m toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på Everest er det store prisvariasjoner på Cho Oyu. Dersom en skal ha "full pakke" med guider og mat/telter osv, starter prisene på rundt 13000 $ pluss flyreise. Om en skal ha et vestlig selskap med europeeiske guider kan en muligens doble prisen(?) Om en ønsker å ta seg av mat og telt fra basecamp og opp selv, finnes det rimeligere løsninger helt ned i 6600 $ pluss fly. Jeg er overbevist om at en kan få en minst like fin opplevelse der borte uten å kjøre Rolls Royce. Når det gjelder sikkerheten, så er det ikke slik at en kan kjøpe seg fri fra skredfare og dårlig vær. De tingene blir vurdert uavhengig av hva en betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på Everest er det store prisvariasjoner på Cho Oyu. Dersom en skal ha "full pakke" med guider og mat/telter osv, starter prisene på rundt 13000 $ pluss flyreise. Om en skal ha et vestlig selskap med europeeiske guider kan en muligens doble prisen(?) Om en ønsker å ta seg av mat og telt fra basecamp og opp selv, finnes det rimeligere løsninger helt ned i 6600 $ pluss fly. Jeg er overbevist om at en kan få en minst like fin opplevelse der borte uten å kjøre Rolls Royce. Når det gjelder sikkerheten, så er det ikke slik at en kan kjøpe seg fri fra skredfare og dårlig vær. De tingene blir vurdert uavhengig av hva en betaler.

Hva er det man får for de $6600 opp til base camp da ? Sherpa ?

Eller er det ikke lov til bare å fly dit, leie en sherpa eller to på gata og legge avsted ? (må man ha lisenser etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnaden 6600$ er hentet ut av Summitclimb sin prisliste og innebefatter all organisering, alle tillatelser, reise opphold og måltider mellom Kathmandu og basecamp, yak-transport av utstyr helt fram til Advanced bc, radiokomunikasjon med ledelsen tilenhver tid, medisinsk utstyr og tilgang til alle faste tau i fjellet. En er selvfølgelig en del av et team og kan dra fordeler av det dersom noe ekstraordinært skulle intreffe. Alt dette kan en lese ved å gå inn på summitclimb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan ikke vise til noe lang meritt-liste på høye fjell utenom Norge, men da jeg var på Aconcagua i fjor var konseptet i stor grad selvstyrt. Vi hadde stor hjelp av en som hadde vært der flere ganger tidligere, men planla turen selv. Vi var tilknytta en Service provider, men ordna mat og telt og kommunikasjon fra basecamp og opp selv. En kan vel si at det var litt likt det jeg har oppfattet at "basic Climb" er.

Vi møtte mange grupper med folk som var med på fullpakke løsninger. Kan ikke si at jeg misunte dem, llikevel tenker jeg at det er en stor trygghet å være knyttet til en gruppe, og kunne få råd og mulighet til å diskutere opplegg med. For ikke å snakke om hjelp til de praktiske tingene fram til fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Aconcagua alene selv, og senere på Everest med Mazur. Tor jeg vil anbefale deg å ikke gå for basic climb alternativet. Men det er vanskelig å si 100% fordi jeg ikke har vært på Manaslu, Cho Oyu osv. Prøv å skriv til folk herinne som har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar din anbefaling til etteretning. Vil selvfølgelig også gjerne høre fra de som har erfaring med Mazur fra de andre 8000m. Men Thorbj81: gikk du Basic Climb på Everest? I så fall ville det vært interessant å høre mer om dine erfaringer. Hva var negativt? Hvilke momenter gjør at du ikke ville anbefalt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kort sagt den ekstra energi og tid det tar å lage mat, smelte snø, sette camp opp osv. jeg tenker på. Klatret basic på Aconcagua, men ikke på Everest. De, som tok basic varianten fra summitclimb på Everest holdt ikke lenge. Aconcagua og +8000 kan ikke sammenliknes.

Ser at basic clim faktisk er halv pris, og at de skriver: 

 

  • Other necessary services and supplies (ie: extra yaks, trek services, basecamp meals, high altitude services and equipment), may be purchased and hired at minimal expense. We offer basic climb "packages" as noted below, or, we can furnish individual items such as tents, stoves, gas, food, etcetera.

Å ha et ferdig oppsatt telt, eller mat tilberedt har utrolig mye å si. Kanskje du kan sjekke med Mazur om det eller annet kan ordnes, hvis du bestemmer deg for basic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et oppklarende svar Thorbj81. Jeg er fullstendig klar over at det er mye mer krevende å gå "basic " varianten. Jeg ville ikke tenkt tanken om jeg ikke hadde hatt troen på meg selv. Veit selvfølgelig at det kan oppfattes som arrogant, men jeg vil helst bære mitt eget utstyr oppe i fjellet, og ordne mye selv. Det er påenmåte litt av greia. Akkurat telt er jeg enig i at det hadde vært kjekt å hatt ferdig oppe i fjellet, så jeg vil vel se mer på den muligheten.

Skulle vel anta at litt av grunnen til den lille responsen på dette innlegget, er at flertallet av de som reiser til Cho oyu har andre tanker rundt dette enn meg. Det er klart at jo mer hjelp man skaffer seg, dess større blir sjansen for å nå toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ødelegge moroa, men har du noen gang tenkt over hva alt over 2500 meter kan gjøre med kroppen din? Ta et google søk på hypoksi og permanente hjernelesjoner som omtrent 100% av alle som driver med ekstremklattring må betale med for å komme opp i sånne høyder, og det er ikke bestandig man har på seg surstoffmasken på turen.

 

 

http://www.scientificamerican.com/article/brain-cells-into-thin-air/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke satt av så mye tid og penger på et basic-climb opplegg. Ser greia med å gjøre og mestre alt selv, men under de forholdene så har normale folk mer enn nok med å skaffe kroppen hvile, og du har ikke så mye overskudd til å bære ekstra kilo og holde på med teltrutiner.

 

Hvis det er litt av opplevelsen for deg, ville jeg kanskje funnet en mer teknisk 6000-meter - det kan du få til for en brøkdel av prisen og den tiden det tar å akkllimatisere seg for 8000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greia med å gjøre og mestre alt selv, men under de forholdene så har normale folk mer enn nok med å skaffe kroppen hvile, og du har ikke så mye overskudd til å bære ekstra kilo og holde på med teltrutiner.

Nogle vil kanskje sige, at om en ikke klare å gjennomfører turen for egen maskin, da har man valgt feil fjell... Men noen vil også sige at det er meningsløst å "bestige" et fjell om man må gå å dra i fikserte tau med 100 andre turister på veien til toppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lite bekledning er det ingen tvil om at dette er folk som har vært på trekking. Fikk forståelsen av at de fleste omkomne var i Annapurna området på en trekkingrute med fjellpass opp mot 5500m. Tror en skal være forsiktig med å trekke paralleller mellom de som guider/bærer på disse strekningene kontra de som oppererer på 8000 m toppene. Ville ikke tro at det fantes så "billige" selskaper i den høyden at de ikke tar seg rå til skikkelig klær. Det som ofte skiller dyre selskaper fra de billige er hvor mange vestlige lønninger som skal betales, både i form av guider og organisatorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er uansett farlig for kroppen å leve et opplevelsesrikt liv. Å ta en skikkelig fest med godt i glasset, dreper også store mengder hjerneceller!

Det viktigste er å leve livet mens man har det.

Dæven Petter! Du har så rett! Men ikke si det til kona di.....

Som klatrekompis kjenner jeg deg som en usedvanlig sterk og høydesterk klatrer, så med gode forberedelser og apparat i bånn klarer du det meste, det er jeg sikker på. Også Cho Oyu (og Everest om det skulle bli neste steg).

Hold meg informert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.