Gå til innhold
  • Bli medlem

ZPacks Hexamid Solo-Plus - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Tull i Tollen...

 

"

Hei

 

Sendingen veier kun 3 kg ut fra faktura kan se det ut til at dette er flere sendinger.

Har du sendingsnr på evt de andre pakken / ene

 

MVH

Postfortolling

"

 

Posten tror visst ikke det er mulig å få en pakke med telt, ryggsekk og regntøy til å veie under 3 kg. Voldsomt hvor mye styr det skal være med ultralett utstyr...

De gjør det sikkert bare for å være behjelpelige, men det er drit irriterende når det er feil og fører til forsinkelser :frantics:

Eller står jo kolli eller package X av X på adresselappen når det er flerkollisending, så de burde klare å se om det er en kollo eller flere kolli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umm....ok, er ikke ubetinget enig, men kjøper den for enkelhets skyld :D

 

Muligens en kan oversette det med uvær.

 

 

Det engelske ordet «storm» blir ikke bare brukt om vindstyrke. På amerikansk-engelsk blir «storm» ofte brukt om det vi på norsk kan kalle «uvær». Eksempel på dette er «thunderstorm» (tordenvær), «hailstorm» (haglbyge), eller «rainstorm» i tilfeller med kraftig nedbør. En «ice storm» kan endatil være vindfri og relativt nedbørsfattig, men er heller særtegnet med uvanlig sterk isdanning. Denne fortolkningsforskjellen gjør at dem som ønsker å lese tilsvarende artikkel «På andre språk» her til venstre, ofte vil finne artikler med noe annet innhold enn den norske. På engelsk brukes ofte windstorm om det vi kaller storm. Styrke 10 på Beaufort-skalaen omtales også som «whole gale» på engelsk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det sikkert bare for å være behjelpelige, men det er drit irriterende når det er feil og fører til forsinkelser :frantics:

Eller står jo kolli eller package X av X på adresselappen når det er flerkollisending, så de burde klare å se om det er en kollo eller flere kolli.

 

Problemet er så snart det skjer et unntak virker det som de gir blaffen i at det er en ekspresspakke, da har de noe å skylle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull i Tollen...

 

"

Hei

 

Sendingen veier kun 3 kg ut fra faktura kan se det ut til at dette er flere sendinger.

Har du sendingsnr på evt de andre pakken / ene

 

MVH

Postfortolling

"

 

Posten tror visst ikke det er mulig å få en pakke med telt, ryggsekk og regntøy til å veie under 3 kg. Voldsomt hvor mye styr det skal være med ultralett utstyr...

 

Dagens latterkule - det kan ikke være enkelt å være toller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens latterkule - det kan ikke være enkelt å være toller :)

 

Måtte ringe de for å forklare det, virket ikke som det holdt med mail. Men etter litt purringer er det nå heldigvis gjennom tullen og på vei til Stavanger.

 

Har du fått ditt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu står teltet i hagen. Rene ballsalen for lille meg, plass nok for to. Artig å se hvordan ponchen smatt på plass. Nå er det bare et sår under foten som må bli brukbart, så blir det fjelltur.

Bilder? Førsteinntrykksrapport?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykk:

- 2/3 av volumet til SMD Skyscape Trekker... mer plass i sekken... å nei!

- ja, dette kan jeg dra til fjells med

- lurer på hvordan kondensen blir

- ja, det var lurt å ta med "storm beak"

- spent på hvordan det oppfører seg i vind

- ponchoen kan festes på (minst) to måter

  - begge ender strammer slik at det blir en liten vegg

  - i midtstanga slik at den ligger flatt

 

Bilder av telt i hage... nei, må ut på tur før det blir bilder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av telt i hage... nei, må ut på tur før det blir bilder :)

 

Næææh, klart mann må ha hagebilder, er mann nerd så er man nerd...

 

post-13206-0-09995600-1409761110_thumb.j

 

post-13206-0-07451900-1409761151_thumb.j

Litt mysing, den tynne teltduken skygger ikke mye for sola...

 

post-13206-0-12288400-1409761159_thumb.j

God plass til sko og annet utstyr under extended beak

 

post-13206-0-92696400-1409761167_thumb.jpost-13206-0-23484900-1409761177_thumb.j

post-13206-0-49860100-1409761186_thumb.jpost-13206-0-62375800-1409761194_thumb.j

 

Dette var første gang jeg slo det opp, hadde staven litt for lav og noe mye vinklet hvilket medførte en noe lav oppslåinng pitch.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette på førsteinntrykket:

- teltet MED bunnduk (poncho) tar litt mer plass i sekken enn SMD Skyscape Trekker. Forskjellen er at nå får teltet og ponchoen plass i samme lomma på sekken... noe som betyr at nå slipper Grimner-med-ti-tommeltotter å brette sammen ponchoen

 

Håper på litt dårlig vær etter fredag/lørdag.

 

Tror nerdekredden er godt på plass for alle som vet hva cuben er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har teltet fått sin første 4 netters fjelltur. Tror jeg kommer til å bli glad i dette teltet, men veldig anderledes fra et Helsport telt eller tilsvarende.

Første to nettene var det vindstille og jeg måtte slå opp teltet på vegetasjon siden det ikke var så mange alternativ. Det ble derfor noe kondens på innsiden av duken, men ikke så mye at det var noe problem. Begynte å blåse opp på morgenkvisten andre natta og da kjente jeg 2-3 dråper som ble ristet av duken, men det var ikke så mye at soveposen eller noe annet ble vått. Tredje natta var det vind og regn og da var ytterduken helt tørr på innsiden.

Bunnduken er veldig glatt mot exped underlaget mitt og jeg skled litt bakover i løpet av natta når jeg ikke hadde helt flatt underlag. Dette er selvsagt ikke teltet sin feil, men jeg kom nærme nok ytterduken til at det ble litt vått i fotenden. Brukte en lett bivy over soveposen så posen ble ikke våt da.

Fjerda natta valgte jeg en dum teltplass hvor vannet samlet seg i løpet av natta (regnet helt hinnsides). Hadde det ikke vært for at jeg hadde lagt noe over bunnduken på ene siden tror jeg faktisk jeg hadde holdt alt tørt, men vannet rant inn her og jeg våkent til 5 cm vann i bathtuben. Under duken lå jeg i 10 cm, så tror ikke det er mange telt som hadde holdt vannet ute her. Så dette var mer min dumhet enn teltet sin feil.

 

post-13206-0-13605700-1410251673_thumb.j

 

post-13206-0-54412000-1410251681_thumb.j

 

post-13206-0-85919800-1410251692_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for første rapport. Bare litt misunnelig fordi min fjelltur ikke blir noe av (tips: ikke vent på nytt telt og ikke skad foten dagen før du får teltet), nå blir det en labbetur i Østmarka i stedet...

 

Glatt bunnduk? Rene skøytebanen. Jeg håper jeg har løst det. Siden Multimat har disse fine, lange snorene i ene enden, så kan underlaget fortøyes i bunnduken. Forhåpentligvis en farbar løsning.

 

Ja, det har vært tørt i sommer, så da blir det fristende å slå leir på den paddeflate gressflekken med alle de bare steinene rundt... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I mørke kan kløner forveksle toppforsterkningen med forsterkningen for det ekstra taket (eller forteltet).

Det viser seg ved at vandrestaven ikke står samme hva du gjør. Dette er noe jeg må passe på fordi jeg er en slik kløne - i alle fall med hodelykt.

 

To konfigurasjoner: stav rett opp og stav på skrå. Første gir en dør som heller ut og slik er mindre utsatt for regn. Antagelig også riktigere belastning på staven, men litt mindre plass.

Nr to gir dør rett ned og mer gulvrom.

 

Jeg gjorde som Joe viser i videoen sin: de to endene plugges først, med slakk på en av linene tilsvarende 20 cm.

Det ble vinglete (antagelig rimelig håpløst i litt vind), så jeg plugget midtre front med masse slakk.

Det gav nok spenning i duken til at staven fikk "feste" og det ble en enkel sak å feste døra.

Etter det er det å feste de andre to eller seks snorene.

 

Første natta var det antydning til et tynt lag kondens, men ingen dråper. Lå på en åskam under svære furuer med ca 2 cm lyng og jord over fjell, så allverdens sjanser for kondens var det ikke.

Følte at den brede døra hjalp med lufting. Hele baksiden på teltet er jo i praksis netting.

Andre natta var noe verre med dråper over det hele. Men det som rant, det rant pent ned på sidene. Så var det opp til meg ikke å dunke borti duken.

Teltplassen var midt i en dyp dal, ved en elv og på en tykk gressmatte. Betydelig kaldere denne natten. Det var på med lue og ekstra trøye i 2-tiden.

Fikk ristet av en god del av vannet, men det dryppet av sekken resten av dagen.

 

Ponchoen gjør jobben som bunnduk. Men jeg er litt i tvil om hvordan det går når teltet settes opp i regnvær. Blir kanskje vanskelig å unngå vann her og der. Tiden vil vise om min vurdering holder - noe den i slike saker sjelden gjør.

 

Rart med halvt gjennomsiktig telt, men jeg likte det. Mørkt nok når det er mørkt, vekkeklokke når det er på tide å stå opp og månelyset i trekronene lager skyggespill...

 
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk sjeldent jeg måtte flytte endepluggene, men hjørnene og baksiden måtte jeg ofte justere litt etter at alle bardunene var på plass. Med vind bakfra fant jeg fort ut at det var nødvendig å feste baksiden før forsiden for at det skulle gå greit å få det opp, men da gikk det også fint. Kan evt justere plassering etter at framsida er bardunert opp.

 

Til neste sommer regner jeg med å kombinere det med en veldig lett tarp for å skygge for solen. Ihvertfall om jeg skal til nordnorge igjen med midnattsol. Ellers er det jo flott å sette teltet opp med døra mot øst så mann kan ligge på morgenen og nyte soloppgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.