Gå til innhold
  • Bli medlem

Aggressiv fjellvåk


subishi

Anbefalte innlegg

Hei

 

På fjelltur i Forollhogna (mellom Hedmark og Sør-Trøndelag) gikk jeg og hunden ned fjellet ved siden av ei fjellhylle. Plutselig flakser det opp to store fugler fra fjellhylla. Famler etter kikkert og kamera der de sirkler 50 meter oppi lufta. En kort lykkerus snur seg til en mindre hyggelig opplevelse.

 

Den ene sirkler seg rundt meg og hunden. Den stuper ned til 15-20 meters høyde. Vi går raskt bort fra stedet - men fjellvåken følger oss. Den stuper mot oss for å skremme, og lager noe voldsomt til lyd. Siden arten er helt ukjent for meg, blir jeg engstelig for at den skal hugge tak i oss, og vi setter på sprang. Vi løper kanskje 700 meter, mens fjellvåken sirkel lavt over oss. Tilslutt stikker den.

 

På wikipedia heter det at: "Fjellvåken er aggressiv ved menneskelig aktivitet nært reiret. Da flyr våkene rundt og skriker. De kan til og med stup dykke mot inntrengerne og gir seg ikke før den får det som ønsket"

 

 

Jeg har i ettertid forstått at jeg må ha kommet for nært på reiret til fjellvåkene.

 

Er det andre som har erfaringer med aggresive fjellvåk? Hva legger man i at den ikke gir seg? Vil den noen ganger ta skrittet med å hugge tak i oss med de sylskarpe klørne? Jeg har lest om ugler som i svært sjeldne tilfeller har gjort tilsvarende.

 

Dette er vistnok årets fugl og har blitt utbredt i antall. Likevel virker det som denne fuglarten er ukjent for mange

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært borti fjellvåk ved noen anledninger. Ikke så nært som du opplevde den, riktignok. Den kan henge lenge over deg, sirklende og skrikende. På en tur nå i juni fulgte den oss i nærmere en time før vi kom oss ut av den trange, bratte dalen i Nord-Troms hvor fjellvåkparet antagelig hadde sin hekkeplass. Det samme skjedde i indre Troms for noen år siden. Da gikk jeg og bikkja inn i et område. Fjellvåkparet kretset over oss ihvertfall en halvtimes tid, og kom ned i rimelig lav høyde. Skrek og varslet kontinuerlig. Når vi kom ut av området, forlot de oss. 

 

Fantastisk fugl, som alle rovfugler er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde aggressiv fjellvåk for eit par år sidan, då var det sauer den var ute etter. Rusla langs ein anleggsveg på mine heimelege trakter i Framfjordfjella i Stølsheimen, ved eit hamralag over vegen høyrte eg skrika frå fuglen og sauebjøller, det høyrtes kanskje utruleg ut men fuglen klarte å skremma den eine sauen ut for stupet( ca 15- 20 m) og sauen let livet til. Sauen landa berre nokre få meter frå føtna mine, og det heile skjedde plutseleg, fekk varsla bonden som eigde dyret, og han sa att dette ikkje var fyrste gong slikt hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har truffet på aggresiv fjellvåk i fjellet, men aldri blitt mer plaget enn at den har varslet at jeg er oppdaget og bes om å pent holde avstand. som Nordhauk skrev; Det er en fantastisk fugl. Det er slike opplevelser som gjør det så gøy å være ute i fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig og vokse opp rett ved et juv hvor fjellvåken hadde fast reirplass. I dette juvet rant det ei lita elv hvor vi brukte fiske og det var fast takst at fjellvåken stupte og skrek mot oss,men den kom aldri så nære som måse,terne o.l. kan gjøre. Min far klatret en gang opp til reiret og tok bilde av fugleungene uten at fjellvåkforeldrene kom særlig nærme. Det må i etterpåklokskapens navn sies at det å klatre opp til reiret var et tåpelig stunt på flere måter og noe jeg vil fraråde andre å gjøre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvåk har jeg ingen erfaring med, men dens nærmeste slægtning musvågen, som er den mest almindelige rovfugl i Danmark, forsvarer området omkring sin redeplads på en måde, der kan forekomme aggressiv. For en del år siden skulle jeg lave et træningsløb i den lokale o-klub en tirsdag aften. Nogle dage forinden var jeg færdig med planlægning af baner, og mandag aften skulle jeg sætte poster ud. I et område, hvor jeg havde planlagt at sætte en post, blev jeg fire gange inden for mindre end et minut udsat for en skinangreb fra en musvåge, der kom tættere og tættere på. Første gang var den nok 5 m over mig, sidste gang ikke meget over 1 m. Jeg valgte at løbe væk, tænke mig om, finde en anden postplacering et stykke væk, og så tage hjem og rette mønsterkortene for de baner, der skulle have haft denne post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget av fjelljo. De har jo reir på banne som du ikke ser og de kommer også stupende når du kommer for nær, uten å ville det. Da pleier vi å stikke opp fiskestangkoffertene eller vandrestaver for å beskytte hodet.

Vi har foreløpig også planer om å gå i Forollhøgna i sommer. Det hadde vært spennende å se denne fjellvåken, fra litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært utsatt for skinnangrep fra Musvåk. Det skjedde for en del år siden i Sauheradfjella i Telemark.

 

Jeg gikk og ante ingen "fare" da jeg plutselig så den styrte ned mot meg. Avslutningen på angrepet var med utslåtte vinger litt bøyd opp og beina og klørne strukket ut/ned mot meg. Den svingte unna 4- 5 meter over meg. En kort, intens og skikkelig kul opplevelse. Jeg har fortsatt det "bildet" i hodet. Det skjedde kun en gang i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget av fjelljo. De har jo reir på banne som du ikke ser og de kommer også stupende når du kommer for nær, uten å ville det. Da pleier vi å stikke opp fiskestangkoffertene eller vandrestaver for å beskytte hodet.

Vi har foreløpig også planer om å gå i Forollhøgna i sommer. Det hadde vært spennende å se denne fjellvåken, fra litt avstand.

Send PM om du ønsker å vite hvor. Det er fullt mulig å få sett denne fuglen fra så stor avstand at den ikke føler seg truet

 

Ellers vil jeg tro det er gode muligheter for å se denne flotte fuglen andre steder i Forollhogna. Mange av disse hekker vistnok i nordlige deler av Hedmark, på fjellhyller som du kan finne noen av her.

 

Fint turområde som kan anbefales. Her ser man sjeldent andre mennesker. Mye flott villrein derimot. Ikke så godt fiske som enkelte skal ha det til, men napp får man da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner lokasjonen raskt om du titter på google maps.

 

Ellers vil jeg tro det er gode muligheter for å se denne flotte fuglen andre steder i Forollhogna. Mange av disse hekker vistnok i nordlige deler av Hedmark, på fjellhyller som du kan finne noen av her.

 

 

Forstår at folk gjerne vil sjå dette men det hadde truleg vært greitt å ikkje lagt ut nøyaktig informasjon om dette på verdsveven? Skinnangrepa er eit signal om at dei ønskjer å være i fred, ikkje ha storinnrykk av turistar ved reiret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.