Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - ønsker noen råd på veien opp


tiny

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt ny her og håper jeg treffer riktig forumdel, om ikke fint om noen rettleder meg :)

 

Dama og jeg har tenkt å prøve oss på en fjelltur eller to med overnatting i telt i sommer. Jeg har litt erfaring fra tiden på skogbruk og naturbruks linjer på videregående, men dette begynner å bli noen år siden. Hun er bare glad i å gå tur og ønsker som meg å oppleve noe annet enn asfalt og tett skog. Derfor tenkte vi å prøve fjelltur, gjerne Hardangervidda eller noe lignende på sentrale østlandet.

 

Grunnen til dette er at vi da har mulighet til å komme høyt opp, men samtidig muligheten til å ta bilen ganske høyt opp. Siden vi er noe "rustne" og uerfarne, kan det være smart å kanskje unngå de brateste stigningene, til formen er enda mer på plass.

 

Det vi driver å diskuterer er både utstyr og hvor vi skal starte, og der håpet jeg dere kunne rettlede oss og gi oss noen nybegynner tips. Vi ser for oss at Kongsberg område kan være et greit sted å ha som utgangspunkt, der er kjent, i og med at foreldrene mine bor der, men jeg er utflytta.

Vi skal og kjøre over Hardangervidda i sommer, så om muligheten byr seg, ser vi for oss en testtur der.

 

Det vi tenker av utstyr så langt er (Vi er litt på budsjett pga økonomi og at vi ikke ønsker å legge for mye i noe som vi kanskje ikke biter helt på):

  •  Telt, bør være en kryssning mellom pris og vekt. Har sett litt på Helsport sine som ligger rundt 2K-3K og rundt 3-3,5KG. (3 sesong)
  •  Sovepose - holder sommerversjon ?
  •  Liggeunderlag, hva bør man tenke på her, for meg høres det kanskje ut som litt luksus.
  •  En form for stormkjøkken
  •  Kart og kompass
  •  Sekk, noe vi har fra før.
  • Øks/kniv

Videre bør man jo ha litt ullundertøy til å holde varmen, og ha gått inn fjellskoa.

Men hva er greit av grunnutrustning til vandering, vi ser nok for oss 2-3 dager i førsteomgang, og ikke å gå for mye, men nyte.

Er det gortex jakker og bukser det går i, eller kan en softshell jakke holde om det ikke regner.

 

Del gjerne deres starttips både til GRU og steder.

 

På forhånd takk for  input :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere ikke har hund så holder et billig underlag om det bare skal brukes på sommeren. Om dere vil bruke det ute og ikke bare i teltet ville jeg kjøpt f.eks ajungilak bamse. http://www.gsport.no/produkt/704736/bamse-liggeunderlag XXL har noe lignende fra Bergans til samme pris. Om det bare skal brukes i teltet kan et billig oppblåsbart være greit, det tar mindre plass og er en smule bedre å sove på.

 

Stormkjøkken http://www.gsport.no/produkt/714302/primus-mimer Denne er billig og veldig bra :)

 

Kart og kompass er et must, jeg har ett billig og enkelt kompass og det er mer enn nok. Av kart kan jeg anbefalle norges-serien. Den fåes vel de fleste steder. Jeg bestiller fra kartbutikken.no.

 

Hva skal dere med øks på fjellet? Og jeg vil ikke anbefalle en sommerpose på fjellet. Dun er lettere og mer kompakt enn syntet, men også dyrere. Jeg ville valgt dunpose, men der er det mange meninger.

 

Klær. Dette er veldig induviduelt. På min første fjelltur som varte mer enn 1 dag, var jeg ute i 5 dager. Hadde Bamse underlag, M77 støvler, ull fra topp til tå, jakke og bukse for å beskytte mot vind og regn og en shorts. Det viktigste er å styre unna bomull rett mot huden, det blir garantert vått og tørker aldri. Husker ikke helt hvor mye jeg hadde av skift, men nå har jeg ullnett, vanlig merino og ullfrotè, pakker det jeg tror jeg trenger etter hva værmeldinga sier. Har oppgradert på ytterklær, men turgleden er den samme uansett. Grunnen til oppgraderingen er at turene har blitt fler og gjennom hele året og jeg utsetter meg selv oftere for skikkelig dårlig vær :P Har med et par ekstra sokker, da har jeg ett par "gå-sokker" og et par som alltid er tørre som jeg kan skifte til på kvelden. Ellers har jeg bare med så jeg ikke fryser når jeg ikke går. Gtx er ikke nødvendig, men jeg ville hatt med enten poncho eller noe lett regntøy om dere ikke bruker membranklær. Regnet kommer fort og det er slitsomt å bli våt og kald. En softshell jakke holder om det er opphold, men min erfaring er at det ikke er spes vanntett og at det er litt klamt. Jeg syns bomull/polyester er best å gå med, men er det meldt utrygt vær så går jeg i gtx. Da er det greit å ha noe med gode luftemuligheter ellerså blir det fort vått.

 

Håper det var til litt hjelp ihvertfall. Hardangervidda er forresten et godt "første tur" valg.

 

God tur :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :)!

Synes det er moro å lese at dere ønsker å prøve dere på en fjelltur eller to selv om dere er noe "rustne" på den arenaen. Og at dere planlegger godt for å legge opp til en tur som passer så det blir kos og nyting, ikke bare pes.

 

Over til saken, er bare noen få områder jeg kan gi anbefalinger på:

Sovepose:

er ganske så frysepinn av meg så jeg foretrekker en grei tresesongs-pose til sommerpose. Har valgt Helsport Kongsfjorden LT fordi den duger til litt nedpå minussiden (-5 grader C), er relativt lett og komprimerbar, og fordi den er dun. Liker dunpose bedre enn syntet, men da må den holdes tørr... Sover med tynn ullstillongs, sokker og tynn ullgenser på, og da er den akkurat passe varm for meg når utetemperaturen ligger rundt 0 til +10 grader. Mulig fruen fryser litt mer enn deg og dere må tenke på to ulike poser?

 

Liggeunderlag:

Ikke luksus, mer en nødvendighet spør du meg ;). Har prøvd alt fra ingentling, mose/ granbar, bamse-underlag til Thermarest. Helt klart blir Thermarest en vinner i denne sammenheng, sover godt på den. Og søvn er viktig på tur, synes ikke noe om å våkne utpå natten med verkende skulder/ hofte fordi knokene omtrent har gnagd seg gjennom teltbunn på hardt underlag. Mose er behagelig første halvtime, så er den presset steinhard. Men slike oppblåsbare underlag er ofte dyre, mulig man får gode i rimeligere versjon også, Bamse-underlag går og greit men den er klumpete å pakke på sekken.

 

Ulltøy:

Er visse merker jeg trives med og andre stikker/klør uansett. Devold er min favoritt. Har ofte med ett tynt sett og ett tykt sett (stillongs og genser). Gode ullsokker, ikke for tykke. Liner-sokk anbefales (sier hu som får vannblemmer til tross for gode inngåtte sko og føtter som er vant til tur). Putt gjerne et par compeed plaster i sekken sånn i alle tilfeller, phyton å kjenne at blemme er på vei uten å kunne dekke området til med noe.

 

Yttertøy:

Er ikke så fan av softshell fordi den er gjennomvåt etter kort regnskur, blir tung kliss klass og tørker sakte. Har en vanlig goretex skalljakke jeg bruker masse, Norrøna Narvik. Så da har jeg enten skalljakka rett på ullgenser'n, eller med en vattert jakke mellom ull og skall (vattert er type primaloft eller tynn dunjakke). Lag-på-lag. I tillegg til goretex-jakka og den tynne vatterte har jeg med en ørtynn vindtett anorakk, ofte denne som brukes mest rett på ullgenser'n siden goretex'en blir for tett og varm når man er i bevegelse.Enkelte ganger dropper jeg å ta med gortex'en, tar bare med tynn regnjakke og den vatterte jakka, regnjakka brukes da som vindjakke i finvær kombi regnjakke ved skur, og vattjakka i mellom når kulden siger innpå. Ved behov duger vanlig tynn regnbukse utenpå en luftigere turbukse.

 

Vel, det var mine anbefalinger, regner med du får andre råd som muligens går stikk i strid med overstående, er vel alltid sånn at det den ene sverger til er "ubrukelig" hos den andre ;).

Ønsker dere riktig lykke til med planlegging og telt-tur, tipper det blir vellykket :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum.

Ovenfor har du allerede fått gode råd, men jeg vil bare tipse om at Antonsport fremdeles selger alle Nanok telt til 1500,-.  De selger også Nanok soveposene til 500,- men disse er for tunge i forhold til temp selv om det er billig. 

Teltet som heter Nanok Arxcis Duo er et selvstående kuppeltelt for 2 personer og med fortelt og utgang på begge sider. Dette er mye telt for en rimelig penge.

Jeg har både skrevet om teltet og noen filmer hvor teltet kan ses. Har pizza i ovnen,,,, kommer tilbake med url.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd allerede gitt :)

 

En natt i telt uten skikkelig liggeunderlag er ganske pyton. Du mister mye varme til bakken og Catwomans beskrivelse er alt du trenger å vite om resten. En mulighet er rett og slett dobbelt lag tykk skumgummi - billig, varmt og komfortabelt så lenge dere ikke ligger midt i en steinrøys. Fest til sekken så det ikke slenger.

 

I Kongsberg området har dere jo Blefjell - fint fjell med et knippe selvbetjente DNT-hytter (nøkkel fåes hos DNT), om ting skulle gå på skakke.

 

Sogner selv til to sett yttertøy - ett for vind og ett for regn. Det er en kombinasjon som er billigere enn dugelig membrantøy (som finnes, men langt fra er like perfekt som reklamen kan gi inntrykk av).

I regn kan det være lurt å ta av et annet sett klær. Dette for å unngå for mye varme, som fører til svetting, som fører til kondens, som gjør deg klam, kald og ukomfortabel. Regntøy holder bedre på varmen enn rent vindtøy.

 

Varme er forøvrig noe man bør være obs på. Under gange med sekk lager du mye varme. Kan være greit å starte litt kald for etter en halvtimes tid ta på mer tøy hvis det da er nødvendig.

 

Pass på vekten av sekkene. Det er svært lett å ta med seg alt mulig rart (f.eks øks...), noe som kan bli vondt. Lag en pakkliste og hold dere til den, evt. etter å ha postet den her. Gå en dagstur hjemme med full sekk og kjenn på om dette er noe dere vil dra på i to-tre dager i lett kupert terreng.

 

For en ren fjelltur hadde jeg neppe brydd meg med mer enn en liten lommekniv, helst med saks og en fil.

 

Stormkjøkken... tja, det finnes billigere og lettere alternativer så lenge dere "bare" skal koke vann.

http://andrewskurka.com/2011/how-to-make-a-fancy-feast-alcohol-stove/

 

 Det er folk her på forumet som sysler med sånt - søk og dere finner antagelig noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: Nanokteltet vist ovenfor er mykje telt for pengane. Ser dei i tillegg har eit 2manns tunnel som er lettare. Evt så har dei nokre helsport til ein billeg penge på XXL. Ta ein kikk og sjå på dei innvendig. Vår erfaring er at 2mannstelt er knapt for 2 vaksne og bruker berre 3manns, men dersom det er sambuar du skal ut med så går det sikkert fint. Ikkje kjøp biltematelt eller slikt, kjøp eit skikkeleg merke, då har du telt lenge.

 

Underlag: Nødvendighet! Mange ulike versjoner. Til sommer synes eg bamseunderlag vert stort og tungt, brukar dette http://www.oslosportslager.no/produkt/thermarest-ridgerest-solar-regular-liggeunderlag-25969.aspx. Har ein kamerat som berre brukar dette: http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-26751/ og synes det er heilt topp. Oppblåsbare underlag er meir komfortable men veg meir. Mange meiningar om oppblåsbarer underlag som du kan lesa meir om på forumet her.  

Sovepose: kjøp ein 3sesongerspose dersom du berre skal ha ein sovepose. Bør ha comforttemp til under 0 meiner eg, ikkje sjå på extremtemp, det er berre tull. Er det ei jente med på tur er sjansen stor for at ho treng ein enda varmare sovepose. Helsport alta er ein god og velprøvd 3sesongerspose: http://www.fjellsport.no/helsport-alta-dark-olive-v.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt . Går du for dun er det halvparten av vekta og dobbel pris stort sett dersom du ikkje finn noko på tilbod.

 

Stormkjøken: Eg ville ikkje tatt med stormkjøken. Grunnen er at effekten er låg, du kan ikkje hella oppi ny sprit så lenge brennaren er varm dvs lang tid på middag dersom du har noko som treng lang koketid, og ikkje minst masse vekt og styr. På den annan side er rødspritbrennarar idiotsikre, ting kan ikkje gå galt. Vurder heller primus med gassboks. Desse er enkle å bruke, høg effekt og lette. Sjå f eks: http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-Expedition-17607/

http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-17613/  Til vår, sommer og haust er dette å anbefale. Ser dei har ein versjon som står på bakken i tillegg.

 

Kompass og kart: Ja, ta alltid med. Billegkompass er ok, karet bør vera 1:50 000 (standard kartverkserien).

 

Kle: sjekk pakklistene på http://artikkel.ut.no/1.6685135

Vindtett held lenge så lenge det ikkje reknar, eg brukar tett bomull når det er finver. Alltid kjekt med hette på jakken uansett.

 

God tur, legg gjedna inn ein post her om korleis turen gjekk og erfaringane dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere vil teste ut turliv.  Min første tanke er at dette må forbli morsomt. Lag derfor ikke en fiks ferdig plan, men la det være rom for å korte ned etappene, basert på hvordan dere føler dere. Det fine med teltturer, er at du som regel kan slå opp teltet når du føler for det, forutsatt at du ikke er midt i et morenefelt. Ikke tvil dere selv til å gå lengre enn det som er morsomt. Vi pleier ofte å gå fra ca 09:30 til 16:00 med regelmessige pauser. Vi skulle godt ha klart å gå mye lengre, men det er tross alt en ferie og ikke (bare) et treningsleir.

 

Vekten på 3 til 3,5 kg for et telt som du skal bære på er veldig mye. Prøv å bli under 3 kg. Og som noen nevner, er et 2-mannstelt i minste laget. Men for all del, våre første 2 telt var også 2-mannstelt. Det går an om man liker hverandre godt.

 

Regnjakke er veldig kjekt å ha. Det trenger ikke å være goretex. En billig regnjakke holder deg også varmt, bare du svetter mer på innsiden. Men den holder i hver fall vinden ute.

 

Når det gjelder sokker, er jeg personlig glad i å bruke et tynt på innerliner-sokker og et par tykke ullsokker (kn være billig merke) på utsiden. Da får jeg færre gnagsår. Dere bør ta med en førstehjelpspakke som bl.a. inneholder utstyr for å behandle gnagsår: synåle, desinfeksjonsmiddel, sportstape, kompress.

 

Når det gjelder stormkjøkken, kan du spare mye vekt ved å begrense antall gryter til 1. Om dere tar med Realposer e.l. ti middag, trenger dere kun å varma opp vann til middag og til kaffe/te og da er 1 gryte eller svartkjele nok.

 

Jeg støtter de mange forslagene om å kjøpe sovepose som holder et par minusgrader. Min holdt opprinnelig til -7 og den har for det meste vært tilstrekkeig varm. Ta også med stilongs, undertrøye og lue, Dermed kan du oppgradere soveposer når det er skillelig kaldt. Som pute bruker du de øvrige klærne du har med deg som du putter i soveposetrekket.

 

Ha med ett sett turklær og ett sett kveldsklær, slik at du kan ta på tørre klær når du skal lage kamp. En varm genser (helst fleece pga vekt) kan du begrensen til 1 stykk. Ta gjerne også med en tynn vindjakke. Dette kan være en gammel sportsjakke som du har liggende. Dette er fint å gå i når det ikke regner, men er litt kaldt ute. Husk også hansker.

 

Husk også solkrem og myggmiddel. Ta gjerne med 1 pose/stykk kosemat/overraskelse per dag. F. eks. et stykke god sjokolade eller en pose seigmenn, en pose chilinøtter e.l. For å spare vekt, kan du spre seigmenn over 2 plastposer, slik at den varer i 2 dager. Dette med litt kos synes jeg er viktig på lengre turer der du spiser avmålte måltider hele dagen. Når du skal samle mat, legg det da gjerne ut i stuen med porsjoner per dag. Da får du oversikt. Husk at du på tur brenner mange flere kalorier enn normalt og at du trenger en god del mat som du spiser underveis, mellom frokost og middag. Vi pleier å spise kjeks og mueslibars som begge inneholder mye energi. Men finn gjerne på noe som fungerer for dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stormkjøken: Eg ville ikkje tatt med stormkjøken. Grunnen er at effekten er låg, du kan ikkje hella oppi ny sprit så lenge brennaren er varm dvs lang tid på middag dersom du har noko som treng lang koketid, og ikkje minst masse vekt og styr. På den annan side er rødspritbrennarar idiotsikre, ting kan ikkje gå galt.

 

Å tru at raudspritbrennaren er idiotsikker og at ingenting kan gå galt, er eit veldig farleg utgangspunkt.

Å synde mot det fyrste punktet ditt, altså fylle sprit i ein varm brennar, er ein sikker måte å lage ei ulykke på. Spriten brenn med ei usynleg flamme, og søl kan raskt føre til at flammene kjem ut av kontroll. Og søl kan det lett bli dersom ein er uforsiktig. Og uforsiktig er det lett å vera dersom utgangspunktet er at ein trur brennaren er idiotsikker og ingenting kan gå gale.

Uansett brennartype må ein vera klar over farane og opptre deretter.

Dersom ein lagar mat som krev påfylling av raudsprit undervegs, er den enkle og sikre måten å gjera dette på å ha to brennarar. Når den fyrste er tom, er det bare å bytte han ut med den andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å suge til seg informasjonen, setter pris på det. Når jeg snakker om stormkjøkken, tenkte jeg vel i grunn på kokeutstyr generelt, dårlig formulert der :-)

Og underlag, er konge !

Madammen krever nok mer varme av en sovepose enn meg, så der er vi nok dekket, mens jeg nok må sjekke opp litt.

Det med øks, ja jeg tenkte vel mitt etter at jeg la det ut, blir jo ikke mye skog og bål nå uansett vidde eller skog :-P

Når det kommer til telt, skal jeg se nøyere i kveld det dere har kommet med, men har sett litt på et tre mans fra Helsport til ca to lapper hos xxl, Nordmarka mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er dette teltet du har sett på:

http://helsportweb2.win2.a2n.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Nordmarka_3_Camp

Det teltet duger helt sikkert, men kan kanskje oppleves som trangt fordi innerteltet henger ganske mye ned i enden.

Det beste for å finne ut om det er noe "problem" for dere er å ta en tur til nærmeste XXL butikk og krype inni ett oppslått telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gassbrenner, spesielt typen hvor du klikker brenneren over gassboksen, er antagelig den enkleste type brenner å bruke. Den må IKKE brukes inn i teltet og du må passe på at du ikke oppbevarer tomme gassbokser inn i teltet pga at det alltid siver ut litt mer gass. Men brenneren er lett å betjene. Bensin krever litt mer øvelse og konsentrasjon.

 

Noe slikt:

http://www.primusshop.no/primus-frey-stove-ii-p-540-c-147.aspx

 

Eller kanskje denne, selv om jeg ikke har prøvd ut slik brenner før:

http://www.fjellsport.no/jetboil-sol-aluminium-turkjokken-300g.html?gclid=CPLi26XzqL8CFagewwodDw0Aog

Venner av meg liker den.

 

I det hele tatt mange muligheter med gassbrennere:

http://www.primusshop.no/primus-gassbrennere-c-147-1.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt fersk nybegynner i fjord, vil jeg anbefale dette til deg.

 

Telt: 

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-nordmarka-3-camp-telt/p/1100090_1_style

Meget mye telt for pengene, og jeg er superfornøyd med dette.

En ting du bør tenke på er takhøyde. Den er litt lav.

 

Kjøkken:

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/primus-eta-power/p/1090847_1_style

Igjen veldig bra og mye for pengene, og pga veldig hard priskonkuranse på denne for tiden,

får du denne nå til nesten halv pris. Anbefaler også å kjøpe stekepanne også. 

http://www.gsport.no/produkt/727147/primus-litech-frying-pan

 

alt. denne, som er noe minder og lettere:

http://www.gsport.no/produkt/103457/primus-eta-spider-354093

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tält: Välg ett som kan sättas upp antingen med yttertältet först, eller med ytter och innertält ihop. Dom flesta amerikanska och brittiska tält sätts upp med innertältet först. Det gör att i regnväder så blir tältet genomvått. Direkt.

Helsport har bra tält, men det finns flera.

 

Sovepose - holder sommerversjon ? - Ja, för en del. Det beror hur frusen man är av sig, och hur bra väder man råkar få. Komfort temperatur på nedåt -3, -5 skulle jag rekomendera. Men jag är frusen av mig.

 

 Liggeunderlag, hva bør man tenke på her, for meg høres det kanskje ut som litt luksus. - BIlligt och bra är lämpligt i början. Undivk billiga självuppblåsande. Köp skumplast istället. Kostar max 100NOK och gör jobbet.

 

 En form for stormkjøkken - Trangia 27. Bombproof. Tål mycket vind. Fungerar även i minusgrader. Undvik gas. Fungerar bara om det rejält varmt (+10 för att vara säker). En kan användas i kallare väder, men kräver att gasboksen är halvfull eller mer.

Bensinkök är bra också, men då tillkommer kokärl etc. Med trangia så får du allt i ett och det blir kompakt när du packat ned det.

 

 Kart og kompass - Ja, det är bra att ha.

 

Øks/kniv - Kniv: mora, det finns flera modeller till bra pris. Øks: Gränsfors Bruk. Modell small eller wildlife. Överlägsen kvalitet jämfört med dom kinesiska plastyxor som kan köpas för några 10or eller 100-lappar. Gränsfors kostar, men du behöver aldrig köpa en till yxa av samma storlek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gassbrenner, spesielt typen hvor du klikker brenneren over gassboksen, er antagelig den enkleste type brenner å bruke. Den må IKKE brukes inn i teltet og du må passe på at du ikke oppbevarer tomme gassbokser inn i teltet pga at det alltid siver ut litt mer gass. Men brenneren er lett å betjene. Bensin krever litt mer øvelse og konsentrasjon.

 

Hvorfor kan du ikke bruke den i teltet? Mener du innerteltet? Har brukt sånne i forteltet mange ganger uten et snev av problem. Samme med gassboksene. De har jeg alltid i forteltet og er ikke plaget med gass :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bruke den i teltet? Mener du innerteltet? Har brukt sånne i forteltet mange ganger uten et snev av problem. Samme med gassboksene. De har jeg alltid i forteltet og er ikke plaget med gass :P

Jeg tenkte på fare med flammer og mulig velting. Og ja, jeg mente innerteltet. Ved bensinbrennere er det ofte ikke mulig å bruke dem i innerteltet, siden de er for varmt på ondersiden. Ved gassbrennere er det kanskje mer fristende å bruke den i innerteltet og jeg ville derfor varsle mot å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å lese igjenom noen ganger, og fler blir det sikkert. Først takk for mange gode råd og vennelig mottakelse :) Her var det ikke mye bedreviter holdninger å møte, det liker jeg :)

 

Først til telt, ja det er HelSport Nordmarka 3 jeg har sett på, men har biti meg merke i vekten på godt over 3 kilo, samtidig som det virker som et bra telt til liten penge. Noen som veit hvordan det er å sette opp, og hvor mye man må opp i pris for et letter telt ?

 

Ser også litt på denne fra McKinley, Venture 3, men dette er nok maks av pris.

Også er det som nevnt dette med inner og yttertelt, har lurt litt på det, da det ikke er gøy å måtte ta innertelt først i regn og vind, så  det skal og noteres.

 

Når det kommer til kokeaperat, kommer vi nok til å teste Biltema sin, som er linket til lengre opp, denne er så billig at den er verdt å prøve. Selv om jeg ser for meg at vind kan bli et tema. Har vært vitne til telt og beboere, som var bra sotet etter at fyringsvakt sovnet i lavo med rødspritbrenner på. Så det med lufting og forsiktighet i teltet er i tankene. Men alltid kjekt å bli minnet på det.

 

Vi ser nok for oss å ha med litt godt å kunne hive i panna, samt koke vann til kaffe og annet.

 

Noterer meg og kosepakker, det er noe jeg alt bruker når jeg er ute å "leiker" i skogen og veit det kan gå lenge til pause i spill. (Driver med airsoft, noe som har fått tilbake gleden ved vilmarksliv)

Dette blir nok en kosetur, og ikke noe milsluker, vi legger nok vekt på opplevelsene og avslapping under veis. Godt å høre at Hardangervidda er slik vi tenker også, at det er et fint sted å starte. Om det så bare er ei vidde eller noe som ligner, er jeg happy.

 

Dessuten skal det bli gøy å friske opp kartkunnskapene, og se om de sitter like godt enda, litt spent på det på vidda, men det er vel nok variasjoner og landemerker å gå etter. Hvordan gjør dere det med mobil GPS og tracking og slikt ? Tenker litt på "finne veien tilbake apper", selvom noe av gleden er å komme seg litt bort fra mobilsuget.

 

Er det ( http://www.gsport.no/produkt/704736/bamse-liggeunderlag ) dette det bamse liggerunderlaget folk snakker om ? Vi har alt noen selv oppblåsbare fra Biltema, men disse synes jeg at jeg bruker mye tid på å få luften ut av. Og man ønsker kanskje å tenke på enkelhet når man skal pakke ?

 

Hvordan er det normal å gjøre det med vann og drikke, på vidda er det kanskje grei tilgang til reint rennende fjellvann, som forøverig er veldig godt :) Men pleier folk å ha med litt ekstra, eller bare litt i flaske ? Er det noe annet drikke som er smart ?

 

Kommer og til å se tilbake på tråden, når vi skal velge klær og se hva vi pakker med oss. For oss blir det nok mange nye invisteringer, både i klær og utstyr. Denne turen er litt for å spare budsjettet, selvom det koser mye når man har lite. Men mest for å prøve noe nytt og ønske om å oppleve det å sove midt i ingensteds, der andre ikke er rundt deg. Og det å kunne oppleve noe spennende på en annen måte. Kanskje til og med fiskestang (og kort) må prøves.

 

Skal se om jeg ikke klarer å få til en oppsummering, når ferien er over, eller til og med underveis.

 

@rayun : Din youtube side har jeg faktisk alt vært inne på, litt artig sammentreff. Likte filmen av deg og Willy ( ? ) godt og den ga inspirasjon til en tur på vidda. Skal se litt mer på det teltet du nevner. Men hvordan er egentlig slike telt kontra tunnell telt ?

 

Håper ikke dette ble en for lang tråd, men for mye gjentakelse. Prøver bare å suge til meg alt, og være mest mulig beredt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Helsport Nordmarka 3, men har grunnet forøkelse i turfølget, og et bryllup med noen flotte gaver, oppgradert til Fjellheimen Superlight 4.

Så vidt jeg husker settes det opp mer eller mindre identisk - ytterteltet først, deretter klipses innerteltet opp "i ly". Når du har satt det opp første gangen er det strengt tatt ikke nødvendig å demontere det igjen (med mindre du vil rengjøre det grundig), så neste gang settes ytter- og innertelt opp samtidig.

Forøvrig et helt utmerket telt, pris sett opp mot vekt og plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Nordmarka 2, og er veldig fornøyd med det. Som Vagvær sier er det mulig å ha innerteltet festet i ytterteltet hele tiden, og det synes jeg er ganske greit. Men det er jo verdt å tenke på om man vil ha mulighet til å sitte oppreist inne i teltet, noe som blir vanskelig for de fleste med bare 90 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tiny, hyggelig at du likte filmen. Området (Vikbekkfjell) hvor filmen er fra kan virkelig anbefales. Når bilen parkeres på Synken er man alt på 1100 moh om jeg ikke husker helt feil. Parkering krever kontanter, så også med fiskekortet om du ikke kjøper det via inatur.no. 

 

Men tilbake til teltet, Det er vel litt smak og behag om en liker tunnel eller kuppel. Jeg har begge deler og har ikke brukt tunnelteltet etter at kuppelteltet ble kjøpt. Om en sammenligner tunnel og kuppel med likeverdige kvaliteter så gir nok tunnel noe større areal pr kg telt. Det er vel også en oppfatning at tunnel er lettere/raskere å sette opp enn kuppel. Det er også stor innbyrdes forskjell enten det gjelder tunnel eller kuppel. Det å handle det riktige teltet er ikke lett og andres anbefalinger er i beste fall en god rettesnor.

 

Ta utgangspunkt i din egen tenkte bruk eller bruksområde.

Se f eks på luftemuligheter. Kondens er uungåelig og produsentenes måte og løse dette på varierer. Noen ganger har løsningene som velges bieffekter. Som eksempel kan nevnes en ytterduk som har stor glippe ned til bakken. Dette gir ofte god lufting som altså er produsentens ønske. Men løsningen kan også medføre at forteltet kun egner seg til oppbevaring av bagasje når myggen er på jakt. Hvor fyrer vi opp primusen da?

 

For å spare vekt har noen telt innertelt av netting. Dette er lettere enn tett duk, men også mer trekkfullt under gitte forhold. Et lavt telt er kanskje vindstabilt, men kan medføre at alt tøyskift må foregå liggende. Når mygg eller vær tvinger deg inn må du sitte med hode på skakke under måltidene.

Dette er bare et par eksempler på løsninger og eventuelle bieffekter og det finnes mange fler.

Tenk igjennom hva du ønsker. Vil du kunne sitte i forteltet uten å bli plaget av innsekter ? Er det greit å ligge når du spiser eller skifter. Ønsker du slå opp både inner og yttertelt samtidig?

 

De fleste av oss ønsker å bære så lett som mulig, men de personlige ønsker og krav er forskjellig. 

 

Det jeg liker med kuppel er at det er selvstående, altså at det står uten bruk av barduner eller plugger. Jeg kan løfte det opp og i en håndvending flytte det om liggeplassen ikke er helt optimal. Men det jeg setter mest pris på med det jeg har, er takhøyden og at det er et romslig fortelt på hver side.

 

Ønsker deg lykke til med valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser også litt på denne fra McKinley, Venture 3, men dette er nok maks av pris.

 

 

 Jeg hadde aldri kjøpt ett McKinley telt, kvaliteten er altfor dårlig, spesielt når man kan få kjøpt ett nesten identisk Helsport telt til samme prisen.

Tidligere, den gang jeg studerte og hadde ett meget begrenset budskjett kjøpte jeg flere slike billig telt og felles for alle var at de bare varte en sesong eller to før de var utslitt, senere når jeg fikk bedre råd kjøpte jeg meg ett Hilleberg Keron og nå har jeg hatt det teltet i 10 år og brukt det veldig mye, men teltet ser helt nytt ut enda!

Over tid har det Hilleberg teltet kostet meg mindre enn alle billig teltene, det lønner seg å kjøpe kvalitetstelt fra norske og svenske produsenter som Helsport og Hilleberg.

Nordmarka serien er en billig versjon med litt dårligere (tyngre) materialer som Helsport kun lager for XXL, men kvaliteten er likevel mye bedre enn på disse billigteltene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det bamseunderlaget. Godt og mjukt underlag.

 

Eit tips er å gå på sider som sportsnett.no, fjellsport.no, komplettfritid.no, xxl.no og abboner på nyhetsbrev. Det er ikkje ei helg det ikkje er tilbod av eit eller anna slag på ulike nettbutikkar. Denne helga er det 20 % på telt på komplettfritid.no.

 

Når det gjeld telt må du finne ut av kor mykje vekt kontra pris har å sei. Billegare telt = tyngre telt. Merk at Helsport sine telt ofte er + 10% i vekt dvs at . Dvs at helsport nordmarka tippar eg veg minst 3,45 kg, derfor er det ein viktig regel at når du går i butikk og ser på telt så veg telta der, du finn ofte ei fiskevekt i same avd (iallefall på xxl). Dersom du har 3000,- som øverste grense så har du eit par andre telt som kan vera verdt å sjå på M.a:

http://komplettfritid.no/product/bergans-compact-light-3-pers-tent-green

http://komplettfritid.no/product/bergans-compact-3-pers-tent-green (litt lavare telt, 100 cm innehøgde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest skeptisk til på McKinley teltet er vannsøylen, den syns jeg var lav. Jeg har kjøpt et billigtelt og gjør det aldri igjen. Personlig sverger jeg til Fjellreven, ev Exped.

På Hardangervidda er det ikke noe problem å få opp et tunneltelt, men jo høyere man kommer dess mer stress er det å finne pluggfester. Det er da (og på vinteren) jeg føler at nytten av kuppeltelt kommer inn. Det er også verdt å merke seg at de færreste kuppeltelt er 100% selvstående.

 

Om du følger stier er nok ikke faren overveiende for at du går deg bort på vidda, men det er egentlig litt vanskelig å orientere seg der for det er ingenting som skiller seg ut, ikke er det mange topper med god utsikt heller siden ingen av toppene er spes høye. Jeg følger skjeldent stier og har vært rimelig ute av kurs på vidda før. Men om du kan bruke kart og kompass så går du deg ikke skikkelig bort. Tåka kan riktignok komme fort og da er det umulig å orientere seg, sånn sett kan det være greit med en GPS. Jeg pleier laste ned fra Norgeskart, kartblad over området jeg skal gå på, da har jeg en back up og back up er vel alltid lurt å ha.

 

Når det kommer til vann så drikker jeg både fra små og store vann og bekker. Har bare blitt syk en gang og da kunne jeg skylde meg selv. Var mye harepest det året og jeg valgte å sette opp teltet ved siden av en altfor liten bekk og drakk av denne bekken i flere dager. Jeg har bare lært litt av denne feberturen, ikke drikk mye av bekker som er brede, men med lite vann :P Mulig jeg er lat, men jeg bærer aldri (så lenge vannene er åpne) mer enn det drikkeflaska mi rommer. Jeg renser heller ikke vannet på noen måte, da mister det vel den gode smaken.

 

Klart det er vanskelig når man ikke er helt sikre på om man kommer til å fortsette å dra på tur. Men om man har råd så er det en bedre investering å kjøpe noe man blir 100% fornøyd med med en gang, da slipper dere kjøpe nytt de neste 10 åra og kan spare masse penger på de neste feriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder GPS-tracking, koster dette batterikapasitet. Hvis den står på hele tiden, trenger du antagelig en extra batteri eller powerbank. med andre ord: du tar med mye mer vekt. Den enkleste løsningen er å legge bilen inn i GPS/telefon når du parkerer den. Så slår du telefonen/GPS'en av og går på tur. En gang per dag slår du telefonen på for å se om du har fått melding og så slår du den av. Når det er tåke, slår du den på for å finne veien. Uten GPS tar du det bare med ro når det er tåke: enten du blir sittende i teltet eller du går forsiktig om du vet at området ikke er farlig og stien er veldig tydelig.

 

Vann kan drikkes på fjellet. I år med mye lemen kan du vurdere å koke vannet eller bruke klortabletter.

 

Vi pleier normalt ikke å ta med vann underveis, men har en kopp hengende på brystbeltet. Dette ser du til og med på det lille bilde av meg, det gule er en kopp. På meget varme dager og ved mangel av tilgjengelige bekker har det skjedd at vi har gått litt for lenge uten vann. Det kan derfor være lurt å ha en liten flaske på f. eks. en halv liter.

 

Når det gjelder oppblåsbare liggeunderlag, tar det alltid tid å få tømt dem for lys. Det gjelder også de dyre liggeunderlagene. Hvis du synes dette er ugreit, kan du gjerne bruke en skummattesom f.eks. Bamse. Husk at du må ha den et sted og at den tar plass. Antagelig på utsiden av sekken. Da bør den ligge i plast for å ikke bli våt. Søppelsekker varer en stund, men kan rives. Du kan også kjøpe en vanntett pose med rullelokk. De finnes i forskjellige utgaver når det gjelder hvor solide de er. Jeg har en gang kjøpt en solid pose da jeg skulle ha et stort liggeunderlag på utsiden. Til klær på innsiden har jeg brukt lettere poser. I ditt tilfelle kan du til klær også begynne med en søppelsekk som er et billig alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.